Teini ei tunnistanut sanaa "keikistellä"
Ei ymmärtänyt mitä se tarkoittaa.
Eikö tuo ole ihan tavallinen sana?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Keikistellä on vähän vanhakantainen sana. Ei kuulunut arkisanastoon edes minun nuoruudessani 90-luvulla.
Kuului silloinkin mutta sinun elämässäsi tätä ei ole ilmeisesti juuri kuultu. Kaikki eivät elä samanlaista elämää, eivät näe asioita samalla tavalla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset ja nuoret eivät enää lue kirjoja, joista saisivat laajan sanavaraston, niin sanaston osaaminen jopa omassa äidinkielessä jää silloin suppeaksi. En yhtään ihmettele, että ei tunnistanut sanaa keikistellä. Se on ensinnäkin ehkä jo hieman vanhahtavaa kieltä ja esiintyy enemmän kirjoissa.
Ei se lukemista vaadi, sanoja voi opettaa ja selittää niitä. Lukiessakaan eivät kaikki sanat aukea.
Miten niitä sanoja opetetaan lapselle? Sanakirjan kanssa vai? Normaalilla puhekielellä juttelu ei opeta kummoista sanavarastoa. Lapsille olisi tärkeää lukea satuja tms, ja sitten kannustaa lukemaan kun osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Deittailen 18-vuotiasta tyttöä. Olen itse 35 v mies. Ollut ihan virkistävää oppia häneltä kaikenlaista zoomer-sanastoa. Tunsin toki noita ihan hyvin ennestäänkin, mutta nyt vasta olenkin kielikylvyn saanut. Hauskaa ollut. :D Hyvä pysyä ajan hermolla.
Sellainen voimaantumisfantasia sieltä sitten :D
Yhden todellisuus saattaa kuulostaa toiselle fantasialta kenties? Mutta kiitos, otan kohteliaisuutena, että koet elämäni fantasianomaiseksi. :) -sama
Monet homot on kyllä aikamoisia gaykistelijöitä
On outoa jos ei tiedä. Puhu lapsillesi enemmän ja anna luettavaksi vanhoja kirjoja. Niissä on rikasta kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap ei ole lukenut lapselleen? Lapset, joille on luettu paljon omaavat rikkaamman sanavaraston kuin ne, joille ei ole luettu.
Ei pidä paikkaansa. Moni asia vaikuttaa asiaan.
Pitää. On ihan tutkittu juttu, että lapsille lukeminen rikastuttaa lasten sanavarastoa. Kannattaa lukea aiheesta eikä mutuilla.
Vierailija kirjoitti:
Suomisanakirja:
liikkua tai käyttäytyä liioitellusti ja teeskennellysti
synonyymeja:
poseerata, keikutella, keimailla, sievistellä.
Pasteerata kuin mikäkin kekkeruusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keikistellä on vähän vanhakantainen sana. Ei kuulunut arkisanastoon edes minun nuoruudessani 90-luvulla.
Kuului silloinkin mutta sinun elämässäsi tätä ei ole ilmeisesti juuri kuultu. Kaikki eivät elä samanlaista elämää, eivät näe asioita samalla tavalla jne.
Ei kuulunut minun nuoruudessani. Huom! MINUN nuoruudessani. En missään ole puhunut kaikkien nuoruudesta. Opettele lukemaan äläkä ulise.
Minäkin opin uuden sanan Aku Ankasta:
terhen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Mitä sanaa käytit sen sijaan?
En mitään. Ei ollut tarvetta tuollaiselle sanastolle. Elämässä oli paljon kiinnostavampia juttuja kuin keikistely.
Vierailija kirjoitti:
On outoa jos ei tiedä. Puhu lapsillesi enemmän ja anna luettavaksi vanhoja kirjoja. Niissä on rikasta kieltä.
Anna luettavaksi? Kyseessä on teini, ei mikään pikkutaapero. Teini menee itse kirjastoon ja lainaa sieltä luettavaa. Tai kuuntelee äänikirjana jostain alustalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulunut minun nuoruudessani. Huom! MINUN nuoruudessani. En missään ole puhunut kaikkien nuoruudesta. Opettele lukemaan äläkä ulise.
Tämä ulinajankkaus on kamalaa. Hetken pinnalla ollut supertrendisana, jota lähinnä Teemu Selänteen kaltaiset käyttävät.
No mitä se sitten tarkoittaa? En minäkään tiedä.
-ikää 34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset ja nuoret eivät enää lue kirjoja, joista saisivat laajan sanavaraston, niin sanaston osaaminen jopa omassa äidinkielessä jää silloin suppeaksi. En yhtään ihmettele, että ei tunnistanut sanaa keikistellä. Se on ensinnäkin ehkä jo hieman vanhahtavaa kieltä ja esiintyy enemmän kirjoissa.
Ei se lukemista vaadi, sanoja voi opettaa ja selittää niitä. Lukiessakaan eivät kaikki sanat aukea.
Miten niitä sanoja opetetaan lapselle? Sanakirjan kanssa vai? Normaalilla puhekielellä juttelu ei opeta kummoista sanavarastoa. Lapsille olisi tärkeää lukea satuja tms, ja sitten kannustaa lukemaan kun osaa.
Miksi puhutte vajaasta ymmärryksestänne käsin aina yleistäen tällä tavalla asioita?
Miten opetetaan? Puhumme normaalisti ja jos vastaan tulee sana jota lapsi ei ymmärrä niin sanaa selitetään hänelle. Samaten lapsi voi selittää sanoja aikuisille jos aikuiset eivät ymmärrä mitä lapsi tarkoittaa. Tämähän on ihan normaalia kanssakäymistä.
Joitakin kiinnostaa sanat enemmän ja sanakirjaakin voi halutessaan selata ja opetella sanojen merkityksiä.
Jotkut oikeasti pitävät sanoista hyvin paljon ja pohdiskelevat niitä.
Esimerkiksi minulla ja pojallani on kiinnostus sanojakin kohtaan. Olin jopa yllättynyt lapsen kiinnostuksesta, on hienoa että löytyy yhteisiäkin kiinnostuksen kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Tälle kommentille yläpeukut!
No mitä sitten jos ei tunnistanut? Eipä tuo nyt niin tärkeä sana ole, että sen tunnistaminen kertoisi ihmisestä jotain erityistä. Aikuisen tehtävä on selittää lapsille asioita, joita lapsi ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin opin uuden sanan Aku Ankasta:
terhen
Sammon Salaisuus? Sampo oli kätketty "Päähän niemen terhenisen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ulinajankkaus on kamalaa. Hetken pinnalla ollut supertrendisana, jota lähinnä Teemu Selänteen kaltaiset käyttävät.
Uliuli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhutte vajaasta ymmärryksestänne käsin aina yleistäen tällä tavalla asioita?
Miten opetetaan? Puh
No sillä normaalilla puhumisella juurikin se sanavarasto jää vajaaksi. Se on fakta.
Eli nykypäivän keikistely on heruttamista.
Sano sille teinille, että se tarkoittaa heruttamista.