Tuntuu hassulta, että työnteko on kaikkien velvollisuus, mutta toisaalta töitä on tarjolla vain harvoille
Jos kerran kaikki ihmiset halutaan töihin, niin eikö yhteiskuntajärjestelmän sitten pitäisi olla sellainen, että valtio osoittaa ihmisille työpaikan jos työpaikkaa ei muuten ole saanut?
Ainakin loogisesti ajatellen pitäisi.
Mutta toisaalta jos valtio ei halua osoittaa ihmisille töitä, niin sitten pitäisi myös lopettaa valitus siitä, että ihmiset ovat työttöminä ja antaa työttömien olla rauhassa.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että tämä eetos että kaikkien pitäisi käydä töissä ja että ihmisten työnteko on valtiotalouden perusta tulee muuttumaan seuraavien parinkymmenen vuoden aikana, syynä tekoäly ja automaatio. Jatkossa sen tuotoksen mikä ihmisille jaetaan tekee pääasiassa tekoäly ja koneet, ei ihmiset. Ehkäpä vielä toteutuu sen erään tietokonepelin tulevaisuus, jossa vuoden 2100 ihmiset pelasivat huvittuneena työsimulaattoria, koittaen kuvitella kuinka hurjaa on ollut, että ihmiset on joskus joutuneet tekemään työtä tuntikausia päivässä vain ansaitakseen elantonsa.
Siinä vaiheessa kun robotit ja tekoäly korvaa ihmisen, niin rikkaiden määrä pienenee huippurikkaisiin jotka ovat valmistaneet tämän kaiken ja loput tulevat köyhtymään ja kuolemaan pois.
Opettele siis koodamaan tekoälyä. Kaikki resurssit löytyy ilmaiseksi netistä.
Ainiin, pitäisi tehdä jotain. No lorvihan sohvalla, rankkaahan tuo makoileminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on vielä hassumpaa että minun pitäisi verovaroillani rahoittaa koko ikänsä sohvaruokinnassa elävän elämä. Kun asiaa miettii vähänkään tarkemmin, niin tuo on aivan järjetöntä ja aivan viime vuosikymmenten aikana mahdollistettu juttu. Olemme itse ilmeisesti sokeutuneet järjestelmämme järjettömyyteen ja tarvitaan joku ulkopuolinen taho, esimerkiksi IMF korjaamaan tuo mielettömyys. Jokainen on velvollinen elättämään itsensä ja perheensä.
Sairaspäivärahaa ja äitiyslomarahaa maksetaan yhtä paljon kuib työttömyysturvaa.
Mutta jatkossa sairaat saa irtisanoa.
Työpaikka ei ole sosiaalitoimisto minkä funktio on maksaa kestosaikuttajille saikuttamisesta.
Perusta itse firma ja ota sinne töihin pelkästään sairaita ja maksa niille milj
Säälittävää ulinaa jostain miljoonapalkoista. Sama mussuttaja käy itkemässä toisessa aloituksessa sen puolesta että kokkareylimystön perheissä pitäisi olla oikeus pitää kotiorjaa tonnin kuukausipalkalla.
Ap, aina ei voi kaikilla olla kivaa. Selviydyin 90-luvun lamasta, tämäkin menee jossain vaiheessa ohi.
"
Säälittävää ulinaa jostain miljoonapalkoista. Sama mussuttaja käy itkemässä toisessa aloituksessa sen puolesta että kokkareylimystön perheissä pitäisi olla oikeus pitää kotiorjaa tonnin kuukausipalkalla."
Käsitinkö siis oikein että et ole perustamassa firmaa jossa maksetaan saikuttajille miljoonapalkkaa?
Kerrotko vielä miksi? Ilmeisesti rikastuisit itsekin siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Hölmöintä on aktivoida työttömiä kaikella turhalla, mutta samalla valvotaan kaikkea oma-aloitteista tekemistä sanktioilla uhaten.
Tämä on juuri yksi niistä syistä miksi pidän Suomea hölmöläisyhteiskuntana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että tämä eetos että kaikkien pitäisi käydä töissä ja että ihmisten työnteko on valtiotalouden perusta tulee muuttumaan seuraavien parinkymmenen vuoden aikana, syynä tekoäly ja automaatio. Jatkossa sen tuotoksen mikä ihmisille jaetaan tekee pääasiassa tekoäly ja koneet, ei ihmiset. Ehkäpä vielä toteutuu sen erään tietokonepelin tulevaisuus, jossa vuoden 2100 ihmiset pelasivat huvittuneena työsimulaattoria, koittaen kuvitella kuinka hurjaa on ollut, että ihmiset on joskus joutuneet tekemään työtä tuntikausia päivässä vain ansaitakseen elantonsa.
Siinä vaiheessa kun robotit ja tekoäly korvaa ihmisen, niin rikkaiden määrä pienenee huippurikkaisiin jotka ovat valmistaneet tämän kaiken ja loput tulevat köyhtymään ja kuolemaan pois.
Opettele siis koodamaan tekoälyä. Kaikki resurssit löyt
Löytyykö se työpaikoissa vaadittava työkokemus myös sieltä netistä? Ja työpaikka joka maksaa palkkaa itse opiskelleelle koodarille? Eikö? Pitäisikö ensin ottaa vähän selvää alasta ja todellisesta työelämästä ennekuin alkaa lässyttämään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Töitä on jos on halua tehdä.
Mutta kun suomalaiset on kermapre***tä ja eivät halua tehdä mitä tahansa.
Mitä töitä esimerkiksi on? Joku yhden tunnin siivouskeikka kerran viikossa hornan kuusessa, jossa tehdään tunnissa neljän tunnin siivous (olethan koulutettu laitoshuoltaja ja käytät omaa autoa). Tai joku kahden tunnin jakelupätkä kuudesti viikossa (c-kortti ja ammattipätevyys vaaditaan). Noihinkin otetaan vain alle kolmivitosia ja noihinkin on sata hakijaa. Suojaosan poiston jälkeen noista menettää työttömyyskorvausta puolet palkan määrästä. Eli kun teet tunnin siivouskeikan, niin tienaat 12 euroa. Siitä vähennetään puolet työttömyyskorvausta plus verot ja eläkemaksut. Saat käteen pari lanttia ja työttömyyskorvaus myöhästyy käsittelyn seurauksena jonkin viikon.
Työtilanne on vaikea ja vaikeutuu koko ajan. Työllä pitäisi elää. Samaan aikaan työttömyysturva on lakkautettu. Orpo juhlii Ruisrockissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ennen DDR:ssä tehtiin juuri noin. Valtio järjesti työpaikat ja nk. töitä oli. Lossivahtikin sai palkkaa rannalla vaikka lossi oli jo aikoja sitten hävitetty. Tämäkö on sinun unelmasi?
Jos kerran mitään järkeviä työtehtäviä ei ole, niin miksi työttömyydestä sitten puhutaan kuin se olisi ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi saada toimitusjohtajan palkkaa nousematta kotisohvalta vaikka osaamisen puolesta peruskoulu on suoritettu vitosen keskiarvolla ja sen jälkeen on lorvittu sohvalla.
Kaltaisesi lorvijat ovat syy miksi työttömiä tulee kyykyttää vielä enemmän. Ehkä se jossain vaiheessa alkaa työntekokin maistumaan.
Ja mitäs työtä sinulla olikaan tarjolla?
Perusta firma jos ei töitä löydy. Vihervasemmistolaisten sohvallamakoilijoiden mukaan firmasta saa rahaa ettei paskalle taivu.
Okei, ostatko sinä sitten mun yrityksen palveluita, vai oletko "tein ite, säästin" tyyppi, kuten monet suomalaiset?
Perusta kahvila! Mutta mä en ainakaan osta sieltä mitään, kun samalla hinnalla saa paketillisen kahvia!
Perusta leipomo! Mutta mä en ainakaan tilaa sieltä mitään, halvempaa leipoa itse.
Perusta kampaamo! Mutta mä en ainakaan tule sinne, leikkaan itse hiukset koko perheeltä ja värjään.
Perusta vaatekauppa! Mutta mä en ainakaan osta mitään, tilaan Temusta.
Perusta korjaamo! Mutta mä en ainakaan minnekään korjaamoon vie mitään, ite rassaan tai Teemu laittaa saunakaljaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi saada toimitusjohtajan palkkaa nousematta kotisohvalta vaikka osaamisen puolesta peruskoulu on suoritettu vitosen keskiarvolla ja sen jälkeen on lorvittu sohvalla.
Kaltaisesi lorvijat ovat syy miksi työttömiä tulee kyykyttää vielä enemmän. Ehkä se jossain vaiheessa alkaa työntekokin maistumaan.
Ja mitäs työtä sinulla olikaan tarjolla?
Perusta firma jos ei töitä löydy. Vihervasemmistolaisten sohvallamakoilijoiden mukaan firmasta saa rahaa ettei paskalle taivu.
Okei, ostatko sinä sitten mun yrityksen palveluita, vai oletko "tein ite, säästin" tyyppi, kuten monet suomalaiset?
Perusta kahvila! Mutta mä en ainakaan osta sieltä mitään, kun samalla hinnalla saa paketillisen kahvia!
Perusta leipomo! Mutta mä en ainakaan tilaa sieltä mitään, halvempaa leipoa i
Et keksiny mitään uutta, vaan liikeideoita jotka on ollu jo 100 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Työttömien pitää sada olla rauhassa mutta ei heille pidä ilmaista rahaakaan antaa.
Siinä tapauksessa voidaan lopettaa työttömyyskorvausten maksu veroista,ckun sille maksulle ei saa sitä vastaavaa palvelua tarpeen vaatiessa. Samoin voidaan muuttaa kaikki palkkatyöt tukiperusteiseksi. Ai joo mutta tätähän hallitus käytönnössä suunnittelee jo vuodelle 2027. Miksi maksaa palkkaa, kun sinut(kin) saa potkia työttömäksi ja ottaa ilmaiseksi töihin toimeentuloa vastaan, jonka maksavat - yllätys yllätys - veronmaksajat.
Tällä kaavalla menetetään vain palkallisia työpaikkoja. Veronmaksajat maksavat edelleen, mutta yrittäjän taskuun, ei työttömän taskuun.
Aloittajlle, laita pystyyn yritys, palkkaa kovasti porukkaa töihin, hyvällä palkalla tietysti.
Se että yrityksellä on jotain järkevää tekemistä ja sitä kautta tuloja on sinusta sivuseikka.
Mutta pistä yritys pystyyn ja ota kovasti työntekijöitä ja maksa niille palkkaa niin sinun mukaan maailma pelastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on vielä hassumpaa että minun pitäisi verovaroillani rahoittaa koko ikänsä sohvaruokinnassa elävän elämä. Kun asiaa miettii vähänkään tarkemmin, niin tuo on aivan järjetöntä ja aivan viime vuosikymmenten aikana mahdollistettu juttu. Olemme itse ilmeisesti sokeutuneet järjestelmämme järjettömyyteen ja tarvitaan joku ulkopuolinen taho, esimerkiksi IMF korjaamaan tuo mielettömyys. Jokainen on velvollinen elättämään itsensä ja perheensä.
Millä?
Työllä jonka hinnoittelua, eikä siten palkan ostovoimaa, ole sosialismi sotkemassa.
Vierailija kirjoitti:
Y-tunnus antaa työpaikan. Valtion ei pidä työllistää ketään.
Sosialismiin ei ole enää varaa.
Kasvaneisiin rikoskustannuksiin ja poliisivalvontaan sitten on? Ja omiin aidattuihin ja vartioituihin koteihin? Vai onko tuolla muissa maissa kenties vähemmän rikollisuutta, mafioita, huumeita, ryöstöjä jne. kun valtiolla ei ole työttömyyden varalle tarjota työttömyyskorvausta? Tervemenoa nyt vaikka Brasiliaan, Indonesiaan tai USA:han!
Vierailija kirjoitti:
Työnteko on kaikkien oikeus. Perustuslain mukaan itse asiassa valtiolla olisi vastuuta alkaa järjestää niitä työpaikkoja.
Mitamitamita sina ehdota. Ei haluta tyo. Vaatia lisaraha kelasossu ja taytya saada pana kun haluta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvaneisiin rikoskustannuksiin ja poliisivalvontaan sitten on? Ja omiin aidattuihin ja vartioituihin koteihin? Vai onko tuolla muissa maissa kenties vähemmän rikollisuutta, mafioita, huumeita, ryöstöjä jne. kun valtiolla ei ole työttömyyden varalle tarjota työttömyyskorvausta? Tervemenoa nyt vaikka Brasiliaan, Indonesiaan tai USA:han!
Itä-Eurooppa on turvallisempi ku Helsinki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinko se olisi siihen aikaan, kun Suomessa ei vielä ollut sosiaaliturvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistysmaissa saa kotiin tunkeutuvan rosvon surutta tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajlle, laita pystyyn yritys, palkkaa kovasti porukkaa töihin, hyvällä palkalla tietysti.
Se että yrityksellä on jotain järkevää tekemistä ja sitä kautta tuloja on sinusta sivuseikka.
Mutta pistä yritys pystyyn ja ota kovasti työntekijöitä ja maksa niille palkkaa niin sinun mukaan maailma pelastuu.
Siis mitään tekemistä ei ihmisille olisi? Kaikki paikat ovat hyvässä kunnossa? Vanhuksille ja lapsille on tarpeeksi hoitajia? Kouluihin ei tarvita lisää koulunkäyntiavustajia?
Ota lainaa.