Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityisten vuokranantajien ahneus puistattaa

Vierailija
22.08.2025 |

Toista ei nähdä ihmisenä vaan hyödykkeenä, jolta voi riistää rahat.

Kommentit (247)

Vierailija
161/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajat ovat surkeita asiakaspalvelijoita.

Iso osa va:sta pitäisi laittaa koulutukseen, että ymmärtäisivät tämän merkityksen. 

Mitä asiakaspalvelua vuokranantajan pitäisi tarjota?

Esimerkiksi ihan peruskäytöstavat olisi hyvä hallita, samoin ymmärtää, jos vuokralainen ottaa yhteyttä, että yhteydenottoon on joku hyvä syy, eikä vuokralainen huvikseen soittele tai laita viestiä.  Periaatteessa kun miettii, että miten toivoisi va:n toimivan, jos olisi itse vuokralainen, pääsee jo pitkälle. 

Vierailija
162/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio on tukenut ja tukee edelleen mm ensiasunnon ostajia verovaroin. Miksi? Ja sitten sinä saat vuokrata asuntoasi voitolla muille? 

En usko että nykyisenlainen  vuokraustoiminta jatkuu tulevaisuudessa, ihmiskunta kehittyy kun ihmiset vähenevät ja elinolosuhteet maapallolla muuttuvat.

Edelleen  olen sitä mieltä että on koko yhteiskunnalle haitallista kahmia voittoa ihmisten perustarpeilla. Olisko se sinulle ok että joku yhtiö ostaa vaikkapa Suomen pohjavedet ja myy sitten vettä sinulle vaikkapa 50 e litra? Sama koskee ruuan hintaa, valtio tulee ruuan tuottajia mm. huoltovarmuuden vuoksi.

Valtion tuki ensiasunnon lainan korkoihin on ollut asteittain poistumassa jo pitkään. Tällä hetkellä voi jo ajatella sen poistuneen koska tuen taso on käsittääkseni hyvin matala.

Vuokralla asumista valtio sen sijaan tukee edelleen.

Nää reppanat ei tajua, että jopa viljelijät on nykyään yrityksiä, jotka tuottaa voittoa omistajilleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellinen syy asunto-ongelmaan: ahneet rahanlypsäjät jotka haluaa nyhtää joka pennin ihmisen perustarpeesta

Mitä syytetään ongelmasta: ulkomaalaisia (mm euroopassa oikeustopopulistisen puolueet)

Älkää menkö halpaan.

Ja sun ratkaisu on mikä? Älkää maksako vuokraa? Ostakaa omaksi?? 

Ou jea, villeimissä unelmissasi. Sitä odotellessa! 

Vierailija
164/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja mistähän sä vuoktalaisena saat tietoosi, mikä suhde sun vuokranantajalla on -tai ei ole- pankin kanssa? Et mistään. 

Mun sijoitusasunto on velaton, mutta en ikinä, koskaan ole kertonut sitä vuokralaisilleni. Sitä paitsi se on verotuksellisesti järkevämpää maksella sijoitusasuntoa lainarahalla. Mutta mulle tää on helpompi ratkaisu. Toki voisin käyttää tätä seuraavan asunnon hankintaan, mutta en mä sitäkään kertoisi vuokralaiselleni. Nytkö sua harmittaa? "

Miksi mua harmittaisi? En mä sulta kuitenkaan mitään vuokraisi, joten voit jatkaa äksyilyä ihan yksinäsi,

Vierailija
165/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyviä sekä huonoja vuokranantajia, kuten vuokralaisiakin. 

Ei yhden-kahden yksiön vuokraaminen mikään kultakaivos ole todellakaan, ymmärrän sen täysin näin vuokralaisena. Voitot, jos niitä edes jää, ovat aika marginaalisia.

Vierailija
166/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä aivan mahtava vuokraisäntä. Ei ole nostanut vuokraakaan kuuteen vuoteen, vaikka tiedän kustannusten nousseen taloyhtiössä. Ei kaikki ole sellaisia kuin AP vuokralordi.

Monelle se on tärkeämpää että hyvä vuokralainen pysyy kuin että maksimoi voitot. 

Vierailija
167/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista pahimpia on ne 1- 2 asunnon omistajat jotka vivuttavat vuokratuotoilla lainojaan. Ja juuri ne samat jotka kehuvat että kovalla työllä on asunnot hankittu.

Mielummin sitten vuokralle vaikka jonkun kymmeniä asuntoja omistavan henkilön asuntoon jos pitäisi valita.

Kokonaisuudessaan Suomessa ei tajuta että koko järjestelmä voi romahtaa tavalla tai toisella. Täällä vielä uskotaan siihen asunnon omistamiseen kuin pienet lapset. Jo esim Ruotsissa on eri tilanne jossa omistusasuminen on tavallaan vuokralla olemista niitä ei edes yritetä maksaa pois.

Vierailija
168/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Riskin hyväksyminen on kuitenkin eri asia kuin hyväntekeväisyys. Riskin hallintaan kuuluu se, että voitoista osa säästetään pahan päivän varalle, jotta on jotain millä kattaa välillä toteutuvia tappioita. Tätä ei olisi lainkaan mahdollista tehdä jos vuokranantaja vuokraisi asunnon kulujen hinnalla.

Edes valtion/kunnan vuokra-asuntoja ei vuokrata pelkkien juoksevien kulujen hinnalla.

Omassa vuokrakämpässäni on vastaava vuokra kuin saman alueen vastaavissa julkisissa kohteissa. Jos joku ylsityinen pyytää liikaa vuokraa niin älkää vuokratko häneltä asuntoa. Problem solved."

Aravalainoitetut asunnot eivät pitkällä tähtäimellä saa tuottaa voittoa. Toki isoilla kuntavuokrayhtiöillä kustannukset jakautuvat niin moneen aravakohteeseen, että jonakin vuonna yksittäisen kohteen vuokratulot ovat suuremmat kuin ko kohteen menot, mutta tasoittuvat aina kokonaisuutena nollaan.

Se että ei saa tuottaa voittoa ei kuitenkaan välttämättä tarkoita halvempaa vuokratasoa vuokralaiselle. Kaikki rakentamisen, ylläpidon ja toiminnan pyörittämisen kulut saa aina kattaa vuokratuloilla vaikka voittoa ei saisi tehdä. Ja niiden kulujen pitäminen pieninä ei välttämättä kiinnosta julkista toimijaa samalla tavalla kuin (pientä) yksityistä, jolla on omat itse tienatut rahat pelissä.

Oman vuokrakämppäni vuokra on samalla alueella olevia kaupungin vuokra-asuntoja vastaavalla tasolla vaikka teen sillä voittoa. Osittain tämä voi selittyä sillä että olen taitava käsistäni ja tehnyt kämppään itse ison remontin, josta en tietenkään ole saanut rahallista korvausta kuten jonkun yhtiön teettämästä remontista olisi maksettu. Koska asuin asunnossa alkuvaiheessa itse, remontti on myös tehty laadukkaammin kuin isojen yhtiöiden tekemät bulkkiratkaisut.

Vierailija
169/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista pahimpia on ne 1- 2 asunnon omistajat jotka vivuttavat vuokratuotoilla lainojaan. Ja juuri ne samat jotka kehuvat että kovalla työllä on asunnot hankittu.

Mielummin sitten vuokralle vaikka jonkun kymmeniä asuntoja omistavan henkilön asuntoon jos pitäisi valita.

Kokonaisuudessaan Suomessa ei tajuta että koko järjestelmä voi romahtaa tavalla tai toisella. Täällä vielä uskotaan siihen asunnon omistamiseen kuin pienet lapset. Jo esim Ruotsissa on eri tilanne jossa omistusasuminen on tavallaan vuokralla olemista niitä ei edes yritetä maksaa pois.

Mikäs kymmeniä asuntoja omistava henkilö siellä kirjoittelee? Tuliko haukattua liian iso pala asuntosijoituskakusta ja nyt ei meinaa vuokralaisia löytyä?

t. Yhden sijoitusasunnon omistava yksityishenkilö, jolla on hyvä vuokralainen ja molemmat tyytyväisiä tilanteeseen

Vierailija
170/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta oma. 

T. 14 osakehuoneistoa omistava ok-asukas

Tämä on erittäin hyvä ratkaisu! Ei tartte kitistä minkään vuokranantajan vuokrista tai ahneudesta. 

Vierailija
171/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa parturiin. Rahat menee vuokraan ja ruokaan. No, siivota voi ja vuokra-asunnossa ollaan kaikki vapaa-aika. 

Kun saa työtä pitää palkkarahat säästää työttömyysajan ruokaan ja vuokraan, koska hallitus leikkasi ansiosidonnaisen. 

Ostan vain halpaa ruokaa, saippuaa ja siivousaineet. Olen tänäänkin siivonnut koko päivän, kohta kuluu pinnat puhki, kun koko ajan siivotaan. Ei ole rahaa lähteä mihinkään. 

Maksat oman vankilas ja ahdistut siitä.

Vierailija
172/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää reppanat ei tajua, että jopa viljelijät on nykyään yrityksiä, jotka tuottaa voittoa omistajilleen. 

Ja itseasiassa voitot kuuluisi maksaa takaisin veronmaksajille joko maana tai osakkeina. Sen viljelyksen omistaa tavallaan veronmaksajat kuten Neuvostoliitossa, koska yritystuet. 

Vierailija
173/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä pitäisi olla oikeus rakentaa lähimetsään ja ihan mihin vain vaikka muiden maille maja, jossa asustelee.

Sitten ei tarvitsisi enää olla vuokralla. Säästyisi monesta. Ei tarvitsisi hakea vaikeita tukiakaan enää. 

Nyt on niin et jos rakennan majan, niin viranomaiset tulee rikkomaan sen. Miten sitten tarkenen talvella ulkona?

Osta itsellesi pieni metsätontti, saat majailla siellä ihan rauhassa, ketään ei kiinnosta.

Vierailija
174/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi asunto vuokralla hgissä. Molemmista maksan isoa putkiremonttia. Toisesta saan voittoa 200 e kk ja toisesta 60 e kk. Niistä rahoista sitten remontoin asuntoa ja vaihdan jääkaappia tms.

Jep, olen tosi ahne.

Vuokranantajan elämä on perseestä. Kunpa asuntojen hinnat nousisivat, niin viitsisi myydä ne ja saada sijoitettua rahat paremmin osakkeisiin.

Öö, saat kyllä huomattavasti tuota enemmän "tuottoa". Vuokralainen maksaa sinun asuntolainojasi ja kerryttää näin ollen kokonaisvarallisuuttasi. 

Vierailija
175/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se että ei saa tuottaa voittoa ei kuitenkaan välttämättä tarkoita halvempaa vuokratasoa vuokralaiselle. Kaikki rakentamisen, ylläpidon ja toiminnan pyörittämisen kulut saa aina kattaa vuokratuloilla vaikka voittoa ei saisi tehdä. Ja niiden kulujen pitäminen pieninä ei välttämättä kiinnosta julkista toimijaa samalla tavalla kuin (pientä) yksityistä, jolla on omat itse tienatut rahat pelissä.

Oman vuokrakämppäni vuokra on samalla alueella olevia kaupungin vuokra-asuntoja vastaavalla tasolla vaikka teen sillä voittoa. Osittain tämä voi selittyä sillä että olen taitava käsistäni ja tehnyt kämppään itse ison remontin, josta en tietenkään ole saanut rahallista korvausta kuten jonkun yhtiön teettämästä remontista olisi maksettu. Koska asuin asunnossa alkuvaiheessa itse, remontti on myös tehty laadukkaammin kuin isojen yhtiöiden tekemät bulkkiratkaisut."

No kuntavuokranantajissakin on monenkokoista ja monenlaista toimijaa, koska kunnan poliittinen johto niitä ohjailee. Tarpeeksi iso toimija pystyy pitämään vuokratason kohtuullisena, teettämään laadukkaat (pinta)remontit omalla huoltohenkilöstöllä laadukkaasti ja edullisesti. Ammattilaisten jälki on myös muuta kuin tein itse ja säästin... Toki jos on pieni kunta ja asuntovuokrausta varten on paljon henkilökuntaa/ostopalvelua yhtä kohdetta kohden, voivat kulut nousta kohtuuttomiksi.

Vierailija
176/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmö aloitus. Yrityksen ainoa tehtävä on tuottaa sijoittajille rahaa. Jos puhut yksityishenkilöistä, niin he haluavat tuottaa itselleen mahdollisimman paljon rahaa. Niin se maailma makaa. 

Vierailija
177/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä aivan mahtava vuokraisäntä. Ei ole nostanut vuokraakaan kuuteen vuoteen, vaikka tiedän kustannusten nousseen taloyhtiössä. Ei kaikki ole sellaisia kuin AP vuokralordi.

Monelle se on tärkeämpää että hyvä vuokralainen pysyy kuin että maksimoi voitot. 

Juuri näin, etenkin tällaisina aikoina kuin nyt. Yksikään vuokranantaja ei varsinaisesti nauti tyhjistä kuukausista. 

Vierailija
178/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasken tenestejäni sijoitusasunnoistani, niin aika lailla ne ovat laatua matalapalkka-ala. (toki voisin pyytää saman kuin kaupungin vuokra-asunnoissa, mutta en viitsi ahnehtia samalla lailla kuin kaupunki) Sen lisäksi kannan riskin asunnonomistamisesta ja makselen ihan kivasti veroja. Ihan turha kadehtia yksityisiä vuokranantajia. Meidän kaupungissa muuten yksityisillä vuokranantajilla on monesti alhaisempi vuokrataso kuin kapungin omalla asuntotuotannolla. Voidaan tehdä niin, kun ei tuhlata vuokralaisten rahoja työntekjöiden virkistysmatkoihin tai pikkujouluihin tai muihin turhiin rahareikiin ja kissanristiäisiin, joia kaupungin asuntopalveluilla on. 

Vierailija
179/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun vuokra-asuntojen kysyntä vaan kasvaa. Mutta eipä mitiä, ostakaa vaan omaksi. Ja harmi vaan, ettei vuokralainen tiedä, minkä panttina se juuri oma asunto on. Mutta sen kanssa nyt vaan on elettävä. Jos ei kelpaa, osta oma. 

Vierailija
180/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja mistähän sä vuoktalaisena saat tietoosi, mikä suhde sun vuokranantajalla on -tai ei ole- pankin kanssa? Et mistään. 

Mun sijoitusasunto on velaton, mutta en ikinä, koskaan ole kertonut sitä vuokralaisilleni. Sitä paitsi se on verotuksellisesti järkevämpää maksella sijoitusasuntoa lainarahalla. Mutta mulle tää on helpompi ratkaisu. Toki voisin käyttää tätä seuraavan asunnon hankintaan, mutta en mä sitäkään kertoisi vuokralaiselleni. Nytkö sua harmittaa? "

Miksi mua harmittaisi? En mä sulta kuitenkaan mitään vuokraisi, joten voit jatkaa äksyilyä ihan yksinäsi,

Sä voit unelmoida ihan mistä haluat, mutta kukaan sun vuokranantajista ei tule koskaan kertomaan sulle asunnon rahoituskuvioita. Joten elä sen kanssa. Pahus kun sulla ei ole mahkuja omaan, harmi! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi