Yle: Vauvoja syntyy niin vähän, ettei Kela ole jakanut yhtäkään vuoden 2025 äitiyspakkausta
Edellisen vuoden pakkauksia on jakamatta kymmeniä tuhansia. Uudet jäävät varastoon pölyttymään eikä vuodelle 2026 tilata mitään.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismin satoa. Elämää ei arvosteta ainoastaan rahaa millä asiaa koitetaan perustella.
Hassua miten monet laskevat asioiden arvon pelkästään rahassa. Kun ei tee lasta säästää 20 vuodessa jopa satoja tonneja rahaa. Satoja tonneja siis mihin - vaatteisiin ja lomiinko? Omakotitaloon jolla ei tee lapsettomana mitään? Kuinka pahasti kapitalistit ovat aivopesseet ihmiset? Koko ajan pitää olla elämystä elämyksen perään tai ihminen on köyhä ja köyhyys on pahinta kaikista!
Ne säästyneet rahat laitan harrastuksiin, koiraan, elämisen ja asumisen laatuun, autoon, satunnaiseen matkusteluun ja osan säästöön ja sijoituksiin. Miksei sinkku voisi asua ok-talossa? Itsekin asun - 120 neliötä vain minulle ja koiralleni, ihanaa asumisen väljyyttä.
Kuulostaa mahtavalta! Onnellista childfree-elämää sinne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, tämä maa tappaa itse itsensä sukupuuttoon lyhytnäköisillä leikkauksilla ja hirveällä yhteiskunnallisella ilmapiirillä johon järkevä nuori nainen ei ketään synnytä.
Väestö ei kasva enää mitenkään muuten kuin tuomalla tänne kehitysmaista aikuisia miehiä ja heillekään ei ole töitä, että se siitä hyödystä.
Eli aiemmat sukupolvet oli idi oo tte ja kun teki lapsia so dan ja nälä nhädä n alla?
Toimiva ehkäisy tuli saataville 1960-luvulla. Ennen sitä ainoa tapa olla tulematta raskaaksi oli ryhtyä nunnaksi.
Naisten kohtaama arvostus ts. arvostuksenpuute synnyttäjinä on luokattoman huonoa.
Kukaan täysjärkinen ei tee lapsia tähän maahan. Itseasiassa todella iso määrä nuoria tulee muuttamaan Suomesta pois.
Nyt otetaan etu rahana ja vaatteet ostetaan kierrätettyinä. Vauvanvaatteet eivät yhdellä lapsella paljon ehdi kulua.
Vauvan hyvin Reiman haalareitakin myydään kympillä torissa. Muita vaatteita kierrätetään maksutta äidiltä toisella. Kalleimmat merkkituotteet myydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan pohdittu realistisesti, vaan maalailtiin nimenomaan uhkakuvia ja ihan itsekin kirjoitettiin, että pahimmassa tapauksessa
Muutenkin epäviehättävä piirre ihmisessä miettiä aina uhkakuvia. Miehiltä sen vielä jotenkin ymmärtää, kun ovat perinteisesti enempi vastuussa kokonaisuudesta ja turvallisuudesta, mutta kyllä heilläkin positiivinen ajattelu ja luottavaisuus elämään on parempi kuin negatiivinen asenne ja pahimman pelkääminen ilman syytä.
Tuo 28v lapseton nainen miettii kuin MIES jolla on jo lapset, vaimo, talot ja maat ja ensi vuoden kuivuuteen/hallaan pitäisi varautua..Ei, vaan hän miettii kuten vastuullinen vanhempi, millaiseen maailmaan lapsensa tuo, jos tuo. Jos ei ole tarjolla kuin epävarmuutta eikä ole rahallisia resursseja tarjota lapselle varmaa työpaikkaa omasta firmasta - järkevä ihminen miettii näitä.
Ei miettinyt, vaan kieriskeli PAHIMMASSA mahdollisessa vaihtoehdossa ja siinä miten voi jäädä milloin tahansa työttömäksi ja sitten sosiaalitukien tasoa (uutta työtä ei ilmeisesti ole mahdollisuutta saada) jne.
Käsittämätöntä, suorastaan ällöttävää negatiivisuutta ja sairaalloista pelkoa ja turvallisuushakuisuutta maassa, joka on jo maailman turvallisimpia!!!!
Tuollaiset ihmiset ei mitään uusia innovaatioita luo tai muutenkaan vie tätä maailmaa mihinkään, joten hyvä kun eivät lisäänny. Heillä on vain omat pelkonsa, turvattomuutena ja lukkiutunut mieli. Heidän mieli toimii niin, ettei se näe ratkaisuja ja mahdollisuuksia, vaan pelkkiä uhkia ja pelkoja. Neuroottisia naisia jotka eivät sovellu kasvattajiksi, ja sinä pidät normaalina ja järkevänä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismin satoa. Elämää ei arvosteta ainoastaan rahaa millä asiaa koitetaan perustella.
Hassua miten monet laskevat asioiden arvon pelkästään rahassa. Kun ei tee lasta säästää 20 vuodessa jopa satoja tonneja rahaa. Satoja tonneja siis mihin - vaatteisiin ja lomiinko? Omakotitaloon jolla ei tee lapsettomana mitään? Kuinka pahasti kapitalistit ovat aivopesseet ihmiset? Koko ajan pitää olla elämystä elämyksen perään tai ihminen on köyhä ja köyhyys on pahinta kaikista!
Ne säästyneet rahat laitan harrastuksiin, koiraan, elämisen ja asumisen laatuun, autoon, satunnaiseen matkusteluun ja osan säästöön ja sijoituksiin. Miksei sinkku voisi asua ok-talossa? Itsekin asun - 120 neliötä vain minulle ja koiralleni, ihanaa asumisen väljyyttä.
Yksin asuva ei todellakaan tarvitse 120 neliötä. Ei ihme, että planeetta on finaalissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisääntyminen on vapaaehtoista.
Ihmiset ei halua lisääntyä koska heillä on parempaakin tekemistä. He tekevät sitä mikä tekee heidät onnelliseksi. Lapsien hankkiminen ei tee. Oma valinta, turha sitä on muiden ulista.
Sivusta on helppo huudella toisten ihmisten lisääntymiseen liittyen, koska:
- ei tarvitse itse olla raskaana muiden lapsia
- ei tarvitse itse synnyttää muiden lapsia
- ei tarvitse itse kasvattaa muiden lapsia
- ei tarvitse itse maksaa muiden lapsia
Tekopyhää ja idiotismia siis arvostella toisia heidän valinnoistaan.
Vai luuleeko joku olevansa täällä taikamaailman kuningatar joka saa päättää kuinka monta lasta hänen alamaiset prinsessat synnyttää? Herätys, kellään ei ole valtaa toisen kehoon...
Niin no mä oon neljän lapsen isä. Lapsien tekemättömyys varastaa meiltä kaikilta.
Et ole yhtäkään lasta kantanut etkä synnyttänyt. Sun mielipiteillä ei ole väliä. Olet teettänyt toisella ihmisellä työt ja lyönyt oman leimasi päälle näkemättä sekuntiakaan vaivaa sen ihmisen tekemiseen joka syntyi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapsi tarvitsee? Rakkautta, rajoja, vanhemman joka vahtii vieressä leikkejä, opettaa asioita ja välittää. Oikein mitään tuosta ei osteta rahalla. Ihmiset on aivopesty hulluiksi juoksemaan tyhjänpäiväisten asioiden perässä.
Miksi levität valheita?
Kaikissa länsimaissa lapsen kasvatus 18v asti maksaa noin 150-200t. Euroa. Yhdysvalloissa noin 310t. Euroa. Nämä tiedot on suoraan maiden tilastokeskuksilta tai vastaavilta. Suomessakin luku oli Stakesin mukaan vuonna 2013 vielä 130t. Euroa, josta se on varmasti kiivennyt tuonne 150-200t. Euron haarukkaan.
Rakkaudella ei makseta laskuja. Rakkaudesta jankuttaa eniten ne joilla ei ole lapselleen mitään muuta annettavana.
Jos jättää lapset hankkimatta, säästöä tulee siis satojatuhansia euroja, jotka voi investoida omaan vanhuuden hoivaan. Ja ehkä saattaisi jopa hetken nauttia elämästä rahoillaan.
#Childfree
Vierailija kirjoitti:
Jokin aika sitten luin jutun, jossa kerrottiin, että syntyvyys on Suomessa laskenut eniten kaikkein pienituloisimpien keskuudessa. Eli keski- ja hyvätuloiset lisääntyvät edelliseen malliin, mutta he, jotka tarvitsisivat yhteiskunnan tukia lastensa elättämiseen, "ymmärtävät olla lisääntymättä" tässä poliittistaloudellisessa tilanteessa.
Ymmärrän erittäin hyvin. Vaikka nyt saisi jonkun parin tonnin vauvarahan, se ei riitä, kun se lapsi pitää elättää 18 vuotiaaksi. Signaali on se, että valtiolta on rahat loppu, joten pitää olla luottoa omaan henkilökohtaiseen talouteen, jotta rahat riittävät lapsen kasvattamiseen.
Samaan aikaan pitäisi revetä töihin ja hoitamaan vielä omat ja mahdolliset puolison vanhemmat, kun hallitus on jalosti esittänyt, ettätehän voitte itse hoitaa iäkkäät vanhemmat siinä työn ja lastenkasvatuksen sivussa. Samalla pitäisi jotenkin pitää sitä parisuhdetta yllä, huolehtia omasta terveydestään ja nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, tämä maa tappaa itse itsensä sukupuuttoon lyhytnäköisillä leikkauksilla ja hirveällä yhteiskunnallisella ilmapiirillä johon järkevä nuori nainen ei ketään synnytä.
Väestö ei kasva enää mitenkään muuten kuin tuomalla tänne kehitysmaista aikuisia miehiä ja heillekään ei ole töitä, että se siitä hyödystä.
onnea suomi 0 vauvaa vuodelle 2025
Taloudelliset syyt on toki merkittävä tekijä olla tekemättä lapsia (vaikuttaa varsinkin toisten ja kolmansien lapsien tekemiseen, ettei haluta laskea ensimmäisen lapsen elintasoa toisen ja kolmannnen myötä). Ongelmahan ei ole vain ensimmäistä lasta hankkivilla, vaan myös siinä, että lapsiperheissä tehdään vain yksi lapsi, eikä enää toista.
Tuohon vaikuttaa suuresti myös vanhemmuuden paineet, kyttäämisen kulttuuri kaikista tekemisistäsi, ja konkreettisen avun puute sekä lähimmäisiltä että yhteiskunnalta (esim. lastenhoitoapu tarvittaessa, päin vastoin sanotaan, että jos palkkaat rahallakin jonkun hoitoavun pariksi tunniksi sinut luokitellaan työnantajaksi ja sinun pitää raportoida maksamasi palkat ja maksaa sivukulut jne.)
Vielä 20v sitten ei kellekään tullut mielenkään alkaa leikkiä virallista työnantajaa, jos vähän vippasit naapurintytölle jotain lapsenlikkana olemisesta. Isovanhemmatkin on usein vielä töissä pikkulapsiaikana, kun ennen olivat jo alle 60-vuotiaina eläkkeellä. Kukaan ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli aiemmat sukupolvet oli idi oo tte ja kun teki lapsia so dan ja nälä nhädä n alla?
Toimiva ehkäisy tuli saataville 1960-luvulla. Ennen sitä ainoa tapa olla tulematta raskaaksi oli ryhtyä nunnaksi.
Mä katoin jotaki seksi-suomen historiaa yleltä nii siin joku mummo kerto et ne pani 50-luvulla silleen et mies ei tullu sisään jos ei haluttu lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ne tekee vielä lapsia joilla on isot perityt varallisuudet ja ovat immuuneja työmarkkinoiden romahtamiselle ja sosiaaliturvan romuttamiselle. se on aika pieni osa väestöä
Tämä. Miksi tekisin lapsen, kun omat työni voivat loppua koska tahansa ja sosiaaliturvasta ei ole takeita? Pahimmassa tapauksessa olisin rahaton enkä pystyisi huolehtimaan lapsesta.
Ja millä sen lapsen olisi tarkoitus aikuisena elättää itsensä? Työpaikkoja on jo nyt liian vähän, ja 20v päästä niitä on varmaan vielä vähemmän.
N28
Olen kanssasi samaa mieltä. Kun uusia kansalaisia EI synny, kaikki pääsevät haluamaansa opiskelupaikkaan (nyt 1000 pyrkijää ja 10 pääsee), kaikille on töitä, työttömyys 0%. Kaikille on asuntoja, asunnottomuus 0%, sosiaaliapua 0%, koska kaikki ansaitsevat itse kulutuksensa, kaikki ovat mieleltään terveitä, eikä masennusta ole, koska kaikilla on työtä ja rahaa riittävästi.
Eikö ole hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisääntyminen on vapaaehtoista.
Ihmiset ei halua lisääntyä koska heillä on parempaakin tekemistä. He tekevät sitä mikä tekee heidät onnelliseksi. Lapsien hankkiminen ei tee. Oma valinta, turha sitä on muiden ulista.
Sivusta on helppo huudella toisten ihmisten lisääntymiseen liittyen, koska:
- ei tarvitse itse olla raskaana muiden lapsia
- ei tarvitse itse synnyttää muiden lapsia
- ei tarvitse itse kasvattaa muiden lapsia
- ei tarvitse itse maksaa muiden lapsia
Tekopyhää ja idiotismia siis arvostella toisia heidän valinnoistaan.
Vai luuleeko joku olevansa täällä taikamaailman kuningatar joka saa päättää kuinka monta lasta hänen alamaiset prinsessat synnyttää? Herätys, kellään ei ole valtaa toisen kehoon...
Niin no mä oon neljän lapsen isä
Hikistä hommaa on ollu se lasten tekeminen munki osuudelta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan sinä olet. Ei silloin ollut vaihtoehtoja, kun avioliitto oli oikeastaan pakollinen, eikä ollut ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatkohan pariskunnat ymmärtäneet, että tällaisessa talous-, ilmasto- sekä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa ei haluta jälkikasvua kokemaan näitä kärsimyksiä?
Jos katsotaan viimeisiä milleniaaleja jotka aikuistuneet kymmenen vuotta sitten, maastahan on tullut helvetti jos vertaa johonkin 80-lukuun.
Meitä oli 80- luvulla 500 oppilasta ylä-asteella. Vaan KAHDELLA viidestäsadasta sellaisia mielenterveydellisiä ongelmia, etteivät pystyneet käymään koulussa. Tarkkiksella oli parikymmentä oppilasta, erityisluokalla 10. Hyvin vaikea ymmärtää, että mikä ihme on vuosikymmenten aikana aiheuttanut nykyisen tilanteen.
Kotikasvatus on muuttunut. 80-luvulla oli tiukka kuri ja remmi viuhui. Nykyisin vanhemmat ovat lastensa kavereita ja puhutaan tunteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, samoin sulle!
Jos sitten putoaa oravanpyörästä menettämällä työpaikan tai sairastumalla vakavasti ihminen menettää entisen statuksensa ja hänestä tulee luuseri. Eivätkö ihmiset tajua, että tämä retoriikka on se jolla heitä pidetään lieassa?
Yksi päivä mietin mitä tarvitsen: kodin eli suojan kylmältä, vaatteita, ruokaa, läheisiä ja terveydenhoitoa. Sitten mietin paljonko rahaa tuohon lopulta menee. 400 000 e? Miljoona? Ei, paljon vähemmän.
Mitä lapsi tarvitsee? Rakkautta, rajoja, vanhemman joka vahtii vieressä leikkejä, opettaa asioita ja välittää. Oikein mitään tuosta ei osteta rahalla. Ihmiset on aivopesty hulluiksi juoksemaan tyhjänpäiväisten asioiden perässä.