Hoikat lestadiolaiset
Katselin kuinka lestadiolaiset kävelivät "kokoontumisajoihinsa" sankoin joukoin. En nähnyt yhtään selkeästi ylipainoista. Aloin miettimään heidän hoikkuuden salaisuutta. Voisiko joku lestadiolainen ystävällisesti vastata.
Kommentit (225)
Heillä on eri geenit,ei ole nälkähormooneja,ruuhkavuosia,stressiä,lääkitystä ,unettomuutta,tunnesyömistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei saa harrastaa syntisiä harrastuksia, vaan ainoat harrastukset on tyyliin virrenveisuu ja liikunta, niin ei siinä liho, kun kaiken lisäksi ei tule paljoa kaloreitakaan, kun ruoka jaetaan suurperheen kesken.
Tuntemani lestatyttö sai jotenkin tosi hitaasti lapsia mentyään naimisiin. Veikkaan, että on tosiaankin voinut johtua siitä, että oli niin hirvittävän laiha, kiikkui jossain alipainon rajoilla. Ja uskon, että tämä laihana pysyminen, ettei vaan raskautuisi helposti, voi pitää hyvinkin paikkansa, niin kuin tässä ketjussa aiemmin joku kirjoitti.
Se on totta, että harrastukset on rajoitettuja. Jää siihen silti onneksi muitakin vaihtoehtoja kuin virrenveisuu ja liikunta. Klassisen musiikin harrastukset on suorastaan normi vl-perheissä, ja moni lapsi soittaa jotain soitinta musiikkiopistossa.
Itse harrastin lapsena pianon soiton lisäksi kuvataidetta, ratsastu
Raamattuvyöhykkeellä asuessani minulla oli lestadiolainen harmaapäinen mummo pianonsoitonopettajana. Eräänä päivänä opettaja ilmoitti jäävänsä äitiyslomalle. Olin n. 10-vuotiaana jotenkin ihan shokissa, kun mummoikäinen sai vielä lapsen niiden yli kymmenen lapsen jatkoksi. Olin luullut opettajan olevan vain lihava.
Vierailija kirjoitti:
Oon Pohjanmaalta ja tiedän asiasta jotain. Se on vaan ihan eri mentaliteetti siellä. Nähdään vaivaa asioiden eteen ja pyritään kaikessa parhaaseen mahdolliseen.
Lapset pienestä pitäen hiihtämään, yleisurheiluun, tai vastaavaan, ylipäätään toimintaan. Käytetään aikaa siihen että tehdään kunnollista terveellistä ruokaa ja on säännölliset ruoka-ajat. Meillä on sama elämäntapa verissä vaikka en ole lestadiolainen ja etelään muuttanut.
Asiat tehdään viimeisen päälle tai ei ollenkaan. Sama juttu töissä, opiskeluissa, ulkoisessa olemuksessa.
Ei vaan kestä mielenlaatu tai kantti löysäilyä missään asiassa. Ja minä vielä pidän itseäni aika rentona ja boheemina. Jostain selkärangasta se ajatusmalli tulee.
Onko adhd yleinen lestadiolaisilla? Entä jos vaan ei kykene ajoittain toimimaan?
Statusnaiset ovat luonnonkauniita ja hoikkia. Luonnostaan. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan lestadiolaiset naiset pukeutuvat jopa rohkeasti. En syyllistä, mun mielestä on hienoa, että Suomessa nainen saa pukeutua miten lystää, mutta kun miettii sitä ko. lahkon muuta kulttuuria niin minihame ja lateksikorkkarit ruokakaupassa saivat kyllä mun silmät vähän muljahtamaan. Kolme lasta oli tällä äidillä siinä mukana.
Mun naapuri tuli synnytyssairaalasta n. 7 cm. korkeat korkkarit jalassa. Siis nyt ei ole kyse siitä ne ne ois jotenkin syntiset kengät, mutta kun hän kantoi vauvaa kopassa siinä samalla niin kyllä minä mietin että jotenkin kai se naisellisuus sieltä äitiyden alta pitää kaivaa. Itse olisin valinnut matalat kengät.
En syyllistä, korkkarit ja minarit eivät ole lapsilta pois, kunhan havainnoin ja olen tullut siihen tulokseen että ulkonäkö on tärkeä arvo heidän kulttuurissaan.
Ne olivat juuri lestatytöt, jotka yrittivät stringit korvissa näyttää seksikkäältä yläasteella, kun oli kiire löytää mies. Samat tytöt julistivat terkan tunnilla, etteivät aio käyttää ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä kommenteissa on vanhentunutta tietoa. Harvoissa vl-perheissä on nykyään kymmentä lasta, vaan tavallinen lapsiluku taitaa olla 4-6. Naimisiin mennään aika yleisesti hieman vanhempana, monet vasta kolmekymppisinä opiskelujen jälkeen. Mutta tässä on alueellisia eroja. Varmaan E-Suomessa perheet ovat pienempiä kuin pohjoisempana.
Itse taas sanoisin, että yleisesti mennään kyllä naimisiin parikymppisenä. Vasta kolmikymppisenä naimisiin menevät on vähemmistö. Tänäkin kesänä on ollut Helsingissä esim. Klippanilla 200 hengen perinteisiä lestadiolaishäitä, joissa hääparin ikä alkaa kakkosella. Espoossa oli tuollaiset reilu 200 hengen kihlajaiset myös, kihlapari jotain 21v. Ihan normaalia se on, kolmikymppisenä avioituvat on marginaalissa. Opiskelut ei lestadiolaisilla tähän vaikuta, kun niukempaa opiskelijaperhe-elämää pidetään normaalina, eikä vaatimusta ensim
Kyllä naimisiinmenoikä on silti silminnähden noussut 90-luvulta vl-piireissä. Silloin oli aivan yleistä että avioiduttiin jopa alle 20-vuotiaina, nykyään väittäisin keskiarvon huitelevan lähempänä 25 ikävuotta. On toki perhekulttuurikysymys myös. Joissakin perheissä/suvuissa avioidutaan nuorempina kuin toisissa. Ja maaseutumaisilla paikkakunnilla nuorempina kuin kaupunkilaistaustasta tulevissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnen lihavia lestadiolaisia, jotka ovat kylläkin viime vuosina etäänyyneet liikkeestä
Valinneet Saatanan ja se näkyy ulkomuodossakin.
Lestadiolaiset saattaa aika sairaalloisestikin kytätä ulkonäköään, kun sitä ei ole mahdollista melkein, hiusvärein tai koruin koristella, niin sitten kehoa muokataan laihduttamalla, ja useasti on ihan kilpahenkisyyttäkin siinä. Voi olla joillain myös sukupuoli- ja kehodysforiaa siinä, halu pienentää itsestä kaikki mikä vie muiden ajatukset syntisiin asioihin, koska usein siellä surullisesti ja epäreilusti syyllistetään että syy syntisiin ajatuksiin on katseen kohteessa, ei katsojassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä kommenteissa on vanhentunutta tietoa. Harvoissa vl-perheissä on nykyään kymmentä lasta, vaan tavallinen lapsiluku taitaa olla 4-6. Naimisiin mennään aika yleisesti hieman vanhempana, monet vasta kolmekymppisinä opiskelujen jälkeen. Mutta tässä on alueellisia eroja. Varmaan E-Suomessa perheet ovat pienempiä kuin pohjoisempana.
Itse taas sanoisin, että yleisesti mennään kyllä naimisiin parikymppisenä. Vasta kolmikymppisenä naimisiin menevät on vähemmistö. Tänäkin kesänä on ollut Helsingissä esim. Klippanilla 200 hengen perinteisiä lestadiolaishäitä, joissa hääparin ikä alkaa kakkosella. Espoossa oli tuollaiset reilu 200 hengen kihlajaiset myös, kihlapari jotain 21v. Ihan normaalia se on, kolmikymppisenä avioituvat on marginaalissa. Opiskelut ei lestadiolaisilla tähän vaikuta, kun niukempaa op
Minä sanoisin, että suvun perinne ja asuinpaikka painaa paljon. Jos lähipiirissä vanhemmat ja heidän sisaruksensa ovat aikanaan avioituneet alta kakskymppisinä, niin kyllä omilta lapsilta myös toivotaan varhaista avioitumista. Sitten taas osa vanhemmista suoraan sanoo, että älkää nuoret vielä kiirehtikö, opiskelkaa tutkinto ensin ja sitten ehtii naimisiin ja perheen perustamaan.
Silmät pyöreänä kuuntelin yhden Oulun suunnalta olevalta lestadiolaispaikkakunnalta kotoisin olevan äidin valittavan, miten oma tyttönsä avioitui "vasta 25-vuotiaana". Äiti oli siis aidosti pahoillaan, että tytär oli lykännyt avioitumista. Minusta taas tyttö vaikutti fiksulta: oli halunnut ensin reissata välivuodet ulkomailla ja opiskella ammattikorkeakoulututkintonsa valmiiksi. Minulla ei ole mitään vanhoillislestadiolaisten perhe-elämää vastaan, mutta koen fiksummaksi tuon tutkinnon opiskelun valmiiksi. Kenellä tahansa jäisi herkästi opinnot kesken, jos olisi muutama pieni lapsi siinä samalla hoidettavana. Kaikille kun ei suoda helppoja lapsia, jotka kainalossa gradun kirjoittaminen sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Porissa on joidenkin lahkojen narkomaanien juhlat ollut 40 vuotta . Strippareita ja huumeita. Joku Patrik huijasi rahaa olikin lopulta homo. Taitaa mohametin henki henkiä. Vai budhan ? Raamatussa demonit oli juutalaisista.
Taidat poltella pilveä siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa laittomuuksissa kannattaa ottaa yhteys poliisiin.
-vlJuuri näin
-toinen vl
Onko paikallinen poliisi myös uskonveli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas sanoisin, että yleisesti mennään kyllä naimisiin parikymppisenä. Vasta kolmikymppisenä naimisiin menevät on vähemmistö. Tänäkin kesänä on ollut Helsingissä esim. Klippanilla 200 hengen perinteisiä lestadiolaishäitä, joissa hääparin ikä alkaa kakkosella. Espoossa oli tuollaiset reilu 200 hengen kihlajaiset myös, kihlapari jotain 21v. Ihan normaalia se on, kolmikymppisenä avioituvat on marginaalissa. Opiskelut ei lestadiolaisilla tähän vaikuta, kun niukempaa op
Pariutuvat sukulaisten kesken? Mistä näitä puolisoita riittää saman uskoisista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnen lihavia lestadiolaisia, jotka ovat kylläkin viime vuosina etäänyyneet liikkeestä
Valinneet Saatanan ja se näkyy ulkomuodossakin.
Ai se näkyy muka ihan päälle päin 🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas sanoisin, että yleisesti mennään kyllä naimisiin parikymppisenä. Vasta kolmikymppisenä naimisiin menevät on vähemmistö. Tänäkin kesänä on ollut Helsingissä esim. Klippanilla 200 hengen perinteisiä lestadiolaishäitä, joissa hääparin ikä alkaa kakkosella. Espoossa oli tuollaiset reilu 200 hengen kihlajaiset myös, kihlapari jotain 21v. Ihan normaalia se on, kolmikymppisenä avioituvat on marginaalissa. Opiskelut e
Ehkä hänen mielestään sikiäminen oli tärkeempää kuin tutkinnot kun ei ehdi töissäkään käymään
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnen joitain lihaviakin lestadiolaisia. Kuitenkin luulisi ettei ole nykyisillä ruoan hinnoilla edes rahaakaan syödä itseään lihavaksi jos on iso perhe. Myös imettäminen polttaa kaloreita ja pitää hoikkana.
Olen ex-vl ja meidän isossa tuttavapiirissä oli vain kaksi lihavaa lestadiolaisia. Toisella vain kaksi lasta ja toisella kolme. Kaikki muut äidit hoikkia.
Ei siinä kerkeä lihomaan kun käyt töissä ja yrität jotenkin pitää ne lapset hengissä. Mun lapsen paras kaveri on lestaperheestä ja ihan hirveetä katseltavaa sen perheen arki. Isommat hoitaa pienemmät ja mitään järkeä siinä ei näytä olevan.
Kotiintuloajat on ja ankarat kasvatustavat, mutta henkinen yhteys lapselta vanhempiin puuttuu täysin. Ymmärrän kun on miljoona lasta ni ei kerkeä mitään yhteistä aikaa kenenkään lapsen kanssa viettää.
Ruokia säännöstellään ja ymmärrän kun on menot varmaan kovat. Pienissä tiloissa 3 lasta yhdessä huoneessa jne. Mun mielestä ihan järjetöntä touhua.
Ja koko ajan hoetaan, että jumala pitää huolta. Joo, tältäkin perheeltä yksi lapsi kuoli kun ei perään katsottu. Tosin löytyyhän näitä lapsistaan piittaamattomia muistakin seurakunnista.
Ei meillä saa syödä kuin ruoka-aikaan; eli joko aamupalalla, lounaalla, välipalalla, päivällisellä tai iltapalalla. Muuten ei keittiössä ja ruokakaapeilla vaeltele kukaan. Jo kotoa oppinut tämän. Joo, vl perheestä olen. Teinikin vielä toisiaan kysyy et millon on ruoka? (ei mene mitään napsii ennen ruokaa) tai onko välipala/iltapala? :D Osaavat kyllä itsekin kellosta katsoa suunnilleen milloin iltapala tai syövät koulun jälkeen välipalan ihan itsekseen, mutta näin lomalla ja viikonloppuisin saattavat kyselläkin.
Kun itse olin lapsi/nuori niin samoihin aikoihin kaikki söi; esim. joku keitti päiväkahvit ja siinä kaikki joi sitten pullakahvit. Pulla tietenkin oli itse leivottua. Pyhinä oli jotain parempaa herkkua, pulla oli arkea varten. Toki jos oli jotain menoja itse kullakin niin eri aikaan, mutta perus rytmi oli tuo aamupala, lounas, välipala, iltaruoka, iltapala jossa pysyttiin eikä mässäilty ja naposteltu mitään niiden väleissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon Pohjanmaalta ja tiedän asiasta jotain. Se on vaan ihan eri mentaliteetti siellä. Nähdään vaivaa asioiden eteen ja pyritään kaikessa parhaaseen mahdolliseen.
Lapset pienestä pitäen hiihtämään, yleisurheiluun, tai vastaavaan, ylipäätään toimintaan. Käytetään aikaa siihen että tehdään kunnollista terveellistä ruokaa ja on säännölliset ruoka-ajat. Meillä on sama elämäntapa verissä vaikka en ole lestadiolainen ja etelään muuttanut.
Asiat tehdään viimeisen päälle tai ei ollenkaan. Sama juttu töissä, opiskeluissa, ulkoisessa olemuksessa.
Ei vaan kestä mielenlaatu tai kantti löysäilyä missään asiassa. Ja minä vielä pidän itseäni aika rentona ja boheemina. Jostain selkärangasta se ajatusmalli tulee.
Eipä lestadiolaiset anna lastensa urheilla. Muutenkin pohjanmaalaiset ovat pelkkiä itsensä kehujia ja mahtailijoita.
Lestadiolaisilla on usein omat vuorot, esim. jääkiekkovuorot, jalkapallovuorot, sähly jne. On lapsille, nuorille ja aikuisille. Jäähallilta varataan joku vuoro, esim. la ilta klo 22. Ja siellä ne pelaa porukassa varusteet päällä ihan kunnolla jääkiekkoa. Eli nämä on ns. höntsäily vuoroja, ei kilpailumielessä eikä niin tavoitteellista harrastustoimintaa mitä yleensä on. Ja just tyyliin kerta viikkoon. Isät/miehet ja vanhemmat pojat pelaa usein samassa, nuoremmille voi olla erikseen. Lapsena menin monesti mukaan kattomaan näitä pelejä ihan huvikseni kun omat veljet pelasi. Ja vl-nuoret viettää aikaa muutenkin höntsäten kaikenlaista urheilua vaikkei olis niin urheiluvaatteet edes päällä; esim. seurojen jälkeen jonnekin kentälle ultimatea tms.
Vierailija kirjoitti:
Heillä on eri geenit,ei ole nälkähormooneja,ruuhkavuosia,stressiä,lääkitystä ,unettomuutta,tunnesyömistä...
Aivan varmasti on stressiä ja unettomuutta jos on 7 pientä lasta ja 8 tulossa😅 Elämäntyyli aktiivinen ja terveellinen, kyllä se pitää hoikkana. Plus osa lestanaisista on keksinyt että tarpeeksi hoikkana loppuu kuukautiset/ei raskaudu herkästi, kätevää.
Tupakointi oli yleistä Lars Leevi Laestadiuksen aikaan. Varmasti olisi noussut kova äläkkä, jos sitä olisi alettu kieltämään.
Ap