Lapsettomat vanhukset nyt itkee sitä kun ei heillä ole omaisia
No mikseivät tehneet jos hedelmällisiä olivat? Osa ihan surutta kertoo ettei lapset mahtuneet hänen ja miehensä "menevään" elämään. 70-luvun aborttiluvut ovat olleet järjettömän isoja. Moninkertaisia nykypäivään verrattuna vaikka suhteuttaisi naisten määrään. Huippuvuonna 1973 aborttien määrä oli 50 % syntyvien lasten määrään verrattuna! Suurin osa aborteista tehtiin naimisissa oleville naisille.
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit haluaa taas jotain.
Tämä Hesarin Anneli ei kuulu boomereihin, koska on ennen sotia syntynyt.
Aha. Aloitus kyllä oli ylen sivuilta.
En kyllä löydä tuollaista juttua yleltä, vaan Hesarilta on tuo juttu, missä tuo 85-vuotias Anneli nostaa asian puheeksi lapsettomien vanhusten näkökulmasta.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011420815.html
Vierailija kirjoitti:
Risto Murto ilmeisesti odottaa, että kaikki hoivatyö tulisi keski-ikäisten hoidettavaksi nykyisten töiden lisäksi. Ei tule tapahtumaan. Jo nyt meillä on huomattava määrä uupumusta, eivätkö töissäkäyvät jaksa toista työpäivää iltaan ja vapaa-ajalle.
Murto saisi laskea mallin, jossa hoivotyö vähentää nykyisin tehtäviä ansiotöistä. Olisiko se sillloin kannattavaa? Luulatavasti ei.
Ja tämä ei ole mikään sukupuolikysymys, vaan koskee kaikkia, joilla vanhemmat ovat
Mä just laskin, että siskoni on 98v, kun poikansa pääsee eläkkeelle, ja 107v, kun tyttärensä pääsee eläkkeelle. Mä tein lapset vähän nuorempana eli olen 92v, kun tytär pääsee eläkkeelle ja 98v, kun poikani pääsee eläkkeelle. Ja näissä laskettu siis sen varaan, että jäävät eläkkeelle heti, kun alin eläkeikä tulee täyteen. Työnteon ja omaishoitajuuden yhdistäminen onnistuu vain harvalle.
Jokainen lapseton ei ole tulevaisuudessakaan sitä omasta halustaan.
Tahaton lapsettomuus kohtaa tutkitusti viidesosaa nykypareja ja läheskään aina kaikki hoidotkaan eivät auta. Hoidot ovat myös monelle liian kalliit ja raskaat.
Adoption kriteerit puolestaan niin vaativat, että moni karsiutuu. Yksi esimerkki että vanhemman vanhemmistakin tulee olla pitkän jonotuksenkin päätteeksi - jos lapsen ikinä edes saa - alle 40.
Jotkut maat hyväksyvät niin että 40v on max ikäero lapseen. Tulee lisäksi prosessin aljaessa olla ollut aviossa yli 5v, vakityö molemmilla ja suoraan sanottuna aika varakaskin (esim verotustodistus ja omistukset tarkistetaan vuosittain) nuoresta iästä huolimatta.
Adoptiohan on hyvin kallista. Suomen sisäinen suljettu adoptio ei toteudu koska lapset huostaanotetaan ja huonoimmatkaan vanhemmat eivät anna lastaan adoptioon. Avoimet ovat käytännössä perheen sisäisiä.
Adoptio ei yleensä onnistu lainkaan jos ensiksi käyttää aikaa ja rahaa raskautumisen yritykseen ja hoitoihin. Adoptioprosessissa ollessaan kun ei saa olla yhtä aikaa hoidoissa.
Itse olen käynyt tämän kaiken, koko helahoidon turhaan läpi. Ja nolla lasta saimme.
Lapsettomuusdiagnoosi aikanaan jo 25v aviovaimona josta heti suoraan kaikki kalliit hoidot yksityisellä ja turha vuosikausien adoptio-odotus sinänsä hyväksyttynä koulutettuna parina.
Kiva että yhteiskunta aikoo vielä rankaista asiasta, joka on ilman omaa syytämme suurin surumme. Verorahamme kyllä ovat kelvanneet.
Kaikki eivät ole lapsia jostain syystä saaneet vaikka ovat halunneetkin. Ja miksi ihmeessä joku itkisi lapsettomuuttaan jos ei ole niitä koskaan edes halunnutkaan? Ei kai niitä lapsia tehdä vain siksi että on sitten vanhana joku hoitamassa? Kovempi paikka se vanhuksille on kun niitä lapsia on mutta ne eivät edes käy.
"Olen Th ja hoitanut myös vanhuksia. Eniten itkee ne, joilla on lapsia mutta lapset eivät käy katsomassa. Ihan tiedoksi".
Ei kai sellaista osaa kaivata eikä itkeä, jota ei ole koskaan ollut olemassakaan. Ihan tiedoksi tämä sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset tehneet lapsia kyllä alkoholistien kanssa aina.
Tottakai ovat tehneet, koska heidät on siihen painostettu, ja suuri osa miehistä on alkoholisteja.
Väittäisin että suurin osa miehistä on surkimuksia. Ei niillä mitään tee.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näkynyt itkeviä vanhuksia missään.
Eli jos SINÄ et näe niin tällaista ei ole olemassa.
OK
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on todellakin loukkaava. Luin Hesarin haastattelun toisin kuin ap.
Haastateltava ei itkenyt haastattelussa, vaan antoi perusteltua kritiikkiä mm. Risto Murron julkisiin kommentteihin. Ihan aiheesta.
Toiseksi kaikki pariskunnat eivät yksinkertaisesti ole saaneet eivätkä saa lapsia. Haastateltava on myös vanhempien ainoa lapsi.
Hän on ainoa lapsi koska isä kaatui sodassa eivätkä useampia lapsia ehtineet saada. Hieman eri syy kuin esimerkiksi boomereilla 🤦
Kaffebulla kirjoitti:
Niitä abortteja tehtiin 70-luvulla paljon, joska muuta ehkäisyä ei ollut. Kortsuja ei myyty marketeissa ja e-pillereitä ei saaneet naimattomana. Ehkäisyn saaminen ylipäänsä oli tosi vaikeaa ja monen mielestä se oli tuomittavaa, jos ehkäisi.
Suurin osa aborteista tehtiin nimenomaan naimisissa oleville. Ja ehkäisykö oli tuomittavaa mutta abortti ei? Sinäpäs se vitsiniekka olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastateltava ei itkenyt haastattelussa, vaan antoi perusteltua kritiikkiä mm. Risto Murron julkisiin kommentteihin. Ihan aiheesta.
Toiseksi kaikki pariskunnat eivät yksinkertaisesti ole saaneet eivätkä saa lapsia. Haastateltava on myös vanhempien ainoa lapsi.
Hän on ainoa lapsi koska isä kaatui sodassa eivätkä useampia lapsia ehtineet saada. Hieman eri syy kuin esimerkiksi boomereilla 🤦
Miten boomerien suuret sisarusmäärät kuuluvat tämän 85-vuotiaan sinkkuuteen?
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näkynyt itkeviä vanhuksia missään.
Olen Th ja hoitanut myös vanhuksia. Eniten itkee ne, joilla on lapsia mutta lapset eivät käy katsomassa. Ihan tiedoksi.
Sinä lapsivihaaja, paraskin puhuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän mikään sinkku ole ollut, leski-ihminen. Ja yksilapsisuus oli boomereilla hyvin yleistä, siitä vertaus.
Melkoista todellisuuden kieltämistä tässäkin ketjussa. Onhan se nyt ilmiselvää, että jos ihmisellä ei ole lapsia, hänella on huomattavasti pienemmän tsänssit saada loppumetreilleen ketään huolehtimaan itsestään. Eikä tarvitse olla mikään dementti laitospotilaskaan, vaan monesti vanhuudenhauraat ihmiset tarvitsevat apua ihan joka tapauksessa, ne aktiiviset ja reippaatkin, ja paljon ennen kuin laitoshoito tulee ajankohtaiseksi. Jokainen järkevä ihminen on tehnyt lapsia jos on pystynyt, ja vaikkei siitä mitään varmuutta ole, että he pystyvät auttamaan omassa vanhuudessa, kyllä se todennäköisyyttä kovasti lisää. En tiedä kuka minunkin vanhaa äitiäni auttelisi jos ei lapsia olisi. Aika yksin ja onneton olisi, kun ei osaa aina edes nettipankkia käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kehityneissä yhteiskunnissa sosialiturva järjestetään yhteiskunnan toimesta, ei tuottamalla järjetöntä määrää lapsia.
Aikuinen ihminen tajuaa, että vuorovaikutuksen ongelmat voi johtua kummasta osapuolesta tahansa, ja jos itsellä on niitä kaikkien kanssa, vika on silloin todennäköisesti itsessä eikä muissa.
Silloin korjataan omaa käytöstä ja asennetta ja lähdetään rakentamaan niitä ihmissuhteita ja vuorovaikutusta. Sukulaisuus ei ole syy tai motiivi olla väkisin tekemisissä ikävien ihmisten kanssa.
Ihmeellistä nurkkakuntaisuutta, ap. Sinä varmaan asut samassa kylässä kuin sukusi, mutta mun sukuni on hajallaan ympäri maailmaa. Laskin juuri, että serkkuni asuu mua etelämpänä Kaliforniassa, mä olen Suomen eteläisin ja pohjoisin serkku asuu Kuusamossa. Ei siinä pysty vanhempiaan hoitamaan kun välimatkaa on satoja tai tuhansia kilometrejä. työn perään on menty, eikä kökitty pihapiirissä odottelemassa, että per
Yleensä ne vanhukset muuttavat eläköidyttyään lähelle lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän mikään sinkku ole ollut, leski-ihmine
En ymmärrä tuota boomer-intoiluasi. Pääosin oli kaksi lasta tuntemillani perheillä, joillain kolmekin. Siis ikäisilläni liki 80.
Varmaan oli myös yksilapsisia perheitä ja yksin tehtyjä lapsia.
Lapsettomat julkkikset aikovat hoitaa asian ostopalveluin. En tiedä sitten mitä köyhät aikoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sehän nyt on ihan tilastofakta että boomereilla jäi lapsiluku pieneksi, keskimääräinen lapsiluku reilusti alle 2. Pienempi kuin heitä edeltävällä polvella tai esimerkiksi 60-70-luvulla syntyneillä.
Vähän huono ajatus, että tekee lapset ikäänkuin vanhuudenturvakseen. Tämä toive ei välttämättä toteudu. Lapset voivat muuttaa vaikka toiselle puolelle maailmaa, siinä on vähän hankala toimia omaishoitajana. Ylipäätään ei kannata rakentaa elämäänsä, hyvinvointiaan ja olemassaoloaan muiden varaan, kenenkään varaan. Ainoa, josta kukaan voi olla täysin satavarma ja mennä takuuseen, on oma itse -ei lapsi, ei puoliso, ei ystävä, ei kaveri, ei naapuri, ei yhteiskunta...näin se vaan on raaka totuus.
Vierailija kirjoitti:
Melkoista todellisuuden kieltämistä tässäkin ketjussa. Onhan se nyt ilmiselvää, että jos ihmisellä ei ole lapsia, hänella on huomattavasti pienemmän tsänssit saada loppumetreilleen ketään huolehtimaan itsestään. Eikä tarvitse olla mikään dementti laitospotilaskaan, vaan monesti vanhuudenhauraat ihmiset tarvitsevat apua ihan joka tapauksessa, ne aktiiviset ja reippaatkin, ja paljon ennen kuin laitoshoito tulee ajankohtaiseksi. Jokainen järkevä ihminen on tehnyt lapsia jos on pystynyt, ja vaikkei siitä mitään varmuutta ole, että he pystyvät auttamaan omassa vanhuudessa, kyllä se todennäköisyyttä kovasti lisää.
Seuraan tästä sivusta kahta lapsetonta vanhusta, jotka yrittävät saada sisarusten lapsia auttamaan mutta kun näillä on omatkin vanhemmat iäkkäitä ja tarvitsevat apua. Täti on kuitenkin vain täti ja äiti on äiti.
Kehityneissä yhteiskunnissa sosialiturva järjestetään yhteiskunnan toimesta, ei tuottamalla järjetöntä määrää lapsia.
Aikuinen ihminen tajuaa, että vuorovaikutuksen ongelmat voi johtua kummasta osapuolesta tahansa, ja jos itsellä on niitä kaikkien kanssa, vika on silloin todennäköisesti itsessä eikä muissa.
Silloin korjataan omaa käytöstä ja asennetta ja lähdetään rakentamaan niitä ihmissuhteita ja vuorovaikutusta. Sukulaisuus ei ole syy tai motiivi olla väkisin tekemisissä ikävien ihmisten kanssa.
Ihmeellistä nurkkakuntaisuutta, ap. Sinä varmaan asut samassa kylässä kuin sukusi, mutta mun sukuni on hajallaan ympäri maailmaa. Laskin juuri, että serkkuni asuu mua etelämpänä Kaliforniassa, mä olen Suomen eteläisin ja pohjoisin serkku asuu Kuusamossa. Ei siinä pysty vanhempiaan hoitamaan kun välimatkaa on satoja tai tuhansia kilometrejä. työn perään on menty, eikä kökitty pihapiirissä odottelemassa, että peritään mammalta lypsyjakkara ja kuusi kantturaa.