Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin taas kampaajalla pilaamass hiukset

Vierailija
07.08.2025 |

Miksi paksu taipuisa hius pitää ohentaa kengännaruksi? Mistä löytyisi kampaaja Helsingistä, joka leikkaa siksi, että lopputulos olisi nätti, eikä siksi että se rouhiminen ja rikkominen saksilla on niin nautinnollista? Halusin vain vähän tasoittamista, mutta hiusten paksuudesta lähti puolet ja melkein kaikki kasvatettu pituus. Nyt latvat on ohuet hörsylät ja taipuilee miten sattuu. Hiukset oli paremmat ennen leikkaamista. Tämän tyypin piti olla oikein hiusstylisti

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

👵🏻: Kyllä MINÄ tiedän kaiken hiuksista ja tukkamuodista, yksikään hiusten asiantuntija EI TIEDÄ!!!

No eivät tunnu tietävän. Trendipelleilyä en halua todellakaan, vaan naamaan sopivat hiukset, mutta kun se ei onnistu niin millään! Puhumattakaan sovitusta leikkauksesta! 

No kuulostaa siltä, että parempi on, kun leikkaat sitten karvasi ihan itse. Parempi varmasti myös kampaajille suoraan sanottuna. Siitä vaan kuule fiskarseja kouraan ja pistät töpinäksi!

Jos ikinä et ole ollut tyytyväinen, kannattaa miettiä onko vika kuitenkin siellä omien korvien välissä?

Ei ole. Mun sisko leikkaa mun hiukset tosi hyvin, kampaajat ei.

No just näin, eli jos äiti, sisko, kaveri, naapurin Pentti tai kuka tahansa leikkaa sun hiukset paremmin, kuin kukaan koulutettu kampaaja, niin suosittelen todellakin erittäin lämpimästi, että jatkat samaan malliin, eli et käy kampaajalla enää koskaan. Niin on todellakin varmasti parempi ihan kaikille.

Esitän täten kiitoksen järkevästä päätöksestäsi koko hiusalan ammattikunnan puolesta:)

Tervemenoa! Jää hyvästi!

Nyt meni vissiin syvälle.

Ei mua kiinnosta tuhlata rahaa palveluun, joka ei ole sitä mitä haluan. Liian monta kertaa se 50-100 euroa on tuottanut vain pahan mielen.

Vierailija
62/108 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampaajat tykkäävät siitä, että asiakas kertoo selkeästi mitä tahtoo. Jos tahtoo tasoituksen kannattaa sanoa "kevyt tasoitus" ja sitten näyttää kädellä mihin asti. Jos ei halua ohennusta pitää se myös kieltää. 

Jos kampaajalle antaa vapaat kädet suunnitella mallia ja leikkaustekniikkaa kannattaa jo aikaa varatessa tarkistaa vastaako oma tyylisi kampaajan tyyliä  pelkästään kampaamon sisustuksesta sekä millaisessa tukassa itse esiintyy. 

Olen tehnyt saman virheen elämässäni riittävän monta kertaa ja miksi hiuksiini ei kosketa ennen kuin kampaajan silmiin syttyy ymmärryksen valo. Mitä vieraampi kampaaja sen tarkemmin pitää sopia, eikä kampaajan hyvä maine tai muiden asiakkaiden  kehumiset takaa hyvää lopputulosta. 

Aika harva kai nyt kampaajalle menee sillä ajatuksella, että antaa vapaat kädet. Etenkään jos ihan tasoitukseen menee. Ja kyllä sellaisesta nyt kampaajan pitäisi ymmärtää mitä tarkoittaa, ilman että tarvitsee rautalangasta vääntää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

👵🏻: Kyllä MINÄ tiedän kaiken hiuksista ja tukkamuodista, yksikään hiusten asiantuntija EI TIEDÄ!!!

No eivät tunnu tietävän. Trendipelleilyä en halua todellakaan, vaan naamaan sopivat hiukset, mutta kun se ei onnistu niin millään! Puhumattakaan sovitusta leikkauksesta! 

No kuulostaa siltä, että parempi on, kun leikkaat sitten karvasi ihan itse. Parempi varmasti myös kampaajille suoraan sanottuna. Siitä vaan kuule fiskarseja kouraan ja pistät töpinäksi!

Jos ikinä et ole ollut tyytyväinen, kannattaa miettiä onko vika kuitenkin siellä omien korvien välissä?

Ei ole. Mun sisko leikkaa mun hiukset tosi hyvin, kampaa

Jep, kuten sanottu, miksi maksaisit jostain, minkä voit itse tehdä paremmin, tai jonka kaverisi tai mutsisi tekee paremmin kuin kouluttautunut henkilö? 

Ihan aidosti ja täydestä sydämestäni olen sitä mieltä, että on suuri palvelus kampaajille, että tällaiset henkilöt tajuavat leikkauttaa hiuksensa missä tahansa muualla, kuin kampaamossa, tai leikkaavat ne sitten itse. Tässä ei ole mitään ironiaa, tai sarkasmia, vaan tarkoitan mitä sanon. Pelastatte monen kampaajan päivän ja mielenterveyden, kun jätätte sen ajan ihan suosiolla varaamatta.

Vierailija
64/108 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo stadin hiustaiteilijat ovat juuri niitä pahimpia. Miesstylisti sanoi kaverilleni: 'et sinä tarvitse noin paljon hiuksia', ja veisteli hänelle trendikkään rikotun polkan. Kaveria kyllä harmitti, kun oli tarkoituksella kasvattanut hiuksia pitkään.

Minä vaatisin rahat takaisin ja jotain korvausta, tuotteita tms ja ikinä en tulisi takaisin. Jättäisin myös paskat arvostelut  googleen. :D Ei ole kenenkään random stylistin vallassa sanoa kuinka pitkät hiukset tarvitsee, vaan asiakkaan päätös!

Vierailija
65/108 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Mun sisko leikkaa mun hiukset tosi hyvin, kampaajat ei.

No just näin, eli

Kylläpäs tää tuntuu itkettävän sua. -sivusta

Vierailija
66/108 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tykkää käydä kun ihan sama miten olen hiuksiani hoitanut, aina haukutaan että on kuivat, kuolleet ja kaksihaaraisia tms. :D Ihan sama vaikka peilistä näyttäisivät kiiltäviltä ja ihan kivoilta. En ymmärrä onko se jotain ekstra myynnin yritystä mutta itselle jäänyt aina paskat fiilikset tästä, vaikka lopputulos olisi ollut hyvä. 

Vierailija
67/108 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko polkkatukan leikkaaminen poikkeuksellisen vaikeaa? Kun saan lähes aina kotona korjata sitä kun toinen puoli on eri mittainen kuin toinen.

Viimeksi oli todella selkeä ero vaikka sanoinkin siitä jo sille kampaajalle mutta ei vaan korjannut sitä kunnolla. Enää en mene samaan paikkaan.

Kannattaa katsella pari viikkoa ensin. Joskus on käynyt niin, että heti leikkauksen jälkeen polkkatukka on näyttänyt hyvältä, mutta on pari viikkoa mennyt, niin paljastuu epämääräisyyksiä. Joku kerta taas vähän ihmettelin, että tuliko maksettua turhasta, kun kävin paikassa, mikä maksoi tosi paljon verrattuna normaalipaikkoihini. Mutta kun pari viikkoa meni, niin se tukka muotoitui itsekseen parhaaksi leikkaukseksi, mitä on ollut. Minun käsittelemättömissä hiuksissani menee hetken aikaa, että se kampaus muotoutuu kohdalleen, kun on pyörteitä ja tukka taipuu eri paikoissa vähän eri suuntiin jne.

Jos haluaa yksinkertaisen suoran tasoituksen, niin kannattaa melkein mennä jollekin eläkeikäiselle kampaajalle, heidät on opetettu leikkaamaan sellaisia. Nykykampaajille se tuntuu olevan täysin tuntematon juttu.

Vierailija
68/108 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemus on se, että kuka tahansa kampaajaopiskelija osaa tehdä hiusten tasoituksen jo ekan opintovuoden jälkeen. Pelkkää hiusten pesua ja föönaustakin treenataan aluksi monta kuukautta. 

Hiusalan opintoihin kuuluu nykyään harjoittelut alusta asti, jatkuen koko opintojen ajan.

Jokaisesta eri osa-alueesta on myös näytöt. Opiskelijan pitää tehdä tietty leikkuu asiakkaalle ja kirjoittaa lisäksi näyttötyö, jossa osoittaa kirjoittaen, piirtäen ja dokumentoiden, että ymmärtää hyvin tarkoin mistä on kyse. Koulutus on todella laaja ja siellä opitaan kaikki eri leikkuurakenteet ja ihan jokaisesta rakenteesta erikseen on näytöt. Muista kursseista puhumattakaan. Lisäksi opintojen aikana työskennellään koulun kampaamoissa ja yhteistyöyrityksissä, tavaratalojen pop-up pisteillä jne.

Ei yksinkertaisesti ole mahdollista, että alan opinnot suorittanut ei osaisi tehdä tasoitusta, tai lyhentäisi hiuksia vahingossa useita senttejä. Koska yhdestäkään näytöstä ei voi päästä niin huonolla osaamisella läpi. Jokaisella opiskelijalla on jo valmistuessaan hyvät ennen ja jälkeenkuvat laajasti eri töistä ja  portfoliot.

Kaikki valmistuneet eivät osaa feidauksia, vaativia yhdistelmärakenteita, vaativia monivärjäyksiä, isoja värinmuutoksia,  erikoisraidoituksia, vaativampia hääkampauksia tms. eivätkä vastavalmistuneet tai vasta vuoden tai pari työskennelleet ole niin nopeita kuin kokeneet.

Mutta silti, yleensä se mistä tyypit valittaa, on just joku tasoitus!  Ja väitetään, että on leikattu 20cm. kun pyydetty 1cm. Osoittaa myös sen, miten vähän maallikot oikeasti kampaajan ammatista mitään tajuaa, kun ei osata edes valittaa, muuta kuin jostain tasoituksesta tai ohennuksesta. Niistä tasoituksista kyllä sitten tarinaa isketäänkin, että tarinankerrontataidon puutteesta ei voi kyllä ketään syyttää. 

Vierailija
69/108 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tykkää käydä kun ihan sama miten olen hiuksiani hoitanut, aina haukutaan että on kuivat, kuolleet ja kaksihaaraisia tms. :D Ihan sama vaikka peilistä näyttäisivät kiiltäviltä ja ihan kivoilta. En ymmärrä onko se jotain ekstra myynnin yritystä mutta itselle jäänyt aina paskat fiilikset tästä, vaikka lopputulos olisi ollut hyvä. 

Isoissa ketjuissa on useammin tämä ongelma, kun siellä on työntekijöillä peruspalkka, johon saa sitten provisiota ja bonuksia kun on myynyt tietyn määrän tuotteita tietyssä ajassa.

Ne myyntimäärät mitä pitää saada on aika isoja. Joissakin yrittäjäpohjalta pyörivissä kampaamoissa voi olla sama tilanne, jos omistaja kovasti painostaa, että pitää nostaa myyntiä, niin silloin voi kampaajat liian aggressiiviseen tyyliin tyrkyttää tuotteita. Kannattaa kyllä antaa asiasta palautetta. 

Vierailija
70/108 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano, että lyhentää latvat, mutta ei kerrosta.

Ei onnistunut, hiuksista lähti 20cm, koska se sopi "ikäiselleni paremmin".

Meillä lyhennetään perhepiirissä pitkät hiuslatvat.

Opettelin myös leikkaamaan miehen hiukset. Toimii hyvin ja ilmeisesti rahaakin säästyy.

Vierailija
71/108 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei o

"Jep, kuten sanottu, miksi maksaisit jostain, minkä voit itse tehdä paremmin, tai jonka kaverisi tai mutsisi tekee paremmin kuin kouluttautunut henkilö? 

Ihan aidosti ja täydestä sydämestäni olen sitä mieltä, että on suuri palvelus kampaajille, että tällaiset henkilöt tajuavat leikkauttaa hiuksensa missä tahansa muualla, kuin kampaamossa, tai leikkaavat ne sitten itse. Tässä ei ole mitään ironiaa, tai sarkasmia, vaan tarkoitan mitä sanon. Pelastatte monen kampaajan päivän ja mielenterveyden, kun jätätte sen ajan ihan suosiolla varaamatta."

Ihan oma mielenterveys edellä tässä mennään. 

Vierailija
72/108 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ikinä et ole ollut tyytyväinen, kannattaa miettiä

Eli kaikki voittavat, kun et käy siellä kampaajalla:) Kaikilla säilyy mielenterveys parempana. 

Vierailija
73/108 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jukka Kajava kuulemani mukaan sanoi aina kampaahalle mennessään: Poltto ja Pilaus.

Vierailija
74/108 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin yksi sadasta asiakkaasta on sellainen, joka ei ole koskaan ollut tyytyväinen minkään kampaajan työhön, eikä koskaan tule olemaan.

Tottakai mokia sattuu kampaajille, mutta ne mokat on yleensä jotain ihan muuta, kuin ne tarinat mitä juorupalstoilla kerrotaan. Suurin osa tilanteista on ihan selkeitä sekä asiakkaalle, että tekijälle ja kampaamothan lain mukaankin ovat velvollisia korjaamaan työn, johon asiakas ei ole tyytyväinen. Suurin osa asiakkaista osaa asiallisesti antaa palautteen, esim. Jos polkkatukkaan on jäänyt 5mm puoliero, tai luonnonkiharaan on tullut puoliero, koska leikattu suorana ja toinen puoli kuivuessa kihartuu enemmän, tai viimeistely on jäänyt liian tiukan työtahdin takia puolitiehen. Tällaiset korjataan aina mukisematta! Kampaajat on tällaisista pääsääntöisesti pahoillaan ja haluavat mahdollisimman pian tehdä korjauksen. Jos on kokematon työntekijä ja työ on vaikea syystä tai toisesta, niin yleensä kokeneempi voi antaa tukea tilanteessa. Kampaajan työ on ikuista oppimista ja kokemus vaikuttaa työn jälkeen. Perusjutut osataan kuitenkin koulutuksen myötä, joten mitään ihan hulluja stooreja ei kannata uskoa. 

Niin yliampuvia juttuja kuitenkin välillä kuulee, että en vaan voi niihin koulutettuna ihmisenä mitenkään uskoa. Tyyliin "hiukset oli puolimetriä pitkät, pyysin tasoitusta ja lähdin lyhyellä polkkatukalla". 

Ja sitten on ne asiakkaat jotka eivät tosiaan ole koskaan tyytyväisiä ja ovat sitä mieltä, että ihan kukatahansa, paitsi kampaajat leikkaa ja värjää hiukset paremmin.. On turhaa taistella tuulimyllyjä vastaan. Kaikki eivät vain ole koskaan tyytyväisiä, eikä sille kertakaikkiaan voi mitään. Sitten on paras värjätä ja leikata itse.

Jotkut haluavat myös ihan vaan kiusata ja juoruta ja purkaa omaa pahaa oloa. Tämä kohdistuu useimmiten opiskelijoihin ja kokemattomampiin. 

Valitettavasti on myös olemassa kehonkuvanhäiriöitä ja ihan mielenterveydellisiä asioita, kuten sivupersoonahäiriöt ja epävakaa identiteetti jne. ja tietysti dementiaa sairastavat. Kampaajan työ on kyllä kivempaa, kun on paikka, jossa ei tarvitse olla yksin, on valvontakamerat, ennen ja jälkeenkuvat osana rutiinia ja ajanvarausjärjestelmä jossa pyydetään selkeä toive jo ennakkoon ja asiakas näkee selkeästi mitä varattu palvelu milloinkin tarkoittaa. Tällaiset asiat tuovat turvallisuutta ja selkeyttä tilanteisiin.  

Vierailija
75/108 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on lähdettävä maakuntiin järkikampaajille.

Vierailija
76/108 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko polkkatukan leikkaaminen poikkeuksellisen vaikeaa? Kun saan lähes aina kotona korjata sitä kun toinen puoli on eri mittainen kuin toinen.

Viimeksi oli todella selkeä ero vaikka sanoinkin siitä jo sille kampaajalle mutta ei vaan korjannut sitä kunnolla. Enää en mene samaan paikkaan.

Polkkatukka on yksinkertaisuudessaan vaikea. Paljon vaikuttaa hiusten kasvusuunnat ja kaikille se ei kertakaikkiaan edes onnistu. Harva nuori kampaaja osaa leikata simppeliä polkkaa.

Vierailija
77/108 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis,

Olen miettinyt, miksei nuo "leikataan aina liikaa" -tasoituksessa kävijät voisi 'merkata' sitä mittaa hiuksiinsa?

Onhan noita kaiken maailman 'hiusmascaroita' mitkä lähtevät pesussa pois --> jollain tuollaisella piirtää vaikka jo kotona viivan latvoisin mihin saakka saa leikata.

Itselläni yleensä käynyt päin vastoin, pitkähköt hiukset, ja usein kun sanon että kaikki kuivat latvat saa ottaa pois/leikata reilulla kädellä mittaa tmv. on nippastu sentti pari (10cm:kin olisi monesti ollut ok itselle) Toki siis itsekin voisin sanoa täsmällisemmin :) mutta toisaalta luotan että kampaaja näkee mihin saakka se 'kuiva hamppu' on ja missä 'terve hius' paremmin mitä minä...

Vierailija
78/108 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotoonleikattu polkka, usein jäänyt ohuita kohtia välihiuksiin, kun muotoilussaksilla on lähtenyt liikaa jostakin kohtaa tai eri pituudella latva edestä. Ja kokeneita kampaajia olleet. 

Vierailija
79/108 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varata se lyhyt aika 30min siinä ei jää aikaa ohenteluun, tämän opin kantapään kautta.

Vierailija
80/108 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, meneekö sulla sillee, et on aina niitä bad hair dayta ja sit heti turvaudut kampaajalle ajanvaraukseen siinä toivossa, että pääsee eroon niistä bad hair daysta? Sit lopputulos on usein vielä huonompi :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi