Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei tunnistanut sanaa "keikistellä"

Vierailija
07.08.2025 |

Ei ymmärtänyt mitä se tarkoittaa. 

Eikö tuo ole ihan tavallinen sana? 

Kommentit (194)

Vierailija
121/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt mitä maantiedon tunneilla nykyään opetetaan kun sellaiset sanat kuin salmi, harju, niemi ovat hankalia jopa lukiolaisille. 

Nuorten lukeminen on vähentynyt ja sitä kautta yleissivistys ja sanavarasto on niukentunut. Moni vieras ihmettelee meilläkin, että teilläkö on kirjahyllyjä. Ja kirjoja.  Ne ei ole kuulemma muodissa. No meillä lukeminen on aina muodissa. 

Kirjahylly on monilla vain turha pölynkerääjä ja tilanviejä. Siksi niistä on luovuttu ja siirrytty kuluttamaan kirjoja diginä. Itse luen todella paljon, mutta omistan vain noin 10 kirjaa. Nekin lähinnä muistoja. Kirjastossa käyn viikottain. 

Jos ei kirjahyllystä jaksa pölyjä pyyhkiä muun si

Tuo nyt ei ole mitään siivoamista, vaan pientä hutaisua. Kunnon siivouksessa otetaan jokainen kirja erikseen imuroitavaksi ja hyllyt pyyhitään perusteellisesti myös kirjojen takaa ja alta. Ei ihan onnistu neljässä minuutissa. 

eri

Anteeksi, mutta oletko sinä nyt ihan tosissasi? Ettäkö kunnon siivouksessa otetaan kirjahyllystä jokainen kirja ulos, ja imuroidaan(!!!) erikseen? Miksi \/|tussa?

Olen pitänyt itseäni aika tarkkana siivoojana, ja aikanaan omaa äitiäni varsinkin ihan siivousfriikkinä mutta tämä menee jo ihan uudelle tasolle, en ole kuullutkaan että kukaan noin tekisi. 

Kerro, miksi ihmeessa ne kirjat pitäisi ottaa pois sieltä hyllystä imuroitavaksi, jos viikottain pyyhitään pölyrätillä pölyt hyllyjen tason vapaalta osalta, kirjojen selkämuksiltä, ja kirjojen päältä (harvemmin kirja täyttää hyllyvälin "lattiasta kattoon") Miten pöly pääsee hyllyssä olevan kirjan alle tai taakse? Ja meneekö pöly sinne hyllyssä olevan suljetun kirjan sivujen väliinkin? :D

Vierailija
122/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah hah haa, yhä paranee. Jotain kirjaa pitäisi lukea älypuhelimen näytöltä niin että sitä tekstiä zoomaa... sekö on mielestäsi niinkuin mahtava juttu? On siinä käyttäjä mukavuus huipussaan. Niiden nykyisten puhelimien näyttö on siltikin säälittävän pieni. Juurikin sen klassisen tupakkiaskin kokoinen. Kun seuraavan kerran käyt kaupassa, pyydä että kaupantäti ottaa sieltä tiskin alta/lukitusta kaapista ja näyttää tupakkiaskin sinulle, voit todeta että se on hyvinkin tarkalleen sen sinun rakkaan älypuhelimen näytön kokoinen.

Mikä sulla on hätänä? Jäikö lääkkeet ottamatta vai miksi sinua ahdistaa noin paljon, että joku lukee kirjoja puhelimella? Eikö tärkeintä ole kuitenkin se, että lukee?

Ei minua ahdista, ja toisin kuin ehkä sinä, minä en ole lääkityksen alaisena. Lähinnä vaan huvittaa ja säälittää, jos joku tavailee jotain kirjaa puhelimeltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt mitä maantiedon tunneilla nykyään opetetaan kun sellaiset sanat kuin salmi, harju, niemi ovat hankalia jopa lukiolaisille. 

Nuorten lukeminen on vähentynyt ja sitä kautta yleissivistys ja sanavarasto on niukentunut. Moni vieras ihmettelee meilläkin, että teilläkö on kirjahyllyjä. Ja kirjoja.  Ne ei ole kuulemma muodissa. No meillä lukeminen on aina muodissa. 

Kirjahylly on monilla vain turha pölynkerääjä ja tilanviejä. Siksi niistä on luovuttu ja siirrytty kuluttamaan kirjoja diginä. Itse luen todella paljon, mutta omistan vain noin 10 kirjaa. Nekin lähinnä muistoja. Kirjastossa käyn viikottain. 

J

No ihan siksi, että kirjat keräävät pölyä siinä missä muutkin tavarat ja kirjoja ei voi millään rätillä lähteä pyyhkimään. Imuri on tehokkain. 

Vierailija
124/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah hah haa, yhä paranee. Jotain kirjaa pitäisi lukea älypuhelimen näytöltä niin että sitä tekstiä zoomaa... sekö on mielestäsi niinkuin mahtava juttu? On siinä käyttäjä mukavuus huipussaan. Niiden nykyisten puhelimien näyttö on siltikin säälittävän pieni. Juurikin sen klassisen tupakkiaskin kokoinen. Kun seuraavan kerran käyt kaupassa, pyydä että kaupantäti ottaa sieltä tiskin alta/lukitusta kaapista ja näyttää tupakkiaskin sinulle, voit todeta että se on hyvinkin tarkalleen sen sinun rakkaan älypuhelimen näytön kokoinen.

Mikä sulla on hätänä? Jäikö lääkkeet ottamatta vai miksi sinua ahdistaa noin paljon, että joku lukee kirjoja puhelimella? Eikö tärkeintä ole kuitenkin se, että lukee?

Ei minua ahdista, ja toisin kuin ehkä sinä, minä en ole lääkityksen alaisena. Lähinnä vaan huvittaa ja säälittää, jos joku tavailee jotain kirjaa pu

Hulluilla on halvat huvit, idiooteilla ilmaiset. Mutta kiva, että sinulla on kivaa. 

Vierailija
125/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kirjahyllystä jaksa pölyjä pyyhkiä muun si

Sullakin näköjään kirjahylly vain turha pölynkerääjä, Et ainakaan lukutaitoa ole sen avulla oppinut.

Lukutaidon opin ala-asteen 1 luokalla, ei sen oppimisessa ko. huonekalulla mitään tekemistä ollut. Kummallista luulla että niin olisi.

Vierailija
126/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

J

Tuossa  taidettiin silleen niin kuin pikkuisen vttuilla sulle, kun olit niin nohevana pätemässä siivousasioilla :D

Vierailija
127/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

J

Lukutaito on paljon laajempi kästite kuin pelkkä kirjaimista muodotuvien sanojen ymmärtäminen. Sinulta puuttuu kyky ymmärtää lukemasi. Toinen puuttuva kykysi on kyky oll hauska ja oivaltava. 

Vierailija
128/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaidon opin ala-asteen 1 luokalla, ei sen oppimisessa ko. huonekalulla mitään tekemistä ollut. Kummallista luulla että niin olisi.

//

Olitpa hidan oppija. Itse luin sujuvasti jo 5-vuotiaana.

Vierailija
129/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä myydään 8 tuuman kokoisia tupakka-askeja? 

t. tupakoitsija

Missäs puhelimessa muuten niin suuri näyttö on? Iphoneissa ainakin on jotain 6 tuumaa.

Ja tiedäthän nyt varmasti, että miten se näytön koko mitataan, ja paljonko se pituusmitta tuuma on?

Vierailija
130/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisille cityihmis teineille käsityskykyyn oma kohtaisten kokemusten perusteella sisältyy vaan tällaisia "maantieteellisiä termejä" kuin risteys, katu, motari, ostari, ratikka-, dösä- tms. pysäkki. Ja sitten kun koulussa ei jakseta seurata opetusta niin noi ylläolevat termit on ihan kreikkaa.

#ihmiskunnantyhmentyminen

No et tainnut itsekään kovin hyvin seurata, aika monta kirjoitusvirhettä teit. 

Vierailija
131/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

//

No sehän on hienoa sinun kannaltasi. Mutta se on kyllä aika yleistä, että oppii lukemaan ala-asteen 1 luokalla. En tosiaan koe että siitä pitäisi olla mitenkään pahoillaan, eikä varmaan suuri osa muistakaan ihmisistä.

Mutta sinä sen sijaan näytät olevan kovin hidas oppija oikeinkirjoituksen osalta. Tuo antaa jo hieman syytä huoleen.

Vierailija
132/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

//

No sehän on hienoa sinun kannaltasi. Mutta se on kyllä aika yleistä, että oppii lukemaan ala-asteen 1 luokalla. En tosiaan koe että siitä pitäisi olla mitenkään pahoillaan, eikä varmaan suuri osa muistakaan ihmisistä.

Mutta sinä sen sijaan näytät olevan kovin hidas oppija oikeinkirjoituksen osalta. Tuo antaa jo hieman syytä huoleen.

"1. luokalla" ei "1 luokalla"

Ohis

Vierailija
133/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisille cityihmis teineille käsityskykyyn oma kohtaisten kokemusten perusteella sisältyy vaan tällaisia "maantieteellisiä termejä" kuin risteys, katu, motari, ostari, ratikka-, dösä- tms. pysäkki. Ja sitten kun koulussa ei jakseta seurata opetusta niin noi ylläolevat termit on ihan kreikkaa.

#ihmiskunnantyhmentyminen

No et tainnut itsekään kovin hyvin seurata, aika monta kirjoitusvirhettä teit. 

Nooh, verrattuna aika monien kirjalliseen ulosantiin täällä, anna itse itselleni täyden synninpäästön sen osalta. Ja mitä käsillä olevaan asiaan tulee (noiden maantieteellisten termien hallitseminen) ne kyllä hallitsen, olen oppinut ne koulussa ja muistaakseni osin ennen kouluun menoa, joten siltäkin osin asia kunnossa.

Vierailija
134/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjahylly on monilla vain turha pölynkerääjä ja tilanviejä. Siksi niistä on luovuttu ja siirrytty kuluttamaan kirjoja diginä. Itse luen todella paljon, mutta omistan vain noin 10 kirjaa. Nekin lähinnä muistoja. Kirjastoss

Tuossa  taidettiin silleen niin kuin pikkuisen vttuilla sulle, kun olit niin nohevana pätemässä siivousasioilla :D

Suurta filosofia, Kungfutsea mukaillen totean, että "vttuilu, ei ole tehokasta, jos et sitä itse noteeraa" ;D

Vierailija
135/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä tietääkö sanan kainostelu.

Vierailija
136/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sana kuikuilla.

Vierailija
137/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä huolehdin itse, että lapseni lainasivat ja lukivat monipuolisesti kirjoja. En jättänyt sitä pelkästään lasteni viitseliäisyyden varaan. 

Ok. Sun lapset ilmeisesti jotenkin vammaisia, kun tarvitsivat vielä teini-iässäkin äidin valitsemaan luettavaa. Omat lapseni kävivät kirjastossa itsenäisesti jo 1. luokalla. Ja osasivat valita monipuolista luettavaa. 

Mun omani ei pääsyt itsenäisesti kirjastoon kuin vasta 15v mopokortin saatuaan.

ohis

Eikö edes koulupäivinä? Johan olette sitten peräreikääkin kauempana asuneet. Outo on ollut yläkoulukin, jos sen lähistöllä ei ole ollut kirjastoa. Missä tuollainen umpijunttilandia on?

Vierailija
138/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin opin uuden sanan Aku Ankasta:

terhen

Sammon Salaisuus? Sampo oli kätketty "Päähän niemen terhenisen".

Ei kun joku Milla Magia -juttu. "Terhen tiivistyy sakeaksi usvaksi" tai jotain sen suuntaista. 

Utu ja auet synonyymejä.

Vierailija
139/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukemiseen ei tarvita kirjahyllyä. Meillä on kirjastot. Ja nykyisin lukea voi kuka tahansa omalta puhelimeltaan. 

Aivan kamalaa, tuo puhelimelta lukeminen nimittäin. Siinä ei ole lukemisen nautintoa pätkääkään ja hyvällä näöllä varustettu ihminen pilaa sen hyvän näkökykynsä alta aikayksikön. Niskatkaan eivät tykkää, eli silmälasit ja niskatuet vuosikymmeniä ennen kuin on tarvis.

Vierailija
140/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukeminen kannattaa aina.

Kyllä mutta älkää alistako ihmisiä jos he eivät lue.

Haluan vielä muistuttaa että lukutaito on hyvä asia ja kaikesta voi oppia, päivän sanomalehdistä ja mainoskylteistäkin.

Ei kannata väheksyä elämässä yhtään mitään.

Aina voi oppia myös muilta ihmisiltä ja ohjelmistakin.

Lukeminen on siis hyvä asia kaiken muun runsauden keskellä. Valitse vapaasti mikä sinua kiinnostaa!

Elä kuten sinä haluat, älä miellyttääksesi muita.

Välipakolla ei aina voi edes saavuttaa toivottua lopputulosta.

Sinun olisi hyvä lukea, miten tekstiä tuotetaan sujuvasti. Erityisesti kannattaisi perehtyä enterin oikeaoppiseen käyttöön. 

Sitä enteriä voi käyttää myös eri tavalla, jos haluaa korostaa joitakin asioita eri tavalla kuin normaalisti. Ylläoleva litania toimii paremmin noin kuin sinun väenvänkään väittämäsi oikeaoppinen käyttö. Ilmeisesti juuri sinä olet se. joka ei osaa tuottaa sujuvaa ja luettavaa tekstiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän