Hoikat lestadiolaiset
Katselin kuinka lestadiolaiset kävelivät "kokoontumisajoihinsa" sankoin joukoin. En nähnyt yhtään selkeästi ylipainoista. Aloin miettimään heidän hoikkuuden salaisuutta. Voisiko joku lestadiolainen ystävällisesti vastata.
Kommentit (225)
Ollaanko ny aikuisia välillä. Niin miehiä lihottaa kun ne olutfestareilla syö suuria määriä. Pihvejä. Perunaa. Rasva ja öljyt kuin sokerit lihottaa nostaa kolesterolia. Kyllä niin läskin lestadiolaisen nähnyt ettei mitään rajaa . Kuin diapetes tautisen puollukan. Pullasta ei luovu. Miehiä ja naisia jotka on läskejä EIKÄ JUO MITÄÄN ALKOHOLIA voidaan pitää syömäreinä. Jääkaapilla ollaan aamusta iltaan. Itsehillintä puuttuu . Kaksi kuukautta kaalikeittoa ilman rasvaa lihaa mausteita helpottaa oloa. Vettä. Ei mitään sokeri juomia. Eikä kerma. Sokeri kofeiini riippuvuus. Myös lapsilla kilon pusseja näkyy kaupassa ostavan. Ja muistakaa synnyttävät se ei pelasta . Se on synnyttämistä mitä kaikki maapallon eri uskontojen naiset tekee. Evankeliumi kerrotaan lapsille kuin aikuisille kuin vanhuksille kuin muillekin luoduille. Koittakaa nyt rentoutua.
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut tästä ystäväni kanssa, joka on kyseisestä liikkeestä lähtöjään. Hän totesi, että lähinnä se on liikkeen sisäinen ulkonäköpaine. Naiset haluaa kelvata miehille ja saada mieleisensä miehen liikkeen sisältä. Käytännössä sinulla on vain yksi mahdollisuus, koska kevytkenkäisiä suhteita ei sallita. Sillä yhdellä kerralla sitten "sietää onnistua".
Hieno asia että jokainen yhteisö ei ole ihmissuhteiden kierrätyskeskus ja kirppis.
Sherlock nro 41, en tosiaankaan ole lestadiolainen. Mutta tunnen heitä ja voin kertoa, että kaupunkilaisuus, korkea koulutus, hoikkuus ja melko vähäinen lapsiluku - sanotaan nyt vaikka 7 tai vähemmän - korreloivat keskenään. Maalla on sitten enemmän niitä tosi isoja perheitä, joissa äitikin voi olla aika tukeva, usein jaksamisongelmien vuoksi.
Ei se aina ole kyse rahasta, että onko niitä herkkuja. Niitä vain ei ole kovin paljon jaettavaksi per lapsi. Miettikää, paljonko vaikka viisi kasvuikästä poikaa syö niin jaksatteko edes kaupassa miettiä, mitä karkkia tähän päälle vielä ostais, kun jo pottuja ja maitoa saa kantaa kassikaupalla autoon? Pullaa he leipovat usein. Eikä kukaan vl ole varmasti opettanut lapsiaan juomaan ruoan kanssa limsaa. Sitä sais kantaa kassikaupalla kotiin.
En tiedä oikeastaan, tupakoivatko perheenäidit usein. En ole nähnyt. Nuoriso kyllä ainakin mun nuoruudessa veti kylillä ihan avoimesti. Ehkä aikuiset polttavat salaa.
Tuo huhu liikkuu aina silloin tällöin että äidit ehkäisevät laihduttamalla. En osaa sanoa, kuinka laiha pitää olla ettei menkat ala imetyksen jälkeen.
Enemmän veikkaan et nuorekas ulkonäkö on se syy laihduttaa. Joskus näytän kaupungilla muualta Ouluun muuttaneille kavereilleni, että katsokaa, tuossa menee vl. Usein he eivät usko, koska naiset ovat niin muodikkaita, nuorekkaita ja hoikkia. Minä tulen aina tunnistamaan muodikkaat vl:t, koska se yhdistelmä ei korviksia, meikkiä eikä hiusväriä, mutta vaatteisiin panostettu, on niin pettämätön. Toki näillä ihan parikymppisillä alkaa olla ripsiväriä ja raitaa hiuksissa, että ihan varma ei aina voi olla.
Lisäksi synnytys ja lasten kanssa jaksaminen vaatii kuntoa, joten äidit pyrkivät pitämään huolta fyysisestä kunnostaan.
Itse mietin usein, että miten ihmeessä he jaksavat, kun lähes koko ajan on vauva joka valvottaa, joskus parikin...
T. Oulunsalolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut tästä ystäväni kanssa, joka on kyseisestä liikkeestä lähtöjään. Hän totesi, että lähinnä se on liikkeen sisäinen ulkonäköpaine. Naiset haluaa kelvata miehille ja saada mieleisensä miehen liikkeen sisältä. Käytännössä sinulla on vain yksi mahdollisuus, koska kevytkenkäisiä suhteita ei sallita. Sillä yhdellä kerralla sitten "sietää onnistua".
Hieno asia että jokainen yhteisö ei ole ihmissuhteiden kierrätyskeskus ja kirppis.
Ikävä kyllä näin ei ole. Luokkani kaikki lestadiolaispojat elivät juopottelu-irtosuhdevaiheen. Osa palasi hissuksiin yhteisöön, osa ei.
Kehoa tulee kohdella kuin temppeliä.
Seksuaalisesti tukahtuneet ihmiset harrastaa paljon liikuntaa. Johonkin se energia pitää kuluttaa. Jos on vielä vähän aliravittu niin himottaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kehoa tulee kohdella kuin temppeliä.
Kaikki maapallon Jeesuksen uskoiset on pyhitettyjä Jeesuksen teon kautta eikä sun . Oot niin tyhmä . Oikeesti.
Toisinaan lestadiolaiset naiset pukeutuvat jopa rohkeasti. En syyllistä, mun mielestä on hienoa, että Suomessa nainen saa pukeutua miten lystää, mutta kun miettii sitä ko. lahkon muuta kulttuuria niin minihame ja lateksikorkkarit ruokakaupassa saivat kyllä mun silmät vähän muljahtamaan. Kolme lasta oli tällä äidillä siinä mukana.
Mun naapuri tuli synnytyssairaalasta n. 7 cm. korkeat korkkarit jalassa. Siis nyt ei ole kyse siitä ne ne ois jotenkin syntiset kengät, mutta kun hän kantoi vauvaa kopassa siinä samalla niin kyllä minä mietin että jotenkin kai se naisellisuus sieltä äitiyden alta pitää kaivaa. Itse olisin valinnut matalat kengät.
En syyllistä, korkkarit ja minarit eivät ole lapsilta pois, kunhan havainnoin ja olen tullut siihen tulokseen että ulkonäkö on tärkeä arvo heidän kulttuurissaan.
Korkkarikommetti myös Oulunsalolaisen, unohtui laittaa.
Ja joo, toki niitä kylän poikia tuli baareissa vastaan kun niissä kävin itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalisesti tukahtuneet ihmiset harrastaa paljon liikuntaa. Johonkin se energia pitää kuluttaa. Jos on vielä vähän aliravittu niin himottaa vähemmän.
Juu ja paavalihulluille tiedoksi liikuntaa ei ole kielletty . Paulus vaan kertoili sen ajan näkemyksenään että liikunnasta urheilusta on hyötyä mutta vain vähän. Kuin myös totesi että nainen voi kaunistaa itsensä miestään varten. Te olette ikäänkuin 2025 vuotta vanhoja lakihulluja. Missä Paulus nyt on kuule. Oletko koskaan pystynyt seuraamaan paulujsen elämän kehitystä alusta loppuun asti koko matkan maasta toiseen kuolemaan asti. Eikä nyt tarkoita mustetta kirjaimia vaan sitä ihmisen matkaa elävän ihmisen.
Kyllä 5 lapsen äidit kävelee korkkareissa minihameessa. Nehän on naisia sen äitiyden päälle. Onhan lasten äitejä malleina kuin misseinä . Hullujako olette naiset tienaa rahaa.
Lohjalla kaksoset hellarit osteli käytettyjä naisten alushousuja lähiöistä netissä. Oliko ne teidän mielestä täysijärkisiä. Miehiä ehkä 60-70 vuotiaita . Haisee kyllä toi uskonnollisuuden ulkokuori.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 5 lapsen äidit kävelee korkkareissa minihameessa. Nehän on naisia sen äitiyden päälle. Onhan lasten äitejä malleina kuin misseinä . Hullujako olette naiset tienaa rahaa.
Mutta jos et saa meikata, värjätä hiuksia, lävistää saati tatuoida, niin miten saat kiinnittää kaikkien vieraidenkin miesten huomion vartaloosi noilla vetimillä? Sitä minä en ymmärrä. Kun oikein paasataan, että "me kelpaamme Jumalalle sellaisina kuin olemme". Niin joku tuossa ei nyt täsmää.
T. Oulunsalolainen
Porissa on joidenkin lahkojen narkomaanien juhlat ollut 40 vuotta . Strippareita ja huumeita. Joku Patrik huijasi rahaa olikin lopulta homo. Taitaa mohametin henki henkiä. Vai budhan ? Raamatussa demonit oli juutalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Porissa on joidenkin lahkojen narkomaanien juhlat ollut 40 vuotta . Strippareita ja huumeita. Joku Patrik huijasi rahaa olikin lopulta homo. Taitaa mohametin henki henkiä. Vai budhan ? Raamatussa demonit oli juutalaisista.
On joo pitkin ja siirtolamökki alueella lisää.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-pohjanmaalta olen kotoisin ja tunnen paljon lestadiolaisia. Osasyynä hoikkuuteen on varmasti se, että perheissä on paljon lapsia. Ylensyönnin riski on minimissä verrattuna 1-2 lapsen perheisiin. Ennen vanhaan kun heilläkään ei ollut telkkaria eikä saanut kuunnella maallista musiikkia, käydä tansseissa ja kaikissa riettauksissa, lapset ohjautuivat pienestä pitäen jonkin ulkourheilun pariin.
Lisäksi olen kuullut juttuja että nuoret naiset haluavat pysyä laihoina että kuukautiskierto häiriintyisi ja lapsia ei välttämättä näin ollen tulisi, ainakaan ihan joka vuosi.
" kaikissa riettauksissa " 🤣 Mutta omia lapsia ja sisaruksia on pantu
Vierailija kirjoitti:
Ei se aina ole kyse rahasta, että onko niitä herkkuja. Niitä vain ei ole kovin paljon jaettavaksi per lapsi. Miettikää, paljonko vaikka viisi kasvuikästä poikaa syö niin jaksatteko edes kaupassa miettiä, mitä karkkia tähän päälle vielä ostais, kun jo pottuja ja maitoa saa kantaa kassikaupalla autoon? Pullaa he leipovat usein. Eikä kukaan vl ole varmasti opettanut lapsiaan juomaan ruoan kanssa limsaa. Sitä sais kantaa kassikaupalla kotiin.
En tiedä oikeastaan, tupakoivatko perheenäidit usein. En ole nähnyt. Nuoriso kyllä ainakin mun nuoruudessa veti kylillä ihan avoimesti. Ehkä aikuiset polttavat salaa.
Tuo huhu liikkuu aina silloin tällöin että äidit ehkäisevät laihduttamalla. En osaa sanoa, kuinka laiha pitää olla ettei menkat ala imetyksen jälkeen.
Enemmän veikkaan et nuorekas ulkonäkö on se syy laihduttaa. Joskus näytän kaupungilla muualta Ouluun muuttaneille kavereilleni, että katsokaa, tuossa menee vl. Usein he
Ei se tutka ihan pettämätön ole. Mulla ei ole reikiä korvissa, en ole koskaan värjännyt hiuksiani enkä edes osaa meikata, mutta olen ollut hyväkroppainen ja tykännyt omaa vartaloani korostavista mekoista ym. Kun vielä satuin saamaan kolme lasta viiden vuoden sisään ja kuskaamaan heitä musiikkiopistoon, paikalliset meikittömät monen lapsen nuoret äidit katselivat minua musiikkiopiston käytävällä sillä tavalla, että tullako juttusille vai eikö tulla. Eivät sitten tulleet, ehkä arvioivat että olin hieman liian vanha.
Toisaalta oma lestadiolainen entinen pomonikin selvästi pohti samaa. Sitten kerroin ystävällisesti avomiehestä tai leffaharrastuksesta tai jostain, jotta kiusallinen tilanne ratkeaisi.
Miten he perustelevat tupakanpolton sallimisen. Sehän vahingoittaa elimistöä monella tavalla. Polttaako naisetkin?