Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka sujuvaa sinun englatisi on, noin 50 -60v

Vierailija
07.08.2025 |

Itse olen 55v, ailoitin peruskoulun v 76 ja vasta kolmannella tulioppiaineeksin englanti, siis jos noin oli valinnut.

Opiskelin lukion kuten muutkin aikalaiset ilman nettiä ylioppilaaksi. Sen kummemmin en enkkua tarvinnut. Vietun toki vuoden vaihdossa briteissä, jäädäkin olisin voinut mutta martyyrimutsi pakotti ja palasin. 

Maassa on kaikki niin paljon huonommin. Ja mun aikuinen lapsi pilkkaa minua, kun en osaa täydellista englantia enää. Hävettää, tämäkin vielä. 

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

N55. Akateeminen. Pääasiallinen työkieli englanti. Ilmeisen sujuvaa koska minulta on jopa natiivit kysyneet missä olen oppinut kun lausumiseni on niin aidon kuuloista. Olen ilmeisesti katsonut liikaa englantilaisia mummo-etsivä -sarjoja X-D

Vierailija
22/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok. Kirjoitin iltalukiosta enkusta E. Työssä en juurikaan tarvitse, enkä huvikseni lue mitään englanniksi. Pystyn seuraamaan leffaa tms. ilman tekstityksiä ja olen vuoden opiskellut espanjaa Duolingolla. Englantia kuulee niin paljon joka paikassa, että pysyy muistissa ilman aktiivista harjoittelemista. Kirjoitin myös ruotsista E:n ja sitä en oikeasti osaa enää yhtään, mikä on harmillista.

Ei kannata hävetä omaa osaamattomuuttaan, puhumattakaan siitä, että antaa ymmärtämättömän lapsukaisen pilkata. Jos kovasti harmittaa, niin nyt syksyn tullessa johonkin työväen opiston ryhmään treenaamaan!

N52

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika heikosti, mutta pärjään kuitenkin

Vierailija
24/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sujuvaa. Opin aikanaan popista enimmät ja  loput romaaneja lukemalla. Kirjoitin L:n ja käytän työssä. En mieti sen kummemmin,  jos puhe pitää vaihtaa suomesta englantiin. Nainen, 50

Vierailija
25/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä englannin kielestä enkä puhu sitä kuin pakkotilanteissa, joten kielitaitoni ei ole päässyt juuri kehittymään. Puhun suomea, ruotsia ja saksaa sujuvasti sekä jonkin verran ranskaa. Nämä riittävät minulle. Hyvin olen pärjännyt matkustaessani ja ulkomailla vuosia asuessani.

Vierailija
26/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko sujuvaa englantia puhun. Firman kieli on englanti, joten kaikki materiaalit ja kokoukset on englanniksi, lisäksi olen asunut 7 vuotta ulkomailla, joista 3 vuotta USA:ssa. Eli englanti sujuu paremmin kuin lapsilla.

M59

Vierailija
27/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on erittäin sujuvaa, pääasiallisena työkielenä viimeiset 5 vuotta. Puhuminen tuli sujuvaksi vasta kun asuin ulkomailla englanninkielisessä maassa. Sitä ennen konferenssiesitelmät jännitti enemmän ja yleensäkin kaikki puhuminen vaati paljon enemmän valmistelua kuin nykyään. N60

Vierailija
28/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja ei ole asiallista pilkata toisen epätäydellistä puhetta. Täydellisyyden ei pitäis olla päämäärä, vaan asioiden hoidetuksi saaminen.

Vierailija
29/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson englanninkielisiä ohjelmia ilman tekstitystä ja puhun ymmärrettävää englantia.

N65

Vierailija
30/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika heikkoa.ei kiinnostanut koulussa.ei vieläkään.

suunnilleen jees ja joojoo tasolla.

m52

Vierailija
31/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50+ ja asunut englanninkielisissä maissa 15 vuotta. Ihan hyvin pärjään, mutta lapset aina kiusoittelevat ja korjaavat puhettani - heidän äidinkielensä kun on englanti.

Vierailija
32/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja ei ole asiallista pilkata toisen epätäydellistä puhetta. Täydellisyyden ei pitäis olla päämäärä, vaan asioiden hoidetuksi saaminen.

Ei tietenkään ole asiallista pilkata. Kielitaitovaatimus vaihtelee kuitenkin sen mukaan, mihin tarkoitukseen kieltä käyttää. On myös tilanteita, joissa uskottavuus vaatii melko täydellistä kieltä. 

Vierailija
33/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina oon kullia saanut ulkomailla, veri pääd inglis eller portoguese.

Vierailija
34/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, asiassa kuin asiassa, on juuri se, että läheinen ihminen tulee nälvimään. Menee fiilis yrittää yhtään mitään.

Vierailija
35/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oot lapsesi kasvattanut? Jos naureskelee sun kielitaidolle. Mulla lapset tulkkaa, jos tarvitsee puhua.

Vierailija
36/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse olen 55v, ailoitin peruskoulun v 76 ja vasta kolmannella tulioppiaineeksin englanti, siis jos noin oli valinnut.

Opiskelin lukion kuten muutkin aikalaiset ilman nettiä ylioppilaaksi. Sen kummemmin en enkkua tarvinnut. Vietun toki vuoden "

Onkohan aloittaja nyt kuitenkin alle 12 vuotias? Suuri osa yli 50 vuotiaista on tarvinnut työelämässään englantia ja puhuvat sitä kohtuullisesti, no ainakin paremmin kuin espanjalaiset, ranskalaiset, italialaiset...........

Vierailija
37/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kehuvat englannin taitoani. On kuulemma täydellistä. No niinhän se taitaa olla =)

Jää teinitkin kakkoseksi.

Mies 67v

Vierailija
38/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 56v, ja traumaattisten tapahtumien seurauksena menetin kielitaitoni. Suomenkieli palautui nopeasti, mutta ruotsia en puhu enkä ymmärrä enää lainkaan. Englantia vain osaan vain jotain helppoja perus lauseita sekä joitakin keskeisiä ammattisanoja.

Vierailija
39/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarvinnut englannin kieltä työssä enkä vapaa-ajalla kuin satunnaisesti. Ymmärrän kohtuullisen hyvin, mutta sopivien sanojen löytäminen puhuessa on hakusessa. N62

Vierailija
40/100 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää englannin kielestä. Kaikki puhuu sitä pikkulapsista lähtien.

Puhun erittäin hyvää saksaa ja venäjää.