Hoikat lestadiolaiset
Katselin kuinka lestadiolaiset kävelivät "kokoontumisajoihinsa" sankoin joukoin. En nähnyt yhtään selkeästi ylipainoista. Aloin miettimään heidän hoikkuuden salaisuutta. Voisiko joku lestadiolainen ystävällisesti vastata.
Kommentit (225)
40
suuta soukemmalle! Tunnen lestadiolaispariskunnan, jotka saivat ensimmäisen lapsensa 20 vuotishäälahjaksi, liki 4kymppinen vaimo, mies vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman pitää kyllä nauraa tälle ajatukselle lestadiolaisten korkeasta työmoraalista. Pitävät kyllä urheilemalla ja terveellisillä elämäntavoilla kehostaan huolta ja monet ovat lisäksi ahkeria opiskelemaan. Työelämässä olen törmännyt kymmeniin tapauksiin ja lähes poikkeuksetta ovat kyllä melkoisia työn välttelijöitä. Lisäksi kun joka vuosi perheeseen tupsahtaa uusi lapsi, niin aina välillä ovat pari viikkoa töissä ja sitten alkaa taas joku uusi palkallinen vapaa. Edellisessä duunipaikassa mm. yksi noin 30-v perheenisä oli paljon enemmän kotona kuin töissä.
Mulla on käsitys, että lestadiolaiset ovat usein yrittäjiä. Voi olla, että olen väärässä. Ketjun tarkoitus ei ollut alkaa sotimaan vl vastaan "tavikset".
Olen kiinnostunut nimenomaan lestadiolaisten kommenteista, koska haluan ymmärtää miksi he poikkeavat keskimääräisestä kad
Ovat joo sitäkin. Olen siis itse kasvanut lestadiolaisten keskellä ja törmännyt paljon myös työelämässä täällä pk-seudulla. Kyse ei ole ilkeilystä, vaan elämässä koetuista asioista. Yhteensä kolmessa lestadiolaisomisteisessa yrityksessä olen ihan sattumalta ollut töissä ja kokemukset sekä itsellä että monella entisellä kollegalla näistä sitä luokkaa, että toivottavasti en päädy enää koskaan.
Ja tämäkin "enemmän kotona kuin töissä" on ihan vain toteama todellisuuteen liittyen. Tästä suht paljon oli myös vitsailua työpaikan sisällä, että "ai joko sillä on taas joku loma tai palkallinen vapaa?" Minkäs sille teet, että noin se vain menee?
On minulla opiskeluajoilta myös jonkin verran lestadiolaiskavereita, joiden kanssa olen yhä säännöllisen epäsäännöllisesti yhteydessä. En tiedä ovatko yhä lestadiolaisia, mutta ainakin elämä jatkuu samanlaisena, eli perheet kasvaa ja esimerkiksi maratonien juokseminen kiinnostaa.
Tuo työmoraali voi olla vahvasti liitoksissa myös miesten yleiseen työmoraaliin, joka tuntuu olevan naisia alhaisempi. Yhtään naispuolista lestadiolaiskollegaa minulla ei ole ollut, mutta miespuolisista yleisesti ottaen vähän huonoja kokemuksia, kun se vastuun pakoilu tahtoo lisätä omaa työmäärää. Tämä siis myöskin ihan miehen sanomana.
Varmasti monenlaisia kokemuksia löytyy. Yleisesti ottaen lestadiolaisia pidetään hyvinä työntekijöinä.
Eikä tämä ole pelkästään mun subjektiivinen käsitys, googlesta löytyi paljon tätä vahvistavia keskusteluja.
Se, mistä lestadiolaisia työelämässä keskusteluissa moititaan, on toisten lestadiolaisten suosiminen rekryissä. Sen uskonkin, helposti palkkaa ennemmin tutun kuin vieraan, mutta reiluun rekrytointiin toki pitää pyrkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehoa tulee kohdella kuin temppeliä.
Kaikki maapallon Jeesuksen uskoiset on pyhitettyjä Jeesuksen teon kautta eikä sun . Oot niin tyhmä . Oikeesti.
Tässä oli mensa tason kommentointia 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut tästä ystäväni kanssa, joka on kyseisestä liikkeestä lähtöjään. Hän totesi, että lähinnä se on liikkeen sisäinen ulkonäköpaine. Naiset haluaa kelvata miehille ja saada mieleisensä miehen liikkeen sisältä. Käytännössä sinulla on vain yksi mahdollisuus, koska kevytkenkäisiä suhteita ei sallita. Sillä yhdellä kerralla sitten "sietää onnistua".
Hieno asia että jokainen yhteisö ei ole ihmissuhteiden kierrätyskeskus ja kirppis.
Ikävä kyllä näin ei ole. Luokkani kaikki lestadiolaispojat elivät juopottelu-irtosuhdevaiheen. Osa palasi hissuksiin yhteisöön, osa ei.
Onko tämäkin Oulunsalosta? :D
Itse en tunnista tuota, vaikka toki osa nuorista elää vaiheen kun käyvät baareissa ja joillain voi olla seksiäkin, mutta tuo "kaikki luokkani pojat" ja "irtosuhteet" kuulostaa joltain tietyn alueen jutulta? Oman kokemukseni mukaan vilkkaimmillakin vl-nuorilla on suurempi kynnys irtosuhteisiin, kuin juomiseen. Ei se tietysti sitä tarkoita, etteikö niitäkin joillain olisi. Tiedän itsekin vl-miehen, jolla on intin jälkeisen surffireissun seurauksena syntynyt lapsi toisella puolella maailmaa, jota elättää ja käy välillä katsomassa (vaimo tietää). Ja tiedän myös muutaman vl-perheen, joiden vanhimmalla lapsella on eri isä (äidille syntynyt nuorena lapsi juurikin lomamatkan seurauksena tai muutoin joku lyhyt romanssi tai ihan irtoseksi jonkun liikkeen ulkopuolisen pojan kanssa).
Itselläni ei ole mitään siteitä Oulunsaloon, mutta siellä kai on paljon vanhoillislestadiolaisia? Minä olen käynyt siellä vain kerran yhden vl-taiteilijaperheen luona, ja he olivat ainakin ihan ok ja sopivasti rennon ja sivistyneen oloisia. Olen kuullut, että Oulun seudulla ylipäätään voi olla kouluja ja luokkia, joista lähes kaikki oppilaat ovat vl-perheistä.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti monenlaisia kokemuksia löytyy. Yleisesti ottaen lestadiolaisia pidetään hyvinä työntekijöinä.
Eikä tämä ole pelkästään mun subjektiivinen käsitys, googlesta löytyi paljon tätä vahvistavia keskusteluja.
Se, mistä lestadiolaisia työelämässä keskusteluissa moititaan, on toisten lestadiolaisten suosiminen rekryissä. Sen uskonkin, helposti palkkaa ennemmin tutun kuin vieraan, mutta reiluun rekrytointiin toki pitää pyrkiä.
Ei päde pelkästään rekrytointiin, vaan kyllä lestadiolaisomisteisissa yrityksissä raivataan jopa nykyisten työntekijöiden osalta tilaa sille, että saadaan oman uskontokunnan edustajia tilalle. Yhdessä edellisessä työpaikassa esimerkiksi kaksi naispuolista pidempiaikaista ei lestadiolaista työntekijää erotettiin ja tilalle tuli vähemmän yllättäen kaksi lestadiolaista miestä. Tämä meni ihan lain mukaan, kun nuo kaksi uutta palkattiin toisen pienemmän yrityksen nimiin. Opiskeluaikoina lisäksi yhdelle nuorelle naiselle tehtiin ilman syytä koeaikapurku, koska päällikön tytär halusi kyseisen paikan.
Kaikissa laittomuuksissa kannattaa ottaa yhteys poliisiin.
-vl
Ylensyönti on Raamatun mukaan synti, joten helppohan se on pysyä hoikkana, kun tuota noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Helposti palkkaa myös sen luotettavimman ehdokkaan. Kyllä lestadiolaiset luottaa enemmän toisiinsa kuin esimerkiksi ateisteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, mistä lestadiolaisia työelämässä keskusteluissa moititaan, on toisten lestadiolaisten suosiminen rekryissä. Sen uskonkin, helposti palkkaa ennemmin tutun kuin vieraan, mutta reiluun rekrytointiin toki pitää pyrkiä.Helposti palkkaa myös sen luotettavimman ehdokkaan. Kyllä lestadiolaiset luottaa enemmän toisiinsa kuin esimerkiksi ateisteihin.
Näin varmasti on, että ajatellaan luotettaviksi. Se, että näkee viikottain seuroissa, varmasti auttaa siinä, ettei työsuhdetta tahallaan ryssitä.
Mutta eihän työnantaja voi mitenkään tietää kuka on vaikka ateisti. Enkä usko että he ovat yhtään epäluotettavampia kuin muut.
-vl
Eipä näy peilistä ku lihava lestadiolaiset. En siis tiedä vastausta.
Ensinnäkin tiedän että lestadiolaisten ruumiinrakenne vaihtelee
Mutta noin niin kuin yleensä suurissa perheissä ei ole varaa syödä eineksiä ja käydä joka viikonloppu mäkkärissä. Syödään terveellistä kotiruokaa kun muuhun ei ole varaa. Tämä voisi olla yksi syy.
Vierailija kirjoitti:
-vl
Juuri näin
-toinen vl
Vierailija kirjoitti:
Näissä kommenteissa on vanhentunutta tietoa. Harvoissa vl-perheissä on nykyään kymmentä lasta, vaan tavallinen lapsiluku taitaa olla 4-6. Naimisiin mennään aika yleisesti hieman vanhempana, monet vasta kolmekymppisinä opiskelujen jälkeen. Mutta tässä on alueellisia eroja. Varmaan E-Suomessa perheet ovat pienempiä kuin pohjoisempana.
Itse taas sanoisin, että yleisesti mennään kyllä naimisiin parikymppisenä. Vasta kolmikymppisenä naimisiin menevät on vähemmistö. Tänäkin kesänä on ollut Helsingissä esim. Klippanilla 200 hengen perinteisiä lestadiolaishäitä, joissa hääparin ikä alkaa kakkosella. Espoossa oli tuollaiset reilu 200 hengen kihlajaiset myös, kihlapari jotain 21v. Ihan normaalia se on, kolmikymppisenä avioituvat on marginaalissa. Opiskelut ei lestadiolaisilla tähän vaikuta, kun niukempaa opiskelijaperhe-elämää pidetään normaalina, eikä vaatimusta ensimmäisten lasten syntymässä valmiina olevaan korkeaan elintasoon ole. Päinvastoin normaalina pidetään, että elintaso nousee sitten myöhemmin kolmikymppisenä.
Se on totta, ettei aivan suurimpia perheitä (12-16 lasta) ole enää niin paljoa, mutta on kuitenkin. Sanoisin, että 5-10 lasta on yleistä. Toki aina on ollut myös pienempiä perheitä, mutta suuret perheet on vl-yhteisössä normaali asia jota kukaan ei hämmästele.
Vierailija kirjoitti:
Miesten tupakointi menee koko elimistöön, siittiöihinkin. Myrkkysiittiöt.
Vaikuttaa kuitenkin kokonaisuudessa hyvin vähän mihinkään. Äidin tupakointi taas on erittäin paha.
Samaa mieltä edellisen kanssa. Lapset saadaan hoidettua opiskelujen yhteydessä, hyvin voi gradua kirjoittaa lapsi sylissä :)
Kun ei ole rajattomasti aikaa omille hommille, oppii tehokkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
40
suuta soukemmalle! Tunnen lestadiolaispariskunnan, jotka saivat ensimmäisen lapsensa 20 vuotishäälahjaksi, liki 4kymppinen vaimo, mies vanhempi.
Poikkeuksiakin varmasti löytyy, ei ole kuitenkaan normi
Vierailija kirjoitti:
-vl
Eipä noissa yleisesti ottaen laittomuuksia tapahdu. Varsinkaan kun Suomessa laki on käytännössä aina työnantajan puolella.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä edellisen kanssa. Lapset saadaan hoidettua opiskelujen yhteydessä, hyvin voi gradua kirjoittaa lapsi sylissä :)
Kun ei ole rajattomasti aikaa omille hommille, oppii tehokkaaksi.
Tuo on minusta luonnollista, että lapsi hankitaan nuorena. Tunnen joitakin ihmisiä jotka ovat liian myöhään heränneet lapsia yrittämään. Sitten on olleet raskaat lapsettomuushoidot ja keskenmenot.
Mutta tässä asiassa minusta miehellä on iso vastuu. Ei pidä jarruttaa jos nainen haluaa lapsen. Miehen pitää päästää nainen vapaaksi, jos ei halua lisääntyä ja nainen haluaa lapsia.
Ap
Tupakka ei muuta ihmisen tajunnan tilaa eikä riko perheitä, aiheuta perheväkivaltaa, pettämistä ym. kuten alkoholi niihin aikoihin kun sääntöjä tehtiin.
Enemmän se on nuorten juttu, harvemmin perheelliset polttaa eikä tietenkään nuoristakaan kaikki. Perheissä ja suvuissa myös eroja, ja on erilaisia piirejä. Säännöt eivät ole sukupuolitetut, eli tytöt/naiset voi polttaa yhtälailla jos huvittaa.