Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko suomalainen käytännöllisyys tappanut tyylin kokonaan?

Vierailija
02.09.2025 |

Moi kaikki!

Olin viime viikonloppuna Tukholmassa ja huomasin taas kerran miten eri tavalla ruotsalaiset suhtautuu arjen tyyliin. Siellä ihan tavallisessa ravintolassa oli kynttilöitä pöydissä keskellä päivää, ihmiset oli pukeutunut huolellisesti vaikka meni vaan ystävän luo syömään, ja yleensäkin tuntu että panostetaan tunnelmaan ja ulkonäköön tavalla joka Suomessa leimattais heti "turhaksi näyttelyksi".

Sama juttu on jäänyt mieleen matkoilta muuallekin. Ranskassa myyjä käärii ostoksesi kauniisti vaikka kyse olis yhdestä leivästä, Japanissa toimistotyöläinen syö lounaan kauniisti aseteltuina paloina vaikka söis yksin penkillä, Italiassa mummo kattaa pöydän huolella vaikka ruoka olis pelkkä pasta. Siellä tuntuu että pienet eleet ja kauneus on osa arkea, ei mikään erikoisjuttu mistä pitää hävetä.

Täällä meillä tuntuu että jos laittaa hiukan liikaa vaivaa mihinkään, niin muut alkaa epäilemään motiiveja. Tää näkyy vaikka niissä keskusteluissa häälahjoista. Kaikki haluaa vaan tilisiirtää rahaa MobilePaylla koska se on "käytännöllisintä". Missä on se tunnelma, yllätys, yhteinen hetki kun lahjoja avataan? Kai sekin on "turhaa näyttelyä" nykyään.

Sama näkyy kotona - ruotsalaiset kaverit kutsuu "middag hemma" ja siellä on kattausta, kynttilöitä ja tunnelmaa vaikka ruoka olis ihan tavallista. Täällä sanotaan "tuu syömään" ja tarjotaan mikroruokaa paperilautasilta että "ei tarvii tiskata".

Mua alkaa häiritsemään tää suomalainen käytännöllisyyskultti. Onko me unohtanut että elämässä voi olla myös kauneutta ja tyyliä ilman että se on "turhaa"? Vai onko tää vaan mun kuvitelma ja ruotsalaisetkin on oikeasti yhtä käytännöllisiä sisimmässään?

Onko suomalaisuus nykyään synonyymi sille, että ei viitsi yrittää? Onko teillä kokemuksia siitä, että teitä on pidetty 'liian hienona' kun olette yrittäneet?

Kommentit (236)

Vierailija
81/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on tässä suhteessa paljon lähempänä Venäjää kuin muita Pohjoismaita, eivätkä monet suomalaiset edes tajua tätä miten itäinen tunnelma täällä on.

Ensiksimainitussa maassa monet naiset meikkaavat ja pukeutuvat huolella, koska on tarkoitus löytää hyvä aviomies eli hyvän näköinen ja hyvin ansaitseva. Vieraille katetaan ylenpalttiset ja liioitellut tarjoilut. Kulttuuriin liittyy liioittelu ja näyttämisen halu.

Kahtiajako tässä esim. Pietarin katukuvassa näkyi aikanansa hyvin myös köyhät, oli vanhemmissa ihmisissä ihmisissä varsinkin, nuorilla naisilla turkiksia ja laitettuina, lapsia usein vaan yksi ja ne puettu tyylikkäämmin kuin Suomessa. Tai meille ei osunut näkyviin isoja perheitä.

Vierailija
82/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa paljastuu mielenkiintoinen väärinymmärrys: tyyli ymmärretään kuluttamiseksi ja kalliiksi tuotteiksi, vaikka alkuperäinen viesti puhui kynttilöistä, huolellisesta kattauksesta ja yleisestä asenteesta. Kynttilä maksaa euron, huolellinen kattaus ei mitään. Kyse on ajasta ja huolellisuudesta, ei rahasta. Mutta kun kauneus mielletään ostettavaksi tuotteeksi eikä elämäntavaksi, se tietysti näyttää rikkaan ihmisen ylellisyydeltä.

Mietin myös onko käytännöllisyyskultti tapa kieltää ja vähätellä perinteisesti naisellisina pidettyjä arvoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä liittyy luterilaiseen työmoraaliin, joka on suomalaisilla dna:ssa. Vain työllä, rehdillä ja kivuliaalla raatamisella, josta ei jää edes leivän päälle voita, saa olla ylpeä. Kaikki muu on turhuutta. Jos sulla on aikaa valmistaa hieno ateria, kattaa pöytä kauniisti ja huolehtia yksityiskohdista, et tee tarpeeksi oikeaa työtä. Jos olet nainen ja haluat näyttää huolitellulta ja naiselliselta sekä panostaa arjen pieneen luksukseen, et todellakaan tee riittävästi oikeaa työtä naisena ja äitinä. Vain oikea työ lasketaan, muu on hömpötystä, eikä sellaista arvosteta. Se kielii aina siitä, että sulla on liikaa aikaa, mikä on pahinta mitä suomalaiselle työjuhdalle voi tapahtua.

Totta joka sana :D Toki yleistys, mutta pätevä sellainen. Tähän liittyy kiinteästi myös se ettei saisi innostua, iloita, hymyillä. Sellainen kiusataan Suomessa äkkiä ulos ihmisestä. Olen kyllä alkanut ihan tietoisesti taistella kaikkea tämmöistä vastaan, uhriutumaan en ala. Itsensä pitää koittaa ympäröidä hyvillä ihmisillä jotka eivät myöskään alistu ankeuttamiseen, kyllä niitäkin onneksi löytyy.

Vierailija
84/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ollut missään kylässä, missä olisi tarjottu mikrosapuskaa paperilautasilta?

Vierailija
85/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Suomalaiset eivät kertakaikkiaan saa pudistettua lantaa saappaistaan.

Yrität tällä ilmeisesti sanoa, että maalla asujilla ei ole käytöstapoja eikä tyyliä. Minusta taas asia on päinvastoin: kaupungeissa woltataan, syödään pizzaa suoraan pakkauksesta, vedetään kahvit kävellessä pahvimukista ja kuljetaan nenä puhelimessa ja kuulokkeet korvilla toisia päin. Maalla ihmisillä sen sijaan on vielä edes jotain yritystä tapojen suhteen.

No eipä mennyt kauaa, kun joku heikkoegoinen maalainen pahoittaa mielensä.

Ei maalaistenkaan tarvitse kestää ihan mitä tahansa sontaa, jota joku keksii kirjoittaa.

Hei nyt ihan oikeasti, hengitä syvään, ja mieti hetki miten naurettavaa tuo uhriutuminen on. Mistä muusta tuo reaktio kertoo, ellei huonosta itsetunnosta?

Vierailija
86/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vasemmalle kallellaan oleva pullasorsa istuu kotona ja keksii erilaisia keinoja sabotoida toisten elämää, saada ne pyytämään anteeksi, kerätä irtopisteet runkkuringistä. Se motivoi monia ensisijaisesti. Nettiaktivismi on harrastus siinä missä kaikenlaisen pellemaailma-aktivismin etsiminen ruotiminen täälläkin.

Osa porukasta yrittää rakentaa itselleen uraa woken varjolla. Suomessa on useita ruskeita naisia ja jokunen mieskin, jotka ovat saaneet asemansa erilaisuutensa vuoksi ja valittavat jatkuvasti rasismista ja kaikesta muustakin. Sukupuolentutkijoillekaan ei taida ihan hirveästi olla töitä vapailla markkinoilla huippuosaamisesta huolimatta.

Kun seuraa vihervassareiden elämää niin ei synny suuremmin vaikutelmaa, että heitä loppujen lopuksi ympäristö ja vähäosaiset suuremmin kiinnostavat, julistukset riittävät. Enemmän tulee mieleen narsistinen psykopaatti, joka on keksinyt yhden uuden keinon itsensä suitsuttamiseksi.

Hyviä aiheita ovat sellaiset jotka ovat selvästi irti meistä, kuten Palestiina-öyhötys, sekä sellaiset joita ei voida täällä mitenkään ratkaista, kuten ilmastonmuutos. Niistä saa loputtomasti mölinää eikä tarvitse sitoa itseään juuri mihinkään konkreettisiin toimiin.

Vierailija
87/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten alemmuudentunto purkautuu joskus niin, että he haluavat haukkua toisia ihmisiä esim pahvilautasen perusteella. Kun ympärillä on paljon vihapuhetta ja piikittelyä, pitää nähdä vaivaa sen eteen, että oppisi katsomaan toisia ihmisiä lempeästi. Empatia on tärkeämpää kuin kaunis kattaus. 

Vierailija
88/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä oli, kun olin yhden miehen kanssa menossa treffeille. Olin laittautunut nätiksi ja odottanut innolla. Nähdessäni hänet, hän ei ymmärtänyt kehua minua kauniiksi kuten treffeillä yleensä on tapana. Kysyin että sopiiko hänen mielestäni mekkoni sopiva ravintolaan johon olemme menossa (ajattelin että hän vastaa kivalla kehulla ja ymmärtää vihjeen). Vastaus oli todella suomalainen "mitä väliä sillä on miltä me täällä näytetään"

Just joo...

Vähän asian vierestä (tai ehkä osin liittyenkin): Vanha koulukaverini (mies) tapasi työpaikallaan itseään viehättävän neidon ja ihastui. Kysyin (olen itsekin mies), että "minkälainen tämä ihastuksesi kohde on?". Vastaus: "Sellainen isotissinen blondi". Lyhyesti ja ytimekkäästi tuli summattua tärkeimmät :D 

Todella mauttomasti esitteli tyttöystäväänsä. Eikö naisella ollut mitään muuta arvoa?

Vierailija
89/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Kokoomuslainen paskapää, joka on leikannut ostovoiman pois 90%:lta suomalaisia.

Sun ensimmäisen maailman ongelmat ei oikein kolahda nyt kun itse joutuu miettimään, syökö joka päivä vai joka toinen päivä että riittää rahat asumismenoihin. Vaatteet on viimeisenä hankintalistalla, ja nekin vasta kun edelliset on kuluneet käyttö- ja korjauskelvottomiksi.

Vierailija
90/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nyt ihan oikeasti, hengitä syvään, ja mieti hetki miten naurettavaa tuo uhriutuminen on. Mistä muusta tuo reaktio kertoo, ellei huonosta itsetunnosta?

Ihan mielenkiinnosta. Mikä on sinun suosikkipuolueesi? Kielenkäytön perusteella veikkaan RKP:ta. Arvasinko oikein?

Vierailija
91/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Suomalaiset eivät kertakaikkiaan saa pudistettua lantaa saappaistaan.

Yrität tällä ilmeisesti sanoa, että maalla asujilla ei ole käytöstapoja eikä tyyliä. Minusta taas asia on päinvastoin: kaupungeissa woltataan, syödään pizzaa suoraan pakkauksesta, vedetään kahvit kävellessä pahvimukista ja kuljetaan nenä puhelimessa ja kuulokkeet korvilla toisia päin. Maalla ihmisillä sen sijaan on vielä edes jotain yritystä tapojen suhteen.

No eipä mennyt kauaa, kun joku heikkoegoinen maalainen pahoittaa mielensä.

Ei maalaistenkaan tarvitse kestää ihan mitä tahansa sontaa, jota joku keksii kirjoittaa.

Hei nyt ihan oikeasti, hengitä syvään, ja mi

Mikä sinun ongelma on? Miksi haluat kiusata täällä maalaisia ja mitä se kertoo sinusta? Anna olla.

Vierailija
92/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on kyllä niin kaukaa haettua juttua, että oksat pois. Olen maaseudulta kotoisin, ja muistan tosi hyvin miten teininä harmitti kyläläisten ilkkuminen kun aloin meikata maltillisesti ja ostin kivoja vaatteita kaupungilta. Ompelin ihanasta kankaasta kesämekon, niin sitäkin kommentoitiin epäkäytännöllis

Sinäpä sen sanoit, mitä tekemistä nuorella kauniilla naisella on maaseudulla. Ei yhtään mitään. 

Vierailija
93/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on tässä suhteessa paljon lähempänä Venäjää kuin muita Pohjoismaita, eivätkä monet suomalaiset edes tajua tätä miten itäinen tunnelma täällä on.

Tunnetko venäläisiä ollenkaan? He nimenomaan ovat esteetikkoja. Toki jos katsoo neuvostoaikaisia kuvia ja taloja, tulee ankea fiilis. Venäläiset kuitenkin sisustavat, pukeutuvat ja meikkaavat olemassa olevien resurssien mukaan paljon paremmin kuin suomalaiset. Trendit ja muoti on toki erilaista kuin esim. Ruotsissa. 

Katsopa venäläisiä lapsis, heillä on kauniit palmikot hiuksissa, siistit klassiset vaatteet.  

Vierailija
94/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ollut missään kylässä, missä olisi tarjottu mikrosapuskaa paperilautasilta?

Me gillataan makkaraa pallogrillissä ja tarjotaan se paperilautaselta. Pitäisi ilmeiseti hankkia weber ja posiilinilautaset mökille. :D

Jos tyylittömyys on sitä, ettei keskity ja murehdi muiden mielipiteitä, sehän tarkoittaa sitä, että ihminen on vapaa ja osaa keskittyä olennaiseen.

Vierailija
95/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, mitä puoluetta kannatat? Onko se kenties RKP? Arvasinko oikein?

Ainakin maaseudun halveksinta on häkellyttävän moukkamaista, mahdollista ainoastaan vaikeasti tosiasioista vieraantuneelle. Tyyli ei ole ehkä tärkeintä eloonjäämiselle nälänhädässä mihin ajan merkit kammottavasti viittaavaat.

Ja sitä ennen on tietysti syvä depression, neivottomuuden ja muun ulkoatulevan aggressiivisen eksytyksen ajanjakso jota parhaillaan hengitämme. Mutta tyyli toki ennen kaikkea jäävuoreenkin törmäämisessä!

Vierailija
96/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa jopa narkomaanit osaavat käyttää huumeita tyylikkäämmin: https://yle.fi/a/74-20178917

Vierailija
97/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on!

Suomalaisuus = Marimekon mauttomat verhot, tuulipuvut ja loputon ämpärien hamstraus.

Tunnetaan myös nimellä tanttapukeutuminen.

Vierailija
98/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Kokoomuslainen paskapää, joka on leikannut ostovoiman pois 90%:lta suomalaisia.

Sun ensimmäisen maailman ongelmat ei oikein kolahda nyt kun itse joutuu miettimään, syökö joka päivä vai joka toinen päivä että riittää rahat asumismenoihin. Vaatteet on viimeisenä hankintalistalla, ja nekin vasta kun edelliset on kuluneet käyttö- ja korjauskelvottomiksi.

Moikka, AP täällä päätti vastata tähän harhakäsitykseen.

Ensinnäkin: Aika kova reaktio siihen että joku haluaa vähän enemmän tunnelmaa arkeen. Itsekin olen toisaalta tällä hetkellä tilanteessa jossa talous on tiukalla. Estetiikan kaipuu ei yhtäkkiä häviä sen takia mihinkään, vaan enemmänkin sitä kaipaa entistä enemmän pieniä arjen iloja.

En kuitenkaan lähde rähisemään, ymmärrän mitä on stressi rahasta ja että se voi aiheuttaa ylilyöntejä. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja kaunista.

Kauneus ei ole vain rikkaiden etuoikeus, ja on surullista jos niin ajatellaan. 

Vierailija
99/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinun ongelma on? Miksi haluat kiusata täällä maalaisia ja mitä se kertoo sinusta? Anna olla.

Ei minulla ole mitään ongelmaa, mua vain naurattaa miten uskomattoman herkkähipiäisiä jotkut ihmiset voivat olla. Miten ihmeessä kukaan voi loukkaantua noin syvästi siitä, että monet suomalaiset ovat lantasaappaita? Kaikesta ihmiset saavatkin pepun kipeäksi. Tuohan on vielä tosi harmiton ilmaisu. Sen sijaan aika monella maalaisella ei ole mitään häpyä sen suhteen, miten rumasti vaikkapa helsinkiläisistä tai ulkomaalaisista puhutaan. Kaksinaismoralismi kukkii ja voi hyvin.

Vierailija
100/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää pohdintaa!

Olen aina rakastanut kauneutta: saatoin jo lapsena pysähtyä valtavan pitkiksi ajoiksi ihan vain hievahtamatta katsomaan jotakin kauniina pitämääni. Pidän myös siitä, että arkiset käyttötavarat ja koti ovat tyylikkäitä. Niin ikään arvostan kaunista kielenkäyttöä, klassista retoriikkaa ja käytöstapoja. Mikään ei ole niin kaunista kuin kohtelias ihminen, joka käyttää sanoja taitavasti.

Ihmisen ulkoiseen kauneuteen minulla on kuitenkin hiukan ristiriitainen suhtautuminen. Olen itse ruma, joten kauniiden ihmisten näkeminen tuntuu joskus melkein pahalta. Pidän kauniista vaatteista mutten uneksisikaan käyttäväni sellaisia itse. Pukeutumisessa minua ohjaavat käytännöllisyys ja tilannetaju.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi