Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen kajaanilaisessa uimahallissa: Loukkaannuin ja järkytyin

Kommentit (1731)

Vierailija
1261/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos mulkulliset pystyvät olemaan tunkeutumatta naisten ja tyttöjen vessoihin, pukkareihin ja pesutiloihin, niin segregaatiolle ei ole mitään tarvetta."

Niin, tämähän on tilanne todellisuudessa, ainakin riittävissä määrin.

Tilanne on todellisuudessa se, että kaikki sukupuolitetut tilat ovat nykyään unisex-tiloja, eikä peniksen vieminen naisten tiloihin ole itsemäärittelyn myötä enää rikos.

Tilanne ei ole todellisuudessa se sen enempää kuin ennenkään. Transsukupuoliset on ennenkin saaneet vaihtaa juridisen sukupuolen ilman vaatimusta genitaalikirurgiasta. Eli ennenkin on ollut peniksellisiä transnaisia. 

Vierailija
1262/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mus limit saavat enemmän valtaa maailmassa ja suomessa.

Loppuu kerrassaan nää vöyhötykset. Täysin eri uintipäivät naisille ja miehille 

Ja Jannikin saa ilmasen lentomatkan.

Tiesitkö muuten, että transsukupuolisuus ja sukupuolenkorjausprosessi on täysin sallittuja Iranissa? 

Homomiesten vaihtoehdot Iranissa ovat transiutuksen ja teloituksen välillä. Iran ei varsinaisesti ole mikään queerparatiisi. Toki vihervassut ja transitit voivat mennä järjestämään Prideä sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itse olisin torpannut. t. trans"

Hyvähän se on torpata kun ei enää itse lakia tarvitse, mitäs muista.

"joka on käynyt kaikki mahdolliset toimenpiteet läpi, integroitunut ja vaatinut asioita itseltään eikä koko ympäröivältä maailmalta."

Et ole vaatinut lähetettä, tutkimuksia, diagnoosia, nimenmuutosta, hoitoja, second opinionia, hetumuutosta, mahdollisuutta käyttää eri intiimitiloja kuin ennen, asiallista kohtelua?

Noita asioita ei tee ympäröivä maailma puolestasi, vaan transsukupuolinen itse muiden tuella. T:eri

Eihän noita mitään tehnyt transitioituva itse vaan juuri se ympäröivä maailma. Toki itse piti kävellä lääkäriin ja maistraattiin ja päättää nimi, mutta paljon oli tarvittu aktivismia ja lobbaamista jotta oli saatu vuoden 2003 translaki ja -asetus kaikkine m

On aika iso säätö, että saitte naisten oikeudet paskovan ei-transien itsemäärittelyn junailtua laiksi asti.

Vierailija
1264/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö muuten, että transsukupuolisuus ja sukupuolenkorjausprosessi on täysin sallittuja Iranissa? 

Se on siksi, että homous ei saa näkyä. Hys hys vaihdetaan ulkoinen sukupuoli, niin näyttää heteroparilta.

Ei se lienee siksi, mutta siitä on kyllä seurannut tällaista. 

Vierailija
1265/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tästä aiheutuvat katumiset ja komplikaatiot eivät ole vain oma ongelma, vaan kustannetaan verovaroin."

Sehän on totta, mutta Suomen lainsäädännöllä ei kai voi estää ihmisiä hakeutumasta ulkomaisiin palveluihin. Eikä translaki niihin menoa helpottanut. 

Uusi translaki mahdollistaa riskialttiin tee se itse -transition ilman julkisen terveydenhuollon portinvartijuutta. Transpolin jäähyihin ja kieltoon on todella hyvät perusteet. Mikä voisikaan mennä pieleen, kun nuori ja tasapainoton ihminen suorittaa tee se itse -transition.

Vierailija
1266/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos mulkulliset pystyvät olemaan tunkeutumatta naisten ja tyttöjen vessoihin, pukkareihin ja pesutiloihin, niin segregaatiolle ei ole mitään tarvetta."

Niin, tämähän on tilanne todellisuudessa, ainakin riittävissä määrin.

Tilanne on todellisuudessa se, että kaikki sukupuolitetut tilat ovat nykyään unisex-tiloja, eikä peniksen vieminen naisten tiloihin ole itsemäärittelyn myötä enää rikos.

Tilanne ei ole todellisuudessa se sen enempää kuin ennenkään. Transsukupuoliset on ennenkin saaneet vaihtaa juridisen sukupuolen ilman vaatimusta genitaalikirurgiasta. Eli ennenkin on ollut peniksellisiä transnaisia. 

Mutta nykyään myös ei-transit, pervot ja opportunistit ja transnaisten lisäksi muut mulkulliset voivat käyttää laillisesti naisten ja tyttöjen tiloja. On se aika paljon enemmän kuin silloin, kun juridisen sukupuolitiedon sai vaihdettua vain transprosessissa olevat.

Vierailija
1267/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tästä aiheutuvat katumiset ja komplikaatiot eivät ole vain oma ongelma, vaan kustannetaan verovaroin."

Sehän on totta, mutta Suomen lainsäädännöllä ei kai voi estää ihmisiä hakeutumasta ulkomaisiin palveluihin. Eikä translaki niihin menoa helpottanut. 

Uusi translaki mahdollistaa riskialttiin tee se itse -transition ilman julkisen terveydenhuollon portinvartijuutta. Transpolin jäähyihin ja kieltoon on todella hyvät perusteet. Mikä voisikaan mennä pieleen, kun nuori ja tasapainoton ihminen suorittaa tee se itse -transition.

Voitko selventää kuinka se sen mahdollistaa? Suomesta on aina lähdetty hoitoihin ilman terveydenhuollon portinvartijuutta, muinaisaikoina Suomesta ei mitään hoitoja edes saanut. Ennen uutta lakiakin on virallisen hoitopolun ulkopuolelta saatu hormoneja ja hoitoja suomalaisilta lääkäreiltä ja ulkomailta. Joukossa on ollut malttamattomia, varakkaita ja myös niitä joille transpolit ei antanut diagnoosia ja/tai lähetteitä hoitoihin.  

Nimen ja suomalaisen henkilötunnuksen muuttaminen vaati transpolien lausunnot, siihen meni aikaa ja yhteiskunnan resursseja mutta kyllä DIY-tyypitkin ne yleensä saivat, tai sitten kitkuttelivat ilman. (Transpolien rooli etunimen vaihtamisessa poistui vuoden 2019 nimilain myötä.)

Mitä laki muutti tee-se-itse-hoitojen suhteen? 

Vierailija
1268/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä jatkokysymyksenä, että jos nyt muutettaisiin lakia vaikka niin että diagnoosi on juridisen muutoksen edellytys, niin vähentäisikö se epävirallisiin hoitoihin hakeutumista tippaakaan?

Vierailija
1269/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä jatkokysymyksenä, että jos nyt muutettaisiin lakia vaikka niin että diagnoosi on juridisen muutoksen edellytys, niin vähentäisikö se epävirallisiin hoitoihin hakeutumista tippaakaan?

Diagnoosivaatimus estää ei-transien, pervoperttien ja opportunistien muuta yhteiskuntaa velvoittavan juridisen sukupuolitiedon vaihtamisen.

Vierailija
1270/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itse olisin torpannut. t. trans"

Hyvähän se on torpata kun ei enää itse lakia tarvitse, mitäs muista.

"joka on käynyt kaikki mahdolliset toimenpiteet läpi, integroitunut ja vaatinut asioita itseltään eikä koko ympäröivältä maailmalta."

Et ole vaatinut lähetettä, tutkimuksia, diagnoosia, nimenmuutosta, hoitoja, second opinionia, hetumuutosta, mahdollisuutta käyttää eri intiimitiloja kuin ennen, asiallista kohtelua?

Noita asioita ei tee ympäröivä maailma puolestasi, vaan transsukupuolinen itse muiden tuella. T:eri

Eihän noita mitään tehnyt transitioituva itse vaan juuri se ympäröivä maailma. Toki itse piti kävellä lääkäriin ja maistraattiin ja päättää nimi, mutta paljon oli tarvittu aktivismia ja lobbaamista jotta oli saatu vuoden 2003 translaki ja -asetus kaikkine m

Transsukupuolinen itse muiden tuella. Nimenomaan se trans menee itse tutkimuksiin, vaihtaa nimensä, menee hoitoihin jne. omasta vapaasta tahdostaan. Oli mahdollista jo ennen virallista translakia 2002, joka vain vahvisti olemassa olevia käytäntöjä. Ketään ei Suomessa viety pakkosterilisaatioon vaikka muuta väitetty. 

Vierailija
1271/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun se ihan oikeasti helpotti. Lue viestin alkuosa ajatuksella. 

Vierailija
1272/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän liittyen mielenkiintoista taustaa: https://en.wikipedia.org/wiki/Mukhannath

Vierailija
1273/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä ollessani uimahallissa,voisin tietää,kun joku mulkullinen pärähtää paikalle,hänen tuntevan itsensä naiseksi??

Sitähän heti ajattelis jonkun pervon tunkeneen naisten puolelle 

Tämä!

Nämä ovat nimenomaan niitä pervoja eikä transsukupuolisia, jotka haluavat myös näyttää sen sukupuolen edustajalta jota ilmoittavat olevansa. Ja nämä ovat aina miehiä.

En itse transihmisenä ymmärrä mitä hyötyä siitä juridisen sukupuolen vaihtamisesta on jos ei halua mitään hoitoja. Jos näytät biologinen sukupuolesi edustajalta ei se pelkkä juridinen muutos auta yhtään siihen kuinka muut sinut näkevät.  

Vierailija
1274/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Janni ei voi tulla vain uimahalliin uima-housut jo valmiiksi alla ja mennä miesten puolelle, vai onko nyt kikkelit alkanut pelottamaan?

No jos on nainen, ei kuulu mennä miesten puolelle pöhlö. Toki uima-asu vois olla valmiiksi päällä.

Jos mies ei ole käynyt sukupuolenkorjausleikkauksissa vaan on nainen vain identiteetiltään niin silloin hän on mies ja kuuluu miesten pukkariin. 

Vierailija
1275/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sen enempää kuin aiemminkaan mutta jää nämä pelkän juridisen muutoksen hakijat silloin pois. Miten voi elää sosiaalisesti vastakkaisen sukupuolen roolissa jos näyttää täysin biologisen sukupuolensa edustajalta? Jos kokee olevansa tietyn sukupuolen edustaja haluaa myös näyttää siltä ja että tulee myös kohdelluksi sen edustajana. Kaikkea ei kuitenkaan voi hormonihoidoilla ja leikkauksilla aikaansaada ja sen kyllä varmasti jokainen prosessiin lähtevä tietää. 

Vierailija
1276/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän liittyen mielenkiintoista taustaa: https://en.wikipedia.org/wiki/Mukhannath

Monissa kulttuureissa feminiinisille miehille, yleensä homoille, on oma luokka/kasti, koska heitä ei kelpuuteta miesten kategoriaan. Alkuperäiskansojen tai muinaisten kulttuurien sukupuolikäytänteet eivät ole rinnasteisia nykyajan transilmiöön eikä sovitettavissa queerteoreettiseen viitekehykseen.

Vierailija
1277/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen enempää kuin aiemminkaan mutta jää nämä pelkän juridisen muutoksen hakijat silloin pois. Miten voi elää sosiaalisesti vastakkaisen sukupuolen roolissa jos näyttää täysin biologisen sukupuolensa edustajalta? Jos kokee olevansa tietyn sukupuolen edustaja haluaa myös näyttää siltä ja että tulee myös kohdelluksi sen edustajana. Kaikkea ei kuitenkaan voi hormonihoidoilla ja leikkauksilla aikaansaada ja sen kyllä varmasti jokainen prosessiin lähtevä tietää. 

"Miten voi elää sosiaalisesti vastakkaisen sukupuolen roolissa jos näyttää täysin biologisen sukupuolensa edustajalta?"

Ei minun tietääkseni mitenkään.

Tämä ja edellinen kommentti oli vastauksia viestiin 1278, jossa väitettiin: "Uusi translaki mahdollistaa riskialttiin tee se itse -transition ilman julkisen terveydenhuollon portinvartijuutta." En vieläkään ymmärtänyt että miten.

Vierailija
1278/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miten voi elää sosiaalisesti vastakkaisen sukupuolen roolissa jos näyttää täysin biologisen sukupuolensa edustajalta?"

Ei minun tiet

Silti juridinen sukupuolitieto velvoittaa muuta yhteiskuntaa kohtaamaan henkilön juridisen sukupuolitiedon mukaisesti, oli transdiagnoosia tai kehollista transiutusta taustalla tai ei. Ja aika harva aito transkaan on lopulta millään tasolla läpimenevä.

Vierailija
1279/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kappas. Tämä sama asiahan oli tapetilla Yhdysvalloissa ja Briteissä parisen vuotta sitten. Saatiin nyt tämäkin ilmiö meidän iloksi. Saadaankohan me kanssa kohta Risto-täti dragissa lukee skideille Aapista? Ideologinen sekoilu jatkunee ainakin kahdesta viiteen vuotta.

Vierailija
1280/1731 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa huomioida, että naisten tiloissa on myös pikkulapsia ja teinityttöjä, joten melamarjatan paikka ei ole siellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme