Yksityisten vuokranantajien ahneus puistattaa
Toista ei nähdä ihmisenä vaan hyödykkeenä, jolta voi riistää rahat.
Kommentit (247)
Suomi kyllä eroaa suuresti muusta Euroopasta tässä asuntovuokrausustoiminnassa. Kun täältä lukee vastauksia vuokranantajilta voisi kuvitella elävänsä 1950 vuosiymmennellä tai aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Suomi kyllä eroaa suuresti muusta Euroopasta tässä asuntovuokrausustoiminnassa. Kun täältä lukee vastauksia vuokranantajilta voisi kuvitella elävänsä 1950 vuosiymmennellä tai aiemmin.
Mä muistan, kun viime vuosituhannella etsin opiskelijana asuntoa. Kukaan ei epäillyt, etteikö n. 20-v mies olisi luotettava vuokralainen, ei kyselty luottotietoja eikä pyydetty (vuokra)vakuutta. Ensimmäisen kerran törmäsin vuokravakuuteen vuonna 2000, kun vuokrasin jo työssäkäyvänä aikuisena asunnon, jonka omisti Helsingissä asuva pariskunta, ilmeisesti pks:lla silloin oli jo tavallista tuollaisen (vuokra)vakuuden pyytäminen. Samoin 2005, kun vuokrasimme jo perheenä asunnon välittäjän kautta, piti välittäjä itsestään selvänä, että vakuus on otettava. Myöhemmin va sanoi, ettei ollut ikinä kuullutkaan tuollaisesta vakuudesta, oli kuitenkin perinyt ko asunnon vanhempiensa kuoltua ja siinä oli ollut jo useammat vuokralaiset.
Itse luulen, että tämä paljon puhuttu 0-korkoaika sai liian monet mitään mistään ymmärtämättömät, jopa alle 30-vuotiaat, ryhtymään asuntosijoittajiksi ja velkavivutus yleistyi vuokraustoiminnassa. Tästä seuranneista lieveilmiöistä kärsimme vielä. Parasta mitä asuntovuokrausbisneksessä nyt voisi tapahtua, olisi pankkien kiristyvä sijoituslainakäsittely, jossa pitäisi oikeasti selvittää asiakkaan kyky toimia va:na. Toinen hyvä uudistus olisi va:n ammattitutkinto, jonka suorittaminen hyväksytysti oikeuttaisi toimimaan vuokranantajana. Ja lopuksi täyttyy koputtaa puuta, että itselleni ja perheelleni on aina löytynyt todella hyvät vuokranantajat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi asunnoilla tehdään voittoa? En arvosta ihmisiä jotka ovat rikastuneet asuntojen vuokraustoiminnalla. Vähän sama kuin pyytäisi nälkään kuolemassa olevalta ihmiseltä " päivän hinnan" leivästä vaikka rahaa olisi vain eilisen hinnan verran.
Miksi tarjoaisin vieraille ihmisille asuntoja, jos en saisi siitä mitään itselleni? Teetkö itse töitä ilmaiseksi, jotta et tekisi voittoa työnantajan kustannuksella? Kyllähän nyt ainakin hoitsujen, opettajien, tarhan henkilökunnan ja upseerien on ihan moraalitonta tehdä työllään itselleen voittoa, noin tärkeät työt pitäisi tehdä pyyteettömästi ilmaiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan, kun viime vuosituhannella etsin opiskelijana asuntoa. Kukaan ei epäillyt, etteikö n. 20-v mies olisi luotettava vuokralainen, ei kyselty luottotietoja eikä pyydetty (vuokra)vakuutta. Ensimmäisen kerran törmäsin vuokravakuuteen vuonna 2000, kun vuokrasin jo työssäkäyvänä aikuisena asunnon, jonka omisti Helsingissä asuva pariskunta, ilmeisesti pks:lla silloin oli jo tavallista tuollaisen (vuokra)vakuuden pyytäminen. Samoin 2005, kun vuokrasimme jo perheenä asunnon välittäjän kautta, piti välittäjä itsestään selvänä, että vakuus on otettava. Myöhemmin va sanoi, ettei ollut ikinä kuullutkaan tuollaisesta vakuudesta, oli kuitenkin perinyt ko asunnon vanhempien
Meillä on jo laki asuinhuoneiston vuokrauksesta. Mitä tuo tutkinto siihen auttaisi? Vai pitäisikö myös vuokralaisen suorittaa vastaava tutkinto, että ovat samalla sivulla vuokranantajan kanssa.
Jos minä vuokraan omaisuuttani, niin teen siitä sopimuksen. Se määrittelee molempien osapuolien oikeudet ja velvollisuudet.
En myöskään ymmärrä tuota arvostelua, että joku on ostanut asunnon 0 korkojen aikaan. Moni on ostanut myös auton, veneen, perustanut yrityksen, ottanut niihin lainaa. Miten ihmeessä asunnon rahoitusratkaisu edes kuuluu vuokralaiselle.. saatika vaikuttaa vuokranantajan (tai vuokralaisen) vuokraus-/asumistaitoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan, kun viime vuosituhannella etsin opiskelijana asuntoa. Kukaan ei epäillyt, etteikö n. 20-v mies olisi luotettava vuokralainen, ei kyselty luottotietoja eikä pyydetty (vuokra)vakuutta. Ensimmäisen kerran törmäsin vuokravakuuteen vuonna 2000, kun vuokrasin jo työssäkäyvänä aikuisena asunnon, jonka omisti Helsingissä asuva pariskunta, ilmeisesti pks:lla silloin oli jo tavallista tuollaisen (vuokra)vakuuden pyytäminen. Samoin 2005, kun vuokrasimme jo perheenä asunnon välittäjän kautta, piti välittäjä itsestään selvänä, että vakuus on otettava. Myöhemmin va sanoi, ettei ollut ikinä kuullutkaan tuollaisesta vak
Se KOIRA älähtää, johon kalikka kalahtaa. Niin esimerkiksi on tieliikenteessä tieliikennelaki, ei sitä kaikki ajokorrtillisetkaan siltikään noudata. Vuokralaiselle on hyvin paljon merkitystä sillä, että on hyvä ja luotettava vuokranantaja. Huono vuokranantaja voi tehdä elämästä helvetin, josta ei selviä edes rahalla. Ihmisen, joka ei osaa asettua toisen sopimusosapuolen asemaan, ei pitäisi olla täysivaltainen tekemään mitään sopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vuokralaiset hyötyisivät siitä, että yksityiset eivät enää vuokraisi asuntoja?
Tämä. Tähän kun saisi vastauksen.
Siten että vuokrat ja asuntojen hinnat halpenesivat kun tarjontaa olisi enemmän. Jokainen saisi omistaa vain yhden asunnon jossa pitäisi asua itse.
Rakentaminen loppuisi kokonaan ja alkaisi todelliset keinottelijoiden markkinat. Ja yksityisestä vuokranantajastakin tulee helpolla vuokranantajayrittäjä, kunhan vain perustaa yrityksen.
Olet ehkä minun vuokralaiseni. Kiitos😘