Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen kielen oppimisesta. Olenko kasvanut kuplassa vai mikä on muuttunut?

Vierailija
06.07.2026 |

Ensialkuun haluaisin että keskustelu pysyy asiallisena, en provoa vaan tämä on oikeasti se oma kokemukseni ja tilanteeni jossa olen kasvanut.

Kasvoin perheessä jossa sukulaisiin ja tuttuihin kuului paljon maa_hanmuuttajia ja maa_hanmuuttajataustaisia. Olen kuitenkin itse ihan suomalainen. Ulkomaalaisia ja ulkomaalaistaustaisia kavereita minulla on ollut paljon, paras kaverini melkein 15v ajalta on ulkomaalainen. Olen myös seurustellut ulkomaalaisen kanssa melkein 10v, erottiin mutta ollaan yhä hyviä kavereita ja olin hetki taaksepäin tämän häissäkin.

Kaikki, siis KAIKKI, tuntemani ihmiset joiden äidinkieli ei ole suomi ovat sen opetelleet jos täällä meinaavat pidempään asua ja minulle on opetettu lapsesta saakka että esimerkiksi porukassa jossa suurin osa on vaikkapa englanninkielisiä, ei aleta puhumaan kahden ihmisen kesken espanjaa. Maan kielen opettelu on itselleni opetettu samanlaisena kohteliaisuuskysymyksenä kuin vaikkapa se, että et niistä nenää ruokapöydässä tai kaiva ruokaa ikenistä kesken ruokailun. Kun tuttu on tarjonnut minulle työpaikkaa maasta jonka kieltä en osaa, olen sanonut ei kiitos, en koe että pystyisin oppimaan kyseisen kielen sille tasolle että voin työskennellä kyseisessä maassa. Kielitaidottomana töihin lähteminen ei ole edes tullut mieleeni vaihtoehtona.

Nyt vasta aikuisena on tullut vastaan se ajatus että maan kieltä ei tarvitse opetella tai osata. Vai onko kyseessä internetin öyhötyskupla? Oman taustani takia tämä on minulle aika shokki, mutta olen törmännyt tähän nyt ihan oikeassakin elämässä pari kertaa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko vielä kauniilla suomen kielelläsi mikä oli juttusi pointti?

Vierailija
2/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkieliset alkavat automaattisesti puhua kaikille ulkomaalaistaustaisille englantia. Mitenpä siinä sitten oppii suomea, jos kukaan ei halua puhua sitä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän oikein tyrkytetään ulkoa tulleille asennetta, että ei tarvitse vaivautua oppimaan suomea. Se on kummallista, sillä kielen oppiminenhan on ainoa tapa päästä sisälle maan kultuuriin ja tapoihin.

Vierailija
4/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoissa lisätään koko ajan englannin käyttöä. Muualta tulleilta ei vaadita suomen osaamista, vaan heidän takiaan kaikki viestitään kahdella kielellä ja yhä useammin pelkästään englanniksi. Ärsyttävää ja surullistakin suomen kielen tulevaisuuden kannalta.

Vierailija
5/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lampsi kuule v*ttuun Suomea pilaamasta!

Vierailija
6/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyäänhän oikein tyrkytetään ulkoa tulleille asennetta, että ei tarvitse vaivautua oppimaan suomea. Se on kummallista, sillä kielen oppiminenhan on ainoa tapa päästä sisälle maan kultuuriin ja tapoihin.

Vihvassu ja zu wakki tätä tyrkyttävät. On räsismiä vaatia kielitaitoa...

Vierailija
7/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osuvasti sanottu. Tällaista asennetta kaipaisi enemmänkin woke-Suomessa.

Kiitos sulle, tuntematon nazzi!

Vierailija
8/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomea enää tarvitse osata edes suomalaisten, kun kaikki englantia puhuvat. Tämä on harha, joka saa monet puhumaan automaattisesti varsinkin ulkomaalaiselta näyttäville englantia. 

Jostakin syystä esimerkiksi 10 vuotta suomalaisen kanssa naimisissa olleet eivät osaa sitä vertaa suomea, että eivät tarvitse tulkkia. Eikä ne kaikki suomalaiset puolisot ole mitään vieraita kieliä osanneet. Kai niissä liitoissa on sitten vaan rakkaudenkielellä kommunikoitu.

Vierailija
9/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On henkilöitä (vanhempia), jotka opettelevat kielen ja sitten on niitä, jotka puhuvat englantia vuosienkin jälkeen. Tämän huomaa hyvin mm. lasten harrastusryhmissä.

Mä koen, että jos haluaa oikeasti ns. sulautua maahan, missä asuu, niin paikallinen kieli pitäisi osata.

Vierailija
10/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenkieliset alkavat automaattisesti puhua kaikille ulkomaalaistaustaisille englantia. Mitenpä siinä sitten oppii suomea, jos kukaan ei halua puhua sitä? 

En itse tee tätä ikinä, ellei kyseessä ole joku täällä oikeasti sen viikon oleva turisti jonka kielitaito päättyy siihen että kiitos heihei ja kommunikoinnista ei vaan tule mitään edes elekielellä. Meinasin laittaa aloitukseen kokemukseni siitäkin, että olin pari vuotta sitten työpaikassa jossa oli suomea opetteleva henkilö. Kaikki muut puhuivat tälle englantia paitsi minä. Tätä suomen "tuputtamista" katsottiin ehkä vähän pahalla, yksi työkaveri ihmetteli että enkö osaa englantia. Sain muitakin kommentteja asiasta. Ap

Vierailija
11/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yksinkertaisesti suostu puhumaan englantia ellei ole aivan totaalisen pakottava tilanne.

Jos et täällä suostu opettelemaan kieltä(mikä on jo itsessään epäkunnioittavaa)mutta haluat palvelua ja hoitaa asioita niin se on voivoi ja ihan OMAA kpää asennettasi. 

Vierailija
12/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elämäni aikana ollut töissä myös Ruotsissa, Norjassa ja Saksassa. Jokaisessa maassa puhuin maan valtakieltä - no Norjassa tosin norjalaistettua ruotsia, mutta en siis englantia sielläkään. Ei tullut mieleenkään vaatia englannin käyttöä.

Vierailija
13/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä edes mikä kanta tässä viestissä on. Pilaanko suomea siksi koska mielestäni kaikilla mailla on oikein vaatia maan kielen käyttöä, vai siksi kun lähipiirissäni ja rakastamissani ihmisissä on niin paljon ulkomaalaisia? Vai jostain muusta syystä? Tätä tarkoitin asiattomalla kommentilla, poistu ketjusta kiitos. Ap

Vierailija
14/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin on näissä tuli joissakin monenlaisia. Toiset tulee tosissaan töihin ja sopeutuvat ja sitten on niitä jotka pyörii omiensa kanssa ja ei ole tarkoituskaan saavuttaa mitään

Vierailija
15/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse asunut viidessä eri maassa, eikä tullut mieleenkään vaatia, että he puhuisivat minulle suomea...

Puhun Suomessa suomea, vaikka kielitaitoa löytyy siis paljonkin. Kyllä ne ulkomaalaistaustaiset asiakaspalvelijat siltikin ymmärtävät. Vastaaminen saattaa olla hankalampaa.

Vierailija
16/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä edes mikä kanta tässä viestissä on. Pilaanko suomea siksi koska mielestäni kaikilla mailla on oikein vaatia maan kielen käyttöä, vai siksi kun lähipiirissäni ja rakastamissani ihmisissä on niin paljon ulkomaalaisia? Vai jostain muusta syystä? Tätä tarkoitin asiattomalla kommentilla, poistu ketjusta kiitos. Ap

En poistu v*tun zuuwakki!

Vierailija
17/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse asunut viidessä eri maassa, eikä tullut mieleenkään vaatia, että he puhuisivat minulle suomea...

Puhun Suomessa suomea, vaikka kielitaitoa löytyy siis paljonkin. Kyllä ne ulkomaalaistaustaiset asiakaspalvelijat siltikin ymmärtävät. Vastaaminen saattaa olla hankalampaa.

Mutta opettelithan noiden viiden maan kielet ja kulttuurit ennen muuttoasi? Osasit valmistaa perinneruoat ja lausua merkittävimpien runoilijoiden runoja? 

Vierailija
18/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tarjotaan tulkki esimerkiksi lääkärissä asiointiin, ellei jo nykyään osata käyttää google kääntäjää tms. Moni tulija on myös lukutaidoton, esim. v. 2015 tulleista vain 10 % oli lukutaitoisia. Tällainen ihminen ei pysty käyttämään edes kännykkää.

Vierailija
19/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaha namuuttajat liikkuvat omissa kuvioissaan ja omissa porukoissaan, ei tarvitse osata suomea.

Vierailija
20/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista se oli jo 20 vuotta sitten. Lähipiirissäni oli tuolloin paljon ulkomaisia vaihto-opiskelijoita, ja heistä osa sanoi suoraan, ettei halua oppia suomea. Osa heistä oli myös tullut Suomeen parantamaan englannin kielen taitoaan (!).

Ymmärrän, ettei yhden vaihtovuoden aikana suomea vielä kovin hyvin edes opi, vaikka yrittäisi. Kuitenkin asenne "en HALUA oppia suomea, vaikka oleskelen Suomessa", on ylimielinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi