10-15 kg laihdutus (45-vuotias nainen)
Nyt kaipaan ideoita noin 10-15 kg pudottamiseen. Olen 45-vuotias nainen, minulla on aktiivinen elämäntapa ja harrastan monipuolisesti liikuntaa. Silti paino on noussut viimeisten vuosien (noin neljän vuoden) aikana 15 kg. Olen 166 cm pitkä, ja tänään vaaka näytti ruhtinaalliset 71 kg. Painoindeksi on siis tänään 25,77. Paino oli 56 kg nelisen vuotta sitten.
Kävin kesän alussa Inbody-mittauksessa (paino 70 kg silloin). Viskeraalirasvaa oli normaalimäärän ylärajalla. Minulla on kuitenkin vyötärö, ja vyötärö-lantiosuhde on normaali/hyvä. Mittauksessa selvisi, että koko vartalossa on lihaksia oikein hyvin. Silti silmänmääräisesti jalkalihakset tuntuvat pienenevän ja rasvan määrä lisääntyy. Tämä on tapahtunut viimeisen kahden vuoden aikana (erityisesti etureidet). Jalkalihasten pieneneminen liittyy varmaankin esivaihdevuosi-ikään. Lisäksi polvet, lonkka ja toisinaan alaselkäkin vaivaavat. Myös hartioissa on nivelten kanssa lievää ongelmaa. Tästä syystä treenaan pääasiassa kehonpainotreeniä. Kuntosalilla olen käynyt lapsesta asti, mutta nykyään se ei nappaa enää.
Kehonpainotreeniä teen useimpina päivinä viikossa tai joka päivä. Lisäksi pyrin tekemään painoharjoittelua käsipainoilla ja/tai kahvakuulalla noin kerran viikossa. Useampi kerta viikossa painojen kanssa alkaa minulla vaikuttaa liikkuvuuteen. Tällaista ei ollut vielä jokunen vuosi sitten. Lisäksi pyöräilen, uin, juoksen, talvella hiihdän molemmilla tyyleillä, teen crosstrainerilla jne. Aerobinen kunto ja hapenottokyky on edelleen hyvä, vaikka toki alasuuntaan menossa. Joka päivä treenien jälkeen venyttelen ainakin hieman. Pilatekset ja joogat minulla on jääneet viime vuosina välistä. Joskus teen YouTubesta jonkun lattiajumpan.
Olen kala-kasvissyöjä ja syön pitkälti suositusten mukaisesti. Toisaalta syön liikaa makeita herkkuja. Välillä pidän ruokapäiväkirjaa, mutta en ole jaksanut pitää sitä montaa päivää putkeen enää nykyään. Varmasti saan liikaa energiaa ikääni ja energiantarpeeseen nähden, kun kerran paino nousee ja nousee. Olen toisinaan täyttänyt myös THL:n Finelin ruokapäiväkirjaa, ja sen mukaan saan hyvin vitamiineja, kuitua, proteiinia jne. Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Energiamäärä tosin on kaiketi liian suuri.
Otan vastaan ideoita ja kokemuksia! Auttakaa! Nyt pitää saada laivan suunta käännettyä.
Kommentit (256)
Tänään 1900 kcal ja palautumispäivä liikunnasta. Treenejä tuli 500 kcal edestä. Kävelin mäkisellä pururadalla ja tein puolen tunnit jumpat YouTubesta.
Vierailija kirjoitti:
Myöhemmin tulee kidutukseksi pitää ne kilot kurissa. Kohtuus kaikessa jos 7 kiloa riittäisi, että oli vielä varaa syödä
kunnon aterioita.
Kyllä! Kiitos, kunnon aterioita! Muistan kuinka nuorena olin paljolti syömättä. Oli nälkä ja hyvä kun esimerkiksi kuntosalitreenin jälkeen pystyi juomaan. En kaipaa laihuuden ihannetta, nälkää ja kylmää, palelevaa oloa. BMI 25 tuntuu siihen nähden paljon paremmalta ja terveellisemmältä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
BMIstä tulisi luopua, ei se osoita todellisia arvoja.
Ap tee kuten minä ja pidä 3 viikkoa TIUKASTI hiilihydraatit minimissä. Siihen tottuu ja sitten kun huomaat että on monta kiloa pudonnut, niin innostut turhien hiilareiden kontrollissa.
Jätä aluksi leipäkin pois ja kaikki vihannekset joita nuo hoikat aina kehoittavat syömään. Mutta vain muutama viikko KETO-ruokavaliota ja sinulla on parempi olo.
Hiilihydraatit ovat pahimmat lihottajat kun sisältävät sokereita.
Olen samoilla linjoilla, että BMI ei ole hyvä mittari kaikille ihmisille. Kävin kuitenkin kehonkoostumusmittauksessa ja minulla on turhan paljon rasvaa. Toisaalta lihastakin oli mittauksessa yli 100 prosenttia koko kropassa. Täytyy yrittää saada rasvaa vähän vähemmälle.
Ketoilemaan en ole lähtemässä. Hienoa, että se toimii monella, mutta itselleni se ei ole oikea valinta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMIstä tulisi luopua, ei se osoita todellisia arvoja.
Ap tee kuten minä ja pidä 3 viikkoa TIUKASTI hiilihydraatit minimissä. Siihen tottuu ja sitten kun huomaat että on monta kiloa pudonnut, niin innostut turhien hiilareiden kontrollissa.
Jätä aluksi leipäkin pois ja kaikki vihannekset joita nuo hoikat aina kehoittavat syömään. Mutta vain muutama viikko KETO-ruokavaliota ja sinulla on parempi olo.
Hiilihydraatit ovat pahimmat lihottajat kun sisältävät sokereita.
Olen samoilla linjoilla, että BMI ei ole hyvä mittari kaikille ihmisille. Kävin kuitenkin kehonkoostumusmittauksessa ja minulla on turhan paljon rasvaa. Toisaalta lihastakin oli mittauksessa yli 100 prosenttia koko kropassa. Täytyy yrittää saada rasvaa vähän vähemmälle.
Ketoilemaan en ole lähtemässä. Hienoa, että se toimii monella, mutta itselleni se ei ole oikea valinta.
entäs pätkäpaasto? Syöt ihan reippaasti, mitä saat 5-6 tunnin aikana puputettua ja lopun aikaa oot syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin: hyvä, että kiinnität painoosi huomion nyt, kun ylipainoa on todella vähän. Koska liikut jo nyt paljon, liikunnalla et laihdu. Kiinnitä huomio siihen, mikä on syömisessäsi hyvin esim. kasvikset, marjat - ja pyri kasvattamaan maltillisesti niiden määrää. Herkutella saa, kunhan kiinnität huomion määrään tai sitten löydät korvaavan, vähäkalorisen vaihtoehdon. Itse olen pitkälti luopunut jäätelöstä, mutta korvaan sen jugurtti/marja-jälkkärillä. On yhtä herkullista kuin jäätelö. Ennen kaikkea, nälkää ei tarvitse nähdä. Anna painonpudotukselle aikaa vaikka puoli vuotta. Miinus yksi kilo kuukaudessa on kuusi kiloa puolessa vuodessa!
Ei ole yhtä herkullista kuin jäätelö, ei vaikka kuinka yrittäisi itselleen uskotella :(
- Voi nenä! Mikä on suosikkijäätelösi?
Lidlin mantelipuikot ovat kaikkien parhaita.
Sivusta.
Kiitos! Pätkäpaastoa voisin tosiaan kokeilla viikon, pari. Täytyy sitten vain miettiä miten arki ja liikuntapuoli onnistuvat. Tykkään kyllä tehdä lyhyitä noin puolen tunnin hölkkiä ja melko kevyitä lihastreenejä kotona aamuisin ennen aamupalaa. Kuitenkaan paasto ei ole se mitä tämän ikäisille naisille suositellaan (ainakaan jos liikkuu). Toki ihmiset ovat erilaisia ja on yksilöllisiä eroja.
-ap
Tänään lähden kokeilemaan pätkäpaastoa. Aamupyöräily tehty tyhjällä vatsalla.
Mukavaa päivää kaikille!
-ap
Mun on pakko suositella ruokapäiväkirjaa, vaikka sanoitkin ettet oikein jaksa sellaista. En jaksa itsekään punnita tai laskea mitään, mutta kirjaan yhdellä tai kahdella sanalla ylös milloin ja mitä olen syönyt.
Pidin kirjaa ensin viikon niin että söin ihan normaalisti rajoituksetta kaikkea mitä mieli teki. Viikon jälkeen näki tosi helposti ne kaavat, minkälaisen syömisen jälkeen on tehnyt mieli epäterveellistä ruokaa ja herkkuja. Herkuttelu ja epämääräinen syöminen painottui iltaan, ja johtui aina liian kevyistä aamupaloista ja lounaista tai siitä että aamupalan ja lounaan tai lounaan ja päivällisen välinen aika alkoi venyä liian pitkäksi (yli 4h).
Ruokapäiväkirjan avulla on myös helppo tehdä pieniä parannuksia joka viikko. Nyt olen saanut jo ruokarytmin aika hyväksi, olen alkanut syödä tasapainoisempia aterioita (esim. proteiinia joka syömiskerralla), samoin napostelu on jäänyt. Seuraan viikoittain tiettyjä asioita, joita haluaisin syömisessäni vielä parantaa, ja tavoittelen joka viikko vähän edellistä parempaa (esim. vähemmän herkkuja, pidempi paasto).
Omasta mielestäni tällaiset pienet asteittaiset muutokset on helpompia kuin esimerkiksi herkkujen lopettaminen ja pätkäpaastoiluun siirtyminen yhdessä päivässä. On myös kiva verrata parin viikon takaista ruokapäiväkirjaa tähän hetkeen ja nähdä, miten paljon oma syöminen on jo järkevöitynyt ja siistiytynyt, vaikka oikeasti luulin syöväni perusterveellisesti aiemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin: hyvä, että kiinnität painoosi huomion nyt, kun ylipainoa on todella vähän. Koska liikut jo nyt paljon, liikunnalla et laihdu. Kiinnitä huomio siihen, mikä on syömisessäsi hyvin esim. kasvikset, marjat - ja pyri kasvattamaan maltillisesti niiden määrää. Herkutella saa, kunhan kiinnität huomion määrään tai sitten löydät korvaavan, vähäkalorisen vaihtoehdon. Itse olen pitkälti luopunut jäätelöstä, mutta korvaan sen jugurtti/marja-jälkkärillä. On yhtä herkullista kuin jäätelö. Ennen kaikkea, nälkää ei tarvitse nähdä. Anna painonpudotukselle aikaa vaikka puoli vuotta. Miinus yksi kilo kuukaudessa on kuusi kiloa puolessa vuodessa!
Ei ole yhtä herkullista kuin jäätelö, ei vaikka kuinka yrittäisi itselleen uskotella :(
Sitten muutat annoskokoa ja miten usein syöt jäätelöä. Itse tajusin jokunen vuosi sitten, että esim. jäätelössä ne ekat pari lusikallista on herkullisimmat. Jätät syömisen siihen määrään, niin maksimoit nautintosi ja minimoit kalorit.
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko suositella ruokapäiväkirjaa, vaikka sanoitkin ettet oikein jaksa sellaista. En jaksa itsekään punnita tai laskea mitään, mutta kirjaan yhdellä tai kahdella sanalla ylös milloin ja mitä olen syönyt.
Pidin kirjaa ensin viikon niin että söin ihan normaalisti rajoituksetta kaikkea mitä mieli teki. Viikon jälkeen näki tosi helposti ne kaavat, minkälaisen syömisen jälkeen on tehnyt mieli epäterveellistä ruokaa ja herkkuja. Herkuttelu ja epämääräinen syöminen painottui iltaan, ja johtui aina liian kevyistä aamupaloista ja lounaista tai siitä että aamupalan ja lounaan tai lounaan ja päivällisen välinen aika alkoi venyä liian pitkäksi (yli 4h).
Ruokapäiväkirjan avulla on myös helppo tehdä pieniä parannuksia joka viikko. Nyt olen saanut jo ruokarytmin aika hyväksi, olen alkanut syödä tasapainoisempia aterioita (esim. proteiinia joka syömiskerralla), samoin napostelu on jäänyt. Seuraan viikoittain tiettyjä asioita, j
Hei, kiitos paljon, kun kirjoitit tämän! Tässä on järkeä, ja paljon. Olen iloinen puolestasi, että olet systemaattisen työskentelyn avulla päässyt etenemään ja edistymään syömisissä parempaan suuntaan. Tuo ruokapäiväkirja kertoo paljon siitä mitä syömme, ja siitä voi oppia omasta toiminnasta. Kuitenkin olemme kaikki omanlaisiamma ja kaikilla meillä on omat sudenkuoppamme. Tuosta ruokapäiväkirjasta pystyy näkemään miten on mennyt, mikä itselle ollut vaikeaa ja missä kohtaa on tullut kehitystä ja parannuksia.
Kyllä minunkin pitänee yrittää jatkaa ruokapäväkirjan pitämistä. Jo muutama päivä silloin tällöin auttaa, mutta jos pystyisin pitämään nyt jonkun aikaa kirjaamisia yllä. Vaikka syyslomaan asti. Nyt jo huomaan, että pystyn vähän paremmin reflektoimaan näitä omia syömisiä ja sudenkuoppia, ja olen myös jo saanut parannuksia tehtyä. Olen yrittänyt nyt keskittyä siihen, että syön proteiinipitoista ruokaa joka aterialla. Jos proteiinia ei tule tarpeeksi, olen ottanut ihan proteiinijauhetta (sekoittanut tietysti veteen). Olen myös jättänyt osan pastasta yms. syömättä ja korvannut määrän lämpimillä kasviksilla. En ole napostellut (muutenkin hampaiden takia pyrin välttämään sitä), olen käyttänyt soijamaitoa kauramaidon sijasta (enemmän proteiinia) jne pieniä asioita. Kuitua ja kasviksia minulla tulee tosi paljon joka päivä. Samoin juon vettä paljon.
Olen yrittänyt ajatella, että nämä ovat myönteisiä tekoja terveyttä ja tulevaisuutta ajatellen. En osaa yhtään jotenkin enää ajatella ulkonäön kautta tätä painonhallintaa. Koen olevani ihan yhtä nätti eri painoissa. Kuitenkin olisi ihanaa päästä vielä kunnolla kilpailemaan. Siihen painonpudotus olisi hyvä juttu. Kaiken kaikkiaan yritän ajatella, että vaikka ruokapäiväkirjan pitäminen on työlästä, se on kuitenkin panostus terveyteen, kuten hampiden hoitaminen tai lihastreenit.
Paljon tsemppiä sinulle jatkoon!
-ap
Tänään taas vähän enemmän kaloreita: 2400 kcal ja liikuntaa 600 kcal edestä. Tänään 45 min lihastreeniä. Heiluttelin pitkästä aikaa 16 kilon kahvakuulaakin. Lisäksi parisenkymmentä kilsaa pyöräilyä.
Pätkäpaastoilua kokeilen nyt vaikka viikon verran. Tänään oli ensimmäinen päivä. Näin illalla tuntuu, että minulla on nälkä. Onneksi pääsee nukkumaan.
-ap
Kaksikerroksisen perheasunnon perjantaisiivous tehty, ja Garminiin päätyi tällä kertaa peräti 50 aktiivista kaloria koko päivältä tähän asti. Heh! Pitäisi ehkä kellottaa koti- ja pihatöitä, jotta ne päätyisivät paremmin aktiivisiin kaloreihin Garminiin.
-ap
Eilen oli siivous- ja juoksupäivä. Illalla oli viikon "karkkipäivä". Kolme juoksua tälle viikolle ja kaksi painotreeniä. Lisäksi pyöräilyä, pilatesta, kehonpainotreeniä jne muuten.
Aamu alkoi tänään painotreenillä, pilateksella, liikkuvuusharjoittelulla ja aeribicillä. Tänään ei tarvitse muuta tehdäkään. Kävelyä tulee tänään päivän mittaan. Olisiko huomenna ihan vapaapäivä treeneistä?
Mukavaa päivää kaikille! Tähän saa kirjoitella muutkin, miten menee. Harmi, että valitsin melko egoistisen otsikon ja lähtökohdan ketjulle.
-ap
Minkälainen Garminin kello sinulla on?
Kun jotkut kirjoittajat ovat jo iäkkäämpiä, näistä vähintään 65-vuotiaan laihdutukseen annetuista Terveyskirjaston ohjeista saattaa olla heille (ja soveltuvin osin myös nuoremmille) hyötyä.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01153/ikaantyneen-lihavuus-milloin-ja…
Vierailija kirjoitti:
Kun jotkut kirjoittajat ovat jo iäkkäämpiä, näistä vähintään 65-vuotiaan laihdutukseen annetuista Terveyskirjaston ohjeista saattaa olla heille (ja soveltuvin osin myös nuoremmille) hyötyä.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01153/ikaantyneen-lihavuus-milloin-ja…
Hyviä ohjeita ihan kelle vaan! Kiitos!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen Garminin kello sinulla on?
Forerunner. Tämä on kyllä erittäin hyvä juoksussa ja pyöräilyssä. Uinnissa toimii myös, mutta olen luonnonvesissä uidessa epäillyt, että matkat ja nopeudet ovat yläkanttiin. Ehkä pitävätkin paikkansa. Triathlonkello.
-ap
Mene ravitsemusterapeutin juttusille tuon tekstisi kanssa.
Aineenvaihdunta hidastuu iän myötä.
Tee tehokkaita spurtteja.
Tee pitkäkestoista vaikka fillaroiden.
Hyvä, jos lihasmassa ei vähene- pidetä se yllä.
Hormonit vaikuttaa, niin kaikkeen et pysty elintavoilla vaikuttamaan.
Joskus on hyvä hyväksyäkin asioita.
Oot just hyvä.
Vastaat omaan kysymykseesi.
Jos haluat painoa alas, niin ne herkut veks.
Sun iässä ei kannata kauheesti laihduttaa, ettet saa aikaan huonoja terveysvaikutuksia.
Ja normaalipainoinen ei pitäisi ollenkaan laihduttaa.
Nauti olemassa olosta. Sinulla kuulostaa olevan ihan hyvät elintavat.
Ehkä kannattaa löydä juttelemassa vaikka gynekologin kanssa. Tai googleta. Tai etsi joku tietäjä. Tarvitset tietoa naisen iästä ja sen tuomista luonnollisista muutoksista.
Olet nainen. Meillä naisilla on ihan omanlainen hormonitoiminta. Ja yksilölliset erot.
Myöhemmin tulee kidutukseksi pitää ne kilot kurissa. Kohtuus kaikessa jos 7 kiloa riittäisi, että oli vielä varaa syödä
kunnon aterioita.