Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntuu hassulta, että työnteko on kaikkien velvollisuus, mutta toisaalta töitä on tarjolla vain harvoille

Vierailija
06.08.2025 |

Jos kerran kaikki ihmiset halutaan töihin, niin eikö yhteiskuntajärjestelmän sitten pitäisi olla sellainen, että valtio osoittaa ihmisille työpaikan jos työpaikkaa ei muuten ole saanut?

Ainakin loogisesti ajatellen pitäisi.

Mutta toisaalta jos valtio ei halua osoittaa ihmisille töitä, niin sitten pitäisi myös lopettaa valitus siitä, että ihmiset ovat työttöminä ja antaa työttömien olla rauhassa.

Kommentit (132)

Vierailija
101/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja työttömältä on kielletty lisätyöt esim pikkulisätienestit joista voisi maksaa veroakin lisää, mutta työkyvytön saa 900 e kk  min ja päälle saa tienata 1500 e "työkyvyttömänä". Sukulaiseni on työkyvyttömyyyseläkkeellä jo 48 vuotiaana ja saa 2400 e eläkettä! + päälle tekee puolityötä ja saa siitä 1500 e lisätuloja. Eli työkyvyttömänä hän tienaa 3900 e kuussa! 

Miten työkyvytön voi tehdä yhtään työtä?

Vierailija
102/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on vielä hassumpaa että minun pitäisi verovaroillani rahoittaa koko ikänsä sohvaruokinnassa elävän elämä. Kun asiaa miettii vähänkään tarkemmin, niin tuo on aivan järjetöntä ja aivan viime vuosikymmenten aikana mahdollistettu juttu. Olemme itse ilmeisesti sokeutuneet järjestelmämme järjettömyyteen ja tarvitaan joku ulkopuolinen taho, esimerkiksi IMF korjaamaan tuo mielettömyys. Jokainen on velvollinen elättämään itsensä ja perheensä.

Ai niinkuin 1800-luvulla? Huutolaisaikoina ja muutoin? Entäs noissa muissa valtioissa, joissa jokainen on velvollinen elättämään itsensä ja perheensä, onko siellä kaikki kivoja yrittäjiä ja valkokaulustyöntekijöitä? Ei yhtään rikollisia, mafioista puhumattakaan, eikä jengejä, ihmiskauppaa (prostituutio) tai muuta vastaavaa ongelmaa? Eikä tietenkään mitään slummeja heille, jotka eivät onnistu tässä työn saamisessa vaikka mitä tekisivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on vielä hassumpaa että minun pitäisi verovaroillani rahoittaa koko ikänsä sohvaruokinnassa elävän elämä. Kun asiaa miettii vähänkään tarkemmin, niin tuo on aivan järjetöntä ja aivan viime vuosikymmenten aikana mahdollistettu juttu. Olemme itse ilmeisesti sokeutuneet järjestelmämme järjettömyyteen ja tarvitaan joku ulkopuolinen taho, esimerkiksi IMF korjaamaan tuo mielettömyys. Jokainen on velvollinen elättämään itsensä ja perheensä.

Ai niinkuin 1800-luvulla? Huutolaisaikoina ja muutoin? Entäs noissa muissa valtioissa, joissa jokainen on velvollinen elättämään itsensä ja perheensä, onko siellä kaikki kivoja yrittäjiä ja valkokaulustyöntekijöitä? Ei yhtään rikollisia, mafioista puhumattakaan, eikä jengejä, ihmiskauppaa (prostituutio) tai muuta vastaavaa ongelmaa? Eikä tietenkään mitään slummeja heille, jotka eivät onnistu tässä työn saamisessa vaik

Prostituutio on hyvä asia.  Naiset haluaa rahaa ja miehet seksiä niin siinä vaihdanta toimii.

Vierailija
104/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin. Jos ei ole työpaikkoja tarjolla, perusta firma.

Näin kaikki muutkin joutuvat toimimaan.

Kaikki eivät ole varakkaita joilla on pääomaa sivussa firman perustamista varten. 

Ota lainaa.

Hei Pankki! Olen toimeentulotuella oleva työtön, mutta minulla on ajatus yritykseksi. Ei, en ole tehnyt yrityssuunnitelmaa, mutta kyllä tämä idea toimii! Työllistän itseni, sitähän valtio haluaa. Niin eli, tarvitsen lainan yrityksen perustamiseen.

...

Haloo?

...

Haloo, Pankki?

Vierailija
105/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ole varakkaita joilla on pääomaa sivussa firman perustamista varten. 

Ota lainaa.

Hei Pankki! Olen toimeentulotuella oleva työtön, mutta minulla on ajatus yritykseksi. Ei, en ole tehnyt yrityssuunnitelmaa, mutta kyllä tämä idea toimii! Työllistän itseni, sitähän valtio haluaa. Niin eli, tarvitsen lainan yrityksen perustamiseen.

...

Haloo?

...

Haloo, Pankki?

Mee Slushiin esittelemään sun startuppia sijottajille. 

Vierailija
106/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli työmahdollisuuksia kaikille halukkaille, kun automaatio ja digitalisaatio ei ollut vielä korvannut niin paljon työpaikkoja, saati työpaikkojen vieminen halpamaihin pois Suomesta.

Tätä ei ole vaan haluttu tunnustaa vaan poliitikot elävät yhä jossain kuvitelmassa että automaatio ei vie työpaikkoja ja työttömät ovat vain laiskoja. Se on ilmeisesti laiskan poliitikon helppo tulkinta niin ei tarvitse itse tehdä mitään asioiden korjaamiseksi.

Vierailija
107/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisihan se olla niinkin, mutta silloin se korvaus olisi käytännössä sama, mitä työtön nyt saa käteen.

Sen työn kun pitäisi tuottaakin jotain, ei siitä mitään hyötyä ole kellekään, että valtio alkaa vain keksiä jotain tyhjänpäiväisiä työtehtäviä saadakseen ihmiset töihin, mikä kustannetaan sitten niiden tuottavaa työtä tekevien verovaroin.

Kyllähän täällä töitä riittää. Esim. vanhainkodeissa ja päiväkodeissa tarvittaisiin oikeasti enemmän hoitajia, mutta kun ei ole varaa maksaa palkkoja. Siksi on säädetty mitoitukset, minkä verran pitää vähintään olla väkeä töissä niissä.

Ja julkisen puolen terveyskeskukset ja hoitojonot. Tosin niissä ei voi työskennellä kuka tahansa.

Vierailija
108/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi saada toimitusjohtajan palkkaa nousematta kotisohvalta vaikka osaamisen puolesta peruskoulu on suoritettu vitosen keskiarvolla ja sen jälkeen on lorvittu sohvalla.

Kaltaisesi lorvijat ovat syy miksi työttömiä tulee kyykyttää vielä enemmän. Ehkä se jossain vaiheessa alkaa työntekokin maistumaan.

Ja mitäs työtä sinulla olikaan tarjolla? 

Perusta firma jos ei töitä löydy. Vihervasemmistolaisten sohvallamakoilijoiden mukaan firmasta saa rahaa ettei paskalle taivu.

Okei, ostatko sinä sitten mun yrityksen palveluita, vai oletko "tein ite, säästin" tyyppi, kuten monet suomalaiset?

Perusta kahvila! Mutta mä en ainakaan osta sieltä mitään, kun samalla hinnalla saa paketillisen kahvia!

Perusta leipomo! Mutta mä en

Voinhan minä keksiä vaikka Virtuaalikissakahvila, Vauvaformularadan, levykaupan 1920-luvun jazzille tai kutomon ylijäämärenkaille rengastehtaalta uusiokäyttöön, mutta onko sille kysyntää? 

Yrityshän pitää nimenomaan perustaa sen perusteella, että mille sitä kysyntää on. Kahvilat, kampaamot, korjaamot jne, ovat porskuttaneet syystäkin sen 100 vuotta, mutta on aivan turha nillittää, että perusta yritys jos samaan hengenvetoon on sitä mieltä, että minä en ainakaan niiden palveluita osta.

Yritys ei ole mikään työllistymisen hokkuspokkus, kuten moni kuvittelee. Suurin osa yrityksistä laittaa lapun luukulle 2-3 vuoden kulutta perustamisesta asiakaskadon takia.

Vierailija
109/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli työmahdollisuuksia kaikille halukkaille, kun automaatio ja digitalisaatio ei ollut vielä korvannut niin paljon työpaikkoja, saati työpaikkojen vieminen halpamaihin pois Suomesta.

Tätä ei ole vaan haluttu tunnustaa vaan poliitikot elävät yhä jossain kuvitelmassa että automaatio ei vie työpaikkoja ja työttömät ovat vain laiskoja. Se on ilmeisesti laiskan poliitikon helppo tulkinta niin ei tarvitse itse tehdä mitään asioiden korjaamiseksi.

Se on normaalia kehitystä

Vierailija
110/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Y-tunnus antaa työpaikan.  Valtion ei pidä työllistää ketään.

Sosialismiin ei ole enää varaa.

Kasvaneisiin rikoskustannuksiin ja poliisivalvontaan sitten on? Ja omiin aidattuihin ja vartioituihin koteihin? Vai onko tuolla muissa maissa kenties vähemmän rikollisuutta, mafioita, huumeita, ryöstöjä jne. kun valtiolla ei ole työttömyyden varalle tarjota työttömyyskorvausta? Tervemenoa nyt vaikka Brasiliaan, Indonesiaan tai USA:han!

Noinko se olisi siihen aikaan, kun Suomessa ei vielä ollut sosiaaliturvaa?

Oliko maailmassa yleensäkin vaikka 1800-luvulla hirveästi jengejä, mafioita, huumekauppaa ymv.? Ryöstöjä, murhia, varkauksia, anastuksia jne. ainakin oli nykyistä enemmän, sekä perheenjäsenten myymistä esim. ei varaa ruokkia lapsia -> myydään ne hyvään kotiin. Ihan iso ongelma vielä 1900-luvun alkupuolella. Prostituutio toki työllistää aina, varmasti ihan sopiva ammatti myös sinun vaimolle, tyttärelle tai naisena sinulle itsellesi. 

Globaalissa maailmassa ei voida ajatella, että hei, tää toimi 1865 niin toimii se nytkin. Nyt voi kotisohvalta käsin liittyä vaikka Italian mafian salakuljetusrinkiin tai palkkautua räjäyttämään parit ostoskeskukset rahaa vastaan, kun ei ole mitään menetettävää kuin hengensä, jos ei ruokaa ja turvaa saa muualta.

Toki. Mikäs siinä. Otetaan vaan yksintein käyttöön taas vanhat hyvät tavat. Huutolaisuus, työttömyys rikolliseksi, ovelta ovelle kaupustelu ja kerjääminen, joka oli voimissaan vielä 1960-luvulla. Ne ketkä eivät selviä, voivat talvella kuolla lumihankeen, kuten vanhaan hyvään aikaan.

Tervemenoa!

Vierailija
111/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Y-tunnus antaa työpaikan.  Valtion ei pidä työllistää ketään.

Sosialismiin ei ole enää varaa.

Kasvaneisiin rikoskustannuksiin ja poliisivalvontaan sitten on? Ja omiin aidattuihin ja vartioituihin koteihin? Vai onko tuolla muissa maissa kenties vähemmän rikollisuutta, mafioita, huumeita, ryöstöjä jne. kun valtiolla ei ole työttömyyden varalle tarjota työttömyyskorvausta? Tervemenoa nyt vaikka Brasiliaan, Indonesiaan tai USA:han!

Sivistysmaissa saa kotiin tunkeutuvan rosvon surutta tappaa.

Juu ihan varmaan saa :D Taas näitä (persujen??? inkkelien?? no miesten ainakin) fantasioita siitä, että kaikkien pitää pärjätä omillaan ja minä isolla pyssyllä oikein Rambona ammun kaikki tunkeutujat ja olen aina voittaja!

Vierailija
112/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kuin koulu. Sitä on pakko käydä mutta siitä ei tarvitse olla mitään hyötyä opiskelijalle.

Vierailija
113/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole velvollisuus mutta yksinkertaisin tapa saada rahaa mitä on pakko olla

Vierailija
114/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota lainaa.

...

Haloo?

...

Haloo, Pankki?

Mee Slushiin esittelemään sun startuppia sijottajille. 

Pääseekö sinne ihan vaan sillä, että menee ovelle ja sanoo, että haluan perustaa vaikka kissakahvilan? Ja saako sieltä heti sijoittajan tälle, vaikka siellä onkin vaan teknologia-alan porukkaa?

T: Slushia järjestävä

Vierailija
115/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perustanut yrityksen. Yli 20 ihmistä on töissä. Raskas polku toki, mutta työntekijät ja asiakkaat tykkäävät. Ja niitä verojakin on tullut maksettua. Toista miljoonaa tilitetään verottajalle kylmää käteistä yhtiön kassasta joka vuosi.

Kiitokseksi saan jatkuvaa määkimistä, että pitäisi YEL:iä nostaa, verotusta pitäisi kiristää, verovähennysoikeuksia pitäisi pienentää ja vaikka mitä heikennystä. Ei siis mitään puolen prosenttiyksikön muutoksia, vaan radikaaleja muutoksia.

Täytyy myöntää, että oma mielenkiintoni kontribuoida yhteiskuntaan on romahtanut siitä kun 15 vuotta sitten aloittelin yrittämisen. Kaiken tämän jälkeen halutaan rankaista oikeen kunnolla muuttamalla pelisääntöjä.

Vierailija
116/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on normaalia kehitystä

Niin on ja on huolestuttavaa, että Suomessakin lähinnä vaan vihellellään kädet taskussa ja eletään kultaista 1930-lukua renkeineen ja piikoineen, vaikka ollaan digitaaliyhteiskunnassa tekoälyn ja robotiikan jo ollessa ovella. Puhumattakaan transhumanismista ja sen mahdollisista vaikutuksista tulevaisuuden työhön, esim. saako sirulla aivojaan päivittänyt työpaikan paremmin kuin normiaivoinen, jolla ei ole edes mahdollisuutta asentaa kybersirua päähänsä? Tekoäly on vienyt minunkin alaltani reilusti työpaikkoja, koska yrittäjät ja yritykset säästävät rahaa sillä, että asian tekee kone ilmaiseksi. Minä kun maksan, jos minut ottaa palkkalistoille. Kone nakuttaa halutut asiat vaikka 1 aikaan yöllä seuraavat 14h putkeen eikä halua muuta vastalahjaksi kuin sähköä jolla toimia. Lisäksi työ on nopeampaa tekoälyllä ja sekin houkuttaa ihmisiä mieluummin sen pariiin.

Kansalaispalkka olisi ratkaisu tähän. Silloin ne 2h/viikko keikatkin kannattaisivat ja lisäisivät tilipussiin rahaa,sekä kerryttäisivät osaamista, avaisivat ovia ja auttaisivat verkostojen luomisessa. Ei tarvitsisi olla yrittäjä Y-tunnuksella tai freelancer, ja pelätä toimeentulonsa puolesta. Nälkä ja kodittomuus VS ehkä mahdollisesti kenties tarpeeksi töitä tässä kuussa selviämään menoista. Helppo ratkaisu.

Joo ei. Mitään ei tehdä. Robotiikkaa ja tekoälyä ei edes huomioda, kun kyllä tekevälle töitä aina löytyy! Reippaaasti vaan puristat kättä ja katsot silmiin :) Jos ei tärppää, olet tietysti vaan vellihousulaiskamato. Kyllä 1930-luvullakin sai töitä, kun vaan reippaasti käveli maataloon isännän puheille tai tehtaaseen kättelemään tehtaan johtajaa. Kumma kun eivät enää osaa kävellä vaan töihin ja kätellä. Silloinkin tehdas työllisty niin hyvin, kyllä se tehdas edelleen pyörii samoilla koneilla ja ihmismäärillä näin 100 vuotta myöhemmin.

Vierailija
117/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmäärän vähenemisestä pääosin automaation ja globaalisaation myötä - kun töitä ei vaan pakerreta Suomessa suomalaisten kesken, vaan työntekijät ja yritykset kilpailevat ihan koko maailman yritysten ja työntekijöiden kanssa - näkyy erityisen hyvin pienillä paikkakunnilla.

1990-luvulla minun nuoruudessa meidän pienen paikkakunnan kaksi tehdasta olivat varma työllistäjä. Sinne pääsi hyvällä onnella jo 16-vuotiaana kesätöihin ja siitä aikuisena suoraan eläkeputkeen. Paikkakunnalla oli monta muutakin työllistävää yritystä ja tahoa; kaksi kahvilaa, videovuokraamo, leipomo, kaksi ruokakauppaa, kirjasto, kaksi koulua, päiväkoti, kaksi remonttiliikenttä, kolme autokorjaamoa, kolme kioskia, poliisi, kunnantalo, nuorisotoimi, kirkko & seurakunta, kukkakauppa, valokuvaamo, hautauspalvelu, kirpputori, koruliike, metsästys- ja kalastusliike, kolme baaria, yksi hotelli, kolme pankkia, silmälasiliike, apteekki, Kela, työvoimatoimisto, terveyskeskus, vanhustenpalvelu, kirjakauppa ja kolme ravintolaa.

Nyt siellä on enää yksi kauppa, kirjasto, leipomo, hautauspalvelu, terveyskeskus, vanhustenpalvelu, apteekki ja kioski. Tuohon ei mennyt kuin 30 vuotta.

Vierailija
118/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausuntopalvelussa näytti menevän käsittelyyn asia, että tekoäly tekee jatkossa sairaaloissa työvuorolistat ja lisäksi tulee älylattia jolloin hoitajia tarvitaan vähemmän. 

Eli ei tarvita enää kohta apulaisosastonhoitajia työvuorolistoja tekemään. 

Vierailija
119/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialue irtisanoi jo tekstinkäsittelijät jotka kirjoitti lääkäreiden saneluita. Nyt ne tekee tekoäly.

Vierailija
120/132 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. 

"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…;

Niin. Jos et pysty tuottamaan palkalle vastinetta niin tietenkin. Ei työpaikka ole mikään aikuisten päiväkoti.