Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka sujuvaa sinun englatisi on, noin 50 -60v

Vierailija
07.08.2025 |

Itse olen 55v, ailoitin peruskoulun v 76 ja vasta kolmannella tulioppiaineeksin englanti, siis jos noin oli valinnut.

Opiskelin lukion kuten muutkin aikalaiset ilman nettiä ylioppilaaksi. Sen kummemmin en enkkua tarvinnut. Vietun toki vuoden vaihdossa briteissä, jäädäkin olisin voinut mutta martyyrimutsi pakotti ja palasin. 

Maassa on kaikki niin paljon huonommin. Ja mun aikuinen lapsi pilkkaa minua, kun en osaa täydellista englantia enää. Hävettää, tämäkin vielä. 

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin aikanaan arvosanan M ja suoritin suomalaisen yliopistotutkinnon, jossa opiskelumateriaali oli melko paljon englanniksi. Ensimmäisinä työvuosina käytin englantia jossain määrin työssäni. Sitten elämä muutti suuntaa, ja siirryin töihin, joissa englantia ei paljon tarvinnut. 

Kielitaitoni on hieman ruosteessa. Oikeinkirjoitus on vahvin osa-alue, kuullunymmärtäminen ja ääntämys heikompaa. Olen ottanut netissä yksityistunteja, kun havahduin asiaan. 

Ääntämykseni on parantunut.

Tekisi mieli testata, vieläkö lapseni nauravat ääntämykselleni. :)

Vierailija
82/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävän sujuvaa, jotta voin työskennellä ympäri maailmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun (pysyvästi) englanninkielisessä maassa, joten erittäin sujuvaa.

Vierailija
84/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanninkielinen puheeni hyvin sujuvaa, mutta aksenttia on. Kuullunymmärryksessä välillä pieniä katkoja vaikeimmissa teemoissa, kuten vitseissä.

Englannin lukutaito minulla on natiivin akateemisella tasolla ja kirjallisesti minua ei voi erottaa akateemisesta natiivista.

Olen asunut vain Suomessa, mutta käytän englantia päivittäin. Lisäksi ole ajoittain opiskellut englantia myös aikuisiällä kovalla intensiteetillä.

M53

Vierailija
85/100 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sujuvaa. Voin kääntää keskustelun englanniksi koska vaan. Seuraan instassa muutamaa brittiläistä standuppia laajentaakseni sanavarastoa kun en päivittäin käytä englantia. Huomaan myös tv-sarjoissa käännöskukkasia. N65

Vierailija
86/100 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsin sujuvaa, käyttänyt työelämässä läpi elämän. M55

Vierailija
87/100 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut englantia ties kuinka monta vuotta, peruskoulussa, lukiossa, kauppakoulussa jne. Kirjoitinkin sen yo-kirjoituksissa pakollisena A-kielenä. Mutta MITÄÄN EN OSAA, en puhua, sen enempää kuin ymmärrä puhuttua kieltäkään. Jos joku kysyy, että do you speak English? Sanon heti, että NO! Koska en kuitenkaan ymmärrä sitä jatkokysymystä.

Just oltiin keväällä Ruotsissa raveissa ja jouduin hakemaan ruotsiakin jostain aivojen sopukoista aika kauan, jolloin ruotsalaiset vaihtoivat kielen englanniksi, johon minä vain sitkeästi jatkoin tankeroruotsillani. Keskustelu (sekin vähäinen) olisi kyllä loppunut siihen paikkaan, jos olisi pitänyt englanniksi jatkaa. Ei tule mitään. 

Vierailija
88/100 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut viimeiset 11 vuotta englanninkielisessä maassa, käytän englantia arkikielenä päivittäin, joten sanoisin että puhun, ymmärrän, luen ja kirjoitan englantia hyvin. Puheessa on aksentti mutta siitä en koskaan tule pääsemään eroon. 

Vierailija
89/100 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalaisella tasolla. Kävin lukion englanniksi ja olen asunut Englannissa, ja koulussa olin luokkani paras englannintunneilla. Mokailen silti välillä, riippuu vireystilasta. 

55vee

Vierailija
90/100 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 53, koulussa luin lyhyen englannin, eli 5 vuotta, pitkän A-saksan takia, mutta kirjoitin siitä toki L:n. Vietin Englannissa lukion jälkeen 5kk, siinä ajassa oppi hyvin puhumaan. Sanavarasto itselläni on huonohko verrattuna pitkän englannin lukijoihin, enkä pystyisi esim. opiskelemaan englanniksi yliopistossa. 

Sen sijaan selviän puhumalla hyvin, puhe on sujuvaa, ainoastaan aktiivisessa sanavarastossa olevien sanojen ja aitokielisten ilmausten varasto on pienehkö. Mutta passiivisessa sanavarastossa näitäkin sitten on, eli ymmärrän normaalia puhekieltä jos en nyt aivan täydellisesti (kun osa sanoista sieltä täältä vieraita) niin todella hyvin kuitenkin. 

Katselen viikoittain kaikenlaisia pitkiäkin videoita You tubesta, joissa kanavan pitäjä puhuu englantia, eikä niiden ymmärtämisessä ainakaan ole ollut minkäänlaisia haasteita.

Oikein itsekin hämmästelen välillä, miten helppoa minun on seurata keskustelua englanniksi 5 vuoden opinnoilla. Kieli vain kehittyy, mitä vanhemmaksi tulen. 

Vierailija
91/100 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantini on erinomaista, eivätkä lapset tai nuoret kykene käyttämäni englannin tasolle, sillä tämä on ammattialaan liittyvää kieltä, eivätkä he osaa sitä vielä suomeksikaan.

Olen 48-vuotias, aloitin enkun ala-asteen kolmannella luokalla vuonna 1986. Opiskeluaikanani yliopistossa 1996-2002 puolet tenttikirjoista oli tieteellistä englantia. Valmistuttuani ja mentyäni töihin 2002 olen koko ajan käyttänyt englantia toisena työkielenäni suomen ohella. Koko 20-luvun olen ollut esihenkilö, ja alaisissani on useita henkilöitä, joiden kanssa puhun englantia, koska heidän suomensa ei ole riittävän hyvää ammattikäyttöön, vaikka arkielämässä pärjäävätkin. Työalani on kansainvälinen, toteutamme hankkeita ulkomaisten partnereiden kanssa, joten englantia käytetään siinä missä suomeakin.

Vierailija
92/100 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sujuvaa on. Työkieleni on englanti. 

Vierailija
93/100 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50, kirjoitin L:n ylioppilaskirjoituksissa englannista. Olen opiskellut myös yliopistossa ja sielläkin moni tenttikirjoista oli englanniksi. Eli teoriassa osaan englantia, eli osaan lukea sitä oikein hyvin. Kirjoittaakin jonkun verran hyvin, vaikka välillä joku prepositio tms. voikin väärin mennä. Mutta auta armias jos pitäisi PUHUA englantia. Tö pöt. Mii spiik tankero inklis. Tis länkvits impasipöl tu pronauns. Välttelen siis kaikkia tilanteita joissa englantia voi joutua puhumaan. Onneksi työelämässä ei tarvi, enkä matkustelekaan.

Hauska. 😁 Oikeasti osaat englantia paljon paremmin, kuin luulet. :)

ohis

Vierailija
94/100 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

54v. En puhu yhtään enkä ymmärrä kun yksittäisiä sanoja.

Hyvissä töissä kuitenkin. Pikkukaupungissa on pärjännyt, mutta onhan se vähän noloa.

Vierailija
95/100 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, erittäin monet nuoret luulevat puhuvansa hyvin englantia.

Hyvin monet heistä erehtyvät.

Vaihto-oppilas kotona, laudatur englannista, asunut Englannissa ja luen englanniksi. Työssäni puhun englantia tai sekoitusta suomesta ja englannista asiakkaiden kanssa, jotka hallitsevat hieman kumpaakin.

Uskon, että pärjäät hyvin.

Vierailija
96/100 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on joku suomijuttu pilkata jos ei osaa englantia kunnolla/jos on aksentti tai jos tekee virheitä. Missään muualla ei ole tuollaista.

Vierailija
97/100 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mi englis is kanske bra!

Vierailija
98/100 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v ja sain opiskella diplomi-insinööriksi vielä suomeksi, mutta nykyään työelämä on ihan kaksikielistä. Lisäksi ruotsin kieli on omalla alallani tärkeä. Opiskeluaikana olin kesätöissä Englannissa, Espanjassa ja Venäjällä, oppiakseni noita kieliä paremmin. Ruotsiin olisi pitänyt myös mennä. 

Vierailija
99/100 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime vuosina olen käyttänyt toista maailmankieltä töissäni. asun ulkomailla. englanti ei ole tällä hetkellä sujuvin, mutta luen parhaillaan kirjaa englanniksi.

olen käynyt pari vuotta kansainvälistä koulua, tehnyt töitä englanniksi, opiskellut yhden tutkinnon englanniksi. aikanaan englanninkielisiä kavereita. asunut parissa englannin siirtomaassa. koulussa suomessa ällä kirjoituksissa. äkkiä kielen saisi taas kuntoon, jos muut kielet jättäisi pois. en stressaa.

N60

Vierailija
100/100 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkieleni on englanti. Suomea tarvitsen ehkä kerran tai kaksi viikossa.

Kielen ei tarvitse olla täydellistä. Vähempikin riittää. Tärkeintä on, että ymmärtää myös huonoa englantia eikä jumiudu kielioppikysymyksiin. Huonompi sanavarasto voi olla jopa eduksi, kun puhuu / kirjoittaa vähemmän englantia osaavien kanssa.