Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys kristityille homoseksuaalisuudesta

Vierailija
16.08.2025 |

Minua kiinnostaisi kuulla kristittyjen näkemystä siihen, että miksi Jumala luo osan ihmisistä homoseksuaaleiksi jos se hänen mielestään on väärin? Seksuaalinen suuntaus on ominaisuus kuten hiusten tai silmien väri, ei ihminen itse voi sitä päättää. Sen voi tietenkin päättää miten toimii, mutta miksi Jumala luo osan ihmisistä samaa sukupuolta rakastaviksi ja haluaa heidän sitten elävän koko elämänsä kärsimyksessä kun ei saa rakastaa sitä ketä rakastaa?

Toivon asiallisia vastauksia, ettei ketju poistu. Ihan vilpittömästi tätä asiaa pohdin ja yritän ymmärtää.

Kommentit (1075)

Vierailija
341/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hrc.org/resources/what-does-the-bible-say-about-homosexuali…

Ajatuksia herättävä kirjoitus.

While the six passages that address same-sex eroticism in the ancient world are negative about the practices they mention, there is no evidence that these in any way speak to same-sex relationships of love and mutuality. To the contrary, the amount of cultural, historical and linguistic data surrounding how sexuality in the cultures of the biblical authors operated demonstrates that what was being condemned in the Bible is very different than the committed same-sex partnerships we know and see today. The stories of Sodom and Gomorrah (Genesis 19) and the Levites concubine (Judges 19) are about sexual violence and the Ancient Near Easts stigma toward violating male honor. The injunction that man must not lie with man (Leviticus 18:22, 20:13) coheres with the context of a society anxious about their health, continuing family lineages, and retaining the distinctiveness of Israel as a nation. Each time the New Testament addresses the topic in a list of vices (1 Corinthians 6:9, 1 Timothy 1:10), the argument being made is more than likely about the sexual exploitation of young men by older men, a practice called pederasty, and what we read in the Apostle Pauls letter to the Romans is a part of a broader indictment against idolatry and excessive, self-centered lust that is driven by desire to consume rather than to love and to serve as outlined for Christian partnership elsewhere in the Bible. 

Vierailija
342/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa Jumala ei luonut homppeleita. Taivasosuutta heillä ei kuitenkaan ole eikä sitä myöten siunausta. Tarkoittaa sitä, että heidän 'liitot' ovat vain maallisia. 

Mikäs jumala sinä olet? Tuomitset muut kuin joku jumala ja väität, että eivät pääse taivaaseen. 

Raamatussa nimenomaan varoitetaan langettamasta kadotustuomiota muille. Suurimpia syntejä iankaikkisuusnäkökulmasta on leikkiä Jumalaa ja tuomaroida muiden syntejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Raamattu myös ilmoittaa, että näkövammaiset ei saa lähestyä alttaria, naisen pitää poistua kaupungista kuukautisten ajaksi, pitkät hiukset eivät sovi miehille ja Tapolan makkaraa ei saa syödä. "

Jeesus antoi uuden käskyn .Ei ihmistä saastuta se mikä menee  sisään, vaan se mikä tulee suusta ulos.

Näin hän ilmoitti kaikki ruuat puhtaiksi.

Muuten hyvä, mutta veriruoat kielletään Uudessa Testamentissa Jeesuksen jälkeen. 

Juutalaisilta on aina kielletty veren syöminen, koska veressä on elämä. Alkuseurakunnan juutalaiset kehoittivat edelleen noudattamaan.

Johanneksen evankeliumi:

6:53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämä

15:19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen, 

15:20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

Apostolien teot. 

Kauheelta kuulostaa syödä "pojan lihaa". Onkohan käännös huono vai mikä?

Mutta tuossa Paavalikin mainitsi MINÅ olen sitä mieltä. Ei hän sanonut että Jumala käski sanoa. Ihan omia aivoituksiaan kirjoitteli.

Vierailija
344/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ketjun avaaja on? Saatana, sika vai luuseri? Näitä samalla kaavalla avattuja  "Toivon asiallisia vastauksia, ettei ketju poistu. Ihan vilpittömästi tätä asiaa pohdin ja yritän ymmärtää" ketjuja on ties kuinka paljon. Ja aina samat herjat lentää.

Veikkaan tekoälyllä tehdyiksi aloituksiksi. Luuseri saattaa olla sika, tai sitten botti. Saatanan keitoksia.

Vierailija
345/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Raamatussa opetusta raiskauksesta? Olisi tärkeää lukea mitä mieltä Jumala sellaisesta on.

Tekijän pitää ostaa uhrinsa tämän isältä vaimokseen.  (5. Moos. 22: 27 -30):

28. Jos joku tapaa neitsyen, joka ei ole kihlattu, ottaa hänet kiinni ja makaa hänen kanssaan, ja heidät tavataan siitä,

29. niin mies, joka makasi hänen kanssaan, antakoon tytön isälle 50 hopeasekeliä, ja tyttö tulkoon hänen vaimokseen, koska hän raiskasi tämän. Hän älköön hylätkö tätä koko elinaikanaan.

Eli tyttöparka! 😫

Vierailija
346/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu nyt on sellaista liibalaabaa, että jotakin on pöntössä pahasti vikana, jos ottaa moiset kyhäykset vakavasti. Ja kyllä, kuulun kirkkoon, mutta käsitän niin, että ns. alunperin kyse oli siitä, että puolisoa tulee _rakastaa_, eikä siitä, mitä puolisolla on jalkojen välissä.

Vierailija
347/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjimmiltaan on jokaisen oma valinta miten elää elämäänsä. En ymmärrä miksi,minun kuka olen valinnut itse aikuisena täysin omasta tahdostani ja sydämmestäni lähtä seuraamaan Jeesusta Kiristusta Herraani, pitäisi tehdä oman vakaumukseni vastaisia valintoja? Tai miksi kenenkään Jeesusta seuraavan vakaumuksellinen kristityn niin pitäisi tehdä? Vastaus on  Ei miksikään.  Mitä väliä sillä on uskosta osattomalle?  Koko keskustelu aiheesta on oikeastaan  absurdia.  

Vierailija
348/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta tuossa Paavalikin mainitsi MINÅ olen sitä mieltä. Ei hän sanonut että Jumala käski sanoa. Ihan omia aivoituksiaan kirjoitteli. "

(Palsta saisi prkl korjata nämä lainausongelmat) 

Mutta kun Paavali kirjoittaa roomalaisille seksiohjeita, niin se on muuttumatonta Jumalan Sanaa? 

Vierailija
349/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastakysymys: Miksi ette penää homoseksuaaleille oikeuksia esim. Muslimeilta?

Tähän asti yksikään muslimi kansanedustaja ei ole heiluttanut Koraania eduskunnassa ja yrittänyt kieltää minulta oikeutta avioliittoon. 

Sinullahan on laillinen oikeus avioitua kenen aikuisen  kanssa haluat? Et sinä siihen papin aamenta tarvitse.

Vierailija
350/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Raamatussa opetusta raiskauksesta? Olisi tärkeää lukea mitä mieltä Jumala sellaisesta on.

28. Jos joku tapaa neitsyen, joka ei ole kihlattu, ottaa hänet kiinni ja makaa hänen kanssaan, ja heidät tavataan siitä,

29. niin mies, joka makasi hänen kanssaan, antakoon tytön isälle 50 hopeasekeliä, ja tyttö tulkoon hänen vaimokseen, koska hän raiskasi tämän. Hän älköön hylätkö tätä koko elinaikanaan.

Eli tyttöparka! 😫

Raiskaaja parka, kun pitää selvittää jonkun muinaisheprealaisen hopeasekelin nykyinen vaihtoarvo.

Vierailija
351/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti yksikään muslimi kansanedustaja ei ole heiluttanut Koraania eduskunnassa ja yrittänyt kieltää minulta oikeutta avioliittoon. 

Eikös enemmistö ole oikeassa?

Vierailija
352/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa Jumala ei luonut homppeleita. Taivasosuutta heillä ei kuitenkaan ole eikä sitä myöten siunausta. Tarkoittaa sitä, että heidän 'liitot' ovat vain maallisia. 

Mikäs jumala sinä olet? Tuomitset muut kuin joku jumala ja väität, että eivät pääse taivaaseen. 

Raamatussa nimenomaan varoitetaan langettamasta kadotustuomiota muille. Suurimpia syntejä iankaikkisuusnäkökulmasta on leikkiä Jumalaa ja tuomaroida muiden syntejä.

Kuten itse sanoitkin synti ja tuomio ovat kaksi eri asiaa. Synnistä kuuluu huomauttaa ja ohjata parannukseen. Se ei ole tuomitsemista.

Vierailija
353/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso kysymys on se mikä Raamattu on.

Joillekin Raamattu on Jumalan sanaa Jumalasta meille ihmisille.

Joillekin Raamattu on ihmisten ajatuksia Jumalasta.

Näissä on huima ero ja ratkaisee paljon miten ymmärrämme Raamattua.

Itse tiedän Raamatun olevan Jumalan sanaa.

Uskot. Et voi tietää. 

Uudestisyntynyt tietää Raamatun olevan Jumalan Sanaa. Uskosta osaton luulee ja uskoo itse tietävänsä kaiken paremmin kuin Kaikkivaltias Jumala.

Silloin kun ihminen uudestisyntyy Jumalan vaikutuksesta, tulee Pyhä Henki asumaan ihmiseen. Pyhä Henki avaa uudestisyntyneelle Jumalan Sanaa.

Kyllä siinä tulee mielenmuutos monenkin asian suhteen. Aiemmin luulin olevani uskossa ja mm. en pitänyt homoutta juuri minään pahana asiana. Sitten aloin kysymään Jumalalta kysymyksiä jotka erottivat minut Hänestä, asioita joita en suostunut uskomaan niin kuin Raamattu meitä opettaa. Pikkuhiljaa mieltä askarruttaneet kysymykset saivat vastaukset ja huomasin mieleni muuttuneen.

Jumala vaikuttaa meissä tahtoa ja tekemistä, kun olemme uudestisyntyneitä.

Meillä on hyvin erilaiset kokemukset. Minäkin uskossa ja kysellyt Jumalalta kysymyksiä. Saanut vastauksiakin ja kokenut miten Jumala johdattaa elämässä, lohduttaa ja rohkaise. Mutta vuosikymmeniä uskossa oltuani on aika vähän enää valmiita vastauksia tarjota kenellekään ja moni voimakas mielipide on vaihtunut hiljaisuuteen.  Jumala on mysteeri. Ja se on hyvä asia. Kaikista eniten kristityt tekevät hallaa kiäristinuskolle olemalla kovin 'oppineita", aina tietävinään mitä Jumala milloinkin haluaa.

Tuuli puhaltaa, missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita. (Joh. 3:8)

Kuten kävi Elialle, Herra ilmestyi hiljaisessa tuulen huminassa. Tuulen huminan tavoin läsnä oleva Pyhä Henki ei riko eikä murskaa, vaan hoitaa ja tekee ehjäksi.

Vierailija
354/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullahan on laillinen oikeus avioitua kenen aikuisen  kanssa haluat? Et sinä siihen papin aamenta tarvitse.

Kristityt vastustivat parisuhteen rekisteröintiä ja samaa sukupuolta olevien avioliittoja vedoten Raamattuun, vaikka tämä ei liittynyt kirkkoon. 

Nyt asiaa käsitellään evankelis-luterilaisen kirkon sisällä, mutta se on kirkon ja tämän jäsenten oma ongelma. Laki sallii kirkon päättää itse. 

Vierailija
355/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tyttöparka! 😫

Ei vaan hyvä. Aika kulttuurissa ja sen konseptit ja tavat huomioon ottaen tärkeätä että naisellakin joka oli pilattu väkivalloin oli talous ja henki turvattuna silloisen lain edessä.

Vierailija
356/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheelta kuulostaa syödä "pojan lihaa". Onkohan käännös huono vai mikä?

Mutta tuossa Paavalikin mainitsi MINÅ olen sitä mieltä. Ei hän sanonut että Jumala käski sanoa. Ihan omia aivoituksiaan kirjoitteli.

Se oli Jeesuksen sanaa ,eikä Paavalin.

Vierailija
357/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten itse sanoitkin synti ja tuomio ovat kaksi eri asiaa. Synnistä kuuluu huomauttaa ja ohjata parannukseen. Se ei ole tuomitsemista.

Saahan synnistå huomauttaa. Mutta pääasiassa kuulee tuomioita kun puhutaan kristityistä homoseksuaalista. Ja hirveitä tuomioita. Ihmiset voisivat keskittyä siihen mistä kristinuskossa on perimmiltään kyse. Ja pitäå sitä ohjenuorana 

Vierailija
358/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös enemmistö ole oikeassa?

Hitler nousi puolueineen valtaan enemmistön voimalla. 

Vierailija
359/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ketjun avaaja on? Saatana, sika vai luuseri? Näitä samalla kaavalla avattuja  "Toivon asiallisia vastauksia, ettei ketju poistu. Ihan vilpittömästi tätä asiaa pohdin ja yritän ymmärtää" ketjuja on ties kuinka paljon. Ja aina samat herjat lentää.

Veikkaan tekoälyllä tehdyiksi aloituksiksi. Luuseri saattaa olla sika, tai sitten botti. Saatanan keitoksia.

Olen ihan tavallinen kristinuskosta aidosti kiinnostunut ihminen joka olen yrittänyt lähentyä Jumalaa rukouksen ja Raamatun kautta. On vaan monia kysymyksiä joihin en ole saanut ymmärrystä. Minä en ole herjannut yhtään mitään, valitettavasti näihin ketjuihin eksyy aina puolin ja toisin niitäkin jotka eivät osaa keskustella asiallisesti. Ap

Vierailija
360/1075 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta tuossa Paavalikin mainitsi MINÅ olen sitä mieltä. Ei hän sanonut että Jumala käski sanoa. Ihan omia aivoituksiaan kirjoitteli. "

(Palsta saisi prkl korjata nämä lainausongelmat) 

Mutta kun Paavali kirjoittaa roomalaisille seksiohjeita, niin se on muuttumatonta Jumalan Sanaa? 

Paavalilla taisi olla aika vähän ymmärrystä ihmisen seksuaalisuudesta.