Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan kuvailut miehistä ja naisista ovat sidonnaisia yhteiskuntaluokkaan

Vierailija
24.08.2025 |

Useimmiten palstalla nähdyt kuvaukset naisista ja miehistä ovat selkeästi alemman sosiaaliluokan leimaamia. (Toki niistä valtaosa on vain muutaman vakiopalstalaisen kynästä.)

Miehet ovat äijiä, jotka käyvät miesten reissuilla ryyppäämässä. Naiset ovat kikattavia ja merkkilaukkuja haluavia bimboja kananpersekampauksissaan. Molemmat ovat lihavia - sille kyllä on vähän katettakin, koska valtaosa suomalaisista on lihavia.

En ole koskaan ollut missään tekemisissä kyseisenlaisten ihmisten kanssa. En tunne yhtäkään miestä, joka kävisi miesten reissuilla ryyppäämässä, koko kuvaus tuo itselleni mieleen teini-ikäiset pojat. Itse asiassa samantyyppinen on naistenkin kuvaus. Aivan kuin kuvaukset olisivat yläasteikäisistä. 

Vaikka kyse onkin vain muutaman palstavakkarin stereotypiasta, niin se kertoo hänen elinympäristöstään. Tuollaisia aikuiset ovat. Lapsellisia tai lapsekkaita aikuisia on, ainoa kokemus sellaisesta on eräs perheenäiti, jonka lapsi oli samalla luokalla alakoulussa kuin oma lapseni. Luulin häntä alkuun jälkeenjääneeksi. Hän käyttäytyi kuin teini-ikäinen, ehkäpä siksi, että jännitti meitä muita. Lapsi oli tosi fiksu, äitiään kypsemmän oloinen jo ala-asteella ja perheestä tuli lastensuojelun asiakas. Surullista, mutta tyypillistä, tytöstä tuli teiniäiti kuten omakin äiti oli ollut. 

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muita, jotka eivät "uskalla" pukeutua hienommin, koska silloin työkaverit rupeaisivat kohtelemaan huonommin ja juoruilemaan, kaupassa saa huonompaa palvelua jne?  Tämä on ihan tosiasia minulle. 

Mitä tarkoitat hienommalla pukeutumisella?

No, tykkään esim.trenssitakeista ja jakuista, kauniista saappaista, tyylikkäistä laukuista. Näin minun lapsuudenkodissani äitini ja muut naispuoliset sukulaiset pukeutuivat. Työkaverini pukeutuvat virttyneisiin metallibändien huppareihin ja lenkkareihin. 

Outo, jos noin pukeutuneena saisi kaupassa huonompaa palvelua.

Vierailija
42/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tätä samaa asiaa kuvaava juttu on sekin, kun puhutaan tavallisesta miehestä. Miksi naisille ei kelpaa tavallinen mies. 

Tavallinen tarkoittaa sitä mitä hän ympärillään näkee. Ei tavallista ole olemassakaan, siinä annetaan vain kuvaus ihmisen omasta normaalista. 

Tavallinen lapsuus, tavallinen mies, tavallinen nainen. Sellaisia ei ole olemassakaan. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muita, jotka eivät "uskalla" pukeutua hienommin, koska silloin työkaverit rupeaisivat kohtelemaan huonommin ja juoruilemaan, kaupassa saa huonompaa palvelua jne?  Tämä on ihan tosiasia minulle. 

Mitä tarkoitat hienommalla pukeutumisella?

No, tykkään esim.trenssitakeista ja jakuista, kauniista saappaista, tyylikkäistä laukuista. Näin minun lapsuudenkodissani äitini ja muut naispuoliset sukulaiset pukeutuivat. Työkaverini pukeutuvat virttyneisiin metallibändien huppareihin ja lenkkareihin. 

Outo, jos noin pukeutuneena saisi kaupassa huonompaa palvelua.

Selittyy kenties vain siitä kulmasta, että kyse on hyvin pienestä paikkakunnasta, jossa kaikki tuntevat toisensa.

Itse asiassa kaikki mitä olen saanut tietää pienistä paikkakunnista on saanut minut vakuuttuneeksi siitä, että siellä olisi ollut vähän ahdistava elää lapsuus ja nuoruus. Nyt elän maalla, mutta olen aikuinen. Emme ole missään tekemisissä naapureiden kanssa, mutta emme riidoissakaan, vaan hyvän päivän tuttuja. En siis vieläkään ole päässyt tutustumaan pienen paikkakunnan henkiseen ilmapiiriin. Ap

Vierailija
44/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Ja noissa palstan kertomuksissa vaikuttaisi juuri olevan sellaista ainesta mitä lähiöbaarissa näkee. Eli joku juoppo saa päihdeongelmaisia nuoria naisia, on jännämiehiä, kaikki ovat tatuoituja jne. Se on kuitenkin aika marginaalia. Ja ajattelutapa tuo mieleen teiniajat. Ap

Vastaavasti jutut niistä naisten karuselleista sun muista. Tyypillinen keskiluokan tyttö keskittyy nuoruutensa lähinnä kouluun ja harrastuksiin ja ensimmäisiä poikakavereita on lähempänä pariakymppiä molemmin puolin. Ja se poika samanlainen opiskelija yleensä. 

Vierailija
45/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat kovista tieteistä tohtoriksi väitelleitä (jo 80-luvulla) ja toimivat koko työuransa johtajana ja asiantuntijatehtävissä. Kyllä itse ainakin olen kasvanut näkemään, jos henkilöllä ei ole ns. samantasoiset vanhemmat kuin itselläni.

Tietty pinnallisuus, ulkoisten asioiden ihannointi ja korostaminen paljastaa aina vaatimattomat lähtökohdat. Nämä ihmiset esimerkiksi ottavat asuntolainaa niin paljon kuin voivat saada.

Minun tasoiseni taas ottavat sen suuruisen lainan kuin tarvitsevat, koska näyttämisen halu puuttuu. Se puuttuu siksi, että näytöt ovat muilla elämän osa-alueilla ja pääosin henkistä laatua.

Vierailija
46/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alempi sosiaaliluokkako niitä kalliita merkkilaukkuja ostaakin? Kaikkea sitä oppii palstapsykologeilta.

Vierailija
47/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ja noissa palstan kertomuksissa vaikuttaisi juuri olevan sellaista ainesta mitä lähiöbaarissa näkee. Eli joku juoppo saa päihdeongelmaisia nuoria naisia, on jännämiehiä, kaikki ovat tatuoituja jne. Se on kuitenkin aika marginaalia. Ja ajattelutapa tuo mieleen teiniajat. Ap

Vastaavasti jutut niistä naisten karuselleista sun muista. Tyypillinen keskiluokan tyttö keskittyy nuoruutensa lähinnä kouluun ja harrastuksiin ja ensimmäisiä poikakavereita on lähempänä pariakymppiä molemmin puolin. Ja se poika samanlainen opiskelija yleensä. 

Karuselli on kateuden värittämää kuvausta siitä mistä ollaan mielikuvissa jääty vaille. Varmasti olisin ollut kaikkein kovimmin pyörivässä karusellissa itsekin ulkopuolisen näkökulmasta, kun aloitin seurustelut jo 12-vuotiaana, mutta ei se sisältänyt kuin kädestä pitämistä ja pussailua. Poikaystävät ja ihastukset vaihtuivat parin viikon välein. Virallinen neitsyys meni vasta 17-vuotiaana vai oliko se 16-vuotiaana, en muista. Karusellikuvauksissa näkyy ulkopuolisen näkemys siitä mitä on tapahtunut ja mistä ollaan jääty paitsi. 

Ja ehkä seksin harrastaminen hyvin nuorena on tyypillistä risaisen katon alla kasvaneilla, hatkanuoret joutuvat usein hyväksikäytetyiksi, on teiniraskauksia jne. Siitä on luotu palstalle kauhukuva yksinhuoltajista, joilla on lapsia lukuisille miehille ja isyyshän on täällä myös epävarmaa. Joku täällä väittää siihen liittyen isoja lukuja, vaikka tosiasiassa luvut ovat alle prosentin nykyvauvojen kohdalla (isä paljastuu joksikin muuksi kuin väitetty isä). Siinä on myös iso liuta fiktiivisia stereotypioista, joista täällä kirjoitetaan päivittäin.  Ap

Vierailija
48/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani ovat kovista tieteistä tohtoriksi väitelleitä (jo 80-luvulla) ja toimivat koko työuransa johtajana ja asiantuntijatehtävissä. Kyllä itse ainakin olen kasvanut näkemään, jos henkilöllä ei ole ns. samantasoiset vanhemmat kuin itselläni.

Tietty pinnallisuus, ulkoisten asioiden ihannointi ja korostaminen paljastaa aina vaatimattomat lähtökohdat. Nämä ihmiset esimerkiksi ottavat asuntolainaa niin paljon kuin voivat saada.

Minun tasoiseni taas ottavat sen suuruisen lainan kuin tarvitsevat, koska näyttämisen halu puuttuu. Se puuttuu siksi, että näytöt ovat muilla elämän osa-alueilla ja pääosin henkistä laatua.

Sosiaalityöntekijä tässä taas. Tämä näkyy ihan kodeissa. Työni puolesta on tullut koteja kierrettyä. Siellä uraputkin huipulla ei suinkaan ole näyttävimmät kodit, vaan usein hyvin tavallista, jopa nuhjaantunuttakin. Akateemisten kodeissa on kirjoja ja lapset näkyvät. Sen sijaan siellä työväenluokassa saattaa hyvinkin olla sitä vimpan päälle sisustettua kotia, jossa lapsetkin on stailattu kodin värimaailmaan sopiviksi. Työväenluokan äiti puuhastelee koko ajan. Hän ehtii sisustamaan toisin kuin johtajaäiti. Sitten on jälleen se alaluokka, jonka kodit voivat olla mitä tahansa. 

Vierailija
49/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sinulla olisi yliopistokoulutus, niin kukaan ei ole oikeassa elämässä kiinnostunut jonkun vanhan rummon mielipiteistä. Et sinä ole mikään aatelisnainen, vaan vanha, arvoton lehmä. Se on hienoa, että pidätte itseänne parempina ihmisinä, mutta kun kukaan ei ole kiinnostuneet teistä, tulee mieleen Hyacinth Bucket :D. Mummeli kun rupsahtaa, niin siinä ei koulutus auta.

Sen verran sinua kuitenkin kiinnosti, että naputtelit viestinkin :)  Palsta on täynnä myös tämäntyylisiä viestejä. On rummoa, lehmää ja muuta tarustoa. Yhtä lailla täällä taitaa olla ainakin yksi vastaavanlaisia nimityksiä miehistä viljelevä nainen. Ja näistä sitten kehkeytyy päivittäisiä yhteenottoja missä haukutaan puolin ja toisin.

Itselleni on arvoitus miksi vanhuus voi olla jotain niin kamalaa osalle ihmisistä? Oman vanhenemisen pelkoa se ainakin osittain on, toki muutakin. Ehkä suloista huomata, että ne kauneimmatkin ruusut lakastuvat, jolloin nainen on näiden ihmisten mielikuvissa samalla viivalla kuin he itse kokevat olevansa? Ap

Vierailija
50/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alempi sosiaaliluokkako niitä kalliita merkkilaukkuja ostaakin? Kaikkea sitä oppii palstapsykologeilta.

Aloituksessa puhuttiin merkkilaukkujen haluamisesta eli arvostamisesta.  Ap

Vierailija
51/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sinulla olisi yliopistokoulutus, niin kukaan ei ole oikeassa elämässä kiinnostunut jonkun vanhan rummon mielipiteistä. Et sinä ole mikään aatelisnainen, vaan vanha, arvoton lehmä. Se on hienoa, että pidätte itseänne parempina ihmisinä, mutta kun kukaan ei ole kiinnostuneet teistä, tulee mieleen Hyacinth Bucket :D. Mummeli kun rupsahtaa, niin siinä ei koulutus auta.

Mistäs tuo aatelisnainen tuohon tupsahti? Mulla ei todella ole aatelisarvoa, kartanoa, Bentleytä eikä muutakaan hohdokasta. Silti minun tavallisuuteni ei istu palstalla ja minua epäillään trolliksi melkein aina, kun kerron jotain omasta elämästäni. Ap

Vierailija
52/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs tuo aatelisnainen tuohon tupsahti? Mulla ei todella ole aatelisarvoa, kartanoa, Bentleytä eikä muutakaan hohdokasta. Silti minun tavallisuuteni ei istu palstalla ja minua epäillään trolliksi melkein aina, kun kerron jotain omasta elämästäni. Ap

*ei istu palstalla tavallisuuteen

Vierailija
53/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tykkäävät luoda omia mielipiteitä toisistaan, ja varsinkin ihmisistä joiden elämä on erilaista verrattuna onaansa tai niistä joiden kanssa ei ole ollut tekemisissä. Minulla on tuttavapiirissä ollut monenlaista ihmistä, ja olen nähnyt että stereotypiat eivät usein pidä paikkansa jos ihmisellä on aito mahdollisuus kehittyä ja kyky ymmärtää. 

Anonyymi keskustelu on usein tämän kaltaista jossa yleistetään ja tuodaan omia mielipiteitä esille usein hyvin lapsellisesti niin kuin aloittaja totesi. 

Vierailija
54/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ei myöskään ymmärretä (tai haluta myöntää), että ihmiset pariutuvat oman yhteiskuntaluokkansa sisällä. Lääkäri menee naimisiin lääkärin kanssa, ei siivoojan. 

Mutta rakastuminen ja ihastuminen tuskin katsoo pintapuolisia ammatti- ja varallisuusseikkoja?

Tyypillisesti esim. akateeminen ylemmän keskiluokan ihminen ei viehäty työväenluokkaisesta ihmisestä. Se koko naiseus ja mieheys ovat erilaisia. Keskiluokkaisesta se duunari voi olla nätti, mutta räikeä, mauttomasti puettu, huono käytöksinen jne. Hänen puheensa eroaa keskiluokasta, hänen arvonsa eroavat keskiluokasta. 

Taas näitä yleistyksiä. Totuus on että et useinkaan erota ulkoisista seikoista onko joku duunari vai ei. Joissain tapauksi

Suomessa rajat on häilyvät. Varsinkin isojen kaupunkien ulkopuolella.

Mutta asun Britanniassa ja täällä ne tunnistaa. Ja kun viettää kaiken aikansa ylemmän keskiluokan kanssa, huomaa erot lomilla Suomessakin. En puhu huonosta käytöksestä tai shokkivärihiuksista, eli ns. alaluokasta. Enemmän siitä mikä on ns. normaalia elämää itselle. Missä käydään lomilla ja miten usein, mistä kaupoista ostetaan vaatteet, mitkä odotukset on lasten koulutukselle ja harrastuksille, miten panostetaan omaan hyvinvointiin ja ns. näkymättömään ulkonäköön/freesaukseen, miten rahoja sijoitetaan, millaisia kalkuloituja riskejä osataan ja uskalletaan ottaa. Onko asenne, että kaikki on mahdollista vai mietitään mikä voi mennä vikaan. Ja tietenkin itse koulutus ja työpaikat. 

Eri. 

Vierailija
55/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karuselli on kateuden värittämää kuvausta siitä mistä ollaan mielikuvissa jääty vaille. Varmasti olisin ollut kaikkein kovimmin pyörivässä karusellissa itsekin ulkopuolisen näkökulmasta, kun aloitin seurustelut jo 12-vuotiaana, mutta ei se sisältänyt kuin kädestä pitämistä ja pussailua. Poikaystävä

Ohis. Nykyään vähäisiä teiniraskauksia pidetään jo ongelmana, koska se kertoo osaltaan että teinit eivät tee enää kasvulle ja kehitykselle tärkeitä typeryyksiä. Istuvat vaan kotona puhelimella. 

Omille lapsille neuvoisin harrastamaan seksiä mahdollisimman paljon nuorena (ei liian nuorena). Ei tiedä miten vähällä voi joutua selviämään vanhempana. Kokemuksia on hyvä kerätä. Turvallisesti tietenkin. 

Vierailija
56/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijä tässä taas. Tämä näkyy ihan kodeissa. Työni puolesta on tullut koteja kierrettyä. Siellä uraputkin huipulla ei suinkaan ole näyttävimmät kodit, vaan usein hyvin tavallista, jopa nuhjaantunuttakin. Aka

No joo. Totta toinen puoli. Vierailen paljon monimiljoonakodeissa lasten kaveripiirin takia (ulkomailla, kallis kaupunki ja alue). Kodit ovat todella kauniisti sisustettuja. On kirjoja ja soittimiakin, mutta on myös ulkopuolinen siivooja ja vaimo usein kotona. Suomessa istuu vahvana, että yläluokka olisi jotenkin nuhjuinen eikä ulkonäkö kiinnosta. Mietitään jotain kuningatar Elizabethin Skotlannin linnan vanhanaikaista sisustusta, kuin se olisi esimerkki siitä miten keski-ikäinen, saati nuorempi, ylempi keskiluokka elää. 

Vierailija
57/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ohis. Nykyään vähäisiä teiniraskauksia pidetään jo ongelmana, koska se kertoo osaltaan että teinit eivät tee enää kasvulle ja kehitykselle tärkeitä typeryyksiä. Istuvat vaan kotona puhelimella. 

Omille lapsille neuvoisin harrastamaan seksiä mahdollisimman paljon nuorena (ei liian nuorena). Ei tiedä miten vähällä voi joutua selviämään vanhempana. Kokemuksia on hyvä kerätä. Turvallisesti tietenkin. "

En ole kyllä sellaiseen näkökulmaan törmännyt, että teiniraskauksien puutetta pidettäisiin ongelmana. Teiniraskaudesta syntyy sentään lapsi, ja kun lapsi synnyttää lapsen, tarvitaan monenlaista tukea. En usko, että sitä kukaan ainakaan ammattilaisten parissa pitää hyvänä asiana, että synnytetään lapsi alaikäisenä. Yleensä se merkitsee lapselle köyhyyttä ja syrjäytyneisyyttä. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että lapsuusiän köyhyys ennustaa köyhyyttä ja kouluttamattomuutta myös aikuisena. Ihan pari päivää sitten uutisoitiin taas yksi tuollainen tutkimus.

Aikuistuminen ei voi tapahtua syntyvän lapsen kustannuksella eikä sellaista tapahdukaan, aikuistumista siis. Teiniraskaudet ovat myös riskiraskauksia. Useimmiten näillä äideillä on päihde- ja mielenterveysongelmia ja huono-osainen tausta.

Se on ongelma, että sosiaaliset suhteet ovat vähentyneet, mutta jälleen kerran tässä astuu kuvaan huono-osaisuus. Tutkitusti köyhien ja vähän koulutettujen ihmisten lapsilla on eniten peliaikaa tai rajoitukset puuttuvat kokonaan. Typeryyksien tekeminen on tekeminen on tärkeää, mutta teiniraskaus tai seksin harrastaminen nuorena eivät tässä minusta ole keskeisiä keinoja parantaa tilannetta. Ap

Vierailija
58/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset tykkäävät luoda omia mielipiteitä toisistaan, ja varsinkin ihmisistä joiden elämä on erilaista verrattuna onaansa tai niistä joiden kanssa ei ole ollut tekemisissä. Minulla on tuttavapiirissä ollut monenlaista ihmistä, ja olen nähnyt että stereotypiat eivät usein pidä paikkansa jos ihmisellä on aito mahdollisuus kehittyä ja kyky ymmärtää. 

Anonyymi keskustelu on usein tämän kaltaista jossa yleistetään ja tuodaan omia mielipiteitä esille usein hyvin lapsellisesti niin kuin aloittaja totesi. 

Niin, ei kukaan ole vain stereotypia, vaikka joissain stereotypioissa on selvästi perääkin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki duunarit tai akateemiset tai yläluokkaiset olisivat samanlaisia. Ap

Vierailija
59/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No joo. Totta toinen puoli. Vierailen paljon monimiljoonakodeissa lasten kaveripiirin takia (ulkomailla, kallis kaupunki ja alue). Kodit ovat todella kauniisti sisustettuja. On kirjoja ja soittimiakin, mutta on myös ulkopuolinen siivooja ja vaimo usein kotona. Suomessa istuu vahvana, että yläluokka olisi jotenkin nuhjuinen eikä ulkonäkö kiinnosta. Mietitään jotain kuningatar Elizabethin Skotlannin linnan vanhanaikaista sisustusta, kuin se olisi esimerkki siitä miten keski-ikäinen, saati nuorempi, ylempi keskiluokka elää. "

Skotlannin linnan "vanhanaikainen" sisustus :D  Balmoral on juuri sellaista yläluokkaisuutta, jota Suomessa ei ole käytännössä lainkaan. Hassua, että joku nimittää sitä vanhanaikaiseksi sisustukseksi, satoja vuosia vanhoja perinteitä, historiaa ja oikeasti arvokkaita ja merkittäviä asioita. 

Monimiljoonakodeilla ei ole välttämättä mitään tekemistä yläluokkaisuuden kanssa, se kun ei liity ensisijaisesti varallisuuteen. Olen samaa mieltä sosiaalityöntekijän kanssa siitä, että yläluokkaisuus voi olla hyvinkin "nuhjuista". Se voi olla joko boheemia (oikeasti nuhjuista) tai sitten sitä, että kaikki on "vanhanaikaista" eli arvostetaan vähän toisenlaisia asioita ja perinteitä. Uusimmat sisustusmuodit eivät ole minunkaan viiteryhmässäni suosittuja, vaikken mikään yläluokkainen olekaan. Minunkin kotini voi olla jonkun mielestä nuhjuinen ja kirvesmies on joskus vähän ihmetellyt sitä mitä pyydetään tekemään. Lopputulosta kuitenkin kehui isosti itsekin. Ap

Vierailija
60/109 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No joo. Totta toinen puoli. Vierailen paljon monimiljoonakodeissa lasten kaveripiirin takia (ulkomailla, kallis kaupunki ja alue). Kodit ovat todella kauniisti sisustettuja. On kirjoja ja soittimiakin, mutta on myös ulkopuolinen siivooja ja vaimo usein kotona. Suomessa istuu vahvana, että yläluokka olisi jotenkin nuhjuinen eikä ulkonäkö kiinnosta. Mietitään jotain kuningatar Elizabethin Skotlannin linnan vanhanaikaista sisustusta, kuin se olisi esimerkki siitä miten keski-ikäinen, saati nuorempi, ylempi keskiluokka elää. "

Skotlannin linnan "vanhanaikainen" sisustus :D  Balmoral on juuri sellaista yläluokkaisuutta, jota Suomessa ei ole käytännössä lainkaan. Hassua, että joku nimittää sitä vanhanaikaiseksi sisustukseksi, satoja vuosia vanhoja perinteitä, historiaa ja oikeasti arvokkaita ja merkittäviä asioita. 

Monimiljoonakodeilla ei ole välttämättä mitään tekemistä yläluokkaisuuden kanssa, se kun ei liity ensisijaisesti

Puhuin kuningattaren henkilökohtaisesta olohuoneesta jonka hän on itse sisustanut joskus kasarilla. 

Niissä miljoonakodeissa asuvat ovat ylempää keskiluokkaa. Suomessa taas on niin vähän yläluokkaa, että tuskin sosiaalityöntekijät niihin koteihin usein eksyvät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan