Palstan kuvailut miehistä ja naisista ovat sidonnaisia yhteiskuntaluokkaan
Useimmiten palstalla nähdyt kuvaukset naisista ja miehistä ovat selkeästi alemman sosiaaliluokan leimaamia. (Toki niistä valtaosa on vain muutaman vakiopalstalaisen kynästä.)
Miehet ovat äijiä, jotka käyvät miesten reissuilla ryyppäämässä. Naiset ovat kikattavia ja merkkilaukkuja haluavia bimboja kananpersekampauksissaan. Molemmat ovat lihavia - sille kyllä on vähän katettakin, koska valtaosa suomalaisista on lihavia.
En ole koskaan ollut missään tekemisissä kyseisenlaisten ihmisten kanssa. En tunne yhtäkään miestä, joka kävisi miesten reissuilla ryyppäämässä, koko kuvaus tuo itselleni mieleen teini-ikäiset pojat. Itse asiassa samantyyppinen on naistenkin kuvaus. Aivan kuin kuvaukset olisivat yläasteikäisistä.
Vaikka kyse onkin vain muutaman palstavakkarin stereotypiasta, niin se kertoo hänen elinympäristöstään. Tuollaisia aikuiset ovat. Lapsellisia tai lapsekkaita aikuisia on, ainoa kokemus sellaisesta on eräs perheenäiti, jonka lapsi oli samalla luokalla alakoulussa kuin oma lapseni. Luulin häntä alkuun jälkeenjääneeksi. Hän käyttäytyi kuin teini-ikäinen, ehkäpä siksi, että jännitti meitä muita. Lapsi oli tosi fiksu, äitiään kypsemmän oloinen jo ala-asteella ja perheestä tuli lastensuojelun asiakas. Surullista, mutta tyypillistä, tytöstä tuli teiniäiti kuten omakin äiti oli ollut.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ei myöskään ymmärretä (tai haluta myöntää), että ihmiset pariutuvat oman yhteiskuntaluokkansa sisällä. Lääkäri menee naimisiin lääkärin kanssa, ei siivoojan.
Mutta rakastuminen ja ihastuminen tuskin katsoo pintapuolisia ammatti- ja varallisuusseikkoja?
Tyypillisesti esim. akateeminen ylemmän keskiluokan ihminen ei viehäty työväenluokkaisesta ihmisestä. Se koko naiseus ja mieheys ovat erilaisia. Keskiluokkaisesta se duunari voi olla nätti, mutta räikeä, mauttomasti puettu, huono käytöksinen jne. Hänen puheensa eroaa keskiluokasta, hänen arvonsa eroavat keskiluokasta.
Muutenkin harrastukset ja elämänkatsomus on ihan eri tasolla.
Harrastukset eri tasolla? Jooga, kuntosalit, museot, teatteri yms. on siis vain tietyn luokan juttu? No enpä usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ei myöskään ymmärretä (tai haluta myöntää), että ihmiset pariutuvat oman yhteiskuntaluokkansa sisällä. Lääkäri menee naimisiin lääkärin kanssa, ei siivoojan.
Mutta rakastuminen ja ihastuminen tuskin katsoo pintapuolisia ammatti- ja varallisuusseikkoja?
Tyypillisesti esim. akateeminen ylemmän keskiluokan ihminen ei viehäty työväenluokkaisesta ihmisestä. Se koko naiseus ja mieheys ovat erilaisia. Keskiluokkaisesta se duunari voi olla nätti, mutta räikeä, mauttomasti puettu, huono käytöksinen jne. Hänen puheensa eroaa keskiluokasta, hänen arvonsa eroavat keskiluokasta.
Muutenkin harrastukset ja elämänkatsomus on ihan eri tasolla.
Yleensä keskiluokan juttuja joogat ja museot, mutta aina joku duunarikin mahtuu joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Palstakuuluisuus ilmaantui paikalle ikiaikaisine saagoineen. Olen muistaakseni kuullut tämän tarinan jo 70-luvulla, jonkin version ainakin.
Myös aikakaudet elävät palstalla limittäin. Äsken huomasin jonkun otsikon, missä puhuttiin "karuskista". Senkin sanan olen jossain kuullut jossain 70-luvulla, silloinkin se oli vieras sana, jota en käyttänyt. Kysyin Copilotilta, sana on peräisin länsimurteista ja tosiaan tarkoittaa karamellia.
Palstalla käy hyvinkin vanhoja ihmisiä, vielä vanhempia kuin minä. Senkin sanoista ja tarinoista joskus huomaa. Ap
On toki mahdollista, että olet kuullut mummoni tarinan jo 1970-luvulla, koskä kyllä hän kertoi sitä tutuilleen jo teininä 1950-luvulla. Aika suppeissa piireissä siinä kuitenkin liikuttiin. Jos olet ollut kirkon palveluksessa tai luottamushenkilönä, olet hyvinkin saattanut tuntea mummoni.
Vauvapalstalle mummo
En ole ollut minkään kirkon palveluksessa enkä myöskään olen kuulunut mihinkään kirkkokuntaan pitkiin aikoihin, joten en ole mummoasi tavannut. Mielestäni tämä juttu kerrottiin mulle jonkun ränsistyneen talon editse kuljettaessa, että tuolla kissanlihakeitto tapahtui. Kertojana oli joku samanikäisistä lapsista. Ap
Vierailija kirjoitti:
romanttinen
Komanttinen olisi sopinut tohon paljon paremmin, harmi kun korjasit. Komanttinen. Jes, kuulostaa tosi komanttiselta. Hieno sana. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aivan häkellyksissä siitä kahvilatreffi-ketjusta. Ensin luulin vitsiksi, mutta se on niin pitkä, että ilmeisesti mukana on tosissaankin kirjoittavia ihmisiä. Sellaisia, joille kahvila on eksottiinen ja kallis paikka. Paikka, josta puhutaan kuin kyse olisi matkasta ulkomaille; liian kallis, stressaava ja panostuksena liioiteltu ensitreffeille. Ja kyseenalainenkin senkin puolesta, että ei anna treffikumppanille sellaista vaikutelmaa, että budjetti on rajaton.
En tunne ketään ihmistä, joka voisi ajatella noin.
Mä en ole tuota ketjua lukenut. Kunpa Suomessa olisikin hienoja kahviloita! Pöytiintarjoilu ym. onko enää Fasulla ja Ekbergilläkään, Akateemisen yläkerrassa on vielä, mutta se on aika hälyisä tila eikä mitenkään hieno. Ap
Fasulla ei todellakaan ole, ei ole ollut varmaan koskaan minun elinaikanani? Strindbergillä oli vielä talvella, mutta ei enää nyt kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aivan häkellyksissä siitä kahvilatreffi-ketjusta. Ensin luulin vitsiksi, mutta se on niin pitkä, että ilmeisesti mukana on tosissaankin kirjoittavia ihmisiä. Sellaisia, joille kahvila on eksottiinen ja kallis paikka. Paikka, josta puhutaan kuin kyse olisi matkasta ulkomaille; liian kallis, stressaava ja panostuksena liioiteltu ensitreffeille. Ja kyseenalainenkin senkin puolesta, että ei anna treffikumppanille sellaista vaikutelmaa, että budjetti on rajaton.
En tunne ketään ihmistä, joka voisi ajatella noin.
Mä en ole tuota ketjua lukenut. Kunpa Suomessa olisikin hienoja kahviloita! Pöytiintarjoilu ym. onko enää Fasulla ja Ekbergilläkään, Akateemisen yläkerrassa on vielä, mutta se on aika hälyisä tila eikä mitenkään hieno. Ap
Fasulla ei todellakaan ole, ei ole ollut varmaan koskaan
Kluuvikadulla oli, siellä kupolin alla. Kävimme siellä usein, kun mun lapsi oli pieni. Ap
...Lisäys edelliseen: en katso noita muita Fazerin kahvioita samaksi asiaksi kuin se "oikea" Fasu. Ei Fazerin kahvilaketjussa ole mitään spessua, hyvin heikkoa on tarjonta, ei banana boatia eikä mitään. Ap
Ihanan komanttinen tuo mummosi tarina, ap 💕💕💕👵🏻👴🏻💕💕💕