Kuinka sujuvaa sinun englatisi on, noin 50 -60v
Itse olen 55v, ailoitin peruskoulun v 76 ja vasta kolmannella tulioppiaineeksin englanti, siis jos noin oli valinnut.
Opiskelin lukion kuten muutkin aikalaiset ilman nettiä ylioppilaaksi. Sen kummemmin en enkkua tarvinnut. Vietun toki vuoden vaihdossa briteissä, jäädäkin olisin voinut mutta martyyrimutsi pakotti ja palasin.
Maassa on kaikki niin paljon huonommin. Ja mun aikuinen lapsi pilkkaa minua, kun en osaa täydellista englantia enää. Hävettää, tämäkin vielä.
Kommentit (100)
Oikein se oli kansakoulu nykyinen nimi peruskoulu.
Englantia tulee joka tuutista. Käytetty työssä päivittäin. L oli hyvä alku ja tutkinto. Asuttu siellä. Pitää vain käyttää
YouTube I know My Redeemer Lives.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50, kirjoitin L:n ylioppilaskirjoituksissa englannista. Olen opiskellut myös yliopistossa ja sielläkin moni tenttikirjoista oli englanniksi. Eli teoriassa osaan englantia, eli osaan lukea sitä oikein hyvin. Kirjoittaakin jonkun verran hyvin, vaikka välillä joku prepositio tms. voikin väärin mennä. Mutta auta armias jos pitäisi PUHUA englantia. Tö pöt. Mii spiik tankero inklis. Tis länkvits impasipöl tu pronauns. Välttelen siis kaikkia tilanteita joissa englantia voi joutua puhumaan. Onneksi työelämässä ei tarvi, enkä matkustelekaan.
Sama, paitsi perusenglantia tarvitsen jonkin verran. Jos joku puhuu ruotsia, muutan englanniksi kun ruotsin puhuttu taito huono. Luen sitä kyllä kuten englantiakin.
Huonosti sujuu. Menen aivan lukkoon. En ole juurikaan tarvinnut työssäni, matkustanut olen kuitenkin.
Hi howAre you on jenkeissä how you doing. Mitä kuuluu miten voit miten menee suomeksi. Kui hurisee. Tai What a feelings. Miltä tuntuu. Mitkä fiilikset. Ei sitä nyt niin tarvi osata . One bear please. Joskus tuli luettua King James Bible ja study Bible .
Lomakohteessa se puhelimeen vastaaminen pienessä humalassa olikin hauskaa. Muistella numeroita mikä se nollakin nyt oli , Ou . Ou. Tsirou...
Vierailija kirjoitti:
Quite good. Thanks for asking.
Same same. Onhan tää vähän alkeellista, mutta puhun aina kun on tilaisuus. Ja kirjoitan.
Pääasiallinen työkieli ollut 20 vuotta. Puhun ja kirjoitan sujuvasti mutta jos pitäisi vaihtaa omalta alalta johonkin aivan muuhun, vaikka terveydenhuoltoon tai maatalouteen tai kaivosalalle nämä tietojärjestelmähommat niin joutuishan sitä opettelemaan paljon uutta sanastoa. Olen myös opiskellut paljon englanniksi ja osin myös ajatukset ovat välillä vaihtuneet englanninkielisiksi. Ymmärrän kaiken mitä luen ja kuulen.
N58
Natiivitasoista, olen asunut 30 vuotta ulkomailla josta 25 vuotta englanninkielisissä maissa. Lisäksi puhun ruotsia, ranskaa ja italiaa sujuvasti.
Mikä nyt espanjaksi oli nolla . Noll. Una dos tres. Guatro. Ennen sitä osasi espanjaa . Nyt ei muista mikä olut oli. Servesa. Englannissa Espanjassa on paljon samoja kuitenkin tapoja ja muuta. Ruotsi englanti paljon samaa kun on latina pohjalla. Ja Eestikeeles. Samoja sanoja . WHO ever believe in HIM be saved.
No en ole puhunut englantia aikoihin, mutta kirjallinen taito on erittäin hyvä. Olin jossain vaiheessa elämääni 25 vuotta töissä yrityksessä, jonka työkieli englanti ja asiakkaat ympäri maailman. Tietotekniikan sanaston tuntemus on tosi vahva.
Ikää 60 v, koulussa kolmannelta aloitettiin englanti
Vierailija kirjoitti:
YouTube I know My Redeemer Lives.
Osaisiko joku ladata tänne tämän Redeemer YouTube .
Hei oikeesti älkää hävittäjä vanhoja todistuksia . Perkele on tuhooja ! Ne kuuluu säilyttää. Siis paperiset myös. Sanoma Jeesuksesta on kaikunut kiirinyt maan ääriin. Käytiin Intiassa joulukirkossa . On se.
Espanjassa latino oli oppinut suomen kieltä . Huuteli kadulla että Perkele.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa; työurani , akateemin jos sillä on väliä, päätyökieli on sumi. Ja juuri tuo toisena vastannut tiivisti asian aika hyvin. Ymmärän kieltä,p uhiminen pahasti ontuu. Kun vielä näin kesällä pitäisi brittejä viihdyttä ja pitää yllä sosiaalista keskustelua. Kieleen tulee joku tankero. Ja kun aikuinen lapsi vielä kommentoi, tulee olo että miksi edes yrittää
Älä välitä, minä olen täyttänyt jo 70, eli sitä ikäluokkaa, jonka englannin opetus lukiossa oli pelkkää kääntämistä ja kielioppia. Olen kuitenkin asunut ulkomailla useita vuosia (nykyään asun Suomessa), joten pakko on ollut alkaa puhuakin. Sanavarastoni on melko laaja, koska olen opiskellut pitkälle (tehnyt väikkärin), jolloin on ollut pakko lukea ja ymmärtää vaikeaakin tekstiä. Meillä käy aina silloin tällöin ulkolaisia vieraita ja joidenkin perheenjäsentenkin kanssa on pärjättävä englannilla. Tulen ymmärretyksi, mutta ääntämiseni on edelleen surkeaa!
No Ruotsissa hotellissa oli norjalaisia . Niin niiden sössötystä ei ymmärtänyt kuin osan . Kävi kimppuun tutkimaan minkä merkkisiä vaatteita meillä on. Kauhistus. Mutta tee tarjoilun ymmärsi hyvin ruotsiksi mitä tarjoilija tarkoitti. Nimittäin ulkomailla muutkin puhuu huonosti englantia. Kuitenkin Amerikassa joku sanoi että ymmärtää mitä sanoo silloin se on hyvää. Kun toiset puhuu niin ettei sitä ymmärrä. Elikkä jos puhut niin kierosti ei saa selvää sanoista. Ainakin on pärjätty. Ei nyt tule mieleen mitään ongelmaa Lontoon lentokentälläkään.
Olen 65 v. Olin nuorempana englannissa kielikurssilla ja 18 v. skotlannissa au-pairina, sen jälkeen en ole pelännyt puhua englantia (tai ruotsiakaan tai espanjaa vaikkei ne niin sujuvia ole. Puhun vaan.)
Mun miniän äidinkieli on englanti. Eli hänen ja perheensä kanssa pystyn kyllä puhumaan aiheesta kun aiheesta. Joskus joudun kiertotietä selittämään kun sanavarasto ei riitä mutta auttavat kyllä ja aina selvitään.
Olin 80 luvulla Nasalla töissä. Ei meinannut pärjätä perus englannilla. Kauhean teknistä sanastoa.
God so loved the world that He gave his only becotten Son that who ever believe in HIM not perish but Be saved. Ja muutama pilkku.