Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin taas kampaajalla pilaamass hiukset

Vierailija
07.08.2025 |

Miksi paksu taipuisa hius pitää ohentaa kengännaruksi? Mistä löytyisi kampaaja Helsingistä, joka leikkaa siksi, että lopputulos olisi nätti, eikä siksi että se rouhiminen ja rikkominen saksilla on niin nautinnollista? Halusin vain vähän tasoittamista, mutta hiusten paksuudesta lähti puolet ja melkein kaikki kasvatettu pituus. Nyt latvat on ohuet hörsylät ja taipuilee miten sattuu. Hiukset oli paremmat ennen leikkaamista. Tämän tyypin piti olla oikein hiusstylisti

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoja kokemuksia kuin niin monella muullakin. Hyvin usein leikataan liikaa. Jos pyydän pois 3 cm, leikataan 8.  Tukka ei ikinä pääse kasvamaan, kun aina leikataan kasvu pois. Ja eihän sitä huomaa kunnolla siinä toimenpiteen aikana, kun tukkaa klipsitään sillain pikkuhiljaa.

Ehkä minäkin olen liian arka sanomaan, mutta usein siinä on niin häkeltynyt, kun kampaaja on itse kovinkin tyytyväisen oloinen. Ja harva kampaaja oikeasti näkee, mikä asiakkaalle sopii.

Ja tuo mestaritutkinto mikälie on ihan pilipalitouhua.  "Näyttötyöt" (sorry jos käytän vääriä termejä), en tiedä kuka ne arvostelee, vai riittääkö että tekee. Olen ollut tällaisessa anoppini kanssa "mallina", ja sekä prosesseissa että lopputuloksissa olisi ollut paljonkin sanottavaa.

Kyllä, olen lopettanut kampaajallakäynnit, viimeksi kävin v. 2019.  Ja olen tyytyväinen tukkaani, eikä noita lähinnä pahaa mieltä aiheuttaneita ti

Näyttöjä tehdään jokaista yksittäistä kurssia kohden useita. Niitä on myös arvioimassa useampi henkilö, sekä opettajia, että työelämän edustajia. Eri kursseilla on arvioimassa ja opettamassa eri henkilöt, joten kukaan ei voi saada hyvää keskiarvoa pelkällä pärstäkertoimella. Kursseilla on myös hyvin selkeät suoritus- ja arviointikriteerit. Lisäksi kampaamot teettävät vielä työntekijäksi tai tuoliyrittäjiksi haluavilla näyttötyöt uudestaan valintaprosessin yhteydessä. On myös hyvin tavallista, että kampaamon omistaja perheineen, sukulaisineen ja ystävineen käyttää kampaamon palveluita, mikä onneksi auttaa myös suodattamaan kaikkein yliampuvimpia palautteita ja reklamaatioita. On aivan tavallista, että uuden työntekijän ensimmäinen asiakas on kampaamon omistaja itse. 

Ennen ensimmäistäkään näyttöä, on takana tuntikausien harjoittelut harjoituspäillä ja kun harjoituspäätyöskentely alkaa sujua, pääsee ensin koulun kampaamoon työskentelemään. Koulun kampaamossa tehdään valvotusti useita töitä, ennenkuin päästään suorittamaan tietty näyttö. Opintojen alusta saakka myös oikeassa kampaamossa ollaan harjoittelussa, ja harjoitellaan kaikkia kampaamotyön tehtäviä ja itsenäisyys kasvaa pikkuhiljaa ajan myötä ja osaamisen karttuessa. Monet tekevät vielä valmistuttuaankin harjoitteluja, kehittääkseen osaamistaan. Myös useita vuosia alalla olleet käyvät erilaisissa koulutuksissa ja päivittävät osaamistaan. 

Vierailija
102/108 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoja kokemuksia kuin niin monella muullakin. Hyvin usein leikataan liikaa. Jos pyydän pois 3 cm, leikataan 8.  Tukka ei ikinä pääse kasvamaan, kun aina leikataan kasvu pois. Ja eihän sitä huomaa kunnolla siinä toimenpiteen aikana, kun tukkaa klipsitään sillain pikkuhiljaa.

Ehkä minäkin olen liian arka sanomaan, mutta usein siinä on niin häkeltynyt, kun kampaaja on itse kovinkin tyytyväisen oloinen. Ja harva kampaaja oikeasti näkee, mikä asiakkaalle sopii.

Ja tuo mestaritutkinto mikälie on ihan pilipalitouhua.  "Näyttötyöt" (sorry jos käytän vääriä termejä), en tiedä kuka ne arvostelee, vai riittääkö että tekee. Olen ollut tällaisessa anoppini kanssa "mallina", ja sekä prosesseissa että lopputuloksissa olisi ollut paljonkin sanottavaa.

Kyllä, olen lopettanut kampaajallakäynnit, viimeksi kävin v. 2019.  Ja olen tyytyväinen tukkaani, eikä noita lähinnä pahaa mieltä aiheuttaneita ti

No jos on noin negatiivinen asenne, etkä selvästi arvosta alan koulutusta tai ammattilaisia, niin varmasti olet tehnyt ihan hyvän päätöksen lopettaessasi kampaajakäynnit. Eihän kukaan ketään pakota käymään kampaajalla. Olen törmännyt tyyppeihin jotka käy jopa kerran kuussa kampaajalla ja valittavat, että hiukset ei kasva, eivätkä ole koskaan ikinä tyytyväisiä. Käyttäisivät sitten rahansa johonkin mielekkäämpään, niin kaikilla olisi parempi mieli. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta kampaajalla käynti, jos sinulla on paksut kauniit hiukset. Anna hiusten kasvaa. Minä en ole käynyt seitsemään vuoteen. Tuo latkuva latvojen tasauskin on kampaajien höuhötystä. Tasataan jatkuvasti latvoista se pois,  joka juuri ob kasvanut.

Vierailija
104/108 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta en vaan yksinkertaisesti usko näitä pyysin 3cm, leikattiin 8cm, koska esim. porrastusnäytöistä ei niin heikolla osaamisella tulisi yhtään mitään. Ehjää rakennetta leikatessa latvat ovat samassa kohdassa ja se on leikkauksista helpoin ja se opitaan ensin. Näytöissä tehdään paljon paljon vaativampia töitä ja tasaus on se kaikkein helpoin, mistä aloitetaan. Porrastuksessa mittapituuden pitää pysyä samana siten, että astekulma pysyy tietyssä kohdassa, ilman, että käytössä on mitään apuvälineitä. Ei kampaajat käytä mitään vatupasseja tai astekulmamittoja, tai viivottimia.  Tasamittaisessa kerrostuksessa jokainen hius leikataan samanpituiseksi, oli se missä kohdassa päätä tahansa. Sitten tehdään vielä lisääntyvää kerrostusta ja lisäksi eri rakenteiden yhdistelmiä, joita opitaan leikkaamaan yhdistyvinä ja yhdistymättöminä.

Jos on leikattu 8cm, 3cm sijasta, täytyisi kampaajan olla ollut kännissä kuin käki, tai kuulla väärin mitä pyydetään, tai leikata tahallaan liikaa. Osaamattomuus ei vaan yksinkertaisesti ole vaihtoehto, jos se koulutus siellä on. Sitten jos on hiusmuotoilija/stylisti jolla ei ammattitutkintoa ole, vaan on käynyt jonkun yhden kurssin, niin se voisi tietysti olla teoriassa mahdollista, mutta oikeasti en voi uskoa, että kukaan joka leikkaa osaamattomuuttaan 8cm, 3cm sijaan, perustaisi ihan itse kampaamon tai pääsisi minkään kampaamon valintaprosessista läpi. Eihän edes harjoittelijaksi pääse valmistuttuaan niin huonolla osaamisella, saati sitten palkkatyöhön. Työllisyystilanne on niin vaikea, että todella taitavia, pitkän uran tehneitäkin tekijöitä on työttömänä, joten kampaamot kyllä voivat valita parhaat päältä. Harjoittelupaikoistakin on tällä hetkellä kova kilpailu hiusalalla ja niihinkään ei kuka tahansa pääse.  

Vierailija
105/108 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttötyötä tekevä opiskelija, vastavalmistunut, ekaa vuotta työskentelevä, tai vasta opinnot aloittanut harjoittelija eivät tietenkään tee samantasoista jälkeä kuin 10-20v alalla työskennellyt ammatissaan kehittynyt osaaja. Mutta silti, ei kukaan valmistunut voi leikata 8cm jos pyydetty 3cm ja jos näytyötyössä sellaisen mokan tekee, niin ei voi päästä läpi. Näyttötilanteessa valvoja tarkastaa työsuunnitelman ja opiskelija saa edetä vasta,  kun suunnitelma on hyväksytty. Lopuksi työ tarkastetaan, asiakkaan mielipidettä kysytään ja verrataan lopputulosta lähtötilanteeseen ja toiveeseen. Kaikki vielä lisäksi dokumentoidaan. Näytöissä edetään vaiheittain ja kaikki vaiheet tarkistetaan. Tutkinnon suorittamiseen vaaditaan paljon vaativampaa ja monipuolisempaa osaamista kuin tasoitus.  Niin, että ei, en vaan usko mitä tahansa juttuja sori. 

Vierailija
106/108 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan olemassa kampaajaa joka tekee juuri sen mitä pyydetään elijuuri sen josta maksetaan eikä tyrkytä muuta? Missä sellaisia olisi? 

Vierailija
107/108 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkaan itse ja hyvä lopputulos. Olen saanut jopa kehuja ja kysytty millä kampaajalla käyn 🙂

Kannattaa leikata itse. Vertaile hiustenleikkuuhintoja ja halvin pelkkä leikkaus on 50 euroa. Ei järkeä maksaa

Vierailija
108/108 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun vielä vieraskielinen parturi,

PARTURI 😁

VIERASKIELISILLÄ 

PARTUREILLA

EI OLE

LAINKAAN

KOULUTUSTA

niin aina kun kerrotaan mitä halutaan, siihen nyökkäillään ja hymyillään (ei kerrota jos ei ymmärretä toivetta), ja lopputulos on aina luokkaa ylläri.

Tässä siis kyse lapsen parturiin

😆

viemisestä.

JUST NÄIN

PARTURIIN.  😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän