Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityisten vuokranantajien ahneus puistattaa

Vierailija
22.08.2025 |

Toista ei nähdä ihmisenä vaan hyödykkeenä, jolta voi riistää rahat.

Kommentit (247)

Vierailija
181/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sijoitusasunnon maksaminen velalla on verotuksellisesti järkevämpää kuin käteisellä? Ymmärrän, että koron saa vähentää eli verotettavaa tuloa on vähemmän, mutta kyllä enemmän jää kuitenkin käteen, jos ei ole velkaa eikä saa tehdä verotuksessa korkovähennystä.

Vierailija
182/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuntavuokranantajissakin on monenkokoista ja monenlaista toimijaa, koska kunnan poliittinen johto niitä ohjailee. Tarpeeksi iso toimija pystyy pitämään vuokratason kohtuullisena, teettämään laadukkaat (pinta)remontit omalla huoltohenkilöstöllä laadukkaasti ja edullisesti. Ammattilaisten jälki on myös muuta kuin tein itse ja säästin... Toki jos on pieni kunta ja asuntovuokrausta varten on paljon henkilökuntaa/ostopalvelua yhtä kohdetta kohden, voivat kulut nousta kohtuuttomiksi.

Ei remontteja toki pakko ole itse tehdä jos ei osaa. Omani on niin laadukkaasti toteutettu että asunto vetää hyvin vuokralaisia, koska tällainen taso vuokra-asunnoissa on harvinaisuus. Voittoa pystyisin silti tekemään vaikka lasken sijoitukseen remontin hinnan ulkopuolisen tekemänä. Ehkä sekin auttaa että minun ei tarvitse pyörittää organisaatiota vuokraustoimintaa tehdäkseni enkä laske hintaa omalle työlleni vuokranantajana. Isommilla toimijoilla on tietenkin oltava melko paljon porukkaa töissä joille maksetaan toiminnasta päivittäin palkkaa, näille ihmisille täytyy tarjota toimitila ja työvälineet jne., ja nekin rahat tulevat vuokralaisten maksamista vuokrista.

Varmasti suurin yksittäinen tekijä on kuitenkin se, että julkisten organisaatioiden toiminnan tehokkuutta ei kukaan valvo kovin tiukasti. Kaikenlaisista palveluista maksetaan paljon hövelimmin kuin yksityisellä puolella, koska rahat eivät ole omia. Näin kulut nousevat korkeammiksi ja vuokrataso on sitten sama kuin pienellä yksityisellä vuokranantajalla joka tekee "röykeästi" voittoa toiminnallaan.

t. sama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja mistähän sä vuoktalaisena saat tietoosi, mikä suhde sun vuokranantajalla on -tai ei ole- pankin kanssa? Et mistään. 

Mun sijoitusasunto on velaton, mutta en ikinä, koskaan ole kertonut sitä vuokralaisilleni. Sitä paitsi se on verotuksellisesti järkevämpää maksella sijoitusasuntoa lainarahalla. Mutta mulle tää on helpompi ratkaisu. Toki voisin käyttää tätä seuraavan asunnon hankintaan, mutta en mä sitäkään kertoisi vuokralaiselleni. Nytkö sua harmittaa? "

Miksi mua harmittaisi? En mä sulta kuitenkaan mitään vuokraisi, joten voit jatkaa äksyilyä ihan yksinäsi,

Sä voit unelmoida ihan mistä haluat, mutta kukaan sun vuokranantajista ei tule koskaan kertomaan sulle asunnon rahoituskuvioita. Joten elä sen kanssa. Pahus kun sulla ei ole mahkuja omaan, harmi! 

No tuo taas osoittaa miten vähän sä mistään mitään tiedät. Tiedän, että nykyisestä vuokra-asunnosta va:lla ei ole velkaa. Hän on sen minulle itse kertonut ja lisäksi varallisuutta ja pääomatuloja vuositasolla on sen verran,  ettei ole mitään ongelmaa ostaa vaikka useampaa velatonta asuntoa/vuosi. No ei ole omaa asuntoa, mutta oma maa-/metsätila on, joskin sijainti on sellainen, ettei siellä vakituiseen asuminen ole tällä hetkellä mahdollista. Perintöveroa tuosta kuitenkin meni sen verran paljon, että sillä summalla olisi saanut perheasunnon pk-seudulta.

Vierailija
184/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät vasemmistolaiset vätykset taas valittamassa. M28

Ja kommunistit, jotka haluaa elää duunareiden verovaroilla.

Vierailija
185/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jotain nekin on sitten tehneet toisin. Sä voit itkeä tätä vääryyttä tappiin asti 😂 Samaan aikaan me muut nauretaan sun kyynelille. 

Vierailija
186/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinusta ap. olisi kohtuullinen tuotto?

Nyt sijoitusasunnon tuotto on 1-2% sijoitetulle pääomalle. Onko se sinusta paljon?

Suomessa asuminen on kallista, jo pelkästään lämmityskulut. 

Vierailija
187/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja mistähän sä vuoktalaisena saat tietoosi, mikä suhde sun vuokranantajalla on -tai ei ole- pankin kanssa? Et mistään. 

Mun sijoitusasunto on velaton, mutta en ikinä, koskaan ole kertonut sitä vuokralaisilleni. Sitä paitsi se on verotuksellisesti järkevämpää maksella sijoitusasuntoa lainarahalla. Mutta mulle tää on helpompi ratkaisu. Toki voisin käyttää tätä seuraavan asunnon hankintaan, mutta en mä sitäkään kertoisi vuokralaiselleni. Nytkö sua harmittaa? "

Miksi mua harmittaisi? En mä sulta kuitenkaan mitään vuokraisi, joten voit jatkaa äksyilyä ihan yksinäsi,

Sä voit unelmoida ihan mistä haluat, mutta kukaan sun vuokranantajista ei tule koskaan kertomaan sulle asunnon rahoituskuvioita. Joten elä sen kanssa. Pahus kun sulla ei ole mahkuja omaan, harmi! 

In your wildest dreams 😂😂😂😂😂

Vierailija
188/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä pitäisi olla oikeus rakentaa lähimetsään ja ihan mihin vain vaikka muiden maille maja, jossa asustelee.

Sitten ei tarvitsisi enää olla vuokralla. Säästyisi monesta. Ei tarvitsisi hakea vaikeita tukiakaan enää. 

Nyt on niin et jos rakennan majan, niin viranomaiset tulee rikkomaan sen. Miten sitten tarkenen talvella ulkona?

Osta itsellesi pieni metsätontti, saat majailla siellä ihan rauhassa, ketään ei kiinnosta.

Tuohon en muuten ihan usko. Kyllä siellä olisi aika äkkiä kunta nuuskimassa, onko majalle rakennuslupaa, mites viemäröinti, jätehuolto, jne. Sanoisivat majasta, ettei "täyty ihmisasunnolle asetettuja kriteereitä" sitten lopuksi, purkuun.

Vierailija
189/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vuokralaiset hyötyisivät siitä, että yksityiset eivät enää vuokraisi asuntoja?

Tämä. Tähän kun saisi vastauksen. 

Siten että vuokrat ja asuntojen hinnat halpenesivat kun tarjontaa olisi enemmän. Jokainen saisi omistaa vain yhden asunnon jossa pitäisi asua itse.

Miten vuokra-asuntojen tarjonta lisääntyy jos määrätään että kukaan ei saa enää omistaa vuokra-asuntoa? Haloo?

Mietipä sitä jos kukaan ei enää vuokraa asuntoa yksityiseltä. Mitä hinnoille tapahtuu kun kaikki kämppänsä kanssa pulaan joutuneet joutuvat myymään asuntonsa? Mitä tapahtuu sen jälkeen vuokratasolle kun entistä useampi hintojen romahduksen jälkeen ostaa oman kodin e

Jos en saa enää vuokrata asuntoani niin muutan siihen itse, jo siitäkin syystä että nykyisen asuntoni omistaja ei myöskään saisi vuokrata omaansa minulle. Tai jos minulla on hieman enemmän viitsimistä niin myyn asunnon mutta myös ostan tilalle toisen, joka sopii nykyisiin asumistarpeisiini paremmin. Minun osaltani markkinatilanne ei muuttuisi yhtään miksikään, ei vuokramarkkinan eikä asuntokaupan osalta.

Vierailija
190/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa omaksi, niin ei tartte itkeä kallista vuokraa. 

Vierailija
191/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi asunto vuokralla hgissä. Molemmista maksan isoa putkiremonttia. Toisesta saan voittoa 200 e kk ja toisesta 60 e kk. Niistä rahoista sitten remontoin asuntoa ja vaihdan jääkaappia tms.

Jep, olen tosi ahne.

Vuokranantajan elämä on perseestä. Kunpa asuntojen hinnat nousisivat, niin viitsisi myydä ne ja saada sijoitettua rahat paremmin osakkeisiin.

Mutta saat aika paljon vähentää kuluja verotuksessa, mikä on täysin käsittämätöntä.

T. Oikeistopuolueita äänestävä porvari

Vierailija
192/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi ottaa pankista lainaa, ostaa asunnon ja antaa sen vuokralle sellaisin ehdoin, joita pitää järkevinä.

Tai muuttaa itä-suomeen siellä taitaa kohta olla ilmaisia asuntoja 🤣

Vierailija
193/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä pitäisi olla oikeus rakentaa lähimetsään ja ihan mihin vain vaikka muiden maille maja, jossa asustelee.

Sitten ei tarvitsisi enää olla vuokralla. Säästyisi monesta. Ei tarvitsisi hakea vaikeita tukiakaan enää. 

Nyt on niin et jos rakennan majan, niin viranomaiset tulee rikkomaan sen. Miten sitten tarkenen talvella ulkona?

Mietipä nyt vähän pidemmälle tätä aivopieruasi.

Minne sinä siellä metsässä paskot päivästä toiseen? Meinaatko huussin rakentaa vai ihan siihen majasi viereen vääntää torttua kekoon? Mites peseytyminen? Odotatko että kunta tulee vetämään vesijohdon sinne majallesi jotta saat puhdasta juomavettä vai roudaatko aina vedet kaupasta? Miten hävität niistä jäävät muovikanisterit? Mites sähkö? Ainakin palstailu sinulta taitaa sitten loppua kun älylaitteita et pysty siellä metsässä lataamaan eikä siellä taida wifiäkään olla. Suomessa on iso osa vuodesta melko pimeää ja kylmää. Millä ajattelit pitää mökkisi lämpimänä? 

Tämmöisten asioiden järjestämiseksi meillä on kaupunkeja, joihin on vedetty sähköt ja viemärit ja rakennettu tiet, joita sitten pidetään kunnossa aktiivisesti että ihmiset pystyvät keskittymään olennaisempiin asioihin kuin uuden kusipaikan etsimiseen päivittäin. Ja tämä kaikki maksaa, koska suostuisitko itse toimimaan esim. asfalttimiehenä tai roskakuskina ilman palkkaa? Et tietenkään.

Vierailija
194/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei remontteja toki pakko ole itse tehdä jos ei osaa. Omani on niin laadukkaasti toteutettu että asunto vetää hyvin vuokralaisia, koska tällainen taso vuokra-asunnoissa on harvinaisuus. Voittoa pystyisin silti tekemään vaikka lasken sijoitukseen remontin hinnan ulkopuolisen tekemänä. Ehkä sekin auttaa että minun ei tarvitse pyörittää organisaatiota vuokraustoimintaa tehdäkseni enkä laske hintaa omalle työlleni vuokranantajana. Isommilla toimijoilla on tietenkin oltava melko paljon porukkaa töissä joille maksetaan toiminnasta päivittäin palkkaa, näille ihmisille täytyy tarjota toimitila ja työvälineet jne., ja nekin rahat tulevat vuokralaisten maksamista vuokrista.

Varmasti suurin yksittäinen tekijä on kuitenkin se, että julkisten organisaatioiden toiminnan tehokkuutta ei kukaan valvo kovin tiukasti. Kaikenlaisista palveluista maksetaan paljon hövelimmin kuin yksityisellä puolella, koska rahat eivät ole omia. Näin kulut nousevat korkeammiksi ja vuokrataso on sitten sama kuin pienellä yksityisellä vuokranantajalla joka tekee "röykeästi" voittoa toiminnallaan.

t. sama"

Edelleen, kun ne hallinnon ja huollon kulut jyvitetään sadoille tuhansille asuinneliömetreille, niin eivät ne kovin paljon/neliömetri ole. Onhan myös tavallisen taloyhtiön isännöinti- ja huoltokulut jaettu asuntojen maksettavaksi, sä maksat osuutesi yhtiövastikkeen muodossa. Esimerkiksi isollakin vuokranantajalla yhdellä työntekijällä on useampi kohde vastuullaan, esimerkiksi kun asuimme keskisuuren kaupungin vuokrataloyhtiössä, siellä huoltomiehellä oli 4 kohdetta vastuullaan ja kuului 3 huoltomiehen tiimiin, joten päivystäesssään oli n. 12 kohteen päivystyskäynneistä vastuussa. 3 huoltomiehen palkkakulut siis jyvitettiin näiden kohteiden asuinneliömetreille, samoin näillä kohteilla oli 1 isännöitsijä, jonka palkka jyvitettiin asuinneliömetreille, asuntosihteereillä kohteita oli vielä enemmän/asuntosihteeri ja palkka jyvitettiin kohteille... lopulta kokonaisvuokrat tuolla olivat edulliset paikkakunnan yksityisten vuokratasoon nähden. Poismuuttaessamme neliön vuokra oli himpun yli 800, silloin sillä olisi yksityiseltä siellä saanut joko ison kolmion tai pienemmän neliön kuin meillä. Saman kokoinen neliö olisi ollut vähintään 850€ yksityisellä.

Vierailija
195/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duunarit jotka maksaa veroissa yritystukia, niin he ovat niitä oikeita osakkeen omistajia ja firman osakkaita.

Vierailija
196/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi meillä on kunnalliset vuokratalot ja runsaasti erilaisten säätiöiden ja yhteisöjen tarjoamia vuokra-asuntoja. Ei ole tarpeen asua yksityiseltä vuokratussa asunnossa! Ainoa ongelma on se, että jos haluaa asua tietyssä korttelissa, niin siinä ei välttämättä ole tarjolla julkisin varoin ylläpidettyä asuntokantaa.

Ne on vielä kalliimpia kuin yksityisten tarjoamat asunnot.

Vierailija
197/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne sinä siellä metsässä paskot päivästä toiseen? Meinaatko huussin rakentaa vai ihan siihen majasi viereen vääntää torttua kekoon? Mites peseytyminen? Odotatko että kunta tulee vetämään vesijohdon sinne majallesi jotta saat puhdasta juomavettä vai roudaatko aina vedet kaupasta? Miten hävität niistä jäävät muovikanisterit? Mites sähkö? Ainakin palstailu sinulta taitaa sitten loppua kun älylaitteita et pysty siellä metsässä lataamaan eikä siellä taida

Ostoskeskuksen vieressä viimeksikin asuin. Mun mielestä ei ole kannattavaa asua vuokra-asunnoissa vankina, kun töistä ei jää mitään säästöön.

Olet vain kämpän vankina ja mihinkään ei ole varaa. Ei kannata työssäkäynti. Viimeksi multa purettiin tollanen maja ja jouduin sosiaalitantan autettavaksi. 

Sitten yllättäen taas joudun olemaan tässä, vaikka halusin olla kadulla. 

Mua ei kiinnosta tää yhteiskunta yhtään. Mutta kota menen taas kadulle, en maksa vuokria. Vesi ja sähkö ei ole sellaisia luksuksia minkä vuoksi kävisi duunissa. Kadulla sun ei tarvi edes käydä pesulla. Ostoskeskuksessa on ilmainen wifi jne. Ei tarvi myöskään puhelinta ja hakea vaikeita tukia. 

Vierailija
198/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitit Kokoomus väärin.

Vierailija
199/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne sinä siellä metsässä paskot päivästä toiseen? Meinaatko huussin rakentaa vai ihan siihen majasi viereen vääntää torttua kekoon? Mites peseytyminen? Odotatko että kunta tulee vetämään vesijohdon sinne majallesi jotta saat puhdasta juomavettä vai roudaatko aina vedet kaupasta? Miten hävität niistä jäävät muovikanisterit? Mites sähkö? Ainakin palstailu sinulta taitaa sitten loppua kun älylaitteita et pysty siellä metsässä lataamaan eikä siellä taida

Kamiina oli mulla sielä majassa tarkesi hyvin lähes 30 asteen pakkaset.

Vierailija
200/247 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta itsellesi pieni metsätontti, saat majailla siellä ihan rauhassa, ketään ei kiinnosta.

Tuohon en muuten ihan usko. Kyllä siellä olisi aika äkkiä kunta nuuskimassa, onko majalle rakennuslupaa, mites viemäröinti, jätehuolto, jne. Sanoisivat majasta, ettei "täyty ihmisasunnolle asetettuja kriteereitä" sitten lopuksi, purkuun.

Vetäämö sen majan yli naamioinniksi teltan. Käsitin että maja on maja, ei okt. Lapsista voivat olla kiinnostuneita ja lasu iskeä, mutta aikuinen ihminen saa asua puun alla halutessaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan