Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Vauvoja syntyy niin vähän, ettei Kela ole jakanut yhtäkään vuoden 2025 äitiyspakkausta

Vierailija
06.08.2025 |

https://yle.fi/a/74-20176033

Edellisen vuoden pakkauksia on jakamatta kymmeniä tuhansia. Uudet jäävät varastoon pölyttymään eikä vuodelle 2026 tilata mitään.

Kommentit (261)

Vierailija
1/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, tämä maa tappaa itse itsensä sukupuuttoon lyhytnäköisillä leikkauksilla ja hirveällä yhteiskunnallisella ilmapiirillä johon järkevä nuori nainen ei ketään synnytä.

Väestö ei kasva enää mitenkään muuten kuin tuomalla tänne kehitysmaista aikuisia miehiä ja heillekään ei ole töitä, että se siitä hyödystä.

Vierailija
2/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla aika vammainen että haluaa tänne jonkun lapsen kärvistelemään muutaman hikisen satasen tuilla elämänsä ajaksi jossain yksiössä.

Sitä on luvassa jos ei synny kultalusikka suussa. Edes tohtorin tutkinnolla ei saa töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne tekee vielä lapsia joilla on isot perityt varallisuudet ja ovat immuuneja työmarkkinoiden romahtamiselle ja sosiaaliturvan romuttamiselle. se on aika pieni osa väestöä

Vierailija
4/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää vaihtelee vuosittain, ei ole ensimmäinen kerta kun ei ole vielä saatu uutta pakkausta käyttöön. Mun 2006 syntynyt sai sen vuoden kesällä myös edellisen vuoden pakkauksen. 

Vierailija
5/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopulit on synnyttänyt kakaroita niin paljon ettei äitiyspakkauksia ole riittänyt Suomi neidoille.

Vierailija
6/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, tämä maa tappaa itse itsensä sukupuuttoon lyhytnäköisillä leikkauksilla ja hirveällä yhteiskunnallisella ilmapiirillä johon järkevä nuori nainen ei ketään synnytä.

Väestö ei kasva enää mitenkään muuten kuin tuomalla tänne kehitysmaista aikuisia miehiä ja heillekään ei ole töitä, että se siitä hyödystä.

Ja me verotetaan lapsiperheet nälkäkuoleman partaalle ja sit halutaan tuoda tänne kehitysmaista ei-valkosia aikusia miehiä tilalle. Me tehdään ite tää sukupuutto.

Vierailija
7/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatkohan pariskunnat ymmärtäneet, että tällaisessa talous-, ilmasto- sekä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa ei haluta jälkikasvua kokemaan näitä kärsimyksiä?

Jos katsotaan viimeisiä milleniaaleja jotka aikuistuneet kymmenen vuotta sitten, maastahan on tullut helvetti jos vertaa johonkin 80-lukuun.

Vierailija
8/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi 2020-luvun alussa vauvoja syntyi odotettua enemmän. Sen takia Kelassa arvioitiin, että kehitys jatkuu. Niin ei käynytkään, minkä takia viime vuoden äitiyspakkauksia on edelleen jakamatta.

Tässä näkyy juuri se, että ihmiset jättää vauvoja tekemättä, koska on kaikkea muuta tekemistä. Koronan aikaan maailma sulkeutui ja se muu tekeminen lähti, joten vauvoja syntyi enemmän. 

Vierailija
9/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi lopettaa kokonaan tuo, Made in China tuotteita täynnä koko laatikko... Rahana avustukset pelkästään, ja sen pitäis olla huomattavasti enemmän kuin tuo 170e mikä nykyään katsotaan määräksi jos haluaa avustuksen rahana. Esimerkiksi 500e vois jo tuntua siltä että lapsiin halutaan panostaa, vauvan tarvikkeet vie paljon rahaa.

Vierailija
10/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiivisten ja masentuneiden ihmisten ei kannata lisääntyä, ketjustakin huomaa. 

Masentuneella on usein suhteellisuudentaju kadoksissa, ja toki Suomessa on myös oikeasti viimeisen 15 vuoden aikana reilusti kohonneet standardit sille mitä kaikkea pitää olla jotta voi lisääntyä. 

Vierailija
11/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi lopettaa kokonaan tuo, Made in China tuotteita täynnä koko laatikko... Rahana avustukset pelkästään, ja sen pitäis olla huomattavasti enemmän kuin tuo 170e mikä nykyään katsotaan määräksi jos haluaa avustuksen rahana. Esimerkiksi 500e vois jo tuntua siltä että lapsiin halutaan panostaa, vauvan tarvikkeet vie paljon rahaa.

Ajatella että Purra  lupasi ihan pallon kustantaa pakkaukseen lasten  teko houkuttimiseksi....  on se kyllä moukka.🤣🤣🤣

Vierailija
12/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja me verotetaan lapsiperheet nälkäkuoleman partaalle ja sit halutaan tuoda tänne kehitysmaista ei-valkosia aikusia miehiä tilalle. Me tehdään ite tää sukupuutto.

Ei tieteenkään ole viisasta tehdä lapsia köyhyyteen ja epävarmuuteen.  👍🏻👍🏻👍🏻

Vierailija
13/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi 2020-luvun alussa vauvoja syntyi odotettua enemmän. Sen takia Kelassa arvioitiin, että kehitys jatkuu. Niin ei käynytkään, minkä takia viime vuoden äitiyspakkauksia on edelleen jakamatta.

Tässä näkyy juuri se, että ihmiset jättää vauvoja tekemättä, koska on kaikkea muuta tekemistä. Koronan aikaan maailma sulkeutui ja se muu tekeminen lähti, joten vauvoja syntyi enemmän. 

Kävi ku muilleki eläinlajeille ois käyny. Urokset ja naaraat suljettiin samaan tilaan niin ne alko parittelemaan.

Vierailija
14/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopulit on synnyttänyt kakaroita niin paljon ettei äitiyspakkauksia ole riittänyt Suomi neidoille.

Kuinka tyhmä voi joku olla? Ilmeisesti äärettömän. 

Vierailija
15/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ne tekee vielä lapsia joilla on isot perityt varallisuudet ja ovat immuuneja työmarkkinoiden romahtamiselle ja sosiaaliturvan romuttamiselle. se on aika pieni osa väestöä

Tämä. Miksi tekisin lapsen, kun omat työni voivat loppua koska tahansa ja sosiaaliturvasta ei ole takeita? Pahimmassa tapauksessa olisin rahaton enkä pystyisi huolehtimaan lapsesta.

Ja millä sen lapsen olisi tarkoitus aikuisena elättää itsensä? Työpaikkoja on jo nyt liian vähän, ja 20v päästä niitä on varmaan vielä vähemmän.

N28

Vierailija
16/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Miksi tekisin lapsen, kun omat työni voivat loppua koska tahansa ja sosiaaliturvasta ei ole takeita? Pahimmassa tapauksessa olisin rahaton enkä pystyisi huolehtimaan lapsesta.

Ja millä sen lapsen olisi tarkoitus aikuisena elättää itsensä? Työpaikkoja on jo nyt liian vähän, ja 20v päästä niitä on varmaan vielä vähemmän.

N28

Kysy tuota gazalaisilta. Siellä oli vuonna 2023ki syntyvyys 3,5 lasta per nainen.

Vierailija
17/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntyminen on vapaaehtoista.

Ihmiset ei halua lisääntyä koska heillä on parempaakin tekemistä. He tekevät sitä mikä tekee heidät onnelliseksi. Lapsien hankkiminen ei tee. Oma valinta, turha sitä on muiden ulista.

Sivusta on helppo huudella toisten ihmisten lisääntymiseen liittyen, koska:

- ei tarvitse itse olla raskaana muiden lapsia

- ei tarvitse itse synnyttää muiden lapsia

- ei tarvitse itse kasvattaa muiden lapsia

- ei tarvitse itse maksaa muiden lapsia

Tekopyhää ja idiotismia siis arvostella toisia heidän valinnoistaan.

Vai luuleeko joku olevansa täällä taikamaailman kuningatar joka saa päättää kuinka monta lasta hänen alamaiset prinsessat synnyttää? Herätys,  kellään ei ole valtaa toisen kehoon...

Vierailija
18/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla aika vammainen että haluaa tänne jonkun lapsen kärvistelemään muutaman hikisen satasen tuilla elämänsä ajaksi jossain yksiössä.

Sitä on luvassa jos ei synny kultalusikka suussa. Edes tohtorin tutkinnolla ei saa töitä.

Juuri tämä. Ihmisille ei ole realiteetit kunnossa. Kaikki haluaa lapsille parasta mutta ei ymmärrä mitään todellisuudesta.

Vierailija
19/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyminen on vapaaehtoista.

Ihmiset ei halua lisääntyä koska heillä on parempaakin tekemistä. He tekevät sitä mikä tekee heidät onnelliseksi. Lapsien hankkiminen ei tee. Oma valinta, turha sitä on muiden ulista.

Sivusta on helppo huudella toisten ihmisten lisääntymiseen liittyen, koska:

- ei tarvitse itse olla raskaana muiden lapsia

- ei tarvitse itse synnyttää muiden lapsia

- ei tarvitse itse kasvattaa muiden lapsia

- ei tarvitse itse maksaa muiden lapsia

Tekopyhää ja idiotismia siis arvostella toisia heidän valinnoistaan.

Vai luuleeko joku olevansa täällä taikamaailman kuningatar joka saa päättää kuinka monta lasta hänen alamaiset prinsessat synnyttää? Herätys,  kellään ei ole valtaa toisen kehoon...

Niin no mä oon neljän lapsen isä. Lapsien tekemättömyys varastaa meiltä kaikilta.

Vierailija
20/261 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli aiemmat sukupolvet oli idi oo tte ja kun teki lapsia so dan ja nälä nhädä n alla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme