Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin Sanomat: Ultraprosessoitu ruoka näkyy aivoissa ja vyötäröllä - rikkaille kalaa, köyhille makkaraa ja dementia

Vierailija
20.06.2025 |

Helsingin yliopiston ja kanadalaisten tutkijoiden uusi tutkimus viittaa siihen, että ultraprosessoidut ruoat voivat muuttaa aivojen rakennetta, erityisesti niitä alueita, jotka säätelevät syömiskäyttäytymistä ja palkitsemisjärjestelmää. Aineistona käytettiin 30 000 brittiaivokuvaa. Tutkimuksessa havaittiin, että ultraprosessoitujen ruokien syöjillä oli enemmän hermosolujen vähenemistä ja tulehduksellisia muutoksia tietyillä aivoalueilla. Tällaisia ruokia ovat mm. makkarat, virvoitusjuomat, teolliset leivät, keksit ja valmisruuat. Tutkijat kuitenkin korostavat, että kyseessä on korrelaatio, ei syy-seuraus.

Onko meidän oikeasti pakko aina syyllistää yksilöä, kun ongelma on selvästi rakenteellinen? "Grillatkaa mieluummin kalaa" kuulostaa professorin suusta lähinnä vitsiltä, kun tonnikalapurkki maksaa neljä euroa ja paketti grillimakkaraa 99 senttiä. Kaikki eivät ole hyvinvointihifistelijöitä, eikä kaikilla ole edes mahdollisuutta. Ja silti syytetään yksilöä, että "miksi lihot", "miksi sairastut", "miksi et osaa syödä oikein". Miten olisi yhteiskunta, jossa terveellinen ruoka olisi edullista, eikä etuoikeus?

Miksi terveellinen syöminen on edelleen asia, johon vain hyvätuloisilla on varaa?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy sanoa että vaikka olen köyhä en ikinä syö valmisruokia tai makkaroita. Kaikki ruoat tehdään itse alusta asti, leipä myös. Säästää paljon jos ei syö lihaa. Ja kalaakin harvoin, vaikka sitä olisi kiva syödä enemmän. 

Vierailija
2/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyydellä voi selitellä omia epäterveellisiä valintojaan aivan samalla tavalla kuin poliitikot selittelevät valheilla omia päätöksiään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhas kana ja sillon tällön kala/hyvä liha, sillä mennään pitkälle. Jättäkää ne possujauhikset yms ostamatta, tilalle kanajauhis. Kana ja kala ei ole inflamatoorisia, ne possujauhelihatsydeemit on. Kaikki sokeri ja valmisruuat pois. Marjat pöytään, puolukka on halpaa.

Vierailija
4/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä köyhänä ostin lohta tarjouksesta. 

Vierailija
5/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikki köyhät syö makkaroita jne. Minä ostin ison pussin tomaatteja alle eurolla, salaattia, varhaiskaalia, perunoita, tilliä, tarj. on usein kalaa, syön myös tonnikalaa. Edullisesti voi syödä terveellisesti.

Vierailija
6/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on varaa terveelliseen ruokaan köyhänä. Perunoita, kauden edullisia vihanneksi, kaalia, banaaneja, tarj. kalaa, silakkafileitä jne.  Teen itse keitot, leivon jne. Syön mielestäni yhtä hyvin kuin kroisokset vaikka köyhä olenkin. 

Vierailija
7/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma savustettu kala on junttia. Aaveelta tänään opin. Eihän rikkaat sitä silloin voi syödä.

Vierailija
8/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan siksi etteivät ihmiset sairastu ja kärsi, pitäisi saada riittävä raha kaikille. Ja sillä haetaan vaikka sitä kalaa, kurkkua ja muuta. Suosittelen että pidetään kaikista huolta sillä tavalla.

Vierailija
9/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varaa terveelliseen ruokaan köyhänä. Perunoita, kauden edullisia vihanneksi, kaalia, banaaneja, tarj. kalaa, silakkafileitä jne.  Teen itse keitot, leivon jne. Syön mielestäni yhtä hyvin kuin kroisokset vaikka köyhä olenkin. 

Ongelma on siinä, etteivät kaikki osaa tehdä ruokaa eivätkä myöskään leipoa.

Vierailija
10/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhas kana ja sillon tällön kala/hyvä liha, sillä mennään pitkälle. Jättäkää ne possujauhikset yms ostamatta, tilalle kanajauhis. Kana ja kala ei ole inflamatoorisia, ne possujauhelihatsydeemit on. Kaikki sokeri ja valmisruuat pois. Marjat pöytään, puolukka on halpaa.

Possujauhis se parempaa ja terveellisempää on kuin broilerijauhis. Kanajauhista ei ole edes myynnissä, kyllä ne kaikki ovat kananpoikaa eli broileria. Puhdas possujauhis on yleensä vähärasvaisempaakin kuin nautajauhis. Et ole ikinä tainnut edes maistaa oikeaa possujauhista etkä edes katsonut pakkausten sisältötietoja, huutelet vain älyttömiä mututetojasi.

Vierailija
11/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse nippa nappa keskituloinen, ikuinen sosiaalidemokraatti, mutten jaksa näitä köyhä sitä, köyhä tätä -aloituksia. Ikäänkuin köyhä olisi köyhä myös henkisiltä resursseiltaan. Köyhä voi syödä kasvispainotteisesti ja todellakin terveellisesti, ainoat vaihtoehdot eivät ole vapaana kasvarettu lohi ja grillimakkara.

Vierailija
12/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät sitä ja köyhät tätä. Menkää töihin.

Vierailija
13/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosessoitu liha voi nostaa muistisairauksien riskiä

https://www.is.fi/terveys/art-2000011006882.html

Vierailija
14/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miten kellään köyhällä on varaa kekseihin, limppareihin ja mitä tuossa nyt lueteltiin. Olen työssäkäyvä perheellinen, ja että saan perheen ruokittua suht edullisesti, niin kyllä se kärry täyttyy heviosastolta ja muista perusaineksista, joista ruoka valmistetaan itse. Leivonnaiset leivotaan myös itse, jos ei jaksa, niin sitten ei ole kahvipöydän herkkuja. 

Vierailija
15/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka syö köyhänä epäterveellisesti niin syö sitä myös rikkaana. Minä ainakin näin kaupassa edullisia vihanneksia jne.

Vierailija
16/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina väitetään, että kala on terveellistä ja sitten toisaalla kerrotaan kalojen elohopea- yms. kertymistä ja sanotaan ettei saa syödä paljoa. Ja miten kala pitäisi valmistaa, jotta se olisi terveellistä ? Savustus on aivan nounou karsinogeenien vuoksi, samoin grillaus. Voissa ei saa paistaa eikä uunikalaa kermassa hauduttaa. Kalakeittoon ei saisi lisätä kermaa eikä smetanaa.

Vierailija
17/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvinta on tehdä itse. Kape auttaa tällaisia omassa ohjelmassa, jotka ei osaa tai saa aikaiseksi tehdä. Ruoka voi olla yksinkertaista. Nyt ainakin saa halpaa makkaraa kaupasta sesonkina ja myös halpoja kotimaisia vihanneksia. Uusia perunoita ja. Kuka vaan osaa keittää perunat. 

Vierailija
18/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miten kellään köyhällä on varaa kekseihin, limppareihin ja mitä tuossa nyt lueteltiin. Olen työssäkäyvä perheellinen, ja että saan perheen ruokittua suht edullisesti, niin kyllä se kärry täyttyy heviosastolta ja muista perusaineksista, joista ruoka valmistetaan itse. Leivonnaiset leivotaan myös itse, jos ei jaksa, niin sitten ei ole kahvipöydän herkkuja. 

Leipäjonoista noita voi saada. Keksien jne hinnat ovat nousseet paljon covidin tulon jälkeen. Saako nykyään sipsejä alle kahdella eurolla?

Vierailija
19/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosessointi = yksi tyhmimmistä sanoista ruoanlaitossa kun se tarkoittaa kokkaamista. Mikä sitten on ultrakokattu ruoka, en osaa sanoa. Eineksille nyt tyypillisesti ei tehdä yhtään tarpeetonta työvaihetta kun kaikki mitä tehtaassa tehdään maksaa ja pienentää tuottoja. 

Vierailija
20/77 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prosessoitu liha voi nostaa muistisairauksien riskiä

https://www.is.fi/terveys/art-2000011006882.html

Pesukarhukravatti on myös nasse tunnus  - saman firman lehti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi