Kävin taas kampaajalla pilaamass hiukset
Miksi paksu taipuisa hius pitää ohentaa kengännaruksi? Mistä löytyisi kampaaja Helsingistä, joka leikkaa siksi, että lopputulos olisi nätti, eikä siksi että se rouhiminen ja rikkominen saksilla on niin nautinnollista? Halusin vain vähän tasoittamista, mutta hiusten paksuudesta lähti puolet ja melkein kaikki kasvatettu pituus. Nyt latvat on ohuet hörsylät ja taipuilee miten sattuu. Hiukset oli paremmat ennen leikkaamista. Tämän tyypin piti olla oikein hiusstylisti
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano, että lyhentää latvat, mutta ei kerrosta.
Ei onnistunut, hiuksista lähti 20cm, koska se sopi "ikäiselleni paremmin".
Sinäkö istua tönötit tuppisuuna kampaamotuolissa ja katselit kun hiuksia putoo maahan 20cm mittaisia pätkiä. Rauhassa odottelit kunnes kampaaja saa koko pään kynityksi etkä silloinkaan saanut suuntasi auki. Kaikenlaista.
Näistä hiusalan koulutuksista.. Siis jos vaatimustasosi on korkealla ja haluat varmistaa, että tekijä on varmasti kokenut. Kampaajamestari, parturimestari ja ekokampaaja ovat erikoisammattitutkintoja, jotka voi suorittaa vasta perusopintojen ja riittävän työkokemuksen jälkeen. Estenomi taas on kauneusalan AMK-tutkinto.
Kampaaja, parturi, parturi-kampaaja ja kampaaja-parturi, ovat myös suojattuja ammattinimikkeitä, joten, jos tutkintokoulutusta ei ole, saattaa titteli olla näiden sijaan stylisti tai hiusmuotoilija. Alalla toimii myös henkilöitä joilla on vain osatutkinto, kursseja yksityisiltä kouluttajilta, eikä ammattitutkintoa ollenkaan. Ekokampaaja tai ekokampaamo eivät ole suojattuja nimikkeitä, mutta koulutetuilla ekokampaajilla on oma sertifikaattinsa, joka oikeuttaa käyttämään sertifikaatin logoa liikkeen julkisivussa ja markkinoinnissa.
Viimevuosina on koulutettu paljon erikseen kampaajia ja partureita, jolloin kaikilla ei siis ole osaamista molemmista. Sillä on myös eroa, onko parturi - kampaaja vai kampaaja - parturi, koska näissäkin on harjoittelu yleensä tehty joko kampaamossa tai parturissa.
Kampaamoilla ja partureilla on iso ero palveluissa ja sillä on tosi suuri merkitys myös, että missä on harjoittelut tehnyt. Myös valinnaisuutta on tutkinnoissa ollut pitkään siten, että osalta voi puuttua valmistuessaan joku kurssi (joka ei kuitenkaan voi kuulua aivan perusosaamiseen) vaikka tutkinto olisikin suoritettu.
Kannattaa tutustua kunnolla eri paikkoihin ja siihen mitä palveluita on tarjolla ja mikä koulutus tekijöillä on. Pidä myös silmät auki ja huomioi työolosuhteet ja hygienia. 15minuutissa saat 15min tasoisen työn. Kiireessä saat kiireisesti tehdyn työn. Jos työajasta puolet tekijä hoitaa ajanvarauksia tai myy tuotteita muille, voi työn tulos jäädä heikoksi. Millaisilla välineillä hiuksiisi kosketaan? Ovatko ne puhtaat, vai samat, jotka oli edellisen asiakkaan hiuksissa?
Mieti mistä kaikesta maksat, kuinka paljon tulee hintaa palvelulle tunnissa? Maksatko tyytyväisenä 39€ 15minuutista ilman pesua, mutta 65€ parin tunnin työstä pesuineen, hierontoineen ja föönauksineen tuntuukin kalliilta? Mieti vielä. Eri paikoilla on muutakin eroa kuin hinta. Esim. Tuotteet, välineet, työhön käytetty aika, hygienia.
Jos olet tyytymätön, niin anna asiallisesti palautetta ja pyydä korjausta. Mieti millaisessa paikassa haluat asioida. Itse käyn vain sellaisissa, joissa voisin itse olla mielelläni töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
Olen miettinyt, miksei nuo "leikataan aina liikaa" -tasoituksessa kävijät voisi 'merkata' sitä mittaa hiuksiinsa?
Onhan noita kaiken maailman 'hiusmascaroita' mitkä lähtevät pesussa pois --> jollain tuollaisella piirtää vaikka jo kotona viivan latvoisin mihin saakka saa leikata.
Itselläni yleensä käynyt päin vastoin, pitkähköt hiukset, ja usein kun sanon että kaikki kuivat latvat saa ottaa pois/leikata reilulla kädellä mittaa tmv. on nippastu sentti pari (10cm:kin olisi monesti ollut ok itselle) Toki siis itsekin voisin sanoa täsmällisemmin :) mutta toisaalta luotan että kampaaja näkee mihin saakka se 'kuiva hamppu' on ja missä 'terve hius' paremmin mitä minä...
Jännä idea, haluaisin kyllä nähdä miten joku onnistuu piirtämään sen leikkuuviivan hiuksiinsa ja että miltä se leikkaus sitä viivaa pitkin leikattuna sitten näyttäisikään..
Aloin muutama vuosi sitten leikata itse, ja viimeisimmän leikkauksen jälkeen on pitänyt pitää hiukset kiinni, kun meni pieleen. Vähän ketuttaa, mutta enää jokunen viikko niin voin korjata leikkauksen ilman, että menee liian lyhyeksi uuden leikkauksen jälkeen. Vielä enemmän ketuttaisi, jos olisi maksanut jotain, ja nyt tuli opittua mitä ei kannata tehdä enää toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
👵🏻: Kyllä MINÄ tiedän kaiken hiuksista ja tukkamuodista, yksikään hiusten asiantuntija EI TIEDÄ!!!
Muotitukka kun Ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko polkkatukan leikkaaminen poikkeuksellisen vaikeaa? Kun saan lähes aina kotona korjata sitä kun toinen puoli on eri mittainen kuin toinen.
Viimeksi oli todella selkeä ero vaikka sanoinkin siitä jo sille kampaajalle mutta ei vaan korjannut sitä kunnolla. Enää en mene samaan paikkaan.
Polkkatukka on yksinkertaisuudessaan vaikea. Paljon vaikuttaa hiusten kasvusuunnat ja kaikille se ei kertakaikkiaan edes onnistu. Harva nuori kampaaja osaa leikata simppeliä polkkaa.
Jos on tutkintokoulutus, niin kyllä tasavarmana osaa polkkatukan leikata. Muuten ei voi olla kurssit suoritettu. Kaikille polkka ei tosiaan sovi, esim. jos on todella taipuisat latvat ja varsinkin lyhyt tai porrastettu polkka kovin taipuisaan latvaan ei ole se fiksuin vaihtoehto. Samoin jos on megapaksut hiukset ja haluaa ihan viivasuoraan leikatun latvan, jota ei saa yhtään ohentaa, niin se voi kyllä näyttää aika rajulta. Kiharassa paksussa hiuksessa myös viivasuora polkka on aika hassu, mutta jos asiakas vaatii, niin mikäs siinä sitten. Jos on yhtään voimakkaampaa taipuisuutta tai todella paksut hiukset, niin kerrostus, kevennys tai ohennus on järkevä valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko polkkatukan leikkaaminen poikkeuksellisen vaikeaa? Kun saan lähes aina kotona korjata sitä kun toinen puoli on eri mittainen kuin toinen.
Viimeksi oli todella selkeä ero vaikka sanoinkin siitä jo sille kampaajalle mutta ei vaan korjannut sitä kunnolla. Enää en mene samaan paikkaan.
Polkkatukka on yksinkertaisuudessaan vaikea. Paljon vaikuttaa hiusten kasvusuunnat ja kaikille se ei kertakaikkiaan edes onnistu. Harva nuori kampaaja osaa leikata simppeliä polkkaa.
Jos on tutkintokoulutus, niin kyllä tasavarmana osaa polkkatukan leikata. Muuten ei voi olla kurssit suoritettu. Kaikille polkka ei tosiaan sovi, esim. jos on todella taipuisat latvat ja varsinkin lyhyt tai porrastettu polkka kovin taipuisaan latvaan ei ole se fiksuin vaihtoehto. Samoin jos on megapaksut hiukset ja haluaa ihan viivasuoraan leikatun la
Suomalainen hiuslaatu on ohutta, ei niitä megapaksuja ole kuin 1%:lla. - sivulta
Ap:n hiukset stylistin jäljiltä, ei siis ole välttämättä oikeaa kampaajan tutkintoa. Voin kuvitella tuon haperon, harsolatvan - niin monesti itselle käynyt samoin. Tuolista saa noista huonokuntoisella latvalla valmiiksi.
Mulla ei ole ikinä kampaaja lähtenyt ohentamaan tai kerrostamaan hiuksia, kun olen selkeästi sanonut että tasoitetaan vaan latvasta 5 cm.
Kannattaa avata suu ja kertoa mitä haluaa, tarkasti.
Kampaajalle jos antaa vapaat kädet, niin sieltä lähtee ulos lyhyttukkaisena. Muuta vaihtoehtoahan ei ole pitkien ja lyhyiden hiusten välimaastossa.
Ei ole olemassa myöskään mitään muuta hiusmallia kuin perinteinen tätipolkka. Se leikataan ilman muuta, vaikka sitä ei pyytäisikään. Sitten kun pyytää, että ei leikata pituudesta, niin siitä huolimatta lattialla on 3-4 sentin mittaista hiusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano, että lyhentää latvat, mutta ei kerrosta.
Ei se auta.
Vaihda putiikkia, montako kertaa haluat pettyä !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli upea miespuolinen luottokampaaja, jonka luona kövin monta vuotta. Kun hänelle tuli avioero hän muuttui sietämättömäksi pälättäjäksi. En kerta kaikkiaan kestänyt kuunnella miehen taukoamatonta puhetulvaa.
Nyt on tukka huonolla leikkauksella ollut jo pari vuotta, kasva vaan.Kävin luottokampaajallani lähes 15 vuotta. Paikalliset juorut toki, mutta loppuvaiheessa hän alkoi kirjaimellisesti suu vaahdossa sylki roiskuen huutamaan paikallisen kylän tapahtumista. Kerran sitten vaahdotessaan vain leikkasi, leikkasi ja leikkasi ja jouduin pyytämään lopettamaan, kun etuhiuksia ei ollut kohta ollenkaan. Vaihdoin kampaajaa.
Tälle uudelle kerroin, että haluan selkeän lyhyen tarkkarajaisen polkan. Meni ja leikkasi sellaisen venäläisen pottatukan. Oli olevanaan paikallinen laatukampaaja.
Vaihdoin eläkeikää lähestyvään kampaajaan, joka leikkaa millintarka
Minullakin on kampaaja joka lähellä eläkeikää, ehdottomasti paras mitä ollut.Tekee juuri kuin pyytää eikä lähde sooloilemaan.Jos jotain pientä uutta ehdotan , niin sanoo selkeesti,onnistuuko sellainen vai ei .Harmittaa jo valmiiksi kun vuoden päästä.jää eläkeeelle.On vielä edullinen kampaaja.
Eläkeikää lähestyvä kampaaja on usein kyllä taitava, mutta oma kampaajani on tullut iän myötä sellaiseksi, että on puolihuolimaton. Nopeasti saksii ja lopputulos harottaa enemmän tai vähemmän. Nyt en enää mene sinne. Hänen kannattaisi jo jäädä eläkkeelle.
Kampaajat ei yhtään osaa tuoda ihmisen parhaita puolia esiin. Ne ei osaa edes niitä yksinkertaisia kikkoja lisätä hiuksiin vaikkapa volyymia. Yksi ainoa kampaaja on sattunut kohdalle, joka osasi leikata saksilla sillä tavalla viistossa, että latvoihin tuli minimaalinen porrastus. Muutos oli huima! Tuolla kampaajalla en silti käynyt sitten muuten kun hän oli jotenkin kemikaalivastainen. Erikoinen alavalinta.
Kannattaa sanoa, että ei missään nimessä ohenneta eikä kerrosteta. Vain tasaus.
Samoja kokemuksia kuin niin monella muullakin. Hyvin usein leikataan liikaa. Jos pyydän pois 3 cm, leikataan 8. Tukka ei ikinä pääse kasvamaan, kun aina leikataan kasvu pois. Ja eihän sitä huomaa kunnolla siinä toimenpiteen aikana, kun tukkaa klipsitään sillain pikkuhiljaa.
Ehkä minäkin olen liian arka sanomaan, mutta usein siinä on niin häkeltynyt, kun kampaaja on itse kovinkin tyytyväisen oloinen. Ja harva kampaaja oikeasti näkee, mikä asiakkaalle sopii.
Ja tuo mestaritutkinto mikälie on ihan pilipalitouhua. "Näyttötyöt" (sorry jos käytän vääriä termejä), en tiedä kuka ne arvostelee, vai riittääkö että tekee. Olen ollut tällaisessa anoppini kanssa "mallina", ja sekä prosesseissa että lopputuloksissa olisi ollut paljonkin sanottavaa.
Kyllä, olen lopettanut kampaajallakäynnit, viimeksi kävin v. 2019. Ja olen tyytyväinen tukkaani, eikä noita lähinnä pahaa mieltä aiheuttaneita tilanteita enää ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia en ole käynyt itse 10 vuoteen parturissa. Lastani käytän noin 6kk:n välein, koska hänellä kasvaa hiukset todella kovaa vauhtia. Lapsellani on hyvin PAKSU hius ja joka kerta kampaaja leikkaa siitä valehtelematta lähes puolet paksuudesta pois. Lapseni kohdalla tämä ei sinänsä haittaa, koska puolen vuoden päästä on taas kunnon leijonaharjas.
... mutta jos minulle tekisi noin, eihän minulla olisi enää hiuksia ollenkaan :o Eli ymmärrän sinua!
Naiset eivät käy parturissa vaan KAMPAAJALLA.
Paljon on parturi-kampaajia
1/2020 kävin viimeksi kampaajalla, nyt pitkät hiukset, itse lyhentelen tarvittaessa. Monesti mietin tuota että kampaaja ei tee sellaista tulosta kuin halusin. Sittemmin ymmärsin että se on itse hyvin tarkkaan sanottava mitä tehdään eikä antaa yhtään siimaa taiteelliselle vapaudelle. Sama kampaaja voi eri kerroilla saada aikaan erilaisen tuloksen. Kampaaja ei ole ajatustenlukija ja heilläkin on valitettavasti huonot päivänsä.