Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10-15 kg laihdutus (45-vuotias nainen)

Vierailija
04.08.2025 |

Nyt kaipaan ideoita noin 10-15 kg pudottamiseen. Olen 45-vuotias nainen, minulla on aktiivinen elämäntapa ja harrastan monipuolisesti liikuntaa. Silti paino on noussut viimeisten vuosien (noin neljän vuoden) aikana 15 kg. Olen 166 cm pitkä, ja tänään vaaka näytti ruhtinaalliset 71 kg. Painoindeksi on siis tänään 25,77. Paino oli 56 kg nelisen vuotta sitten.

Kävin kesän alussa Inbody-mittauksessa (paino 70 kg silloin). Viskeraalirasvaa oli normaalimäärän ylärajalla. Minulla on kuitenkin vyötärö, ja vyötärö-lantiosuhde on normaali/hyvä. Mittauksessa selvisi, että koko vartalossa on lihaksia oikein hyvin. Silti silmänmääräisesti jalkalihakset tuntuvat pienenevän ja rasvan määrä lisääntyy. Tämä on tapahtunut viimeisen kahden vuoden aikana (erityisesti etureidet). Jalkalihasten pieneneminen liittyy varmaankin esivaihdevuosi-ikään. Lisäksi polvet, lonkka ja toisinaan alaselkäkin vaivaavat. Myös hartioissa on nivelten kanssa lievää ongelmaa. Tästä syystä treenaan pääasiassa kehonpainotreeniä. Kuntosalilla olen käynyt lapsesta asti, mutta nykyään se ei nappaa enää.

Kehonpainotreeniä teen useimpina päivinä viikossa tai joka päivä. Lisäksi pyrin tekemään painoharjoittelua käsipainoilla ja/tai kahvakuulalla noin kerran viikossa. Useampi kerta viikossa painojen kanssa alkaa minulla vaikuttaa liikkuvuuteen. Tällaista ei ollut vielä jokunen vuosi sitten. Lisäksi pyöräilen, uin, juoksen, talvella hiihdän molemmilla tyyleillä, teen crosstrainerilla jne. Aerobinen kunto ja hapenottokyky on edelleen hyvä, vaikka toki alasuuntaan menossa. Joka päivä treenien jälkeen venyttelen ainakin hieman. Pilatekset ja joogat minulla on jääneet viime vuosina välistä. Joskus teen YouTubesta jonkun lattiajumpan.   

Olen kala-kasvissyöjä ja syön pitkälti suositusten mukaisesti. Toisaalta syön liikaa makeita herkkuja. Välillä pidän ruokapäiväkirjaa, mutta en ole jaksanut pitää sitä montaa päivää putkeen enää nykyään. Varmasti saan liikaa energiaa ikääni ja energiantarpeeseen nähden, kun kerran paino nousee ja nousee. Olen toisinaan täyttänyt myös THL:n Finelin ruokapäiväkirjaa, ja sen mukaan saan hyvin vitamiineja, kuitua, proteiinia jne. Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Energiamäärä tosin on kaiketi liian suuri.

Otan vastaan ideoita ja kokemuksia! Auttakaa! Nyt pitää saada laivan suunta käännettyä.

Kommentit (234)

Vierailija
201/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jotenkin maaninen?

Vierailija
202/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla menee usein yli 2000 kaloria päivässä vaikka kuinka liikkuisit, niin tuohan tarkoittaa vain sitä, että syöt liikaa ja siitä johtuu ylikuluttaminen.

Jos kykenee syömään yli 2000 kaloria niin se yleisemmin tarkoittaa sitä, että syöt liian vähän proteiinia ja liikaa hiilareita, mitkä tulevat vehnästä, ruista, kaurasta ja valkoisesta sokerista ja rasvaa, mikä tulee huonoista lähteistä eli eläimestä.

Pelkästään hihkaisemalla "söin tämän verran kaloreita tänään" ei oikein auta selvittämään mistä johtuu ylisyöminen. Listaamalla mitä syöt ja kuinka paljon syöt joka päivä auttaa enemmän selvittämään missä ongelma on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen Garminin kello sinulla on?

Forerunner. Tämä on kyllä  erittäin hyvä juoksussa ja pyöräilyssä. Uinnissa toimii myös, mutta olen luonnonvesissä uidessa epäillyt, että matkat ja nopeudet ovat yläkanttiin. Ehkä pitävätkin paikkansa. Triathlonkello.

-ap 

Forerunner ei ole triathlonkello vaan juoksukello, mutta kyllä Garminit aika hyvin näyttää oikein. Avovesiuinnissa mikään kello ei toimi hyvin, koska vesi häiritsee gps:n toimintaa. 

Vierailija
204/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene ravitsemusterapeutin juttusille  tuon tekstisi kanssa.

Aineenvaihdunta hidastuu iän myötä.

Tee tehokkaita spurtteja.

Tee pitkäkestoista vaikka fillaroiden.

Hyvä, jos lihasmassa ei vähene- pidetä se yllä.

Hormonit vaikuttaa, niin kaikkeen et pysty elintavoilla vaikuttamaan.

Joskus on hyvä hyväksyäkin asioita.

Oot just hyvä.

Kiitos! Itse asiassa ajattelin tässä yksi päivä, että voisin käydä ravitsemusterapeutilla. Se voisi todellakin olla hyvä investointi. 

-ap

Vierailija
205/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaat omaan kysymykseesi.

Jos haluat painoa alas, niin ne herkut veks.

Sun iässä ei kannata kauheesti laihduttaa, ettet saa aikaan huonoja terveysvaikutuksia.

Ja normaalipainoinen ei pitäisi ollenkaan laihduttaa.

Nauti olemassa olosta. Sinulla kuulostaa olevan ihan hyvät elintavat.

Ehkä kannattaa löydä juttelemassa vaikka gynekologin kanssa. Tai googleta. Tai etsi joku tietäjä. Tarvitset tietoa naisen iästä ja sen tuomista luonnollisista muutoksista.

Olet nainen. Meillä naisilla on ihan omanlainen hormonitoiminta. Ja yksilölliset erot.

Totta, että tässä iässä ei kannata laihduttaa liian nopeasti, yksipuolisella tai liian niukalla ruokavaliolla. Menettää muutakin kuin rasvakudosta. Ja kyllä ne hormonit vaikuttavat. 

-ap

Vierailija
206/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Jos sulla menee usein yli 2000 kaloria päivässä vaikka kuinka liikkuisit, niin tuohan tarkoittaa vain sitä, että syöt liikaa ja siitä johtuu ylikuluttaminen. Jos kykenee syömään yli 2000 kaloria niin se yleisemmin tarkoittaa sitä, että syöt liian vähän proteiinia ja liikaa hiilareita, mitkä tulevat vehnästä, ruista, kaurasta ja valkoisesta sokerista ja rasvaa, mikä tulee huonoista lähteistä eli eläimestä. Pelkästään hihkaisemalla "söin tämän verran kaloreita tänään" ei oikein auta selvittämään mistä johtuu ylisyöminen. Listaamalla mitä syöt ja kuinka paljon syöt joka päivä auttaa enemmän selvittämään missä ongelma on.

Olen muutaman päivän kalorimääriä merkinnyt huvikseni tänne, mutta tottakai olen näiltä päivältä kirjannut ylös syömiset ja tarkkaillut myös ravintoaineiden saantia. Saan hyvin proteiinia, hyviä rasvoja, kuitua ja kaaviksia, vettä, hyviä hiilihydraatteja. Kaikki on hyvässä suhteessa. 

Jos noin 60 kg painava nainen, jolla on pieni lihasmassa istuu kaiket päivät työssään ja liikkuu vain noin tunnin päivässä tämän lisäksi, on 2000 kcal yläkanttiin. Mutta olen nyt 70 kg painava, minulla on enemmän lihasta ja liikun enemmän. Ei 2000 kcal ole paljon. Kuitenkin olen vielä pari vuotta sitten treenannut paljon enemmän ja kovempaa kuin nyt, joten sieltä ajalta tuo syöminen on jäänyt. Hieman pitää supistaa edelleen.

-ap

Vierailija
207/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Jos sulla menee usein yli 2000 kaloria päivässä vaikka kuinka liikkuisit, niin tuohan tarkoittaa vain sitä, että syöt liikaa ja siitä johtuu ylikuluttaminen. Jos kykenee syömään yli 2000 kaloria niin se yleisemmin tarkoittaa sitä, että syöt liian vähän proteiinia ja liikaa hiilareita, mitkä tulevat vehnästä, ruista, kaurasta ja valkoisesta sokerista ja rasvaa, mikä tulee huonoista lähteistä eli eläimestä. Pelkästään hihkaisemalla "söin tämän verran kaloreita tänään" ei oikein auta selvittämään mistä johtuu ylisyöminen. Listaamalla mitä syöt ja kuinka paljon syöt joka päivä auttaa enemmän selvittämään missä ongelma on.

Olen muutaman päivän kalorimääriä merkinnyt huvikseni tänne, mutta tottakai olen näiltä päivältä kirjannut ylös syömiset ja tarkkaillut myös ravintoaineiden saantia. Saan hyvin proteiinia, hyviä rasvoja, kuitua ja kaaviksia, vettä, hyviä hi

kasviksia 

Vierailija
208/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen Garminin kello sinulla on?

Forerunner. Tämä on kyllä  erittäin hyvä juoksussa ja pyöräilyssä. Uinnissa toimii myös, mutta olen luonnonvesissä uidessa epäillyt, että matkat ja nopeudet ovat yläkanttiin. Ehkä pitävätkin paikkansa. Triathlonkello.

-ap 

Forerunner ei ole triathlonkello vaan juoksukello, mutta kyllä Garminit aika hyvin näyttää oikein. Avovesiuinnissa mikään kello ei toimi hyvin, koska vesi häiritsee gps:n toimintaa. 

Selvä juttu. Muistan lukeneeni silloin, kun kellon ostin, että se on hyvä triathloniin. Itse en harrasta triathlonia, vaikka kaikkea kolmea tuleekin tehtyä.

-ap

Vierailija
209/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheen tarkkaa tilitystä tekemisistä. Mene jollekin henkilökohtaiselle avustajalle.

Tai ehkä joku täällä jaksaa ja osaa.

Itse neuvoisin ottamaan pikkusen rennommin.

Itsekin selvästi tiedät nuo sudenkuoppasi.

Et vaan usko itseäs?

Vierailija
210/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva kun ap analysoi ongelmaa ja ratkaisua. Tästä on hyötyä meille muillekin. On hyvä havahtua painonnousuun ajoissa eikä vasta sitten kun on vaikka 30 kiloa ylipainoa.

Vierailija
211/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaat omaan kysymykseesi.

Jos haluat painoa alas, niin ne herkut veks.

Sun iässä ei kannata kauheesti laihduttaa, ettet saa aikaan huonoja terveysvaikutuksia.

Ja normaalipainoinen ei pitäisi ollenkaan laihduttaa.

Nauti olemassa olosta. Sinulla kuulostaa olevan ihan hyvät elintavat.

Ehkä kannattaa löydä juttelemassa vaikka gynekologin kanssa. Tai googleta. Tai etsi joku tietäjä. Tarvitset tietoa naisen iästä ja sen tuomista luonnollisista muutoksista.

Olet nainen. Meillä naisilla on ihan omanlainen hormonitoiminta. Ja yksilölliset erot.

Totta, että tässä iässä ei kannata laihduttaa liian nopeasti, yksipuolisella tai liian niukalla ruokavaliolla. Menettää muutakin kuin rasvakudosta. Ja kyllä ne hormonit vaikuttavat. 

-ap

Höpöhöpö taas. 8kg lähti kuukaudessa, normaalipainon sisällä. Ei se vaadi muuta kuin Syö Vähemmän. Ei ole rakettitiedettä. Ja kyllä, kroppa näyttää hyvältä.

N44v

Vierailija
212/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään 1900 kcal ja palautumispäivä liikunnasta. Treenejä tuli 500 kcal edestä. Kävelin mäkisellä pururadalla ja tein puolen tunnit jumpat YouTubesta. 

1900(!!) kcal ja väität olevasi laihiksella? Pikku jumppa ei tuossa enää auta. Syöt auttamattomasti liikaa.

Vierailija
213/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut koko ketjua, joten joku on jo saattanut ehdottaa. Herkuttele vain itse leivotuilla tai valmistetuilla tuotoksilla, niin näet täsmälleen paljonko menee sokeria ja rasvaa; ei tee mieli pistää överiksi kun konkreettisesti näkee ainekset. Itse harrastan ällömakeita pieniä mikrokakkuja, jotka syön pakastepuolukoiden kanssa. Niihin tulee rypsiöljyä, vehnäjauhoa, vettä, sokeria, kardemummaa ja kanelia sekä ripaus suolaa ja leivinjauhe. Joskus olen tehnyt kaakaojauheesta suklaakakkua mikrossa. Netissä on ohjeita, mutta itse heitän tuntumalla. Kaupan herkkuja söisin enemmän, enkä ajattelisi miten iso keko on esim. sokeria.

Vierailija
214/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut koko ketjua, joten joku on jo saattanut ehdottaa. Herkuttele vain itse leivotuilla tai valmistetuilla tuotoksilla, niin näet täsmälleen paljonko menee sokeria ja rasvaa; ei tee mieli pistää överiksi kun konkreettisesti näkee ainekset. Itse harrastan ällömakeita pieniä mikrokakkuja, jotka syön pakastepuolukoiden kanssa. Niihin tulee rypsiöljyä, vehnäjauhoa, vettä, sokeria, kardemummaa ja kanelia sekä ripaus suolaa ja leivinjauhe. Joskus olen tehnyt kaakaojauheesta suklaakakkua mikrossa. Netissä on ohjeita, mutta itse heitän tuntumalla. Kaupan herkkuja söisin enemmän, enkä ajattelisi miten iso keko on esim. sokeria.

Oi, aivan ihana ohje! Kiitos! Varmasti leivotaan lasten kanssa taas enemmän, kun syksy alkaa. Mun äiti oli itse asiassa "terveysleipuri'", ja tämä on siirtynyt vähän minullekin. En oikein osaa leipoa tosi makeita ja epäterveellisiä leivonnaisia ohjeiden mukaan. Vähennän sokeria, lisään täysjyvää jne. Mutta ylipäätään kannatan ruoan valmistamista itse. <3

-ap

Vierailija
215/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kiva kun ap analysoi ongelmaa ja ratkaisua. Tästä on hyötyä meille muillekin. On hyvä havahtua painonnousuun ajoissa eikä vasta sitten kun on vaikka 30 kiloa ylipainoa.

Kiitos! Kyllä analysointia tarvitaan, sillä harvalla painonnousu johtunee vain yhdestä tekijästä. Syyt ovat moninaisia. Siksi täytyy asiaa pohtia monelta kantilta. Huomaan, että ajatukset tässä kirjoitellessa selkiytyvät ja omat arvostukset tulevat esille. 

-ap 

Vierailija
216/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään 1900 kcal ja palautumispäivä liikunnasta. Treenejä tuli 500 kcal edestä. Kävelin mäkisellä pururadalla ja tein puolen tunnit jumpat YouTubesta. 

1900(!!) kcal ja väität olevasi laihiksella? Pikku jumppa ei tuossa enää auta. Syöt auttamattomasti liikaa.

Niin. Olenko muuten väittänyt (vielä) olevani laihiksella? 🤔

Mutta tiedätkö, muistan sen ajan, kun olin nuori aikuinen ja jääkaapissa oli pelkät valot. Töissä join ruokatauolla vain teetä ja söin ketsuppia suolatasapainon ylläpitämiseksi. En uskaltanut syödä edes kuntosalin jälkeen. Oli nälkä ja palelsi. Nälkä meni ohi. Olin niin hoikka, että jouduin pienentänään 34-koon housuja. Tämä BMI 25 on OIKEIN paljon parempi vaihtoehto. Mutta kuten sanottu pikku hiljaa olisi mukava saada joitain kiloja pois. Ajatus on kypsynyt siten, että tuo 10-15 kg on liikaa. Vähempi riittää. 

-ap

-ap

Vierailija
217/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään 6 km power walk aikaan 57 minuuttia. Taitaa olla niin, että me juoksijat ollaan usein melko hitaita kävelijöitä. Tänään pikkupoika kuitenkin kuului huutavan toiselle, että tuo kävelee sairaan kovaa. Ei siinä muitakaan ollut, joten kaipa tarkoitti minua. Power walk on välillä kivaa vaihtelua. Lisäksi parinkymmenen minuutin lihastreeni. Josko huomenna se vapaapäivä treeneistä? 

Mukavaa alkavaa viikkoa!

-ap

Vierailija
218/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään 6 km power walk aikaan 57 minuuttia. Taitaa olla niin, että me juoksijat ollaan usein melko hitaita kävelijöitä. Tänään pikkupoika kuitenkin kuului huutavan toiselle, että tuo kävelee sairaan kovaa. Ei siinä muitakaan ollut, joten kaipa tarkoitti minua. Power walk on välillä kivaa vaihtelua. Lisäksi parinkymmenen minuutin lihastreeni. Josko huomenna se vapaapäivä treeneistä? 

Mukavaa alkavaa viikkoa!

-ap

Jebou. Tunnin kävely ja taas 2000 kaloria naamaan. Miksi edes aloitit tämän ketjun?

Vierailija
219/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa alkavaa viikkoa!

-ap

Jebou. Tunnin kävely ja taas 2000 kaloria naamaan. Miksi edes aloitit tämän ketjun?

The stage is all yours: Laita ihmeessä oikeat kalorit pöytään, kiitos! 

-ap

Vierailija
220/234 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa alkavaa viikkoa!

-ap

Itse asiassa en enää muista mitä ajattelin, kun ketjun aloitin. Kuitenkin tähän ketjuun kirjoittaminen on selkiyttänyt kovasti ajatteluani asian suhteen, joten kyllä tästä hyötyä on ollut. 

-ap