Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10-15 kg laihdutus (45-vuotias nainen)

Vierailija
04.08.2025 |

Nyt kaipaan ideoita noin 10-15 kg pudottamiseen. Olen 45-vuotias nainen, minulla on aktiivinen elämäntapa ja harrastan monipuolisesti liikuntaa. Silti paino on noussut viimeisten vuosien (noin neljän vuoden) aikana 15 kg. Olen 166 cm pitkä, ja tänään vaaka näytti ruhtinaalliset 71 kg. Painoindeksi on siis tänään 25,77. Paino oli 56 kg nelisen vuotta sitten.

Kävin kesän alussa Inbody-mittauksessa (paino 70 kg silloin). Viskeraalirasvaa oli normaalimäärän ylärajalla. Minulla on kuitenkin vyötärö, ja vyötärö-lantiosuhde on normaali/hyvä. Mittauksessa selvisi, että koko vartalossa on lihaksia oikein hyvin. Silti silmänmääräisesti jalkalihakset tuntuvat pienenevän ja rasvan määrä lisääntyy. Tämä on tapahtunut viimeisen kahden vuoden aikana (erityisesti etureidet). Jalkalihasten pieneneminen liittyy varmaankin esivaihdevuosi-ikään. Lisäksi polvet, lonkka ja toisinaan alaselkäkin vaivaavat. Myös hartioissa on nivelten kanssa lievää ongelmaa. Tästä syystä treenaan pääasiassa kehonpainotreeniä. Kuntosalilla olen käynyt lapsesta asti, mutta nykyään se ei nappaa enää.

Kehonpainotreeniä teen useimpina päivinä viikossa tai joka päivä. Lisäksi pyrin tekemään painoharjoittelua käsipainoilla ja/tai kahvakuulalla noin kerran viikossa. Useampi kerta viikossa painojen kanssa alkaa minulla vaikuttaa liikkuvuuteen. Tällaista ei ollut vielä jokunen vuosi sitten. Lisäksi pyöräilen, uin, juoksen, talvella hiihdän molemmilla tyyleillä, teen crosstrainerilla jne. Aerobinen kunto ja hapenottokyky on edelleen hyvä, vaikka toki alasuuntaan menossa. Joka päivä treenien jälkeen venyttelen ainakin hieman. Pilatekset ja joogat minulla on jääneet viime vuosina välistä. Joskus teen YouTubesta jonkun lattiajumpan.   

Olen kala-kasvissyöjä ja syön pitkälti suositusten mukaisesti. Toisaalta syön liikaa makeita herkkuja. Välillä pidän ruokapäiväkirjaa, mutta en ole jaksanut pitää sitä montaa päivää putkeen enää nykyään. Varmasti saan liikaa energiaa ikääni ja energiantarpeeseen nähden, kun kerran paino nousee ja nousee. Olen toisinaan täyttänyt myös THL:n Finelin ruokapäiväkirjaa, ja sen mukaan saan hyvin vitamiineja, kuitua, proteiinia jne. Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Energiamäärä tosin on kaiketi liian suuri.

Otan vastaan ideoita ja kokemuksia! Auttakaa! Nyt pitää saada laivan suunta käännettyä.

Kommentit (234)

Vierailija
1/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin nyt taas pitää ruokapäiväkirjaa Excelissä ainakin viikon. Lisäksi käytän nyt ainakin pari päivää Finelin ruokapäiväkirjaa.

-ap

Vierailija
2/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

anyone?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ruuan koostumusta. Millään kasvis-kalaruualla et pysty painoa hallitsemaan, vaikka pidätkin sitä terveellisenä. 

Kalat ja kasvikset ovat hyvää ravintoa ja terveellisiä. 

Elimistön toimintaan tarvitaan kuitenkin ihan eriä kuin suositukset kertoo. 

Jokainen tietty toimii oman halunsa mukaan.

Vierailija
4/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: hyvä, että kiinnität painoosi huomion nyt, kun ylipainoa on todella vähän. Koska liikut jo nyt paljon, liikunnalla et laihdu. Kiinnitä huomio siihen, mikä on syömisessäsi hyvin esim. kasvikset, marjat - ja pyri kasvattamaan maltillisesti niiden määrää. Herkutella saa, kunhan kiinnität huomion määrään tai sitten löydät korvaavan, vähäkalorisen  vaihtoehdon. Itse olen pitkälti luopunut jäätelöstä, mutta korvaan sen jugurtti/marja-jälkkärillä. On yhtä herkullista kuin jäätelö. Ennen kaikkea, nälkää ei tarvitse nähdä. Anna painonpudotukselle aikaa vaikka puoli vuotta. Miinus yksi kilo kuukaudessa on kuusi kiloa puolessa vuodessa!

Vierailija
5/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkärintarkastukseen nyt aluksi. Perusverikokeet. 

Vierailija
6/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin: hyvä, että kiinnität painoosi huomion nyt, kun ylipainoa on todella vähän. Koska liikut jo nyt paljon, liikunnalla et laihdu. Kiinnitä huomio siihen, mikä on syömisessäsi hyvin esim. kasvikset, marjat - ja pyri kasvattamaan maltillisesti niiden määrää. Herkutella saa, kunhan kiinnität huomion määrään tai sitten löydät korvaavan, vähäkalorisen  vaihtoehdon. Itse olen pitkälti luopunut jäätelöstä, mutta korvaan sen jugurtti/marja-jälkkärillä. On yhtä herkullista kuin jäätelö. Ennen kaikkea, nälkää ei tarvitse nähdä. Anna painonpudotukselle aikaa vaikka puoli vuotta. Miinus yksi kilo kuukaudessa on kuusi kiloa puolessa vuodessa!

Ei ole yhtä herkullista kuin jäätelö, ei vaikka kuinka yrittäisi itselleen uskotella :(

Vierailija
7/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelkivut ainakin kuuluvat (esi)vaihdevuosien oireisiin.

Vierailija
8/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtä herkullista kuin jäätelö, ei vaikka kuinka yrittäisi itselleen uskotella :(

- Voi nenä! Mikä on suosikkijäätelösi?

Vierailija
9/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pyysin ja olen saanut lähetteen verikokeisiin. Sinne olen menossa vielä tämän kuun aikana.

-ap

Vierailija
10/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta makeat herkut kokonaan. Älä syö muutenkaan liikaa. Älä tee lihaskuntoharjoittelussa samaa lihasryhmää peräkkäisinä päivinä. Pidä toistomäärä 6-12. Tee raskaita esim. yhden jalan kyykkyvariaatioita. Tee leuanvetoja ja rengaspunnerruksia. Huolehdi, että saat proteiinia 2 g per painokilo.

Vierailija
11/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoilu on sinänsä terveellistä, mutta ei sovi kaikille laihduttajille, koska se lisää nälkää.

Vähennä (älä lopeta) kuntoilua ja epäterveellisten ruokien syömistä.

80-90% laihdutuksesta on onnistunutta syömiskontrollia.

Vierailija
12/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pyysin ja olen saanut lähetteen verikokeisiin. Sinne olen menossa vielä tämän kuun aikana.

-ap

Gynelläkin voisi olla hyvä käydä keskustelemassa noista vaihdevuosiasioista, jos et ole vielä käynyt. 

Vierailija
13/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sinulle! Tämä oli niin kivasti kirjoitettu. <3

Minun nimenomaan pitäisi alkaa korvata makeita herkkuja terveellisemmillä vaihtoehdoilla. Jogurtti, rahka, proteiinivanukas jne olisivat todellakin parempia valintoja kuin jäätelö tai leivonnaiset. Jos yrittäisi nuoruuden tapaa uudelleen: epäterveellisiä herkkuja vain lauantaisin. Tuohan voisi toimia edelleen.

Totta sekin, mitä kirjoitit ajan antamisesta painonpudoukselle. Mitään kiirettä minulla ei ole. Puoli vuotta tuntuu tässä iässä nuoruuden kuukaudelta. Aika kuluu todella nopeasti.

Vierailija
14/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein auta mikään muu kuin alkaa ihan kalorinlaskenta ja rajoitus. Ei mulla ainakaan auttanut, vaikka kokeilin ketogeeniset ja ties mitkä myös. Vaihdevuosi-iässä on tosi vaikea hallita painoa, ja kulutus voi olla tosi vähäistä. Mulla nyt kun olen onnistunut pudottamaan painoni takaisin tavoitteeseeni 58 kiloon (pahimmillään oli 73 kg), se mitä saan päivässä syödä on 1400 kcal. Jos syön enemmän, alan hitaasti lihoa. Ja ulkoilutan päivittäin koiraa. noin 1,5 tuntia ja kaksi kertaa viikossa salitreenit, eli en ole täysin liikkumaton.

Itse käytän Fatsecret-nimistä sovellusta, joka laskee kalorit kun sinne kirjaa syömiset. Sinne pystyy myös tekemään usein tekemistään kokonaisuuksista aterioita, niin että vaikka jogurtti+mysli+marjoja tai puuroa+raejuustoa+marjoja+hunajaa -aamupalan saa kirjattua kerralla, eikä tarvi alkaa jokaista ainetta joka kerta naputella. 

Vierailija
15/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti ruuan koostumusta. Millään kasvis-kalaruualla et pysty painoa hallitsemaan, vaikka pidätkin sitä terveellisenä. 

Kalat ja kasvikset ovat hyvää ravintoa ja terveellisiä. 

Elimistön toimintaan tarvitaan kuitenkin ihan eriä kuin suositukset kertoo. 

Jokainen tietty toimii oman halunsa mukaan.

Jaa. Mä taas onnistuin keski-iässä laihtumaan kymmeniä kiloja kala-kasvisruoalla, eli käytännössä Välimeren ruokavaliolla. Nykyään olen normaalipainoinen ja voin hyvin. Toki sekin auttaa, että vaihdevuosivaivat on jo menneet ohi, ne aiheutti kaikenlaista kitkaa ja vaivaa aikansa.

Vierailija
16/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo homma PT:n (naispuolisen, ennen kuin vitsailette). Sillä ei ollut mitään vastaavaa kuntoilutaustaa moneen vuoteen. 10 kg sai treenaamalla ja katsomalla syömisen perään tiputettua puolessa vuodessa. Kuntoilu jäi, vaikka ei enää PT:tä ole. 

Vierailija
17/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Gynelläkin voisi olla hyvä käydä keskustelemassa noista vaihdevuosiasioista, jos et ole vielä käynyt. 

Ei niistä mitenkään erityisesti tarvi keskustella missään, jos ei ole ongelmia. Vaihdevuodet tulee kaikille, ja ne ei yleensä tarvi mitään hoitoa. Menevät ohi itsestään. Toki jos on sietämättömiä oireita, monet (ei kaikki) voi käyttää hormonikorvaushoitoa, joka ei sekään välttämättä auta läheskään kaikkiin vaihdevuosivaivoihin. Auttaa yleensä hyvin esim. alapään kuivuuteen ja unettomuuteen, heikommin aivosumuun, nivelkipuihin tai suupoltteeseen josta monet alkaa kärsiä vaihdevuosissa. 

Vierailija
18/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntoilu on sinänsä terveellistä, mutta ei sovi kaikille laihduttajille, koska se lisää nälkää.

Vähennä (älä lopeta) kuntoilua ja epäterveellisten ruokien syömistä.

80-90% laihdutuksesta on onnistunutta syömiskontrollia.

Lihasmassa on paljon terveellisempää kuin läski. Syömisestä kaikki lähtee, mutta parempi on muuttaa läskiä lihakseksi kuin vain tuijottaa puntaria, että on laihtunut.

Vierailija
19/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no et syö herkkuja, pienennät annoksia..

Laihdutus on äärettömän helppoa.

nykyään vaan kaikki tekee siitä jotenki  liian vaikeeta eikä sitte onnistu koskaan.

Vierailija
20/234 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta makeat herkut kokonaan. Älä syö muutenkaan liikaa. Älä tee lihaskuntoharjoittelussa samaa lihasryhmää peräkkäisinä päivinä. Pidä toistomäärä 6-12. Tee raskaita esim. yhden jalan kyykkyvariaatioita. Tee leuanvetoja ja rengaspunnerruksia. Huolehdi, että saat proteiinia 2 g per painokilo.

Kiitos! Hyviä pointteja, ja voi kun nämä kaikki voisinkin toteuttaa. Olisin tosi tikissä silloin.

Lopeta makeat herkut kokonaan. -> Tämän tosiaan voisi tehdä, tai sitten kerran viikossa lauantaisin kohtuullinen määrä.

Älä syö liikaa. -> Niinpä. Ruokapäiväkirjaa täytyy pitää nyt ainakin aluksi.

Älä treenaa samaa lihasryhmää peräkkäisinä päivinä. -> Huokaus. Tämä on aina hankala toteuttaa alavartalon osalta, kun on kestävyysliikkuja. Käytännössä jalkatreeniä tulee päivittäin.

Pieni toistomäärä: Voi kun vielä olisi paikat siinä kunnossa nivelten osalta, että voisi tehdä isoilla painoilla. Sama yhden jalan kyykkyvariaatioiden kanssa. Ihaillen katson, kun mieheni niitä tekee. 

Leuanveto on mulle todella vaikeaa. Kolme leukaa on enkka, mutta kiitos, että muistutit. Voin jatkaa niiden treenaamista, jos saan painon laskemaan. Siinä on yksi hyvä motivaattori. Punnerruksia voisin alkaa tehdä muutaman kerran viikossa. Se on hyvä perusliike. Punnerruksiakin teen liian vähän nykyään.

Proteiinia saan nykyisellään tarpeeksi (noin 1,3-1,5 g/painokilo). Yritän pyrkiä tuonne 1,5 g. En uskalla ihan tuota 2 g päivässä syödä, koska minulla on ollut munuaiskivet raskausaikana. Ei ehkä munuaiset kestä.