Teini ei tunnistanut sanaa "keikistellä"
Ei ymmärtänyt mitä se tarkoittaa.
Eikö tuo ole ihan tavallinen sana?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keikistellä on vähän vanhakantainen sana. Ei kuulunut arkisanastoon edes minun nuoruudessani 90-luvulla.
Kuului silloinkin mutta sinun elämässäsi tätä ei ole ilmeisesti juuri kuultu. Kaikki eivät elä samanlaista elämää, eivät näe asioita samalla tavalla jne.
Ei kuulunut minun nuoruudessani. Huom! MINUN nuoruudessani. En missään ole puhunut kaikkien nuoruudesta. Opettele lukemaan äläkä ulise.
Puolustatte sokeasti vain omaa suppeaa ajatustanne kieltäen totuuksia joten ulise itse mitä uliset. Ei ole minun lukutaidossani vikaa jos et ymmärrä mitä sinulle vastataan.
Vierailija kirjoitti:
No mitä se sitten tarkoittaa? En minäkään tiedä.
-ikää 34
Johan se tuossa edellä on kerrottu. Et lukeakaan osaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap ei ole lukenut lapselleen? Lapset, joille on luettu paljon omaavat rikkaamman sanavaraston kuin ne, joille ei ole luettu.
Ei pidä paikkaansa. Moni asia vaikuttaa asiaan.
Pitää. On ihan tutkittu juttu, että lapsille lukeminen rikastuttaa lasten sanavarastoa. Kannattaa lukea aiheesta eikä mutuilla.
Ei pidä. Ei ole tae oppimisesta se että sinä luet lapselle eivätkä kaikki asiat jää aina mieleen.
Ymmärsit väärin sen mitä tarkoitin, en väittänyt että lukeminen olisi turhaa tai huono asia, olenhan itsekin lukenut elämässäni paljon ja tiedän että kaikki monipuolinen tekeminen, näkeminen ja kokeminen rikastuttaa varsinkin kun oikein ahmii elämää.
Sinulle ei ainakaan ole luettu riittävästi, kun luetunymmärtäminen on noin heikolla tasolla. Kukaan ei ole puhunut oppimisen takeesta. On puhuttu sanavaraston rikastumisesta. Pieni lapsi imee uusia sanoja kuin pesusieni vettä. Mitä monipuolisempaa kieltä pieni lapsi kuulee, sitä rikkaampi sanavastasto hänelle tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keikistellä on vähän vanhakantainen sana. Ei kuulunut arkisanastoon edes minun nuoruudessani 90-luvulla.
Kuului silloinkin mutta sinun elämässäsi tätä ei ole ilmeisesti juuri kuultu. Kaikki eivät elä samanlaista elämää, eivät näe asioita samalla tavalla jne.
Ei kuulunut minun nuoruudessani. Huom! MINUN nuoruudessani. En missään ole puhunut kaikkien nuoruudesta. Opettele lukemaan äläkä ulise.
Puolustatte sokeasti vain omaa suppeaa ajatustanne kieltäen totuuksia joten ulise itse mitä uliset. Ei ole minun lukutaidossani vikaa jos et ymmärrä mitä sinulle vastataan.
Ei minua sentää teititellä tarvitse, vaikka olenkin jo keski-ikäinen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On outoa jos ei tiedä. Puhu lapsillesi enemmän ja anna luettavaksi vanhoja kirjoja. Niissä on rikasta kieltä.
Anna luettavaksi? Kyseessä on teini, ei mikään pikkutaapero. Teini menee itse kirjastoon ja lainaa sieltä luettavaa. Tai kuuntelee äänikirjana jostain alustalta.
Mä huolehdin itse, että lapseni lainasivat ja lukivat monipuolisesti kirjoja. En jättänyt sitä pelkästään lasteni viitseliäisyyden varaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silloin on sinun lukutaidossasi vika, kun et ymmärrä, mitä lainaamasi kirjoittaja kirjoittaa. Ei tässä mitään puolusteta. Ihan vain kerrotaan omia kokemuksia.
Mä huolehdin itse, että lapseni lainasivat ja lukivat monipuolisesti kirjoja. En jättänyt sitä pelkästään lasteni viitseliäisyyden varaan.
Ok. Sun lapset ilmeisesti jotenkin vammaisia, kun tarvitsivat vielä teini-iässäkin äidin valitsemaan luettavaa. Omat lapseni kävivät kirjastossa itsenäisesti jo 1. luokalla. Ja osasivat valita monipuolista luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset ja nuoret eivät enää lue kirjoja, joista saisivat laajan sanavaraston, niin sanaston osaaminen jopa omassa äidinkielessä jää silloin suppeaksi. En yhtään ihmettele, että ei tunnistanut sanaa keikistellä. Se on ensinnäkin ehkä jo hieman vanhahtavaa kieltä ja esiintyy enemmän kirjoissa.
Riittäis kun lukis vanhoja akuankkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap ei ole lukenut lapselleen? Lapset, joille on luettu paljon omaavat rikkaamman sanavaraston kuin ne, joille ei ole luettu.
Pitää. On ihan tutkittu juttu, että lapsille lukeminen rikastuttaa lasten sanavarastoa. Kannattaa lukea aiheesta eikä mutuilla.
Ei pidä. Ei ole tae oppimisesta se että sinä luet lapselle eivätkä kaikki asiat jää aina mieleen.
Ymmärsit väärin sen mitä tarkoitin, en väittänyt että lukeminen olisi turhaa tai huono asia, olenhan itsekin lukenut elämässäni paljon ja tiedän että kaikki monipuolinen tekeminen, näkeminen ja kokeminen rikastuttaa varsinkin kun oikein ahmii elämää.
Et osaa olla vuorovaikutuksessa etkä jotenkin hyväksy sitä totuutta asioista. Haluat vain jankata tuota lukemisen merkitystä ja oletettavasti se johtuu jostakin itsekkäästä intentiostasi, et halua joustaa, ehkä pelkäät että menetät jotakin.
Vierailija kirjoitti:
No, eihän teinien sanavarasto vielä ole aikuisen tasolla. Ei ollut itselläni, tuskin oli ap:lläkään.
Myös tuntemattomia samoille 16-vuotiaille ovat:
ehtoo
suvi
👨🏿neekeri
Olin nuori yli viiskyt vuotta sitten eikä silloinkaan "keikistelty". Mistä suokuopasta olet moisen kaivanut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomisanakirja:
liikkua tai käyttäytyä liioitellusti ja teeskennellysti
Hieman vajavainen selitys. Keikistely on keimailua, ei mitä tahansa liioiteltua liikehdintää
Tämä kielitoimiston on parempi:
"liikkua t. käyttäytyä keikaillen, keimailla.
" Keikistellä peilin edessä."
keikari
hienostelija, puvullaan ylvästelevä henkilö, ylpeä ja itsekäs (ihminen tai eläin)
https://kaino.kotus.fi/ses/?p=qs-article&etym_id=ETYM_3f306bb4285272f32…
Vierailija kirjoitti:
Ok. Sun lapset ilmeisesti jotenkin vammaisia, kun tarvitsivat vielä teini-iässäkin äidin valitsemaan luettavaa. Omat lapseni kävivät kirjastossa itsenäisesti jo 1. luokalla. Ja osasivat valita monipuolista luettavaa.
Mun omani ei pääsyt itsenäisesti kirjastoon kuin vasta 15v mopokortin saatuaan.
ohis
Mikä saatana_n teini? Lapsesi vai kadulta joku satunnainen henkilö?
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä sä nyt suutuit turhasta. Voit vieläkin petrata, jos haluat. Laaja sanavarasto on iso etu ja hyöty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla menee jo asiat ristiin.
En väittänyt että minulle on luettu mutta olen lukenut ihan itse ja halunnut oppia ihan itse.
Kotona on kyllä puhuttu seitsenpäisen perheen kesken yllättävän paljon aina ja olemme olleet ulospäinsuuntautuneita kaikin puolin.
Kiitos esityksestäsi.
Et osaa olla vuorovaikutuksessa etkä jotenkin hyväksy sitä totuutta asioista. Haluat vain jankata tuota lukemisen merkitystä ja oletettavasti se johtuu jostakin itsekkäästä intentiostasi, et halua joustaa, ehkä pelkäät että menetät jotakin.
Miksi sinulle ottaa noin koville, että lukemisella on ihan oikeasti merkitystä? Sinäkin ymmärtäisit paljon paremmin, mistä puhutaan, jos olisit kunnolla opetellut lukemaan. Osaisit keskustella etkä lähtisi vetelmään jotain tuulesta temmattuja tulkintojasi vain siksi, että sinä et ymmärrä, mistä on puhe.
Sitä mä ihmettelen, että teinit jaksaa jauhaa jostain kunnioittamisesta ... se ei kunnioittanut mua...se epäkunnoitti mua.. plää plää mamusuomi. Puhukaan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua sentää teititellä tarvitse, vaikka olenkin jo keski-ikäinen :D
En teititellyt sinua, puhuin vain yleistäen.