Lapsettomat vanhukset nyt itkee sitä kun ei heillä ole omaisia
No mikseivät tehneet jos hedelmällisiä olivat? Osa ihan surutta kertoo ettei lapset mahtuneet hänen ja miehensä "menevään" elämään. 70-luvun aborttiluvut ovat olleet järjettömän isoja. Moninkertaisia nykypäivään verrattuna vaikka suhteuttaisi naisten määrään. Huippuvuonna 1973 aborttien määrä oli 50 % syntyvien lasten määrään verrattuna! Suurin osa aborteista tehtiin naimisissa oleville naisille.
Kommentit (211)
Kaffebulla kirjoitti:
Niitä aborttilakia tehtiin 70-luvulla paljon, joska muuta ehkäisyä ei ollut. Kortsuja ei myyty marketeissa ja e-pillereitä ei saaneet naimattomana. Ehkäisyn saaminen ylipäänsä oli tosi vaikeaa ja monen mielestä se oli tuomittavaa, jos ehkäisi. Esim. kirjailija Tuula-Liina Varis on kirjoittanut tästä, oli aika kylmäävää menoa.
Aika villit kuvitelmat siitä että 70 luvulla ei olisi ollut tiukempaa moraalia kuten tänä päivänä. Ja kyllä niitä kortsuja oli ym. saatavilla.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset tehneet lapsia kyllä alkoholistien kanssa aina.
Niin ovat ja pilanneet elämänsä siinä. Toivottavasti nykyään jätetään tekemättä ne lapset ja keskitytään omaan elämään, ei tarvitse sitten vanhana itkeä hukkaan mennyttä elämää.
Sitten vanhana kuollaan nälkään, kun ei ole ketään maksamassa eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, itse kans ihmettelin tuota haastattelua. Kenen sitten pitäisi huolehtia tuosta mummosta ja miksi?
Jos rahaa ei ole, eikä lapsia ole tehty niin oma vika.
Mitä se lasten tekeminen asiaa auttaa? Tälläkin palstalla aina huudetaan kurkkusuorana että "MINÄ EN HOIDA ENKÄ AUTA VANHEMPIANI."
Ittee harmittaa että halu lasten tekoon tuli vasta päälle 30 vuotiaana. Ei keritty tekemään ku yksi lapsi, vaikka oltais toinenki ehkä haluttu.
Vierailija kirjoitti:
Joo, itse kans ihmettelin tuota haastattelua. Kenen sitten pitäisi huolehtia tuosta mummosta ja miksi?
No kyllä Suomessa yhteiskunta huolehtii myös rahattomista ja lapsettomista. Ei täällä heitetä ketään kadulle. En ymmärrä tätä valitusta. Nämä valittajat voivat mennä jonnekin Afganistaniin katsomaan, miten vanhustenhoito toimii siellä. Siellähän lesket heitetään kadulle, kun mies kuolee eikä ole enää rahaa. Se on sitten vaan voi voi.
🇺🇦🇮🇱
Eniten tässä hämmästyttää, että suurten ikäluokkien koko ja palveluntarpeet koko elinkaaren ajan ovat olleet tiedossa jo siitä lähtien, kun suuret ikäluokat syntyivät ja väestöpyramidi kääntyi kärjelleen. Suuret ikäluokat ovat myös työelämässä ja päättävissä asemissa ollessaan tienneet tämän kaiken. Jo 90-luvulla koulussa opettaja selosti yleisenä tietona, että tästä tulee isoja ongelmia tulevaisuudessa. Jännä, että nyt kun se iso ongelma on käsillä, havahdutaan siihen ikään kuin ensimmäistä kertaa. Omalla ikäluokallani ei ole mitään illuusioita hyvinvointiyhteiskunnan tarjoamasta vanhuudenhoivasta, eläkkeistä puhumattakaan. Me nyt työelämässä olevat ihmiset maksamme korkeita veroja, hoidamme omat lapsemme sekä kohta myös vanhukset. Säästämme itse omaa eläkettämme varten, mitä nyt tuloista verojen ja kasvaneiden elinkustannusten jälkeen jää käteen. Mikäköhän sukupolvi sai tässä lyhimmän tikun käteen?
Nykyaikana välimatkat ovat usein pitkiä vanhempien ja aikuisten lasten välillä. Lisäksi aikuisilla lapsilla on omat elämänsä, työ, ehkä lapsia jne. Suurinta valitusta olen kuullut iäkkäiltä vanhemmilta, joiden lapset eivät heidän mielestään käy tarpeeksi usein. Esimerkiksi omilla vanhemmillani on neljä lasta, joihin etäisyydet ovat useista sadoista useisiin tuhansiin kilometreihin. Kukaan meistä ei käy heitä katsomassa usein tai ala hoitajaksi vaikka välit ovat hyvät.
Lapseton ei odota lapsiaan käymään eikä se ole tullut (yleensä) yllätyksenä, että asiat pitää hoitaa ensisijaisesti itse tai mm. palveluiden avulla. Tunnen vain muutaman lapsettoman ikäihmisen mutta heiltä tuntuu sujuvan moni asia oma-aloitteisesti vielä 90-vuotiaanakin. Lisäksi ovat muodostaneet muita ihmissuhteita ja moni on valmis auttamaan kohtuuden rajoissa esimerkiksi ystäväänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ittee harmittaa että halu lasten tekoon tuli vasta päälle 30 vuotiaana. Ei keritty tekemään ku yksi lapsi, vaikka oltais toinenki ehkä haluttu.
tästä voisi puhua julkisesti enemmän. Naisten tulisi tehdä lapset alle 25.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutku ura ja hedonistinen nuoruus on tärkeempää. Mitä sitä murehtia viikkoa pidemmäs elämää.
Miten työn raskaan raataminen ja hedonismi sopii samaan lauseeseen?
Kotiäippien mielestä vain lasten kanssa kotona oleminen on OIKEAA TYÖTÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tästä voisi puhua julkisesti enemmän. Naisten tulisi tehdä lapset alle 25.
Sama koskee miehiäkin.
Hei, eipä monikaan halua nykyäänkään lapsia oli syy sitten mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ovat ja pilanneet elämänsä siinä. Toivottavasti nykyään jätetään tekemättä ne lapset ja keskitytään omaan elämään, ei tarvitse sitten vanhana itkeä hukkaan mennyttä elämää.
Minun elinaikana on maapallon väkiluku lisääntynyt 5 miljardista 8 miljardiin. Kyllä siitä joukosta varmasti joku veronmaksaja löytyy. Vai onko ne kaikki 8 miljardia työttömänä?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se lasten tekeminen asiaa auttaa? Tälläkin palstalla aina huudetaan kurkkusuorana että "MINÄ EN HOIDA ENKÄ AUTA VANHEMPIANI."
Lasten tekeminen auttaa siihen, että saa vanhuksena eläkettä. Jos ei ole työikäisiä, ei tule eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutku ura ja hedonistinen nuoruus on tärkeempää. Mitä sitä murehtia viikkoa pidemmäs elämää.
Miten työn raskaan raataminen ja hedonismi sopii samaan lauseeseen?
Ilman työtä ei ole rahaa hedonistiseen elämäntyyliin. Arvatenki olet työtön.
Otsikot lähes peräkkäin:
"Lapsettomat vanhukset nyt itkee sitä kun ei heillä ole omaisia"
"Onko muita jotka ei tykkää käydä vanhemmillaan, koska he asuvat niin epämiellyttävästi?"
Juu-u, lasten tekeminen näköjään hyvin takaa sen, että läheisiä tapaa myös lasten aikuistuttua. 😜
Isompaa älämölöä pitää kylläkin itsekkäät minäminä-milleniaalit, joita ei kiinnosta edes omien lastensa saati sitten vanhempiensa hoivaaminen.
Eipä minun aikuinen poika käy edes minun luonani vaikka asuu lähellä, nykypäivänä vaan soitellaan tai tekstataan.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm.
Puhutaan nykyvanhuksista.
Tuo mitä mainitset, koskee tulevia vanhuksia.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun elinaikana on maapallon väkiluku lisääntynyt 5 miljardista 8 miljardiin. Kyllä siitä joukosta varmasti joku veronmaksaja löytyy. Vai onko ne kaikki 8 miljardia työttömänä?
Ja olisiko tilanne jotenkin olennaisesti parempi, jos minä olisin tehnyt joukkoon vielä kahdeksannenmiljardinensimmäisen työttömän?
Joiden lapsi kuolee nuorena.