Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoikat lestadiolaiset

Vierailija
03.08.2025 |

Katselin kuinka lestadiolaiset kävelivät "kokoontumisajoihinsa" sankoin joukoin. En nähnyt yhtään selkeästi ylipainoista. Aloin miettimään heidän hoikkuuden salaisuutta. Voisiko joku lestadiolainen ystävällisesti vastata. 

Kommentit (225)

Vierailija
81/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi lihottaa. Varsinkin olut. Lestadiolaiset eivät juo alkoholia lainkaan.

Suviseuroissa ja muissa kesäseuroissa löytyy epäterveellisten ruokien (makkarat, pizzat, ranskikset) myös normaalia kotiruokaa ja kasvisruokaa, kun taas monilla musiikkifestareilla ei löydy muita kuin epäterveellisiä ruokavaihtoehtoja. 

Väärin. Olut ei lihota yhtään ketään. Siiderit limsat liköörit lihottaa.  ( Läskit syö munkkeja , kermaa kakkuja pullaa jne) . 

Todellakin lihottaa. Sokeria siinä kaljassakin on. Ei turhaan puhuta kaljamahasta. 

Kyllähän se alkoholi lisää mättöruuan syöntiä. Rapuloissaan tekee mieli niin suolaista kuin makeaakin. Syynä se, kun alkoholi nyt vaan kaikesta huolimatta laskee verensokeria oli juoma makeaa tai ei. Mitä useammin ja enemmän juot ja syöt, on lihavuus taattu! 

Vierailija
82/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän/tunnen niin lihavia, hoikkia kuin laihojakin. Nuo laihat näyttää ihan anorektikoilta. Sitten moni käyttää niitä housuja, jotka muokkaa vartaloa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen Oulunsalolainen ja hoikkuuden takana taitaa vain olla vähäinen ravinto.

Muistan, kun lapseni kaveriksi heittäytyi vanhempi poika, koska lapseni oli saanut bleikkarin.

Oli ruoka -aika ja tämä lestatiolas-perheestä oleva poika söi suurella ruokahalulla, ei kursaillut laisinkaan,

kun kerran tarjottiin lämmin ateria.

Toki laitoin tällä kaverille stopin, koska kaveruuden takan oli vain päästä pelaamaan pelikoneella. ( ja syömään).

Senkin näin, kun Oulunsalon Shelliällä, nämä L- poikaporukat näpistivät herkkuja. Kertonee kun ei ole vara ostaa, varastetaan.

Vierailija
84/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ihan varma onko lestadiolaiset sen hoikempia kuin muutkaan. Jos näin on, niin kyllä se syy löytynee isosta perheestä. 

Ainakin meillä tehdään käytännössä kotiruokaa, 2 krt päivässä. Tämä siksi, että

1) iso satsi ruokaa on halvempaa 

2) keittiössä ei ole koko ajan sotkua, kun joku on ottamassa välipalaa

Lisäksi arkiliikuntaa tulee kotihommista reilusti. Siihen en kyllä ole törmännyt, että jossain perheessä säännösteltäisiin niin että nälässä saa olla. Enkä tuohon toiseen esitettyyn, että naiset yrittäisivät estää kuukautisia. En kyllä usko siihen.

t. Vl

Vierailija
85/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kivasta ja asiallisesta kommentoinnista. Pitkälti samaa mitä itsekin olen ajatellut.

Ja sitäkin olen ajatellut, että ehkä uskokin auttaa. Ei tee mieli ahmia nopeasti. Ehkä ruokansa syö ajatuksella ja kiitollisuudella.

Ap

No ei ihan noinkaan. Ei ruokailu kestä sen kauempaa kuin muissakaan perheissä. Minun vanhempani syntyi lestadiolaisperheeseen ja isovanhemmat (eläessään) kuuluivat siihen, samoin osa vanhempani sisaruksista, osa oli jättänyt liikkeen. Heillä 8 sisarusta. Me kävimme mummolassa kesäisin, kun olin pieni. Siellä oli minulla esim. täti, joka oli minua 5 vuotta vanhempi. Ruoka oli hyvin tavallista kotiruokaa. Esimerkiksi muistan syöneeni liha-perunalaatikkoa ja riisiä ja broileeinkoipia. Sen kummempaa muistikuvaa en saa päähäni. Kun kasvoin isoksi, ei sellaista yhteyttä enää ollut, että kylässä olisi käyty. Postikortteja läheteltiin. Kun pääsin ylioppilaaksi, isovanhemmat kövi juhlissa. Se onkin ainoa kerta, kun muistan heidän kyläilleen. Ja ihan kaikki normaalit täytekakut yms. he söivät, eivät ainakaan silloin olleet syömättä herkkuja. 

Luulen, että hoikkiuteen on pari syytä. Ruoka om tavallista kotiruokaa, ja annoskoot järkeviä. Toinen syy, että puuhaa on paljon koko ajan. Ruohonleikkuuta, halonhakkuuta, pyykinpesua, ruuanlaittoa. Remontitkin tehdään monesti itse. Isojen perheiden kanssa omakotitalossa on paljon tekemistå. Sellainen muisto joltain lapsuuden kesältä, että kylässä ollessakin me poimittiin litrakaupalla mustikoita mummolaan. Heillä oli 3 isoa pakastinta.

Vierailija
86/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ihan varma onko lestadiolaiset sen hoikempia kuin muutkaan. Jos näin on, niin kyllä se syy löytynee isosta perheestä. 

Lisäksi arkiliikuntaa tulee kotihommista reilusti. Siihen en kyllä ole törmännyt, että jossain perheessä säännösteltäisiin niin että nälässä saa olla. Enkä tuohon toiseen esitettyyn, että naiset yrittäisivät estää kuukautisia. En kyllä usko siihen.

t. Vl

Lisään tähän vielä sen, että itse koen velvollisuuttakin pysyä kunnossa, kun on iso perhe. Että jaksaa huolehtia lapsista hyvin.

Vierailija
87/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Vl

Lisään tähän vielä sen, että itse koen velvollisuuttakin pysyä kunnossa, kun on iso perhe. Että jaksaa huolehtia lapsista hyvin.

Toi on tosi hyvä pointti. Olen joskus nähnyt jonkun tooosi lihavan perheen kaupassa ja käy väkisinkin mielessä terveysasiat, jos pikkulapsia myöten kaikki ovat valtavan kokoisia ja ostoskärryt täynnä prosessoitua höttöä.

Ap

Vierailija
88/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen entinen Oulunsalolainen ja hoikkuuden takana taitaa vain olla vähäinen ravinto.

Muistan, kun lapseni kaveriksi heittäytyi vanhempi poika, koska lapseni oli saanut bleikkarin.

Oli ruoka -aika ja tämä lestatiolas-perheestä oleva poika söi suurella ruokahalulla, ei kursaillut laisinkaan,

Toki laitoin tällä kaverille stopin, koska kaveruuden takan oli vain päästä pelaamaan pelikoneella. ( ja syömään).

Senkin näin, kun Oulunsalon Shelliällä, nämä L- poikaporukat näpistivät herkkuja. Kertonee kun ei ole vara ostaa, varastetaan.

Lapset ovat lapsia. Muistan omasta lapsuudesta, miten hyvää ruoka oli muualla. Ihan sama näkkikeipä maistui kaverin luona paremmalle.

Ap 

Vierailija
89/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sieltä löytyy ihan kaiken kokoisia, hoikat vaan jääneet mieleesi.

Vierailija
90/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sieltä löytyy ihan kaiken kokoisia, hoikat vaan jääneet mieleesi.

No, jos otetaan samanlainen otos ihmisiä jostain muualta niin ero on ihan huikea. Tuossa lähikaupan vieressä on Rauhanyhdistyksen talo. Kyllä esim rippikoululaiset ovat ihan eri näköisiä kuin "tavallisessa rippikoulussa". Enkä aloituksessa tarkoita, että 100% vl porukasta on hoikkia. Ihmiset ovat yksilöitä. Puhun keskimääräisestä ja silmämääräisestä vaikutelmasta.

Ap

Vierailija
91/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on väitelty siitä lihottaako olut ja perusteltu, ettei voi lihottaa, kun ei sisällä sokeria.

Sokeri (=hiilihydraatti) ei ole ainoa, joka liiallisesti nautittuna lihottaa. Myös oluiden, siiderien ja muiden juomien sisältämä alkoholi on kaloripitoista. Eri juomat sisältävät sokeria ja alkoholia eri määriä. Kalorimäärät voi tarkistaa ihan Alkon sivuilta, niin voi keskustella faktojen pohjalta.

https://www.alko.fi/vastuullisesti/alkoholi-ja-terveys/alkoholin-kalorit

Vierailija
92/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi lihottaa. Varsinkin olut. Lestadiolaiset eivät juo alkoholia lainkaan.

Suviseuroissa ja muissa kesäseuroissa löytyy epäterveellisten ruokien (makkarat, pizzat, ranskikset) myös normaalia kotiruokaa ja kasvisruokaa, kun taas monilla musiikkifestareilla ei löydy muita kuin epäterveellisiä ruokavaihtoehtoja. 

Väärin. Olut ei lihota yhtään ketään. Siiderit limsat liköörit lihottaa.  ( Läskit syö munkkeja , kermaa kakkuja pullaa jne) . 

Todellakin lihottaa. Sokeria siinä kaljassakin on. Ei turhaan puhuta kaljamahasta. 

Olut tehdään viljasta usein ohrasta ja vedestä.  Siinä on B VITAMIINIA.  Kaljamahat arabit on pizzakebabbi mahoja pizzassa rasvaa. Grillimakkara sinappia missä on sokeria ke

Nämä sun tekstit on ketjusta toiseen sellaista tajunnanvirtaa, että ei näistä jaksa lukea. Mitään järkeä ei kirjoitelmissasi ole. Onko sulla lääkitys kunnossa ja muutenkin kaikki hyvin?

Vierailija
93/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisilla on ihan järjettömät paineet "palautua" synnytyksestä mahdollisimman pian, jotta säilyisi mahdollisimman himottavana miehen silmissä. Runsas lapsiluku nähdään merkkinä siitä, että avioliitto on onnellinen. 

Varmaan vaikuttaa myös ikäkin. Kun sitä on 20+, synnytyksistä palautuminen tapahtuu nopeasti ja suhde omaan kehoon, kumppaniin ja seksiin on ehkä suorituskeskeisempi. Lyhyesti sanoen: on nuori ja tahtoo näyttää nuorelta, ja tosiaan onhan se lapsiluku signaali siitä, että hyvin menee.

Itse sain esikoiseni 34-vuotiaana ja kuopukseni 40-vuotiaana. Kyllä ne minunkin kiloni lähtivät imetyksellä, mutta en missään vaiheessa miettinyt, että pitäisi näyttää samalta kuin ennen raskautta. Ja eihän kukaan tällaisen kääkän sukupuolielämää edes mieti, paitsi ehkä itse ja oma ukko.

Ja tosiaan s

olla himottavia vielä 40+ iässäkin. Moni saa siinä kohtaa vielä lapsia numero 12, 13 jne. Sinä et selkeästi ole lesta, kun olet noin myöhään vasta aloittanut sikiämisen. Lestadiolaisilla on 34v iässä jo vähintään 6-8 lasta. Noin keskimäärin. 

Eihän se seksielämä muillakaan lopu nelikymppisenä, vaikkei lapsia enää halutakaan. 

Paitsi toki tällä palstalla on vain niitä, jotka eivät itse halua seksiä. 

Ihan kummallinen kommentti sinulta siis. 

Olen muuten lihava,

Vierailija
94/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan tavalliselta teinipojalta; syö kuin hevonen, näpistely on teinien touhuja ollut vuodesta toiseen ja pleikat ja muu pelaaminen on mieluista  

Vierailija
95/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aikaa katsoa mitä syön kun ei ole lapsia. Esim. kun en halua tukea eläinrääkkäystä niin täytyy nähdä ylimääräistä vaivaa että oppii saamaan kaiken tarvittavan kasvikunnasta.

Kyllähän niillä pärjää jos on hoikka nainen. Raavas mies ei.

Vierailija
96/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon että he elävät enemmän siihen malliin miten 50 vuotta sitten elettiin. Enemmän perusruokaa, terveellisiä raaka-aineita eikä woltattua ravintolasapuskaa. Sen lisäksi eivät juo tai polta. Eivät köki telkkarin ja läppärin edessä iltoja vaan kuluttavat kirkonpenkkiä ja urheilevat vapaa-aikana.

Lestadiolaiset polttavat ja paljon. Se toki pitääkin hoikkana.

Lestadioilaisten lupa tupakoida eli tupakointia ei lueta synniksi on minusta aivan älyvapaata kun vertaa että hiusten värjääminen, meikkaaminen ja TV:n katselu on heille syntiä. No, itsepähän haluavat tuhota terveytensä, ei siinä hoikkuus auta jos tupakoi.

Vierailija
97/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan Raamatussa: "vatsa on heidän jumalansa" ja mässäily mainitaan Raamatussa synniksi.

Vierailija
98/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman pitää kyllä nauraa tälle ajatukselle lestadiolaisten korkeasta työmoraalista. Pitävät kyllä urheilemalla ja terveellisillä elämäntavoilla kehostaan huolta ja monet ovat lisäksi ahkeria opiskelemaan. Työelämässä olen törmännyt kymmeniin tapauksiin ja lähes poikkeuksetta ovat kyllä melkoisia työn välttelijöitä. Lisäksi kun joka vuosi perheeseen tupsahtaa uusi lapsi, niin aina välillä ovat pari viikkoa töissä ja sitten alkaa taas joku uusi palkallinen vapaa. Edellisessä duunipaikassa mm. yksi noin 30-v perheenisä oli paljon enemmän kotona kuin töissä. 

Vierailija
99/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman pitää kyllä nauraa tälle ajatukselle lestadiolaisten korkeasta työmoraalista. Pitävät kyllä urheilemalla ja terveellisillä elämäntavoilla kehostaan huolta ja monet ovat lisäksi ahkeria opiskelemaan. Työelämässä olen törmännyt kymmeniin tapauksiin ja lähes poikkeuksetta ovat kyllä melkoisia työn välttelijöitä. Lisäksi kun joka vuosi perheeseen tupsahtaa uusi lapsi, niin aina välillä ovat pari viikkoa töissä ja sitten alkaa taas joku uusi palkallinen vapaa. Edellisessä duunipaikassa mm. yksi noin 30-v perheenisä oli paljon enemmän kotona kuin töissä. 

Mulla on käsitys, että lestadiolaiset ovat usein yrittäjiä. Voi olla, että olen väärässä. Ketjun tarkoitus ei ollut alkaa sotimaan vl vastaan "tavikset".

Olen kiinnostunut nimenomaan lestadiolaisten kommenteista, koska haluan ymmärtää miksi he poikkeavat keskimääräisestä kadun kulkijasta niin paljon.

Kun tuossa Rauhanyhdistyksen pihassa seisoo nuorisoa, niin he ovat suunnilleen sen näköisiä kuin minun nuoruudessa 1980 luvulla. Ei lävistyksiä, tatuointeja, ylipainoa, shokkivärejä hiuksissa jne.

On virkistävää nähdä luonnonkauniita ihmisiä. Tämä ei tarkoita sitä, että ihannoisin erilaisia uskonnollisia lahkoja. Oikeastaan päinvastoin. Haluan vain  vähän enemmän ymmärtää "mun naapureita". 

En hyväksy tässä ketjussa ilkeää käytöstä. Joten huolehtikaa siitä, että kommentointi säilyy asiallisena vaikka olisitte mitä mieltä asioista.

Ap

Vierailija
100/225 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vain  vähän enemmän ymmärtää "mun naapureita"

Kiva lähtökohta. Toivottavasti ketju pysyy asiallisena (yleensä ei).

Mitä haluaisit kysyä, täällä yksi vl joutaisi ruuanlaiton lomassa hetken vastailla :)

Voit hyvin käydä myös Rauhanyhdistyksen tapahtumissa katselemassa ja juttelemassa, ei tule kukaan käännyttämään :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi