Teini ei tunnistanut sanaa "keikistellä"
Ei ymmärtänyt mitä se tarkoittaa.
Eikö tuo ole ihan tavallinen sana?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keikistellä on vähän vanhakantainen sana. Ei kuulunut arkisanastoon edes minun nuoruudessani 90-luvulla.
Kuului silloinkin mutta sinun elämässäsi tätä ei ole ilmeisesti juuri kuultu. Kaikki eivät elä samanlaista elämää, eivät näe asioita samalla tavalla jne.
Ei kuulunut minun nuoruudessani. Huom! MINUN nuoruudessani. En missään ole puhunut kaikkien nuoruudesta. Opettele lukemaan äläkä ulise.
Puolustatte sokeasti vain omaa suppeaa ajatustanne kieltäen totuuksia joten ulise itse mitä uliset. Ei ole minun lukutaidossani vikaa jos et ymmärrä mitä sinulle vastataan.
Ei minua sentää teititellä ta
Kyllä teitittelet, koska vastasit minulle. Lisäksi kukaan muu kuin minä ei ole täällä kommentoinut 90-luvun tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin opin uuden sanan Aku Ankasta:
terhen
Sammon Salaisuus? Sampo oli kätketty "Päähän niemen terhenisen".
Ei kun joku Milla Magia -juttu. "Terhen tiivistyy sakeaksi usvaksi" tai jotain sen suuntaista.
Vierailija kirjoitti:
Mä huolehdin itse, että lapseni lainasivat ja lukivat monipuolisesti kirjoja. En jättänyt sitä pelkästään lasteni viitseliäisyyden varaan.
Ok. Sun lapset ilmeisesti jotenkin vammaisia, kun tarvitsivat vielä teini-iässäkin äidin valitsemaan luettavaa. Omat lapseni kävivät kirjastossa itsenäisesti jo 1. luokalla. Ja osasivat valita monipuolista luettavaa.
Aika rumasti vastattu. Edellinen tarkoitti sitä että lapsia voi auttaa löytämään kirjoja ja heitä voi tutustuttaa erilaisiin kirjoihin. Heitä voi tukea olemalla läsnä kun he alkavat itsenäisemminkin tehdä asioita. Vanhemman tehtävä on tukea lapsen kasvua ja kehitystä eikä jättää lasta kuin nallia kalliolle heti kun lapsi näyttää merkkiä itsenäisemmästä suuntautumisesta asioita kohtaan. Sivusta siis kommentoin aiheeseen.
Et osaa olla vuorovaikutuksessa etkä jotenkin hyväksy sitä totuutta asioista. Haluat vain jankata tuota lukemisen merkitystä ja oletettavasti se johtuu jostakin itsekkäästä intentiostasi, et halua joustaa, ehkä pelkäät että menetät jotakin.
//
Sellainen voimaantumisfantasia sieltä sitten. Kannattaisi lukea enemään ja tehdä vähemmän omiin kuvitelmiin perustuvia tulkintoa tuntemattomista ihmisistä, joiden elämästä et tiedä hevon vttuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä huolehdin itse, että lapseni lainasivat ja lukivat monipuolisesti kirjoja. En jättänyt sitä pelkästään lasteni viitseliäisyyden varaan.
Ok. Sun lapset ilmeisesti jotenkin vammaisia, kun tarvitsivat vielä teini-iässäkin äidin valitsemaan luettavaa. Omat lapseni kävivät kirjastossa itsenäisesti jo 1. luokalla. Ja osasivat valita monipuolista luettavaa.
Aika rumasti vastattu. Edellinen tarkoitti sitä että lapsia voi auttaa löytämään kirjoja ja heitä voi tutustuttaa erilaisiin kirjoihin. Heitä voi tukea olemalla läsnä kun he alkavat itsenäisemminkin tehdä asioita. Vanhemman tehtävä on tukea lapsen kasvua ja kehitystä eikä jättää lasta kuin nallia kalliolle heti kun lapsi näyttää merkkiä itsenäisemmästä suuntautumisesta asioita kohtaan. Sivusta siis kommentoin aiheeseen.
Joo, tuota on hyvä tehdä alle 10v lapsen kanssa. Normaali teini osa ihan itse valita, mitä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Et osaa olla vuorovaikutuksessa etkä jotenkin hyväksy sitä totuutta asioista. Haluat vain jankata tuota lukemisen merkitystä ja oletettavasti se johtuu jostakin itsekkäästä intentiostasi, et halua joustaa, ehkä pelkäät että menetät jotakin.
Miksi sinulle ottaa noin koville, että lukemisella on ihan oikeasti merkitystä? Sinäkin ymmärtäisit paljon paremmin, mistä puhutaan, jos olisit kunnolla opetellut lukemaan. Osaisit keskustella etkä lähtisi vetelmään jotain tuulesta temmattuja tulkintojasi vain siksi, että sinä et ymmärrä, mistä on puhe.
Ei tämä nyt enää toimi, tiedän että nautit kiusaamisesta ja siitä että lähden vastailemaan sinulle. Rajansa kuitenkin kaikella.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa Aku Ankkaa. Siinä on rikasta kieltä.
Ja Asterixia. Ja Tinttiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt mitä maantiedon tunneilla nykyään opetetaan kun sellaiset sanat kuin salmi, harju, niemi ovat hankalia jopa lukiolaisille.
Nykyisille cityihmis teineille käsityskykyyn oma kohtaisten kokemusten perusteella sisältyy vaan tällaisia "maantieteellisiä termejä" kuin risteys, katu, motari, ostari, ratikka-, dösä- tms. pysäkki. Ja sitten kun koulussa ei jakseta seurata opetusta niin noi ylläolevat termit on ihan kreikkaa.
#ihmiskunnantyhmentyminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle ottaa noin koville, että lukemisella on ihan oikeasti merkitystä? Sinäkin ymmärtäisit paljon paremmin, mistä puhutaan, jos olisit kunnolla opetellut lukemaan. Osaisit keskustella etkä lähtisi vetelmään jotain tuulesta temmattuja tulkintojasi vain siksi, että sinä et ymmärrä, mistä on puhe.
Ei tämä nyt enää toimi, tiedän että nautit kiusaamisesta ja siitä että lähden vastailemaan sinulle. Rajansa kuitenkin kaikella.
Toivottavasti lähdet lukemaan jotain kehittävää. Ehkä jonain päivänä sinäkin jo osaat luetunymmärtämisestä edes perusteet.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt mitä maantiedon tunneilla nykyään opetetaan kun sellaiset sanat kuin salmi, harju, niemi ovat hankalia jopa lukiolaisille.
Nuorten lukeminen on vähentynyt ja sitä kautta yleissivistys ja sanavarasto on niukentunut. Moni vieras ihmettelee meilläkin, että teilläkö on kirjahyllyjä. Ja kirjoja. Ne ei ole kuulemma muodissa. No meillä lukeminen on aina muodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten lukeminen on vähentynyt ja sitä kautta yleissivistys ja sanavarasto on niukentunut. Moni vieras ihmettelee meilläkin, että teilläkö on kirjahyllyjä. Ja kirjoja. Ne ei ole kuulemma muodissa. No meillä lukeminen on aina muodissa.
Lukemiseen ei tarvita kirjahyllyä. Meillä on kirjastot. Ja nykyisin lukea voi kuka tahansa omalta puhelimeltaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä ihmettelen, että teinit jaksaa jauhaa jostain kunnioittamisesta ... se ei kunnioittanut mua...se epäkunnoitti mua.. plää plää mamusuomi. Puhukaan normaalisti.
Kunnioittaminen on tärkeä asia. Nykyisin hyvin monilta unohtuu kunnioitus muita ihmisiä ja heidän valintojaan kohtaan.
Eipä tuo sanavaraston hupeneminen tässä vaiheessa enää haittaa. Suomen ja ruotsin kielet häviävät kuitenkin planeetalta muutamassa vuosikymmenessä. Tilalle tulee sitten arabia ja englanti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjahylly on monilla vain turha pölynkerääjä ja tilanviejä. Siksi niistä on luovuttu ja siirrytty kuluttamaan kirjoja diginä. Itse luen todella paljon, mutta omistan vain noin 10 kirjaa. Nekin lähinnä muistoja. Kirjastossa käyn viikottain.
Osasitko itse selittää mitä se tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin meilläkin. Kirjahylly on sitä paitsi kiva ja tarpeellinen huonekalu edelleen. Vaikka osan kirjoista lainaisikin, niin minä ainakin myös ostan itselleni hyviä kirjoja koska niitä voi lukea myöhemmin uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä ihmettelen, että teinit jaksaa jauhaa jostain kunnioittamisesta ... se ei kunnioittanut mua...se epäkunnoitti mua.. plää plää mamusuomi. Puhukaan normaalisti.
Mamusuomessa ei voi liikaa korostaa kunnioituksen tärkeyttä. Mammuteille kun ei ole lainkaan selvää esim. toisen ihmisen koskemattomuuden kunnioittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Lukeminen kannattaa aina.
Kyllä mutta älkää alistako ihmisiä jos he eivät lue.
Haluan vielä muistuttaa että lukutaito on hyvä asia ja kaikesta voi oppia, päivän sanomalehdistä ja mainoskylteistäkin.
Ei kannata väheksyä elämässä yhtään mitään.
Aina voi oppia myös muilta ihmisiltä ja ohjelmistakin.
Lukeminen on siis hyvä asia kaiken muun runsauden keskellä. Valitse vapaasti mikä sinua kiinnostaa!
Elä kuten sinä haluat, älä miellyttääksesi muita.
Välipakolla ei aina voi edes saavuttaa toivottua lopputulosta.
Mistä mä nyt suutuin? Kerro ihmeessä, kun tunnet minut paremmin kuin minä itse :D