Hoikat lestadiolaiset
Katselin kuinka lestadiolaiset kävelivät "kokoontumisajoihinsa" sankoin joukoin. En nähnyt yhtään selkeästi ylipainoista. Aloin miettimään heidän hoikkuuden salaisuutta. Voisiko joku lestadiolainen ystävällisesti vastata.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Näissä kommenteissa on vanhentunutta tietoa. Harvoissa vl-perheissä on nykyään kymmentä lasta, vaan tavallinen lapsiluku taitaa olla 4-6. Naimisiin mennään aika yleisesti hieman vanhempana, monet vasta kolmekymppisinä opiskelujen jälkeen. Mutta tässä on alueellisia eroja. Varmaan E-Suomessa perheet ovat pienempiä kuin pohjoisempana.
Mikä sinä olet niin väittämään, että tieto on vanhentunutta? Aikamoista yleistystä ison uskonlahkon tavoista sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut tästä ystäväni kanssa, joka on kyseisestä liikkeestä lähtöjään. Hän totesi, että lähinnä se on liikkeen sisäinen ulkonäköpaine. Naiset haluaa kelvata miehille ja saada mieleisensä miehen liikkeen sisältä. Käytännössä sinulla on vain yksi mahdollisuus, koska kevytkenkäisiä suhteita ei sallita. Sillä yhdellä kerralla sitten "sietää onnistua".
Minä taas vl-liikkeessä kasvaneena en ole kuullut tuollaisesta. Pariutuminehan heillä tapahtuu useimmiten sen verran nuorena - siis enimmäkseen parikymppisenä, osalla aiemmin ja osalla myöhemmin, mutta suurin osa siinä parinkympin alkupäässä, ja nuoret naiset ja miehet on muutenkin hyvässä kunnossa ja hoikkia. Ja vaikka "kevytkenkäisiä suhteita ei sallita", niin kyllä sellaista kevyttä juttua eli tyyliin tekstailua ja tutustelua voi olla teini-iästä alkaen eri ihmisten kanssa, ja sit jossain vaiheessa tapaa sen
Mutta se on totta, että vl-liikkeessä hoikkuus on normi, ja jo bmi:n yläpää on vl-piireissä vähän iso. Toki ikäkin vaikuttaa, eli keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla on normaalimpaa olla jo hieman enempi massaa. Lihavuutta ei tosin heissäkään näe.
Bmi:n yläpäässä oleva voi olla erinomaisessa kunnossa ja harrastaa aktiivisesti liikuntaa. Lihakset painavat. Mutta lestadiolaisethan eivät harrasta mitään kilpaurheilua.
Osa lestadiolaisnaisista pitää painon tosi matalana ehkäisytarkoituksella.
Luulen, että naisten kohdalla yksi syy on se, että ehkäisypillereitä ei (juuri) käytetä. Eiväthän ne kaikille tuo lisäkiloja, mutta kuitenkin sen verran monelle, että (niiden käyttämättömyys) varmasti jossain määrin näkyy kun isoa joukkoa tarkastelee