Ndéla Faye Hesarissa kieltäytyy lukemasta valkoisten kirjoja
Että sellaista rotusyrjintää afrikkalainen harrastaa Suomessa suomalaisia kohtaan.
Kommentit (1393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tietääkö jengi aina kaikkien lukemiensa kirjojen kirjoittajien kansallisuuden ja etnisyyden? Edes sukupuolen? Oonko oikeesti ainoa jonka mielestä tämä on outoa?
No hyvänen aika, johan se yleensä paljastuu kirjailijakuvasta ja -esittelystä, jos ei jo nimestä ja aihealueesta. Ei sitä tietoa tarvitse mistään kaivaa.
Mutta vain vihervassuille, intersektionaaleille ja muille roturealisteille on olennaista tietää kirjailijan ihonväri, sukupuoli, seksuaalisuus, vammaisuus, transius ja muut DEI-kriteerit.
Älä anna sen häiritä omia täysin neitseellisen puhtaita lukukokemuksiasi.
Tolkun ihmiset lukevatkin vain kirjoja, joista ovat kiinnostuneet ja joista nauttivat. Hyvesäteilijät keräävät viiteryhmältään hyvepisteitä lukemalla vain riittävän monen intersektion täyttävien kirjailijoiden turautuksia :D "Minä luen vain pyörätuolissa istuvien transpygmilesbojen tuotoksia! Katsokaa kuinka hyvä ihminen minä olen!"
Myöskään kenenkään ei ole pakko lukea valkoisten mieskirjailijoiden tuotoksia vain siksi että niitä pidetään klassikkoina. Varsinkin vapaa-aikanaan jokaisella on täysi vapaus valita mitä lukee.
Vassut: lääkärin valitseminen nimen perusteella on rasismia.
Vassut myös: kirjailijan valitseminen ihonvärin perusteella ei ole rasismia.
Make it make sense.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tietääkö jengi aina kaikkien lukemiensa kirjojen kirjoittajien kansallisuuden ja etnisyyden? Edes sukupuolen? Oonko oikeesti ainoa jonka mielestä tämä on outoa?
No hyvänen aika, johan se yleensä paljastuu kirjailijakuvasta ja -esittelystä, jos ei jo nimestä ja aihealueesta. Ei sitä tietoa tarvitse mistään kaivaa.
Mutta vain vihervassuille, intersektionaaleille ja muille roturealisteille on olennaista tietää kirjailijan ihonväri, sukupuoli, seksuaalisuus, vammaisuus, transius ja muut DEI-kriteerit.
Älä anna sen häiritä omia täysin neitseellisen puhtaita lukukokemuksiasi.
Tolkun ihmiset lukevatkin vain kirjoja, joista ovat kiinnostuneet ja joista naut
Kuulostatpa kiukkuiselta. Onko kaikki hyvin? Tässä jutellaan vain kirjoista. Ota ihan iisisti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ruskeista ihmisistä puhuminen ole rasistista?
Riippuisiko siitä, millä sävyllä sanaa käyttää? Minun korvaani se kalahtaa jotenkin ikävästi, mutta esimerkiksi Ruskeat tytöt -kollektiivi käyttää sitä itsestään. Vierastan myös rodullistettu-sanaa, vaikka sitä käytetään akateemisissa yhteyksissä. Olen itse käyttänyt tässä keskustelussa ja muuallakin sanaa ei-valkoinen kun en ole muutakaan keksinyt, mutta myönnän että se on kömpelö ja merkitykseltään ulos sulkeva.
"Myöskään kenenkään ei ole pakko lukea valkoisten mieskirjailijoiden tuotoksia vain siksi että niitä pidetään klassikkoina. Varsinkin vapaa-aikanaan jokaisella on täysi vapaus valita mitä lukee."
Kukaan ei ole pakottanut Fayea siihen, mutta silti hän kokee asiakseen julistaa maan valtalehdessä syrjivänsä valkoisia mieskirjailijoita ihonvärin perusteella, vaikka kuinka yrittäisit kehystää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi HS ei ole antanut potkuja tuolle rasistille?
Koska se ei ole siellä töissä vaan epätoivoinen freelancer joka yrittää myydä mitä tahansa clickbait roskaa Kela-tukiensa lisäksi. Työtönhän tuo Faye on.
No ehkä hänet nyt palkitaan jonkun äärimedian vakituisen toimittajan pestillä. Sopisi hyvin suomenuutisiin tai vastaavaan aviisiin, tai ehkä sittenkin israelinystävien verkkojulkaisuun, hörhöys on samalla tasolla, mutta ehkä vähän väärään ilmansuuntaan kallellaan.
Luuleeko joku että valkoisia kohtaan ei voi olla rasisti? Olet kyllä tynnyrissä kasvanut.
Arkielämän esimerkki: olin joskus hienoissa häissä, joissa afrikkalainen anoppi suhtautui kaikkiin valkoisiin tuleviin sukulaisiin erittäin alentuvasti. Oli järkyttynyt kun poikansa oli valinnut eurooppalaisen valkoisen tytön vaimokseen.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä hän sen itse pǎättää, ole ihan huoleti."
Miksi hän sitten ulisee asiasta valtalehdessä?
Mistä asiasta? Kirjoista? Ei käsittääkseni mistään muuttoaikeistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuisiko siitä, millä sävyllä sanaa käyttää? Minun korvaani se kalahtaa jotenkin ikävästi, mutta esimerkiksi Ruskeat tytöt -kollektiivi käyttää sitä itsestään. Vierastan myös rodullistettu-sanaa, vaikka sitä käytetään akateemisissa yhteyksissä. Olen itse käyttänyt tässä keskustelussa ja muuallakin sanaa ei-valkoinen kun en ole muutakaan keksinyt, mutta myönnän että se on kömpelö ja merkitykseltään ulos sulkeva.
Mutta siinähän ei ole mitään logiikkaa, että kuka on ruskea/värillistetty eikä se liity suoraan ihonväriinkään. Esimerkiksi mainitsemassasi kollektiivissa on varsin vaaleaihoisia ihmisiä, jotka ovat eksotisoineet itsensä nimenvaihdolla ja meikillä. Jossain tekstissä Suomessa asuvat venäläisetkin luokiteltiin ruskeiksi ihmisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kelpaa hänelle valkoisten heteromiesten autot, talot, tiet ja kaikki oikea. Kenenhän kirjoja hän lukee, Afrikkalaisten? Olen ollut vuosia töissä Afrikassa ja ymmärsin, että miksei siellä tapahdu kehitystä eikä ole kompetenssia mihinkään, Syy on yksinkertaisesti matala äly, sille ei vain voi mitään. En ole kuullut, että mustat olisi koskaan mitään kovin järkevää kirjoittaneet. No ei taida tämäkään toimittaja olla seisonut eturivissä, kun tietokonetta keksittiin.
Et tainnut seistä siellä sinäkään, joten mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko joku että valkoisia kohtaan ei voi olla rasisti? Olet kyllä tynnyrissä kasvanut.
Arkielämän esimerkki: olin joskus hienoissa häissä, joissa afrikkalainen anoppi suhtautui kaikkiin valkoisiin tuleviin sukulaisiin erittäin alentuvasti. Oli järkyttynyt kun poikansa oli valinnut eurooppalaisen valkoisen tytön vaimokseen.
Valkoisista rääkyvien kannattaa perehtyä myös siihen, miten aasialaiset suhtautuvat afrikkalaistaustaisiin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siinähän ei ole mitään logiikkaa, että kuka on ruskea/värillistetty eikä se liity suoraan ihonväriinkään. Esimerkiksi mainitsemassasi kollektiivissa on varsin vaaleaihoisia ihmisiä, jotka ovat eksotisoineet itsensä nimenvaihdolla ja meikillä. Jossain tekstissä Suomessa asuvat venäläisetkin luokiteltiin ruskeik
Ainakin se venäläinen kynsisalonkututkija määritteli itsensä ei-valkoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vassut: lääkärin valitseminen nimen perusteella on rasismia.
Vassut myös: kirjailijan valitseminen ihonvärin perusteella ei ole rasismia.
Make it make sense.
Vihreys on vasemmistolainen ad hoc -aate. Mikä tahansa voi olla mitä tahansa missä tahansa tilanteessa, riippuen siitä, miten tilanne ja minä tahansa oleminen palvelevat vihreyttä.
Vierailija kirjoitti:
Osaako hän lukea? Afrikassahan on ollut perinteisesti parisataa miljoonaa lukutaidotonta. Jonkin aikaa sitten eräs tummaihoinen naapurini, joka ei noudattanut kaupungin vuokratalon kerrostaloasumiseen liittyviä sääntöjä, ei pystynyt niitä määräyksiä ymmärtämäänkään kun osoittautui että hän ei osannut lukea.
Mutta hänhän ei ole kasvanut Afrikassa vaan Suomessa ja Belgiassa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kelpaa hänelle valkoisten heteromiesten autot, talot, tiet ja kaikki oikea. Kenenhän kirjoja hän lukee, Afrikkalaisten? Olen ollut vuosia töissä Afrikassa ja ymmärsin, että miksei siellä tapahdu kehitystä eikä ole kompetenssia mihinkään, Syy on yksinkertaisesti matala äly, sille ei vain voi mitään. En ole kuullut, että mustat olisi koskaan mitään kovin järkevää kirjoittaneet. No ei taida tämäkään toimittaja olla seisonut eturivissä, kun tietokonetta keksittiin.
Et tainnut itsekään olla eturivissä kun koulussa annettiin opetusta? Tuollaisen tekstin kirjoittaminen ei anna sinusta kovin älykästä vaikutelmaa! Äikässä oli ehkä vitonen? Olet tainnut Afrikassa käydä vain kun olet unelmoinut kaukomatkoista navetan sontaluukusta kurkistellessasi.
Vierailija kirjoitti:
SUOSITTELEN HÄNELLE SOMALIALAISEN AYYAN HIRSI ALIN KIRJOJA
KERTOO TOTUUDEN AHAHHAAAA
Samaa suosittelen. Kyseessä älykkäin somali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millon se possunpaistopäivä on??
Persutko sen järjestävät?
Jos Persujen järjestämä niin varmaan Piritorilla.PiriKaisa keittiöemäntänä.
Valkoisia lukijoita muuten "velvoitetaan" somessakin lukemaan mahdollisimman monimuotoisesti.
Siis nyt en puhu mistään kulttuuritoimittajista, enkä edes erityisen kulturelleista ihmisistä. Vaan ihan tavallisista kirjabloggaajista, kirjatubettajista tai vaikka ihan vain Goodreadsiin lukemansa kirjat arvostelevista ihmisistä. Joku kotirouva jostain huitsin nevadasta lukee silkan eskapismin vuoksi pelkästään romantasiaa, ja kaikissa kirjoissa on päähenkilöinä joku Ridgen näköinen lihaskimppu fantasiaolento ja vaaleatukkainen sankaritar. Tämä on ongelma. Suorastaan paheksuttavaa. Miksi et lue POC-kirjoja?
Joku megasuosittu viihdekirjailija sitten taas kirjoittaa sitä romantasiaa, ja kaikissa kirjoissa on se vaaleatukkainen sankaritar ja Ridgen näköinen lihaskimppu. Tämä on vieläkin isompi ongelma. Boikottilistoja pukkaa: kirjailijan teoksissa ei ole diversiteettiä, ei yhtään POC-päähenkilöä, ei myöskään LGBT-hahmoja. Hän ei ole myöskään sanonut somessa mitään Gazasta. Selkeästi rasisti.
Tunnetut kirjatubettajat tekevät säännöllisin väliajoin tuimia videoita siitä, että valkoiset lukijat eivät kannata monimuotoista kirjallisuutta tarpeeksi. Bestseller-listoja heristetään vihaisena: lähinnä valkoisia cis-hetero-naisia! Miksi ette osta muunlaisia kirjoja? Mikä teitä vaivaa?! Teidän syynne, Karenit. Hävetkää.
Minulle on ihan sama, mitä kukin lukee. Siis ihan oikeasti, lukeminen on ainakin minulle hyvin yksityinen harrastus. Luen niin taidekirjallisuutta kuin erittäin noloa hömppääkin, luen "POC-kirjoja" ja valkoisten kirjoittamia, enkä koe tarvetta julistaa muille mitä luen (etenkään tuota noloa hömppää). Mutta sen vapauden lukea mitä haluaa pitäisi ihan oikeasti koskea kaikkia. En pidä siitä, että kirjasomessa jatkuvasti syyllistetään lukemaan - tai ainakin ostamaan - milloin mitäkin.
(Tuo yllämainittu "megasuosittu viihdekirjailija" on muuten ihan todellinen henkilö, eli Sarah J. Maas, joka on leimattu boikotoitavaksi rasistiksi, koska hänen henkilöhahmonsa ovat liian valkoisia ja koska hän on käynyt joskus Israelissa. Kyllä, olen tosissani.)