Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: 50-60-vuotiaat ovat niin varakkaita että perinnöt voitaisiin siirtää heidän ohi seuraavalle sukupolvelle

Vierailija
10.08.2025 |

"Suurten ikäluokkien lapset ovat nyt viisi-kuusikymppisiä. Monella asuntolainat on jo maksettu ja varallisuutta on kertynyt. Tarve perintönä saadulle omaisuudelle on suurempi niille ikäluokille, jotka ovat vasta astuneet työelämään ja suunnittelevat perheen perustamista.

Perinnön siirtymisellä suoraan lapsenlapsille ei olisi valtion tulopuolen kannalta merkitystä. Nuoremmille sukupolville merkitys olisi kuitenkin suuri."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011418690.html

Kommentit (335)

Vierailija
201/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että isoin osa kiertää perintöverot. .minä mukaanlukien oikein lakimiehen kanssa, Nyt kun sairastelun laitoin asunnon Lasten nimiin ja ite siitä verot maksoin toiseen kertaan, jätin asumisoikeuden.  Nyt ei yhteiskunta sitä rikkaille halvalla kauppaa. 

Ja pankkitili kannattaa perikunnan tyhjentää ennen vanhempien viimeistä hengenvetoa.

Laitonta.

Persulauma nylkee vanhempiaan näiden olkessa elossa!

Tarkoitan sitä hetkeä kun lääkäri sanoo, että nyt on päiviä/tunteja enää elämää jäljellä sillä vanhemmalla. Kiireesti tili tyhjäksi, jos siellä enemmän on rahaa kuin hautajsiskuluihin.

Vierailija
202/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on täyttä valhetta !!!!! Eivät kaikki sen ikäiset ole NOIN varakkaita !!!!!! Esim vammaiset............

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisella ylisukupolvisella perinnön siirrolla tuhotaan seuraavan sukupolven elämä. Kun nykyinen, täysin saamaton nuori saa ison perinnön, niin viimeistä kolmekymppisenä se on hassattu. Opiskelut laiminlyöty, kun on "kato massia". Viinaan, huumeisiin, noutoruokaan ja tatuointeihin tuhlattu. Viety elämä täysin rappiolle.

Tulee mieleen Salonoja. Jo on kavereilla businessehdotuksia ja sijoituskohteita 😂.

Vierailija
204/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos siirrettäs vielä siitäkin sukupolvi pari eteenpäin🤣.

Tosiasiassa tuollahan ei ole mitään merkitystä koska he ketkä saavat sitä perintoä niin saavat sen kyllä aikanaan vielä suurempana.

Vierailija
205/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisella ylisukupolvisella perinnön siirrolla tuhotaan seuraavan sukupolven elämä. Kun nykyinen, täysin saamaton nuori saa ison perinnön, niin viimeistä kolmekymppisenä se on hassattu. Opiskelut laiminlyöty, kun on "kato massia". Viinaan, huumeisiin, noutoruokaan ja tatuointeihin tuhlattu. Viety elämä täysin rappiolle.

Meillä siinä vaiheessa kun isovanhemmat kuolivat, lapsenlapset oli jo perheellisiä yli 30 v. Ostivat asunnot.

Vierailija
206/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen Salonoja. Jo on kavereilla businessehdotuksia ja sijoituskohteita 😂.

Urheilujoukkueen pyöritys on huono bisnes. Mä oisin ite ostanu vaan amerikkalaisia indeksirahastoja ja yksiöitä helsingistä

Vierailija
207/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku omaisuuden turva tulee olla. Jos on koko elämän säästänyt tulevaa varten ja veroja maksanut, ei ole oikein ottaa omaisuutta hoitokuluihin jos joku toinen vapaamatkustaja on tuhlannut samat rahat aiemmin ja saisi ilmaiseksi hoidon. Se olisi kaksinkertaista verottamista ja tuhoaisi kaiken motivaation elää taloudellisesti vastuullisesti.

On tämä kyllä sosialistien luvattu maa kun mikään ei riitä omaisuuteen kajoamisessa.

Jos on säästänyt koko elämänsä, niin silloin on kyllä varaa ostaa vähän parempaa hoitoa kuin mitä "vapaamatkustajat" saavat. 

Esim. hoivakotimaksuun kuuluu yksi suihku viikossa. Varakas voi kuitenkin ostaa yksityiseltä kotihoitofirmalta ylimääräisen suihkun, kun taas rahaton joutuu tyytymään yhteen. 

Varakas voi myös ostaa jalkahoitoja, fysioterapeutin käyntejä ja palkata avustajan joka vie ulkoilemaan. Rahattomalla e

Mikä ihmeen jalkahoito? Ettei muka itse saa varpaankynsiä leikattua?

Vierailija
208/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ainakin se, että oon huomannu meidän lapset ei osaa käyttää rahaa, siksikään en siirtäisi omaa perintöosuutta, joka on iso suoraan, tuostahan voi sitten lahjaverorajojen puitteissa antaa tai esim. maksella heidän laskuja.

Heh, mitäs et ole osannut kasvattaa lastasi. Te kaksi edellistä kommentoijaa ette vaan halua myöntää, että maailmassa on paljon hyvätuloisia, joiden lapset eivät hassaa rahaa sitä turhuuteen. Jos te itse tai omat jälkeläisenne eivät kuulu järkeviin rahan käyttäjiin, turha syyttää siitä kaikkia muitakin. 

Vierailija
209/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on täyttä valhetta !!!!! Eivät kaikki sen ikäiset ole NOIN varakkaita !!!!!! Esim vammaiset............

Missä kohtaa väitettiin kaikkien olevan noin varakkaita?

Vierailija
210/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan olisi hyvä. Nuoret saattaisivat vaikka ostaa oman asunnon ja perustaa perheen, jos tilille yhtäkkiä kilahtaisi hyvä perintö. Saataisiin syntyvyys edes vähän paremmalle tasolle.

Mutta mitä joku viisikymppinen tekee? Ei varmasti ainakaan lisää lapsia. Omiin mielihaluihin ne rahat menisivät.

Oon viisikymppinen ja perintörahat menee 2 estehevoseen ja kisaamiseen.Myös matkustelen ja tykkään käydä spassa ja hoidoissa. EI kaikki ole kuten sun lähipiirisi joka viiskymppisenä nähtäväsi vaan makoilee sohvalla.

Eli omiin mielihaluihin menee nuo rahat.

Niin miksi ei saisu mennä, mun perintöeahoja ne on.Voithan sä antaa palkastasi pakollusten menojen jälkeen jäävän osan vaikka sille naapurin 20 v tyttelille, pääsee vaikka Dubaihin ottaa instakuvii.

Vierailija
211/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan olisi hyvä. Nuoret saattaisivat vaikka ostaa oman asunnon ja perustaa perheen, jos tilille yhtäkkiä kilahtaisi hyvä perintö. Saataisiin syntyvyys edes vähän paremmalle tasolle.

Mutta mitä joku viisikymppinen tekee? Ei varmasti ainakaan lisää lapsia. Omiin mielihaluihin ne rahat menisivät.

Oon viisikymppinen ja perintörahat menee 2 estehevoseen ja kisaamiseen.Myös matkustelen ja tykkään käydä spassa ja hoidoissa. EI kaikki ole kuten sun lähipiirisi joka viiskymppisenä nähtäväsi vaan makoilee sohvalla.

Siihen on jokaisella oikeus.

Ahne hedonisti hyi! Viet varmaan parikymppiseltä tikkarinkin suusta, jos

Kerro vielä lisää, kuinka sinä elät kurjuudessa, jotta lapsesi saa kaiken kinuamansa. Samalla periaatteella lapsesikaan ei pitäisi saada mitään vaan säästää kaikki omalle lapselleen, joka säästää kaiken omalle lapselleen, joka säästää kaiken omalle lapselleen,  joka säästää.... jne. 

Kukaan ei saa haluta mitään itselleen!

Vierailija
212/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen yli 35 v  suomalainen jputaisi antamaan esim. 300 e kuukausittan suomen 18 -25 vuotiaille jotka sitten toteuttaisivat mieluhalujaan.

Vierailija
213/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin miksi ei saisu mennä, mun perintöeahoja ne on.Voithan sä antaa palkastasi pakollusten menojen jälkeen jäävän osan vaikka sille naapurin 20 v tyttelille, pääsee vaikka

Mksi ryhdyit selittelemään? Tietysti rahat saa käyttää mihin haluaa. Tuossa lukee että "omiin mielihaluihin ne rahat menisivät" ja sitten alat tarkentaa aavistuksen verran närkästyneenä että noin on.

Vierailija
214/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo toimittaja on (kas kummaa) itse parikymppinen 😅

Niin,tuolla logiikalla hyvätuloiset voisi antaa puolet palkastaan köyhemmille.

50-60-vuotiaissa on myös ysärilaman uhreja.

Vierailija
215/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhemmat kuuluu suuriin ikäluokkiin ja olen vasta 35-vuotias, perheen viimeinen lapsi. Vanhemmat syntyneet -46 ja -50. Jäisinkö minäkin siis ilman perintöä Hesarin toimittelijan logiikalla? Vaurautta ei ole kyllä niin paljoa kertynyt TES:in minimipalkoilla, ei lapsia eikä omistussasuntoa. Nytkö pitäisi perinnöstäkin luopua vaikka omasta eläkkeestäkään ei mitään varmuutta ole.

Lähinnä perimtöjä ja muiden rahaa vaativat kehä kolmisen sisäpuolella syntyneetnja ja asuneet korkeakoulunuoret. Ei maaseudulla olla noin röyhkeitä.

Vierailija
216/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on jo perintöverot makseltu joten eipä koskisi tuo älytön esitys ainakaan meitä. Tämä saattaa olla pahimassa tapauksessa pöydällä vuosikymmenien päästä juuri kun itse luulette saavanne perintöä. Varmaan tuntus sitten kivalta? Jos on rikas suku niin tuskin on mitään tarvetta moiselle kokeilulle. Siellähän avitetaan muutenkin nuorempia ihan riihikuivalla rahalla. Kaikilla vaan ei ole rikas suku joten eiköhän jokainen ole perintönsä ansainnut jos sellaista on tulossa.

Vierailija
217/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkäaikaistyötön kahden lapsen yh vuokrakaksiossa. En tunne itseäni varakkaaksi. Keitä nämä 50 v varakkaat ovat? Kaikilla tutuilla isot lsinat tai ovat työttömiä suurella osalla kouluikäiset lapset.

Vierailija
218/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä idea tahansa heitetään nyt ilmaan älyttömyyden tasosta riippumatta, jotta yritystuista ei tarvitsisi tinkiä YHTÄÄN puhumattakaan pörssiin listaamattomien yritysten kevennetystä verotuksesta..

Vierailija
219/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen yli 35 v  suomalainen jputaisi antamaan esim. 300 e kuukausittan suomen 18 -25 vuotiaille jotka sitten toteuttaisivat mieluhalujaan.

Idiootti kommentoimassa.

Vierailija
220/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan jo päätetty että omien vanhempien, joita elossa 4 kpl), tulevista perinnöistä vähintään yksi siirretään suoraan meidän lapsille. Itse ollaan 45 vuotiaita ja lapset ovat kymmenen ikäisiä. Oma koti on jo maksettu, joten mitään suurta tarvetta ei ole perinnöille. Lapsille se tulee tarpeeseen kun aikuistuvat, opintojen rahoittaminen on vaikeutunut, ensiasunnon ostaminen on  vaikeutunut ja jos haluavat omia lapsia, niin raha tulee lapsiperheen ensimmäisinä vuosina todella tarpeeseen. 

Ja lapsilla on jo nyt varsin hyvä käsitys rahasta ja sen käytöstä. Osaavat budjetoida, ymmärtävät korkoa korolle -ilmiön ja molemmat ovat saaneet tehdä osakesijoituksia, seurata valitsemiensa yhtiöiden toimintaa ja taloutta (toinen osti Roviota ja toinen Konetta) ja saavat osingot joka vuosi itselleen. Luulen että heistä kasvaa riittävän hyviä talouden tuntijoita ja jos ei kasva, niin vika on meissä  vanhemmissa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän