Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin taas kampaajalla pilaamass hiukset

Vierailija
07.08.2025 |

Miksi paksu taipuisa hius pitää ohentaa kengännaruksi? Mistä löytyisi kampaaja Helsingistä, joka leikkaa siksi, että lopputulos olisi nätti, eikä siksi että se rouhiminen ja rikkominen saksilla on niin nautinnollista? Halusin vain vähän tasoittamista, mutta hiusten paksuudesta lähti puolet ja melkein kaikki kasvatettu pituus. Nyt latvat on ohuet hörsylät ja taipuilee miten sattuu. Hiukset oli paremmat ennen leikkaamista. Tämän tyypin piti olla oikein hiusstylisti

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhensi etuhiuksia vaikken halunnut. Niitä olin nimenomaan kasvattanut pois ja menin sinne, että saataisiin "porrastus" pois. Kas kas kun leikkasi takaisin siihen mistä olin lähtenyt kasvattamaan.

Vierailija
42/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten menit parturiin, jos haluat kasvattaa hiuksiasi?

Paksu taipuisa tukka näyttää hirveältä ellei sitä siisti säännöllisesti. Mulla on tuollainen hiuslaatu ja jos yritän vain leikkaamatta kasvattaa sitä latva menee omituisen näköiseksi, ihan kuin niskassa olisi painava matto joka vetää päätä alaspäin.

Ap, olen itse tullut siihen lopputulokseen, että kannattaa leikata itse vaikka ponnaritekniikalla latvaa jos ei löydä hyvää kampaajaa (tiukka ponnari päälaelle ja leikkaa siitä vaikka osioissa, toimii jos hiukset ovat vähintään solisluille asti).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaas nyt edes niitä kampaamoiden nimiä, että minne ei kannata ainakaan mennä.

Vierailija
44/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko polkkatukan leikkaaminen poikkeuksellisen vaikeaa? Kun saan lähes aina kotona korjata sitä kun toinen puoli on eri mittainen kuin toinen.

Viimeksi oli todella selkeä ero vaikka sanoinkin siitä jo sille kampaajalle mutta ei vaan korjannut sitä kunnolla. Enää en mene samaan paikkaan.

Vierailija
45/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menet kampaajalle joka maksaa 200 euroa kerta. Haluat hiemna siistiä ja kerrot että kasvatat joten ei mielellään oteta paljoa pituudesta.

Lopputulos : Googlatkaa Mia Farrowin hiusten Vidal Sassoon leikkausmalli elokuvasta Rosemaryn painajainen.

Viimeksi maksoin reippaasti yli 200 euroa ja oli huonoin leikkaus ja väri missä ikinä käynyt. Eli ei se korkea hinta ole tae mistään paremmasta laadusta. 

Hintaan vaikuttaa tosi moni asia.

Eri palveluitten hintaan vaikuttaa eniten työn kesto/työaika, tuotteiden määrä, vedenkulutus, sähkönkulutus.

Kampaamoitten hintaeroon vaikuttaa todella suuresti tilavuokra ja työaikojen pituus, mikä on varattu erilaisiin töihin ja välineiden puhdistukseen. Jos töitä tehdään nopeasti ja vuokra on pieni, on hinta myös edullisempi. Jotkut paikat on niin edullisia ja asiakkaita otetaan niin nopeaan tahtiin, että itse epäilen vahvasti hygienian tasoa ja sitä, että onko kaikki verot, työnantajan velvollisuudet yms. hoidettu asianmukaisesti. Entä mistä oudonnimiset tuotteet tulevat? Temusta kenties?

Itse käyn kampaamoissa, joissa työvälineet desinfioidaan asiakkaitten välillä ja tilassa on muutenkin siistiä. Haluan, että pyyhkeet, joihin hiukseni kuivataan, on pesty kuumassa, vähintään 60c eivätkä haise. Haluan, että kampaaja on ehtinyt käydä vessassa, pitää pienen välipalatauon tai edes juoda vettä, sekä puhdistaa työvälineet. Haluan, että kampaaja ehtii keskittyä vain minuun ja tehdä työnsä rauhassa ja ajatuksella, eikä niin, että tunnelma on kiireinen ja hätäinen ja kampaaja ravaa tiskillä palvelemassa muita suurimman osan aikaa ja vastailee puhelimeen yms. Haluan, että tuotteet ovat laadukkaita ja ekologisesti kestävällä tavalla tuotettuja ja sertifioituja, sekä turvallisia. Näistä asioista maksan itse mielelläni hieman enemmän. 

Vierailija
46/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten menit parturiin, jos haluat kasvattaa hiuksiasi?

Paksu taipuisa tukka näyttää hirveältä ellei sitä siisti säännöllisesti. Mulla on tuollainen hiuslaatu ja jos yritän vain leikkaamatta kasvattaa sitä latva menee omituisen näköiseksi, ihan kuin niskassa olisi painava matto joka vetää päätä alaspäin.

Ap, olen itse tullut siihen lopputulokseen, että kannattaa leikata itse vaikka ponnaritekniikalla latvaa jos ei löydä hyvää kampaajaa (tiukka ponnari päälaelle ja leikkaa siitä vaikka osioissa, toimii jos hiukset ovat vähintään solisluille asti).

Tunnistan tämän! Hiusten takaosasta tulee paksu ja iso kuontalo, jostain syystä se kasvaa etuosaa nopeammin. 

Vierailija
47/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

👵🏻: Kyllä MINÄ tiedän kaiken hiuksista ja tukkamuodista, yksikään hiusten asiantuntija EI TIEDÄ!!!

No eivät tunnu tietävän. Trendipelleilyä en halua todellakaan, vaan naamaan sopivat hiukset, mutta kun se ei onnistu niin millään! Puhumattakaan sovitusta leikkauksesta! 

Vierailija
48/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä hiuksia pitää kampaajan leikata aina vähintään se 5cm liikaa?! Onko tämä joku vallannäyttö, saksittuaan liikaa on kampaajan voitto saavutettu? Tai sota mielipiteiden välillä, ollaan niin ammattilaista että tiedetään paremmin asiakkaan mieltymyksetkin? Vai ihan oho hups, vahinkoja sattuu ja vuodesta toiseen? Senttimääristä en ole ekan virheen jälkeen puhunut, tuntuvat ottavan sentin tuumana, mutta kun ei auta näyttää käsin sitä haluttua pituutta myöskään. Kampaajat, jotka leikkaatte liikaa, miksi ihmeessä teette sen??

Vierailija
49/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

👵🏻: Kyllä MINÄ tiedän kaiken hiuksista ja tukkamuodista, yksikään hiusten asiantuntija EI TIEDÄ!!!

No eivät tunnu tietävän. Trendipelleilyä en halua todellakaan, vaan naamaan sopivat hiukset, mutta kun se ei onnistu niin millään! Puhumattakaan sovitusta leikkauksesta! 

No kuulostaa siltä, että parempi on, kun leikkaat sitten karvasi ihan itse. Parempi varmasti myös kampaajille suoraan sanottuna. Siitä vaan kuule fiskarseja kouraan ja pistät töpinäksi!

Jos ikinä et ole ollut tyytyväinen, kannattaa miettiä onko vika kuitenkin siellä omien korvien välissä?

Vierailija
50/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuulostaa siltä, että parempi on, kun leikkaat sitten karvasi ihan itse. Parempi varmasti myös kampaajille suoraan sanottuna. Siitä vaan kuule fiskarseja kouraan ja pistät töpinäksi!

Jos ikinä et ole ollut tyytyväinen, kannattaa miettiä onko vika kuitenkin siellä omien korvien välissä?

No on korvien välissä vikaa, kiitos paskojen "ammattilaisten". Ja kyllä leikkaan itse tai käyn ulkomailla ollessa kampaajalla nykyään 

Vierailija
51/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Mun sisko leikkaa mun hiukset tosi hyvin, kampaajat ei.

Vierailija
52/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia en ole käynyt itse 10 vuoteen parturissa. Lastani käytän noin 6kk:n välein, koska hänellä kasvaa hiukset todella kovaa vauhtia. Lapsellani on hyvin PAKSU hius ja joka kerta kampaaja leikkaa siitä valehtelematta lähes puolet paksuudesta pois. Lapseni kohdalla tämä ei sinänsä haittaa, koska puolen vuoden päästä on taas kunnon leijonaharjas. 

... mutta jos minulle tekisi noin, eihän minulla olisi enää hiuksia ollenkaan :o Eli ymmärrän sinua!

Naiset eivät käy parturissa vaan KAMPAAJALLA. 

Mistä päättelit että kirjoittaja on nainen?

Vierailija
53/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiktokissa näkee, että kampaajista on tullut ylpeää porukkaa, joka on aina oikeassa.

Lisäksi, kun asiakas valittaa korkeaa hintaa, niin hän on väärässä, koska kampaajan palkka, kesälomat ja muut kulut...

Missä vaiheessa tämä muuttui, että kampaajien pitää saada itselleen insinööritason tulot? Amis-koulutuksella.

Kampaajilla ei valitettavasti ole insinööritason tuloja. Kampaajan työ on matalapalkkatyötä. 

Vierailija
54/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajalla saa mitä tahtoo, kun näyttää selkeästi mitä haluaa. Olen näyttänyt kädellä mistä kohtaa leikataan. Kun ohuessa tukassa ei ole mitä ohentaa. Ei jää erimielisyyttä mitä on haluttu.

Vierailija
55/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös ihmettelen miksi ne latvoja ei voi leikata suoraan , vaan aina ihmeellisesti saksitaan ne niin että kääntyvät mihin sattuu ja  ohennellaankin , vaikka minulla on todella ohuet ja hennot hiukset muutenkin . Sanon kyllä joka kerran että vain tasoitetaan , mutta ei näy vain onnistuvan .

Hiusten leikkaamisella ei voi vaikuttaa latvojen kääntyilyyn ja taipumiseen. Tasamittainen polkka tai korkealle porrastettu polkkatukka näyttää kieltämättä aika villiltä latvoista voimakkaasti taipuilevissa hiuksissa. Suoraansanottuna se näyttää petolinnun peräpäältä. Asiakkaan hiukset leikataan kuitenkin siten, kun asiakas itse pyytää. On tietysti asiallista hienovaraisesti ehdottaa latvoista taipuisalle hiukselle paremmin sopivaa leikkuurakennetta ja jos se ei asiakkaalle käy, niin pitää opastaa suoristusraudan käyttöön tai vain hyväksymään ne omat hiukset.

Kaikki ihmiset ei vaan millään pysty hyväksymään omaa hiuslaatua, väriä, hiusten määrää jne. Eivätkä kuuntele järkipuhetta, kun yrittää kertoa, että latvat taipuvat, ellet suorista niitä jatkuvasti ja jatkuva suoristelu taas kuluttaa hiusta jne. 

Vierailija
56/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhensi etuhiuksia vaikken halunnut. Niitä olin nimenomaan kasvattanut pois ja menin sinne, että saataisiin "porrastus" pois. Kas kas kun leikkasi takaisin siihen mistä olin lähtenyt kasvattamaan.

Jos olet pyytänyt, että leikkaa porrastus pois ja porrastus on leikattu pois, niin mitä ihmettä valitat? Kuvittelitko, että sen Porrastuksen saa pois, leikkaamatta sitä pois?

Vierailija
57/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä tekee aina mitä pyydän mutta se on muutoin aina vähän sellaista masentavaa. Aina on huokoinen hius, vois sävyttää, sais vähän kiiltoa kun se nyt on muotia jne. Ei minulla nyt kamalimmat karvat ole, ihan ok paksuus ja väri mutta 45-vuotiaana ei ole enää se leijonanharja. Sitä ei nämä parikymppiset stylistit tajua. Joo, ei tarvii mennä, tiedän, mutta kyllä ne silti leikata osaa ja kun olen tällainen huokoinen pää niin pitää tasata toisinaan latvoja, että pysyy terveen näköisenä.

Vierailija
58/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras oli viimeksi kun kampaaja oli kokonaan unohtanut aiemman sovitun eikä enää osannut otsatukkaakaan leikata. Alkoi myös syyllistää kun olin kampaajalla käydessä väsynyt ja nuokuin (vauvavuosi menossa ja edellisenä yönä olin nukkunut tosi huonosti) kun ei pää pysynyt tarpeeksi ylhäällä. 

Oli siinä muutakin outoa, mutta kyllästyin totaalisesti maksamaan turhasta. Aloin taas leikata latvaa itse ponnaritekniikalla. Aiemmin eräs toinen kampaaja oli paksuntanut otsatukkaa leikkaamalla omin päin siihen lisäkerroksen (ihan totta) niin kasvattelen sitäkin pois. 

Sellaista ihme saksimista on ollut viime vuosien aikana etten jaksa enää. Tekoälyltä voi kysyä mistä saa laadukkaita kampaamosaksia ja Youtubessa on lukemattomia videoita joista katsoa mallia. Eikä tarvitse kuunnella mitään viereisen kampaajan kännijuttuja tai sietää muita umpiturhia juttuja. Jos haluan hemmottelua menen hierojalle. 

Vierailija
59/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Mun sisko leikkaa mun hiukset tosi hyvin, kampaajat ei.

No just näin, eli jos äiti, sisko, kaveri, naapurin Pentti tai kuka tahansa leikkaa sun hiukset paremmin, kuin kukaan koulutettu kampaaja, niin suosittelen todellakin erittäin lämpimästi, että jatkat samaan malliin, eli et käy kampaajalla enää koskaan. Niin on todellakin varmasti parempi ihan kaikille.

Esitän täten kiitoksen järkevästä päätöksestäsi koko hiusalan ammattikunnan puolesta:)

Tervemenoa! Jää hyvästi!

Vierailija
60/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiakkaan pitää itsensä sanoa: vain tasoitus kiitos. Älä ohenna tai muotoile hiusta. 

Just näin. Avaa suusi ja sano mitä haluat

hiuksillesi tehtävän.

Ei kampaaja ole ajatusten lukija.