Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei tunnistanut sanaa "keikistellä"

Vierailija
07.08.2025 |

Ei ymmärtänyt mitä se tarkoittaa. 

Eikö tuo ole ihan tavallinen sana? 

Kommentit (194)

Vierailija
101/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa olla vuorovaikutuksessa etkä jotenkin hyväksy sitä totuutta asioista. Haluat vain jankata tuota lukemisen merkitystä ja oletettavasti se johtuu jostakin itsekkäästä intentiostasi, et halua joustaa, ehkä pelkäät että menetät jotakin.

Miksi sinulle ottaa noin koville, että lukemisella on ihan oikeasti merkitystä? Sinäkin ymmärtäisit paljon paremmin, mistä puhutaan, jos olisit kunnolla opetellut lukemaan. Osaisit keskustella etkä lähtisi vetelmään jotain tuulesta temmattuja tulkintojasi vain siksi, että sinä et ymmärrä, mistä on puhe. 

Ei tämä nyt enää toimi, tiedän että nautit kiusaamisesta ja siitä että lähden vastailemaan sinulle. Rajansa kuitenkin kaikella. 

Toivottavasti lähdet lukemaan jotain kehittävää. Ehkä jonain päivänä sinäkin jo osaat luetuny

Joo hep, kiitos.

Vierailija
102/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukeminen kannattaa aina.

Kyllä mutta älkää alistako ihmisiä jos he eivät lue.

Haluan vielä muistuttaa että lukutaito on hyvä asia ja kaikesta voi oppia, päivän sanomalehdistä ja mainoskylteistäkin.

Ei kannata väheksyä elämässä yhtään mitään.

Aina voi oppia myös muilta ihmisiltä ja ohjelmistakin.

Lukeminen on siis hyvä asia kaiken muun runsauden keskellä. Valitse vapaasti mikä sinua kiinnostaa!

Elä kuten sinä haluat, älä miellyttääksesi muita.

Välipakolla ei aina voi edes saavuttaa toivottua lopputulosta.

Sinun olisi hyvä lukea, miten tekstiä tuotetaan sujuvasti. Erityisesti kannattaisi perehtyä enterin oikeaoppiseen käyttöön. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan. Joo jep, kiitos.

Vierailija
104/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt mitä maantiedon tunneilla nykyään opetetaan kun sellaiset sanat kuin salmi, harju, niemi ovat hankalia jopa lukiolaisille. 

Nuorten lukeminen on vähentynyt ja sitä kautta yleissivistys ja sanavarasto on niukentunut. Moni vieras ihmettelee meilläkin, että teilläkö on kirjahyllyjä. Ja kirjoja.  Ne ei ole kuulemma muodissa. No meillä lukeminen on aina muodissa. 

Lukemiseen ei tarvita kirjahyllyä. Meillä on kirjastot. Ja nykyisin lukea voi kuka tahansa omalta puhelimeltaan. 

Lukea omalta puhelimeltaan.... siitä tupakkiaskin kokoiselta näytöltä, oletko ihan oikeasti tosissasi??

Minä voin välillä kyllä puhelimelta lukea uutiset, säätiedot, tms mutta että jotain kirjaa (oikean fyysisen kirjan sijasta) alkaisin siitä lukemaan.... ei \/|tussa.

Vierailija
105/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan vielä muistuttaa että lukutaito on hyvä asia ja kaikesta voi oppia, päivän sanomalehdistä ja mainoskylteistäkin.

Lukeminen on siis hyvä asia kaiken muun runsauden keskellä. Valitse vapaasti mikä sinua kiinnostaa!

Sinun olisi hyvä lukea, miten tekstiä tuotetaan sujuvasti. Erityisesti kannattaisi perehtyä enterin oikeaoppiseen käyttöön. 

Niin niin, olen silti havainnut että olen osannut opettaa teille palstalla aika paljon. Mennään eteenpäin.

Vierailija
106/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt mitä maantiedon tunneilla nykyään opetetaan kun sellaiset sanat kuin salmi, harju, niemi ovat hankalia jopa lukiolaisille. 

Nuorten lukeminen on vähentynyt ja sitä kautta yleissivistys ja sanavarasto on niukentunut. Moni vieras ihmettelee meilläkin, että teilläkö on kirjahyllyjä. Ja kirjoja.  Ne ei ole kuulemma muodissa. No meillä lukeminen on aina muodissa. 

Lukemiseen ei tarvita kirjahyllyä. Meillä on kirjastot. Ja nykyisin lukea voi kuka tahansa omalta puhelimeltaan. 

Lukea omalta puhelimeltaan.... siitä tupakkiaskin kokoiselta näytöltä, oletko ihan oikeasti tosissasi??

Minä voin välillä kyllä puhelimelta lukea uutiset, säätiedot, tms mutta että jotain kirjaa (oikean fyysisen kirjan s

Kyllä, mummokulta. Kaikilla ei ole niin heikko näkö, etteikö puhelimen ruudulta voisi lukea. Ja nykyisissä puhelimissa on paljon suurempi näyttö kuin siinä sinun Nokian 3310:ssasi. Lisäksi näissä älypuhelimissa on sellainen jännä ominaisuus, että tekstiä saa SUURENNETTUA. 

Vierailija
107/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*väkipakolla

Ehkä nyt ymmärtää paremmin. 

Vierailija
108/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla käyttää lyhenteitä nuoren aikuiseni kanssa, kun luultavasti ei ymmärrä, vaikka on käynyt lukionkin  

Esim: en laita em. Sehän tarkoittaa edellä mainittu. Ennen lyhenteet tunnettiin. Tosin en laita myöskään suomenruotsalaiselle täysin oikein painotuksin suomenruotsalaiselle miehellenikään.

Molemmilla on lukihäiriö. Mieheni eilen taivuttaa kuuppa kuuppan. (Lampusta puhuttiin.)

Vierailija
109/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voin välillä kyllä puhelimelta lukea uutiset, säätiedot, tms mutta että jotain kirjaa (oikean fyysisen kirjan s

Mulla on Kindle. Se on suurinpiiertein samankorkuinen ja -levyinen kuin keskiverto kirja, mutta paljon ohuempi ja siltä voin lukea tuhansia kirjoja.

t. eri

Vierailija
110/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjahylly on monilla vain turha pölynkerääjä ja tilanviejä. Siksi niistä on luovuttu ja siirrytty kuluttamaan kirjoja diginä. Itse luen todella paljon, mutta omistan vain noin 10 kirjaa. Nekin lähinnä muistoja. Kirjastossa käyn viikottain. 

Jos ei kirjahyllystä jaksa pölyjä pyyhkiä muun siivouksen ohessa, ei taida siivouksen taso asunnossa muutenkaan olla kehuttava tai sitten siivous maistuu äärettömän väkinaiseltä hommalta. Minulla on kaksi isoa kirjahyllyä, menee ehkä 4 minuuttia kun pyyhin pölyt niistä viikottaisen siivouksen yhteydessä.

Vierailija
111/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskalla käyttää lyhenteitä nuoren aikuiseni kanssa, kun luultavasti ei ymmärrä, vaikka on käynyt lukionkin  

Esim: en laita em. Sehän tarkoittaa edellä mainittu. Ennen lyhenteet tunnettiin. Tosin en laita myöskään suomenruotsalaiselle täysin oikein painotuksin suomenruotsalaiselle miehellenikään.

Molemmilla on lukihäiriö. Mieheni eilen taivuttaa kuuppa kuuppan. (Lampusta puhuttiin.)

Taitaa olla lukihäiriö myös sinulla. Tai sitten vain et osaa suomea. Kuuppa ei muuten ole lamppu. 

Vierailija
112/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kieli köyhtyy. Ei tuota nyt niin usein kuule missään.

Vierailija
113/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjahylly on monilla vain turha pölynkerääjä ja tilanviejä. Siksi niistä on luovuttu ja siirrytty kuluttamaan kirjoja diginä. Itse luen todella paljon, mutta omistan vain noin 10 kirjaa. Nekin lähinnä muistoja. Kirjastossa käyn viikottain. 

Jos ei kirjahyllystä jaksa pölyjä pyyhkiä muun siivouksen ohessa, ei taida siivouksen taso asunnossa

Sullakin näköjään kirjahylly vain turha pölynkerääjä, Et ainakaan lukutaitoa ole sen avulla oppinut. 

Vierailija
114/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä huolehdin itse, että lapseni lainasivat ja lukivat monipuolisesti kirjoja. En jättänyt sitä pelkästään lasteni viitseliäisyyden varaan. 

Ok. Sun lapset ilmeisesti jotenkin vammaisia, kun tarvitsivat vielä teini-iässäkin äidin valitsemaan luettavaa. Omat lapseni kävivät kirjastossa itsenäisesti jo 1. luokalla. Ja osasivat valita monipuolista luettavaa. 

Aika rumasti vastattu. Edellinen tarkoitti sitä että lapsia voi auttaa löytämään kirjoja ja heitä voi tutustuttaa erilaisiin kirjoihin. Heitä voi tukea olemalla läsnä kun he alkavat itsenäisemminkin tehdä asioita. Vanhemman tehtävä on tukea lapsen kasvua ja kehitystä eikä jättää lasta kuin nallia kalliolle heti kun lapsi näyttää merkkiä itsenäisemmästä suuntautumisesta asioita kohtaan. Sivusta siis kommentoin aiheeseen.

Olin teini kasarin lopussa, äitini oli äidinkielen opettaja. Usein luin niitä kirjoja joita lojui mm. keittiössä tai äidin työpöydän nurkalla. Monet oli hyviä, lähes kaikki luin  loppuun asti. Ikinä en olisi niitä itse kirjastosta valinnut.

Vierailija
115/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kirjahyllystä jaksa pölyjä pyyhkiä muun siivouksen ohessa, ei taida siivouksen taso asunnossa

Tuo nyt ei ole mitään siivoamista, vaan pientä hutaisua. Kunnon siivouksessa otetaan jokainen kirja erikseen imuroitavaksi ja hyllyt pyyhitään perusteellisesti myös kirjojen takaa ja alta. Ei ihan onnistu neljässä minuutissa. 

eri

Vierailija
116/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kirjahyllystä jaksa pölyjä pyyhkiä muun siivouksen ohessa, ei taida siivouksen taso asunnossa muutenkaan olla kehuttava tai sitten siivous maistuu äärettömän väkinaiseltä hommalta. Minulla on kaksi isoa kirjahyllyä, menee ehkä 4 minuuttia kun pyyhin pölyt niistä viikottaisen siivouksen yhteydessä.

Missä sanottiin, ettei pölyjä JAKSA pyyhkiä? Turha pölynkerääjä ei ilmeisesti ole sinulle tuttu ilmaisu. Kannattaisi lukea niitä hyllyssä olevia kirjoja niin tämäkin ilmaisu tulisi tutuksi. 

Vierailija
117/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset ja nuoret eivät enää lue kirjoja, joista saisivat laajan sanavaraston, niin sanaston osaaminen jopa omassa äidinkielessä jää silloin suppeaksi. En yhtään ihmettele, että ei tunnistanut sanaa keikistellä. Se on ensinnäkin ehkä jo hieman vanhahtavaa kieltä ja esiintyy enemmän kirjoissa.

Ei se lukemista vaadi, sanoja voi opettaa ja selittää niitä. Lukiessakaan eivät kaikki sanat aukea.

Miten niitä sanoja opetetaan lapselle? Sanakirjan kanssa vai? Normaalilla puhekielellä juttelu ei opeta kummoista sanavarastoa. Lapsille olisi tärkeää lukea satuja tms, ja sitten kannustaa lukemaan kun osaa.

Jossain vaiheessa useimmat lapset on olleet kiinnostuneet sivistysssanakirjasta jos sellaisen jostain käsiinsä saavat.

Vierailija
118/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voin välillä kyllä puhelimelta lukea uutiset, säätiedot, tms

Kyllä, mummokulta. Kaikilla ei ole niin heikko näkö, etteikö puhelimen ruudulta voisi lukea. Ja nykyisissä puhelimissa on paljon suurempi näyttö kuin siinä sinun Nokian 3310:ssasi. Lisäksi näissä älypuhelimissa on sellainen jännä ominaisuus, että tekstiä saa SUURENNETTUA. 

Hah hah haa, yhä paranee. Jotain kirjaa pitäisi lukea älypuhelimen näytöltä niin että sitä tekstiä zoomaa... sekö on mielestäsi niinkuin mahtava juttu? On siinä käyttäjä mukavuus huipussaan. Niiden nykyisten puhelimien näyttö on siltikin säälittävän pieni. Juurikin sen klassisen tupakkiaskin kokoinen. Kun seuraavan kerran käyt kaupassa, pyydä että kaupantäti ottaa sieltä tiskin alta/lukitusta kaapista ja näyttää tupakkiaskin sinulle, voit todeta että se on hyvinkin tarkalleen sen sinun rakkaan älypuhelimen näytön kokoinen.

Vierailija
119/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah haa, yhä paranee. Jotain kirjaa pitäisi lukea älypuhelimen näytöltä niin että sitä tekstiä zoomaa... sekö on mielestäsi niinkuin mahtava juttu? On siinä käyttäjä mukavuus huipussaan. Niiden nykyisten puhelimien näyttö on siltikin säälittävän pieni. Juurikin sen klassisen tupakkiaskin kokoinen. Kun seuraavan kerran käyt kaupassa, pyydä että kaupantäti ottaa sieltä tiskin alta/lukitusta kaapista ja näyttää tupakkiaskin sinulle, voit todeta että se on hyvinkin tarkalleen sen sinun rakkaan älypuhelimen näytön kokoinen.

Mikä sulla on hätänä? Jäikö lääkkeet ottamatta vai miksi sinua ahdistaa noin paljon, että joku lukee kirjoja puhelimella? Eikö tärkeintä ole kuitenkin se, että lukee?

Vierailija
120/194 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä myydään 8 tuuman kokoisia tupakka-askeja? 

t. tupakoitsija

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi