Onko suomalainen käytännöllisyys tappanut tyylin kokonaan?
Moi kaikki!
Olin viime viikonloppuna Tukholmassa ja huomasin taas kerran miten eri tavalla ruotsalaiset suhtautuu arjen tyyliin. Siellä ihan tavallisessa ravintolassa oli kynttilöitä pöydissä keskellä päivää, ihmiset oli pukeutunut huolellisesti vaikka meni vaan ystävän luo syömään, ja yleensäkin tuntu että panostetaan tunnelmaan ja ulkonäköön tavalla joka Suomessa leimattais heti "turhaksi näyttelyksi".
Sama juttu on jäänyt mieleen matkoilta muuallekin. Ranskassa myyjä käärii ostoksesi kauniisti vaikka kyse olis yhdestä leivästä, Japanissa toimistotyöläinen syö lounaan kauniisti aseteltuina paloina vaikka söis yksin penkillä, Italiassa mummo kattaa pöydän huolella vaikka ruoka olis pelkkä pasta. Siellä tuntuu että pienet eleet ja kauneus on osa arkea, ei mikään erikoisjuttu mistä pitää hävetä.
Täällä meillä tuntuu että jos laittaa hiukan liikaa vaivaa mihinkään, niin muut alkaa epäilemään motiiveja. Tää näkyy vaikka niissä keskusteluissa häälahjoista. Kaikki haluaa vaan tilisiirtää rahaa MobilePaylla koska se on "käytännöllisintä". Missä on se tunnelma, yllätys, yhteinen hetki kun lahjoja avataan? Kai sekin on "turhaa näyttelyä" nykyään.
Sama näkyy kotona - ruotsalaiset kaverit kutsuu "middag hemma" ja siellä on kattausta, kynttilöitä ja tunnelmaa vaikka ruoka olis ihan tavallista. Täällä sanotaan "tuu syömään" ja tarjotaan mikroruokaa paperilautasilta että "ei tarvii tiskata".
Mua alkaa häiritsemään tää suomalainen käytännöllisyyskultti. Onko me unohtanut että elämässä voi olla myös kauneutta ja tyyliä ilman että se on "turhaa"? Vai onko tää vaan mun kuvitelma ja ruotsalaisetkin on oikeasti yhtä käytännöllisiä sisimmässään?
Onko suomalaisuus nykyään synonyymi sille, että ei viitsi yrittää? Onko teillä kokemuksia siitä, että teitä on pidetty 'liian hienona' kun olette yrittäneet?
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on metsää, merta ja oma rauha. Kun peilin sijaan katseleekin ympärilleen, saattaa jopa olla tyytyväinen elämäänsä. Ei onni tule sillä, että odottaa muiden täyttävän juuri minun narsistiset ja nirsot tarpeeni. Aikuisuus ei ole paikka, johon ihmiset tulevat esittämään joululahjalistoja siitä, kuinka muiden pitäisi käyttäytyä tai kuinka meitä pitäisi kohdella.
Tarviiko sun vielä ihmetellä, miksi nuoret naiset pakenevat maaseudulta, eivätkä koskaan palaa takaisin? Tuo on oikeasti jo tosi kipeetä kutsua itsestään huolehtivaa naista narsistiksi ja nirsoksi. Voit aivan vapaasti nauttia omasta rauhastasi jatkossakin. Olen erittäin tyytyväinen elämääni näin. Kaikki eivät katsos nauti metsästä ja omasta rauhasta.
Sinulla on kertomus siitä miten me nuoret naiset pakenemme maaseudulta.
Vierailija kirjoitti:
Siis...se koristeellisuus, yksinkertaisuus, esineiden ja ihmisten tyyli on ihan tarkoituksella aikanaan keksitty, jotta teollisuuden massatuottamat tavarat menevät kaupaksi
Hmm, entä luolamaalaukset, käsityöperinteet, kansallispuvut, antiikin Kreikan temppelit, Rooman palatsit, kiinalaiset posliinit, persian matot, japanilainen puutarhataide, mayojen ja inkojen koristelu, keskiaikainen kalligrafia, barokkiarkkitehtuuri..... ovelaakin ovelampaa teollisuuden ennakkomarkkinointia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä oli, kun olin yhden miehen kanssa menossa treffeille. Olin laittautunut nätiksi ja odottanut innolla. Nähdessäni hänet, hän ei ymmärtänyt kehua minua kauniiksi kuten treffeillä yleensä on tapana. Kysyin että sopiiko hänen mielestäni mekkoni sopiva ravintolaan johon olemme menossa (ajattelin että hän vastaa kivalla kehulla ja ymmärtää vihjeen). Vastaus oli todella suomalainen "mitä väliä sillä on miltä me täällä näytetään"
Just joo...
Vähän asian vierestä (tai ehkä osin liittyenkin): Vanha koulukaverini (mies) tapasi työpaikallaan itseään viehättävän neidon ja ihastui. Kysyin (olen itsekin mies), että "minkälainen tämä ihastuksesi kohde on?". Vastaus: "Sellainen isotissinen blondi". Lyhyesti ja ytimekkäästi tuli summattua tärkeimmät :D
Todella mauttomasti es
Kyseessä oli ihastus, josta ei koskaan tullut tyttöystävää. I wonder why? :D Mutta kyllä tuossa tuli esille raadollisemmalla tavalla se, että miten jotkut saattavat asioita arvottaa. Ystäväni on kyllä muuten hyväsydämellinen mies, kommunikointi on vaan hänelle vähän vaikeaa ja yksioikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on oikeassa. Suomalaiset on niin rumia ja eivät välitä kauneudesta ollenkaan. Tästä esteetikkona kärsin. Ja kärsimys on suuri Suomessa ollessa!
Lähde pois.
Hah, joo tuo on kyllä klassinen suomalainen reaktio! "Jos ei kelpaa niin muuta pois", ikään kuin kritiikki olisi automaattisesti maanpetosta. Eikö ole hassua että jos sanoo haluavansa parempaa julkista liikennettä, niin kaikki nyökkää myötämielisesti, mutta jos sanoo haluavansa enemmän kauneutta arkeen, niin yhtäkkiä olet kiittämätön ja sinun pitäisi lähteä. "Ota vastaan se mitä saat tai häivy" Mutta eihän kehitys toimi noin, yhteiskunnat kehittyy juuri siksi että ihmiset uskaltaa toivoa parempaa.
Se on vähän kuin sanoisi että "koska minä en pidä musiikista, ei kukaan muu saa toivoa parempaa konserttitarjontaa". Tai "koska
Suomessa arvostetaan kohtuullisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Onpa voimakkaita stereotypioita maaseutua kohtaan. Minä ainakin pidän arkista estetiikkaa suuressa arvossa, vaikka maalla olenkin kasvanut. Hassua, että maaseutu yhä vain assosioituu kouluttamattomuuteen, sivistymättömyyteen ja käytöstapojen puutteeseen. Minä ja lähipiirini ainakin pidämme hyvää käytöstä, tyylikkyyttä ja estetiikkaa tärkeinä, vaalittavina asioina.
N32
Minun kokemuksen mukaan eri alueiden maaseudut ovat keskenään hyvin erilaisia tässä asiassa
Luuletko oikeasti, että Ruotsissa ollaan yhtä tyylikkäitä ja hienoja jossain pikkukaupungeissa tai Tukholman keskustan ulkopuolella? Ihan samanlaisia tallaajia siellä ollaan kuin täällä. Samoin Ranskassa ja Japanissa.
Hauskaa aina, kun suomituristit liikkuvat keskustoissa eli kalliilla alueilla ja luulevat, että joku kylän mammakin pukeutuu kuin Pariisin muotiviikoilla. Täytyy olla todella huono itsetunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että muistan että mummo ja vaari elivät yksinkertaisesti mutta jotenkin tyylikkäästi. Heillä oli omat tavat: kahvi tarjoiltiin aina oikeilla kupeilla vaikka olisi ollut kiire, ja kun tuli vieraita, pöytä katettiin kunnolla, se oli itsestäänselvyys, ei mikään show. Vaari vaihtoi aina kotiin tullessaan siistit vaatteet päälle ja tiesi milloin ottaa hattu päästä, mummo taitteli pyykin huolella ja piti keittiön siistinä vaikka rahaa oli vähän ja hommaa paljon. Ruokapöydässä istuttiin yhdessä, ateria aloitettiin ja lopetettiin kunnolla. He opettivat että käytännöllisyys ja kauneus voivat kulkea käsi kädessä.
Ainakaan minun elämäntyyliin tälläinen jatkuva nipottaminen ei sopisi, mutta pidän kyllä kauneudesta ja tyylistä. Se tyyli vaan voi olla myös boheemi ja rento! Kaiken ei tarvi olla tärkättynä ja järjestyksessä ollakseen tyylikästä
tyyli voi olla mitä vain! Se voi olla boheemi ja rento, värikäs ja sekava, minimalistinen tai ylellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on oikeassa. Suomalaiset on niin rumia ja eivät välitä kauneudesta ollenkaan. Tästä esteetikkona kärsin. Ja kärsimys on suuri Suomessa ollessa!
Lähde pois.
Hah, joo tuo on kyllä klassinen suomalainen reaktio! "Jos ei kelpaa niin muuta pois", ikään kuin kritiikki olisi automaattisesti maanpetosta. Eikö ole hassua että jos sanoo haluavansa parempaa julkista liikennettä, niin kaikki nyökkää myötämielisesti, mutta jos sanoo haluavansa enemmän kauneutta arkeen, niin yhtäkkiä olet kiittämätön ja sinun pitäisi lähteä. "Ota vastaan se mitä saat tai häivy" Mutta eihän kehitys toimi noin, yhteiskunnat kehittyy juuri siksi että ihmiset uskaltaa toivoa parempaa.
Se on vähän kuin sanoisi että "koska minä en pidä musiikista, ei kukaan muu
Mitä kohtuullisuus sitten on? Suomessa tämä maltillisuus on saanut liian suuren roolin ihmisten asenteissa, jos näyttävämmin pukeutuvat ihmiset haukutaan maanrakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa voimakkaita stereotypioita maaseutua kohtaan. Minä ainakin pidän arkista estetiikkaa suuressa arvossa, vaikka maalla olenkin kasvanut. Hassua, että maaseutu yhä vain assosioituu kouluttamattomuuteen, sivistymättömyyteen ja käytöstapojen puutteeseen. Minä ja lähipiirini ainakin pidämme hyvää käytöstä, tyylikkyyttä ja estetiikkaa tärkeinä, vaalittavina asioina.
N32
Minun kokemuksen mukaan eri alueiden maaseudut ovat keskenään hyvin erilaisia tässä asiassa
Aplodeja! Suomi ja suomalaiset eivät tosiaan ole yhtä ja samaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, olaan aina oltu enemmän käytännöllisiä ja aika kamalilta ja epämukavilta nuo muotivaatteet näyttävätkin
Klassinen tyylikkyys ei ole muodin seuraamista.
Minä pysyn sit junttina mielelläni, ei ole edes varaa mihinkään erityiseen tyyliin.
Ankkahuulet, pitkät geelikynnet ja ylipitkät ripset sekä merkkivaatteiden kantaminen ei ole klassissta tyyliä. Se on jotakin ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Siis...se koristeellisuus, yksinkertaisuus, esineiden ja ihmisten tyyli on ihan tarkoituksella aikanaan keksitty, jotta teollisuuden massatuottamat tavarat menevät kaupaksi
Ostan mieluummin käyttötavarani, astiastoni, vaatteeni jne. kauniina kuin rumina. Ihan vesikin on mukavampi juoda kauniista lasista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on metsää, merta ja oma rauha. Kun peilin sijaan katseleekin ympärilleen, saattaa jopa olla tyytyväinen elämäänsä. Ei onni tule sillä, että odottaa muiden täyttävän juuri minun narsistiset ja nirsot tarpeeni. Aikuisuus ei ole paikka, johon ihmiset tulevat esittämään joululahjalistoja siitä, kuinka muiden pitäisi käyttäytyä tai kuinka meitä pitäisi kohdella.
Tarviiko sun vielä ihmetellä, miksi nuoret naiset pakenevat maaseudulta, eivätkä koskaan palaa takaisin? Tuo on oikeasti jo tosi kipeetä kutsua itsestään huolehtivaa naista narsistiksi ja nirsoksi. Voit aivan vapaasti nauttia omasta rauhastasi jatkossakin. Olen erittäin tyytyväinen elämääni näin. Kaikki eivät katsos nauti metsästä ja omasta rauhasta.
Sinulla on kertomus siitä miten me nuoret naiset pakenemme maaseudulta.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011156000.html
Ei ole minun keksimä juttu. Täähän on ollut tapetilla jo pitkään, ja eikös tässä taannoin joku kepuli ehdottanut jopa bordellien laillistamista maaseudulle etteivät nuoret miehet maaseudulla jaa ilman :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, entä luolamaalaukset, käsityöperinteet, kansallispuvut, antiikin Kreikan temppelit, Rooman palatsit, kiinalaiset posliinit, persian matot, japanilainen puutarhataide, mayojen ja inkojen koristelu, keskiaikainen kalligrafia, barokkiarkkitehtuuri..... ovelaakin ovelampaa teollisuuden ennakkomarkkinointia?
Sieltähän niitä vaikutteita ammennetaan yhä kiihtyvällä tahdilla
Suomessa monet ravintolatkin on sellaisia että itse pitää viedä likaiset astiat pois kun se on varmaan ravintolalle käytännöllistä. Nyt kun olen lomalla Turkissa ihmettelen miten edullisen hintatasonkin ravintoloissa kesken ruokailunkin käydään vaihtamassa puhtaat lautaset eteen. Pienistä asioista tulee todella juhlallinen olo. Aivan kun olisi jossain Nobel illallisella kun ei ole tälläiseen palveluun tottunut. Suomessa tosiaan käytännöllisyys liittyy osittain myös laiskuuteen. Sen näkee kun on hetken aikaa pois Suomesta.
Kyllä toi Venäjän läheisyys vaikuttaa jotenkin suomalisten tyylittömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinun ongelma on? Miksi haluat kiusata täällä maalaisia ja mitä se kertoo sinusta? Anna olla.
Ei minulla ole mitään ongelmaa, mua vain naurattaa miten uskomattoman herkkähipiäisiä jotkut ihmiset voivat olla. Miten ihmeessä kukaan voi loukkaantua noin syvästi siitä, että monet suomalaiset ovat lantasaappaita? Kaikesta ihmiset saavatkin pepun kipeäksi. Tuohan on vielä tosi harmiton ilmaisu. Sen sijaan aika monella maalaisella ei ole mitään häpyä sen suhteen, miten rumasti vaikkapa helsinkiläisistä tai ulkomaalaisista puhutaan. Kaksinaismoralismi kukkii ja voi hyvin.
Minusta enemmänkin on hassua, että joku nykymaailmassa kuvittelee, että ihminen muuttuu lantasaappaaksi, kun hän kävelee pari metriä kaupungin rajan yli maaseudun puolelle.
Mielestäni nämä lantasaapaskommentit kuvaavat ainoastaan kommentoijan erittäin pientä liikkumisvapautta ja elämänpiiriä.
Vierailija kirjoitti:
N32
Juuri näin. Minä olen enemmänkin ihmetellyt kaupunkilaisissa siivotonta ulkoasua ja huonoa hygieniaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Suomalaiset eivät kertakaikkiaan saa pudistettua lantaa saappaistaan.
Ei tuo ole se asian ydin, lue esim viesti 1/137. Ennenvanhaan kuitenkin osattiin pitää tiettyä tyyliä, mutta nykyään näyttää siltä että kaikki arkipäiväistetään sellaiseksi käytännöllisen mitäänsanomattomaksi sivistymättömyydeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, olaan aina oltu enemmän käytännöllisiä ja aika kamalilta ja epämukavilta nuo muotivaatteet näyttävätkin
Klassinen tyylikkyys ei ole muodin seuraamista.
Minä pysyn sit junttina mielelläni, ei ole edes varaa mihinkään erityiseen tyyliin.
Taisit ymmärtää ap:n väärin? Ei tyylikkyyteen välttämättä rahaa tarvita, eivätkä hyvätuloiset osaa läheskään aina olla burberryissään ja chaneleissaan olla tyylikkäitä, eivätkä kaikki hyvätuloisetkaan sellaisista välitä. Vaatteet voi pestä suht halvalla ja silittää jos tarvitsee. Henkilökohtaisesta hygieniasta ja ulkonäöstä hiuksineen voi köyhäkin huolehtia ja olla tyylikäs. Eräänlaista tyylikkyyttä on esteettinen silmä, joka auttaa valitsemaan kaapista yhteensopivia asukokonaisuuksia (vaikka paidan ja housut/hameen). Tyylittömyyttä taas edustaa se, että kulkee ilman syytä likaisissa liian suurissa tai pienissä itselleen sopimattomissa tamineissa, ei huolehdi itsestään lainkaan eikä koskaan edes puolison silmää miellyttääkseen. Suihku kerran kolmessa viikossa. Ne vaatteetkin voi olla ylläpidettyinä tyylikkäitä vaikka 30 vuotta vanhoina kun niistä jaksaa vähän pitää huolta ja itse korjailla. Ei tyylikkyys tarkoita nais/miesmallien matkimista ja aina uuden ostamista. Pintamuoti ei ole aina tyylikästä.
M56
Asun kaupungissa meren äärellä, ja minulla on omaa rauhaa täälläkin ihan riittävästi. Retkeillessä ja meloessa pukeudun käytännöllisesti, mutta kaupunkiin pukeudun siististi. Elämä on hyvää näin. Ehkä sinunkin elämä on hyvää noin. Kuulostatkin tosi onnelliselta ihmiseltä.