Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-15 kg laihdutus (45-vuotias nainen)

Vierailija
04.08.2025 |

Nyt kaipaan ideoita noin 10-15 kg pudottamiseen. Olen 45-vuotias nainen, minulla on aktiivinen elämäntapa ja harrastan monipuolisesti liikuntaa. Silti paino on noussut viimeisten vuosien (noin neljän vuoden) aikana 15 kg. Olen 166 cm pitkä, ja tänään vaaka näytti ruhtinaalliset 71 kg. Painoindeksi on siis tänään 25,77. Paino oli 56 kg nelisen vuotta sitten.

Kävin kesän alussa Inbody-mittauksessa (paino 70 kg silloin). Viskeraalirasvaa oli normaalimäärän ylärajalla. Minulla on kuitenkin vyötärö, ja vyötärö-lantiosuhde on normaali/hyvä. Mittauksessa selvisi, että koko vartalossa on lihaksia oikein hyvin. Silti silmänmääräisesti jalkalihakset tuntuvat pienenevän ja rasvan määrä lisääntyy. Tämä on tapahtunut viimeisen kahden vuoden aikana (erityisesti etureidet). Jalkalihasten pieneneminen liittyy varmaankin esivaihdevuosi-ikään. Lisäksi polvet, lonkka ja toisinaan alaselkäkin vaivaavat. Myös hartioissa on nivelten kanssa lievää ongelmaa. Tästä syystä treenaan pääasiassa kehonpainotreeniä. Kuntosalilla olen käynyt lapsesta asti, mutta nykyään se ei nappaa enää.

Kehonpainotreeniä teen useimpina päivinä viikossa tai joka päivä. Lisäksi pyrin tekemään painoharjoittelua käsipainoilla ja/tai kahvakuulalla noin kerran viikossa. Useampi kerta viikossa painojen kanssa alkaa minulla vaikuttaa liikkuvuuteen. Tällaista ei ollut vielä jokunen vuosi sitten. Lisäksi pyöräilen, uin, juoksen, talvella hiihdän molemmilla tyyleillä, teen crosstrainerilla jne. Aerobinen kunto ja hapenottokyky on edelleen hyvä, vaikka toki alasuuntaan menossa. Joka päivä treenien jälkeen venyttelen ainakin hieman. Pilatekset ja joogat minulla on jääneet viime vuosina välistä. Joskus teen YouTubesta jonkun lattiajumpan.   

Olen kala-kasvissyöjä ja syön pitkälti suositusten mukaisesti. Toisaalta syön liikaa makeita herkkuja. Välillä pidän ruokapäiväkirjaa, mutta en ole jaksanut pitää sitä montaa päivää putkeen enää nykyään. Varmasti saan liikaa energiaa ikääni ja energiantarpeeseen nähden, kun kerran paino nousee ja nousee. Olen toisinaan täyttänyt myös THL:n Finelin ruokapäiväkirjaa, ja sen mukaan saan hyvin vitamiineja, kuitua, proteiinia jne. Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Energiamäärä tosin on kaiketi liian suuri.

Otan vastaan ideoita ja kokemuksia! Auttakaa! Nyt pitää saada laivan suunta käännettyä.

Kommentit (236)

Vierailija
161/236 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä täysin alkoholi, sokeri ja vehnä pois. 

Kyllähän siinä saattaa laihtua, mutta elämä missä ei ole mitään nautintoja, on ankeaa elämää. Täyskiellot harvoin toimii muutenkaan.

-ei ap

Vierailija
162/236 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pian nelikymppinen nainen jolla paino myös noususuuntainen. Sain jo raskauskilot karistettua tekemällä tietyt elämänmuutokset kaupungin vetämässä "läskiryhmässä" mutta sitten tuli vastoinkäymisiä ja sairautta, ja nyt säännölliset lääkityksetkin tuntuvat vaikuttavan herkkuhimoa lisäävästi... en todellakaan liiku niin paljon kuin ap mutta kuitenkin ihan kohtalaisesti. Pitkän kävelylenkin voisin vielä yrittää ympätä viikko-ohjelmaani - kävely on yllättävän hyvää liikuntaa. Ongelma on kuitenkin selkeästi se että syön liikaa kaloripitoisia asioita kuten ravintolaruokaa, pitsaa ja makeita tai suolaisia naposteltavia. En isoja määriä, mutta nykyään liian usein. Minun pitää syödä suhteellisen usein että voin hyvin, mutta se tarkoittaa sitä että kerralla saisi syödä melko vähän. Toisaalta jos syö liian vähän, on taas pian nälkä. Ääh...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/236 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta makeat herkut ja vähennä energiansaantia.

Vierailija
164/236 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkien ja suklaan ystävänä tein radikaalin ratkaisun: lopetin niiden syömisen kokonaan. Samaan syssyyn meni sipsitkin. Pää"paheenani" tällä hetkellä ovat pullat, ja saavat ollakin, jos ne pysyvät paremmin kohtuudessa kuin suklaa ja karkit aiemmin.

Jos jokin herkku on mennyt överiksi, on helpompaa olla kokonaan ilman, kuin sinnitellä "kohtuuden" rajoissa. Sama juttu niin alkoholistilla kuin karkkiholistillakin eli kannattaa olla kokonaan ilman.

Ehdotan ap:lle radikaalia ratkaisua. Mieti yksittäinen herkku, jonka syöminen on eniten mennyt överiksi, ja lopeta sen puputtaminen kokonaan. Sitten totutat makuaistiasi uusiin ja terveellisempiin herkkuihin. Joku aiemmin kirjoitti, että esim. taateli ei vedä vertoja jäätelölle. Kyse on kuitenkin siitä, mihin olet makuaistisi totuttanut. Mikä on/minkä haluat olevan sinun herkkusi?

Kiitos kivasta ketjusta!

M47

Vierailija
165/236 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tosi paljon ihanista kommenteista! Kirjoitan nyt vain teille kaikille yhteisesti. Olette antaneet paljon hyviä vinkkejä. Kiitos! Paljon tsemppiä teille kaikille! <3

Tärkeintä olisi varmasti vähentää sokeria. Se on terveyden kannalta merkityksellistä myös. Varmasti monelle muullekin tuo on hyvä muutos. Kuitenkaan mihinkään sataprosenttiseen sokerilakkoon en ole lähtemässä. Nuorena minulla on ollut lievää syömishäiriötä ja alipainoisuutta, joten vaikka noista on aikaa hyvin pitkästi jo, ei mikään kituuttaminen enää kiinnosta. Ajattelen, että 80/20 täytyy riittää. 

Alkoholia en tosiaan käytä ollenkaan. Hyvin vähäinen alkoholinkäyttö loppui jo vuosia sitten liikuntaharrastusten takia. 

Joku kirjoitti osteoporoosista. Totta! Olen seurannut sivusta osteoporoosiin sairastunutta. Se ei ole kiva juttu. Kannattaa ottaa asia tosissaan. Samoin kannattaa yrittää ylläpitää lihasmassaa. Siitä pitää huolehtia, kun ikää tulee lisää.

-ap

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 154: "En halua tyrmätä ilmeisen hyvin alkanutta projektiasi, mutta kai olet tietoinen siitä, että ikäisillesi naisille suositellaan painoindeksiä 23-29. Mikäli paino on alempi, riskejä ovat lihaskato ja osteoporoosi, ja tilastollisella tasolla tulevien vuosien toimintakyky on selvästi heikompi. Näitäkin kannattaa miettiä tavoitteita asettaessa."

Tuo on kyllä ihan hyvä pointti. Mä olen aika tyytyväinen tähän nykyiseen painoonikin ja koska tällä ruokavaliolla laihtuminen nyt koko ajan hidastuu, niin ei se mun tavoitepaino 51 kg mikään kiveen kirjoitettu ole. Kuitenkin BMI yli 25 katsotaan jo ylipainoksi ja tuo BMI 29 oli just se, mistä lähdin painoa pudottamaankin, joten en oikein usko, että ylipaino olisi ikääntyneenäkään hyvä asia. BMI 23 voisi olla ihan passeli eli vielä 5 kg pois. 

Vierailija
167/236 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 154: "En halua tyrmätä ilmeisen hyvin alkanutta projektiasi, mutta kai olet tietoinen siitä, että ikäisillesi naisille suositellaan painoindeksiä 23-29. Mikäli paino on alempi, riskejä ovat lihaskato ja osteoporoosi, ja tilastollisella tasolla tulevien vuosien toimintakyky on selvästi heikompi. Näitäkin kannattaa miettiä tavoitteita asettaessa."

Tuo on kyllä ihan hyvä pointti. Mä olen aika tyytyväinen tähän nykyiseen painoonikin ja koska tällä ruokavaliolla laihtuminen nyt koko ajan hidastuu, niin ei se mun tavoitepaino 51 kg mikään kiveen kirjoitettu ole. Kuitenkin BMI yli 25 katsotaan jo ylipainoksi ja tuo BMI 29 oli just se, mistä lähdin painoa pudottamaankin, joten en oikein usko, että ylipaino olisi ikääntyneenäkään hyvä asia. BMI 23 voisi olla ihan passeli eli vielä 5 kg pois. 

Kuulostaa hyvältä! Paljon tsemppiä sinulle! 

-ap

Vierailija
168/236 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lihoo niin liikkuu liian vähän. Kova hikinen treeni laihduttaa. Kaloreita pitää kuluttaa paljon jos haluaa  laihtua eli nopeatempoinen pyöräily millä itse laihduin 22 kg. Juoksu, punttien nostelu kuluttaa kaloreita. Eikä riitä 2 kertaa viikossa vaan pitää treenata 6 kertaa viikossa vähintään. 10 kg painoa on 70 000 kaloria. Tunnin nopeatempoinen pyöräily kuluttaa 700 kaloria joten pitää pyöräillä 10 tuntia että laihtuu kilon. Samalla pitää syödä terveellisesti. Laihdutus on yllättävän kovaa työtä eikä moni tajua miten pakjon pitää treenata ja liikkua jos haluaa laihtua. Monet liikkuu liian vähän.

Vierailija
169/236 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lihoo niin liikkuu liian vähän. Kova hikinen treeni laihduttaa. Kaloreita pitää kuluttaa paljon jos haluaa  laihtua eli nopeatempoinen pyöräily millä itse laihduin 22 kg. Juoksu, punttien nostelu kuluttaa kaloreita. Eikä riitä 2 kertaa viikossa vaan pitää treenata 6 kertaa viikossa vähintään. 10 kg painoa on 70 000 kaloria. Tunnin nopeatempoinen pyöräily kuluttaa 700 kaloria joten pitää pyöräillä 10 tuntia että laihtuu kilon. Samalla pitää syödä terveellisesti. Laihdutus on yllättävän kovaa työtä eikä moni tajua miten pakjon pitää treenata ja liikkua jos haluaa laihtua. Monet liikkuu liian vähän.

Minulla liikunta ei ole se, mistä kiikastaa. Liikun paljon ja monipuolisesti. Syömispuoli.. Tervetuloa lukemaan ketjua alusta lähtien. 

Paljon tsemppiä sinulle!

-ap

Vierailija
170/236 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina harrastanut tosi paljon liikuntaa ja syönyt aikalailla ihan mitä vaan halusin ja isoja annoksia. Kunnes tuli täysi stoppi liikkumiselle vamman takia. Siinä en sitten heti älynnyt että nyt en voi enää syödä niinkuin ennen vaikka nälkä oli kova. Ainakin minun kohdalla siis nälkä ei pienentynyt vaikka en polttanut enää niin paljon. Saattaa olla sinullakin jotain tällaista jos treenisi on tosiaan muuttunut ja niinpä suosittelen että äkkiä aloitat ne kalorien laskemiset. Mulla tuli n.5kg lisää puolessa vuodessa joita nyt taistelen pois. Mä olen nyt 73kg ja muistan kun n.25v lääkärissä sanottiin että ole varovainen kun sun paino on ruvennut hitaasti nousemaan. Se oli silloin 62kg. Aloita ne lauantai karkkipäivät heti niin vähenee kalorit kun et enää muina päivinä herkuttele. En mä ainakaan lapsena saanut namia joka päivä niin ihmettelen miksi nykyään helposti ajattelee että tosta vaan tuplaa naamaan. Tsemppiä! 

Vierailija
171/236 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on nivelkipuja ja unettomuutta, kannattaa gynen kanssa keskustella. Minulla ovat nivelkivutkin vähentyneet hormonilääkkeiden myötä. Uniongelmat ovat kuulemma vaihdevuosien keskimäärin rankin oire eli ei tarvitse odotella mitään kuumia aaltoja, jotta voi lääkkeistä hyötyä. Ja ainakin itselläni lääkekokeilu aloitettiin pienellä annostuksella, ei tule automaattisesti mitään hevoskuuria. Ei ne lääkkeet mitään välttämättömiä monelle ole, mutta voi parantaa elämänlaatua.

Vierailija
172/236 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on nivelkipuja ja unettomuutta, kannattaa gynen kanssa keskustella. Minulla ovat nivelkivutkin vähentyneet hormonilääkkeiden myötä. Uniongelmat ovat kuulemma vaihdevuosien keskimäärin rankin oire eli ei tarvitse odotella mitään kuumia aaltoja, jotta voi lääkkeistä hyötyä. Ja ainakin itselläni lääkekokeilu aloitettiin pienellä annostuksella, ei tule automaattisesti mitään hevoskuuria. Ei ne lääkkeet mitään välttämättömiä monelle ole, mutta voi parantaa elämänlaatua.

Kiitos! Varmasti monelle on hyötyä niistä. Aamulehdessä olikin viime viikonloppuna juttu hormonikorvaushoidosta. Ohje on, että niin kauan pitäisi olla ilman hormonikorvaushoitoa kuin pärjää. Itselläni on tosiaan normaali kierto ovulaatiotuntemuksineen jne. En olisi vielä valmis kokeilemaan hormonikorvaushoitoa. Olen nyt ilmojen viileyttyä nukkunutkin taas paremmin. Täytyy miettiä hormonikorvaushoitoa sitten, kun on sen aika. Tosin hormonaalista migreeniä nuorempana poteneena, mielelläni välttäisin hormonikorvaushoidon. 

-ap

Vierailija
173/236 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina harrastanut tosi paljon liikuntaa ja syönyt aikalailla ihan mitä vaan halusin ja isoja annoksia. Kunnes tuli täysi stoppi liikkumiselle vamman takia. Siinä en sitten heti älynnyt että nyt en voi enää syödä niinkuin ennen vaikka nälkä oli kova. Ainakin minun kohdalla siis nälkä ei pienentynyt vaikka en polttanut enää niin paljon. Saattaa olla sinullakin jotain tällaista jos treenisi on tosiaan muuttunut ja niinpä suosittelen että äkkiä aloitat ne kalorien laskemiset. Mulla tuli n.5kg lisää puolessa vuodessa joita nyt taistelen pois. Mä olen nyt 73kg ja muistan kun n.25v lääkärissä sanottiin että ole varovainen kun sun paino on ruvennut hitaasti nousemaan. Se oli silloin 62kg. Aloita ne lauantai karkkipäivät heti niin vähenee kalorit kun et enää muina päivinä herkuttele. En mä ainakaan lapsena saanut namia joka päivä niin ihmettelen miksi nykyään helposti ajattelee että tosta vaan tuplaa naamaan. Tsemppiä! 

Kiitos! Tämä lienee tuttu kuvio monelle liikkujalle ja urjeilijalle. 

Joo, kiitos muistutuksesta. Karkkipäivä lauantaina. Juu, eipä silloin 80-90-luvuilla karkkia viikolla syöty! Jotain pientä viikonloppuna. 

Tänään aloin pitää taas ruokapäiväkirjaa ainakin joitain päiviä.

-ap

Vierailija
174/236 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle. sinun tapauksessa ei voi olla kysymys mistään muusta, kuin nautit/syöt-juot kaloripitoisia makeita herkkuja ja juomia. Pois kaikki mehut , alkoholia max kerran viikossa ja samoin jokin herkku.

Olen itse saman pituinen ja painan 59kg , varmasti lihon ,jos syön väärin. Syön ihan perusaterian päivittäin ,joka sisältää vaihdellen peunaa,pastaa, lohta, kanaa, lihaa ja juureksia . Hedelmiä ja salattia suht vähän. Vesi on aina ruokajuoma. Mehuja en juo koskaan. 3 v ilman alkoholia olen ollut, lopetin vain.

Kävelen 3-5 km lenkkejä , käyn kerran vk salilla. Kesällä 30ast helteiden aikana en lenkkeillyt,, laihduin 1kg. Syön aina niin paljon ,kuin haluan.

Olin kesällä muutamassa tilaisuudessa, ja ne jotka oli ylipainoisia söivät puolta isomman määrän ruokaa ja satsasivat, niin naiset kuin miehetkin.

Vierailija
175/236 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lakki käteen ja nöyrällä asenteella eteenpäin: 10 kilossa rasvaa on energia 70 000 kilokaloria.

15 kilossa jo 105 000 kilokaloria.

Että aika rajut pitää olla miinuskalorit, että saa noin paljon kevyemmän elämän ja ulkonäön.

Vierailija
176/236 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle. sinun tapauksessa ei voi olla kysymys mistään muusta, kuin nautit/syöt-juot kaloripitoisia makeita herkkuja ja juomia. Pois kaikki mehut , alkoholia max kerran viikossa ja samoin jokin herkku.

Olen itse saman pituinen ja painan 59kg , varmasti lihon ,jos syön väärin. Syön ihan perusaterian päivittäin ,joka sisältää vaihdellen peunaa,pastaa, lohta, kanaa, lihaa ja juureksia . Hedelmiä ja salattia suht vähän. Vesi on aina ruokajuoma. Mehuja en juo koskaan. 3 v ilman alkoholia olen ollut, lopetin vain.

Kävelen 3-5 km lenkkejä , käyn kerran vk salilla. Kesällä 30ast helteiden aikana en lenkkeillyt,, laihduin 1kg. Syön aina niin paljon ,kuin haluan.

Olin kesällä muutamassa tilaisuudessa, ja ne jotka oli ylipainoisia söivät puolta isomman määrän ruokaa ja satsasivat, niin naiset kuin miehetkin.

Kiitos! En juo kaloreita muuten kuin kasvijuoma kahviin. Juon vettä aterioilla ja janojuomana. En käytä ollenkaan alkoholia. 

Syön tosiaan liikaa energiaa ja liikaa sokeria. "Miesten annoksia". 

Tsemppiä sinulle jatkoon!

-ap

Vierailija
177/236 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt lakki käteen ja nöyrällä asenteella eteenpäin: 10 kilossa rasvaa on energia 70 000 kilokaloria.

Että aika rajut pitää olla miinuskalorit, että saa noin paljon kevyemmän elämän ja ulkonäön.

Nyt kun olen päässyt sisälle aiheeseen ja lukenut ja pohtinut asiaa, hyvä ja realistinen tavoite olisi minulle noin 63 kg eli -7 kg. Sitten voi taas tuumailla. Ruokapäiväkirjaa jatkan taas. 

-ap

Vierailija
178/236 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun olen päässyt sisälle aiheeseen ja lukenut ja pohtinut asiaa, hyvä ja realistinen tavoite olisi minulle noin 63 kg eli -7 kg. Sitten voi taas tuumailla. Ruokapäiväkirjaa jatkan taas. 

-ap

Tietenkin -15 kg olisi hyvä kilpailemisen kannalta.

-ap

Vierailija
179/236 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ruokapäiväkirjaan tuli 2200 kcal ja 500 kcal edestä pieniä treenejä Garminissa (sekä lisäksi muuta arkiaktiivisuutta). Tänään tein poikkeuksellisesti ihan lyhyen, nopean juoksun, hieman liikkuvuutta ja myös pienet lihastreenit. Lisäksi tuli kävelyä, jota en kellottanut ja pieni arkipyöräilykin. Garminissa aika heikosti näkyy aktiivisissa kaloreissa puuhastelut ja siivoamiset yms, joita ei erikseen kelloteta. Tätä olemme vertailleet perheenjäsenen kanssa, jolla on Polar-kello. Onko muilla samanlaisia havaintoja?

Toivottavasti kaikilla oli positiivinen päivä. Huomenna uudelleen. 

-ap

Vierailija
180/236 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMIstä tulisi luopua, ei se osoita todellisia arvoja.

Ap tee kuten minä ja pidä 3 viikkoa TIUKASTI hiilihydraatit minimissä. Siihen tottuu ja sitten kun huomaat että on monta kiloa pudonnut, niin innostut turhien hiilareiden kontrollissa.

Jätä aluksi leipäkin pois ja kaikki vihannekset joita nuo hoikat aina kehoittavat syömään. Mutta vain muutama viikko KETO-ruokavaliota ja sinulla on parempi olo.

Hiilihydraatit ovat pahimmat lihottajat kun sisältävät sokereita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan