Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joku voi asua ihmislaatikossa eli kerrostalossa?

Vierailija
31.08.2025 |

Ihmettelen miten joku voi asua tuollaisissa hikisissä pierukuutioissa ihmislaatikoissa.

Itse asuisin ennemmin teltassakin. Onneksi on nykyään kuitenkin omakotitalo.

Kommentit (156)

Vierailija
21/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos asuu jossain Manhattanilla niin eipä ole paljoa vaihtoehtoja. Mieluummin kerrostalossa kuin teltassa, sinnehän tulee kaikki huimeveikot sitten

Vierailija
22/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain sitä on pakko asua ja osakkeessa on se hyvä puoli ettei tarvitse olla itse yksin remppaamassa tai kustantamassa jokaista remonttia tai kolailemassa lonkkavikaisena vanhuksena pihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mokomaki pinohima

Vierailija
24/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun istut huoneessa ja luet kirjaa, tai nukut omassa sängyssä, niin mistä tiedät, oletko kerrostalossa vai omakotitalossa? Ei meillä kuulu muita ääniä kuin liikenteen ääni.

Sama asia koskee lähiötä, jossa asuu. Jos ei ulkoile vaan kulkee autolla, niin mitä merkitystä, missä lähiössä sunto tai talo on? Ei kotona sisällä tiedä, mitä ulkopuolella on.

No meillä sen huomaa siitä, että seinän takaa kuuluu musiikkia ja ylhäältä hyppimisen ääniä ja kolinaa. Lukeminen aika mahdotonta ilman vastamelukuulokkeita. Pahimmillaan kerrostaloasuminen voi kyllä olla aika haitarista.

Minä olen asunut neljässä eri kerrostalossa yhteensä 20 vuotta. 

Nyt asun ylimmässä kerroksessa, eikä mistään kuulu mitään.

Edellisessa asuin ekassa kerroksessa, eikä mistään kuulunut mitään, kun talo oli ison tien varressa ja täysin äänieristetty. Ikkunaa ei tosin voinut auki pitää.

sitä edellisessä asuin ekassa kerroksessa myös. Kuulin ääniä, jos yläkerrassa käveltiin kengillä. Yhden kerran kuulin möykkää, ja muistan sinä iltana suomen voittaneen mm-kultaa.

sitä edellisessä kuulin, kun joku käveli kengillä, ei muuta.m

Vierailija
25/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet suomalaiset suorastaan rakastavat tasakattoisia laatikoitaan, jota omakotitaloksi kutsuvat.

Vierailija
26/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalot pitäisi säätää vapaaehtoisiksi.

Vierailija
27/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun istut huoneessa ja luet kirjaa, tai nukut omassa sängyssä, niin mistä tiedät, oletko kerrostalossa vai omakotitalossa? Ei meillä kuulu muita ääniä kuin liikenteen ääni.

Sama asia koskee lähiötä, jossa asuu. Jos ei ulkoile vaan kulkee autolla, niin mitä merkitystä, missä lähiössä sunto tai talo on? Ei kotona sisällä tiedä, mitä ulkopuolella on.

Käyt duunissa ja olet aina väsynyt siitä. Tulet illaksi koppiisi ja lukitset sellin oven. Rahaa ei jää oikein säästöön mitenkään koska sellin vuokra on niin korkea. Vapautesi on ostaa marketista halvinta tai jättää ostamatta kokonaan. Sinulle ei tarjoilla ruokaa kuten vankilassa.

Luet kirjaa sellissäsi ja käyt töissä.

Voisit ihan yhtä hyvin olla oikeassa vankilassa kuin vapaana. Vankina sinun ei tarvitsisi käydä töissä ja tehdä ruokaa itsellesi. Voisit lukea vain sitä kirjaa.

Näin paljon työssä käynti kannattaa Suomessa. Matalapalkka-alan duunareilta leikataan lisää palkasta ja rikkaat saa lisää.

Vierailija
28/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet suomalaiset suorastaan rakastavat tasakattoisia laatikoitaan, jota omakotitaloksi kutsuvat.

Ja samannäköistä kuin asuisi kontissa.

Vierailija
29/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun omakotitalossa Espoossa koska ei ollut varaa kivaan Jugend-tyyliseen asuntoon Helsingissä. Harrastusten vuoksi myös kaunis Jugend-talo olisi ollut vaikea, mutta ehkä muutan sellaiseen puolison kanssa kun lapset lentävät pois pesästä.

Vierailija
30/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kivaahan se on, vähän niinkuin kohdussa asuisi. Kaikki tarpeet tulevat ovelle jos niin haluaa, no itse kävelen 100m kauppaan kun en halua lähettejä kotiini. Hirveä vaiva on ylläpitää taloa ja pihaa, täällä on yhtiöt jotka hoitavat nämä. Helppoa elämää.

Vierailija
31/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut rivarissa, kerrostalossa ja omakotitalossa. Niistä rivari oli ehkä eniten mieleeni mutta siinä riippuu tosi paljon minkälaiset naapurit saat että onko mukavaa? Vähän omaa pihaa ja usein enemmän neliöitä kuin kerrostalossa jossa nyt asun. Pätkätyöläisen/työttömän kuten minun on usein paras asua kerrostalossa vaikka monen mielestä ne ovat tosiaan laatikkoja/häkkejä. En ole koskaan ollut yhtäjaksoisesti töissä missään puoltavuotta pidempään kun sopimus loppuu milloin loppuu. Ei varaa rivariin sääli.

Vierailija
32/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, 130m2 kerrostalokoti ylimmäinen krs ja osittainen merinäköala Helsigissä, ei ole hikinen laatikko. Mielummin asun täällä kuin jossain Vantaan lähiössä ok-talossa. 

Vierailija
33/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kivaahan se on, vähän niinkuin kohdussa asuisi. Kaikki tarpeet tulevat ovelle jos niin haluaa, no itse kävelen 100m kauppaan kun en halua lähettejä kotiini. Hirveä vaiva on ylläpitää taloa ja pihaa, täällä on yhtiöt jotka hoitavat nämä. Helppoa elämää.

Joo, kerrostalo kaupungissa on jopa luksusta eikä autoakaan tarvitse tiiviissä kaupungissa. Työssäkäyvä kiireinen ihminen ei ehdi talos ylläpitää. Minulle hyvä elämänlaatu on kauppa alle 200 m päässä ja kaikki muu polkupyörällä 3-5 km säteellä. Ei vain ole jokaisella varaa asua näin. 

Vierailija
34/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalot ovat "minkki" tarhoja ihmisille.

Vierailija
35/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tykkää, jotkut asuu pakosta. Itse en tykkää enkä tykkää muutenkaan ihmisistä, niin olen järjestänyt asumismuotoni jo 24vuotiaana niin että asun omakotitalossa.

Niin.  Jotkutit on niin ihmeellisiä, niiden mieltä ei tiedä.  Päivittäin täällä silti kysytää. miksi jotkut....öööö.

Vierailija
36/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle hyvä elämänlaatu on se, että ei ole naapureita lähimainkaan, luonto on heti pihalla, näen tähtitaivaan, metsä on vieressä, pääsen uimaan omalta rannalta. Ei ole stressiä, ei kiirettä mihinkään. Se jos mikä on elämänlaatua.

Vierailija
37/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se menee sillä lailla, että käytävän ovesta sisään, hissillä kerrokseen. asunnon ovesta asuntoon. Tehdään ruokaa, nukutaan ja käydään pesulla. Erittäin helppoa ja huoletonta varsinkin jos vielä asuu vuokralla.

Osake rivari on jo hieman huonompi. Paljon rahaa kiinni mistä syystä ei läheskään huoletonta. 

Omakotitalo vaatii asumista ajatellen eniten ponnisteluja. Mutta on hyvä ratkaisu jos ei siedä muita ihmisiä. Tosin uusilla alueilla tätäkään iloa ei ole, kun talot ovat ihan vieri vieressä.

Tosierakot asuvat sitten jo naaseudolla vaikka eivät edes harrasta maataloutta.

Vierailija
38/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minulla telttakin, jota käytän mökillä. Muuten asun kerrostalossa kaupungin keskustassa. Kaikki palvelut ovat kävelyetäisyydellä.

Vierailija
39/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen asunut 2 lyhyttä pätkää kerrostalossa ja kyllä ihan selvästi yläkerran kantapää kävelijät kuulee, myös vessan veto ja kun lapset leikkii, siivoaminen ja illalla huonekalujen siirtely. En tiedä missä bunkkerissa sinä olet asunut

Vierailija
40/156 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se menee sillä lailla, että käytävän ovesta sisään, hissillä kerrokseen. asunnon ovesta asuntoon. Tehdään ruokaa, nukutaan ja käydään pesulla. Erittäin helppoa ja huoletonta varsinkin jos vielä asuu vuokralla.

Osake rivari on jo hieman huonompi. Paljon rahaa kiinni mistä syystä ei läheskään huoletonta. 

Omakotitalo vaatii asumista ajatellen eniten ponnisteluja. Mutta on hyvä ratkaisu jos ei siedä muita ihmisiä. Tosin uusilla alueilla tätäkään iloa ei ole, kun talot ovat ihan vieri vieressä.

Tosierakot asuvat sitten jo naaseudolla vaikka eivät edes harrasta maataloutta.

Rivari on mun mielestä kaikista surkein asumisen muoto, ellei se ole kaksi-kolmikerroksinen asunto osana korttelia. Usein rivarit ovat jossain puskassa, jolloin niissä on kerrostalon ja omakotitalon huonot puolet.