Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ndéla Faye Hesarissa kieltäytyy lukemasta valkoisten kirjoja

Vierailija
03.08.2025 |

Että sellaista rotusyrjintää afrikkalainen harrastaa Suomessa suomalaisia kohtaan.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011365909.html

Kommentit (1393)

Vierailija
1021/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään kenenkään ei ole pakko lukea valkoisten mieskirjailijoiden tuotoksia vain siksi että niitä pidetään klassikkoina. Varsinkin vapaa-aikanaan jokaisella on täysi vapaus valita mitä lukee. 

Jokainen on toki vapaa tekemään vapaa-ajallaan mitä haluaa, mutta silloin kun se harrastus on noin tiiviisti sidoksissa henkilön työhön en pidä kovin ammattimaisena tehdä noin keinotekoisia rajoituksia siihen mitä alaltaan seuraa ja mitä ei. Minäkin luen vapaa-ajallani paljon omaan tieteenalaani liittyviä artikkeleita ja uutisia, mitä jos päättäisin siinäkin että jatkossa en ollenkaan lue saksalaisten tai miesten kirjoittamia artikkeleita? Suorastaan häpeäisin seuraavassa konferenssissa jos minulla olisi alaltani niin suuri aukko josta en tiedä uusimpia meneillään olevia asioita. 

Vierailija
1022/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fayen kirjoituksen puolustelu paljastaa ainoastaa vihervassujen ja intersektionaalisten roturealistien rasistisen kaksoisstandardin. Kenenkään ei ole pakko eikä velvollisuus lukea kirjallisuutta, joka ei kiinnosta. Mutta on tekopyhää teeskennellä, ettei ole rasismia kieltäytyä teoksista kirjailijan ihonvärin perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fayen kirjoitus on niin vahvasti ideologinen ja yksipuolinen, ja vaikka se pyrkii olemaan antirasistinen, sen logiikka ja toimintatapa perustuu juuri siihen, mitä se väittää vastustavansa, ihmisryhmien kollektiiviseen arviointiin ihonvärin perusteella.

Se ei oikeasti edes pyri olemaan antirasistinen, se ainoastaan pyrkii pesemään kätensä rasistisuudesta sillä että riittävän monta kertaa toistaa että on antirasistinen. Kertoo siitä että kirjoittaja itsekin on tajunnut miten rasistiselta hänen tekstinsä kuulostaa.

Vierailija
1024/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fayen kirjoitus on niin vahvasti ideologinen ja yksipuolinen, ja vaikka se pyrkii olemaan antirasistinen, sen logiikka ja toimintatapa perustuu juuri siihen, mitä se väittää vastustavansa, ihmisryhmien kollektiiviseen arviointiin ihonvärin perusteella.

Se ei oikeasti edes pyri olemaan antirasistinen, se ainoastaan pyrkii pesemään kätensä rasistisuudesta sillä että riittävän monta kertaa toistaa että on antirasistinen. Kertoo siitä että kirjoittaja itsekin on tajunnut miten rasistiselta hänen tekstinsä kuulostaa.

"En ole rasisti, mutta silti kieltäydyn väärän värisen kirjoittamasta kirjallisuudesta!" "En ole seksisti, mutta valitsen kirjan tietoisesti kirjailijan sukupuolen perusteella!" "Olen vegaani, joka syö lihaa."

Vierailija
1025/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskään kenenkään ei ole pakko lukea valkoisten mieskirjailijoiden tuotoksia vain siksi että niitä pidetään klassikkoina. Varsinkin vapaa-aikanaan jokaisella on täysi vapaus valita mitä lukee. 

Jokainen on toki vapaa tekemään vapaa-ajallaan mitä haluaa, mutta silloin kun se harrastus on noin tiiviisti sidoksissa henkilön työhön en pidä kovin ammattimaisena tehdä noin keinotekoisia rajoituksia siihen mitä alaltaan seuraa ja mitä ei. Minäkin luen vapaa-ajallani paljon omaan tieteenalaani liittyviä artikkeleita ja uutisia, mitä jos päättäisin siinäkin että jatkossa en ollenkaan lue saksalaisten tai miesten kirjoittamia artikkeleita? Suorastaan häpeäisin seuraavassa konferenssissa jos minulla olisi alaltani niin suuri aukko josta en tiedä uusimpia meneillään olevia asioita. 

Mutta entä jos kokisit, että nämä saksalaisten/miesten/mitänytonkaan kirjoittamat artikkelit perustuisivat niin vahvasti johonkin tiettyyn paradigmaan, että sinun olisi vaikea hahmottaa itse asiaa paradigmasta riippumatta? Siksi päättäisit, että ainakin toistaiseksi lukisit aiheesta tekstejä, joissa tieteellinen perusoletus on toinen. Tämä nyt ei tietenkään välttämättä sovi sinun tieteenalaasi mutta ehkä joihinkin sopii. Samaan tapaan ymmärrän myös Fayen tekstin vaikka kyse on kirjallisuudesta ja sen maailmankuvasta. 

Vierailija
1026/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montakos mustan kirjaan ap on lukenut verrattuna valkoisten kirjoittamiin kirjoihin?

Jos muuttaisin Afrikkaan asumaan, lukisin paikallisten kirjoittamia kirjoja, enkä paikallisessa sanomalehdessä selittelusi, että en lue afrikkalaisten kirjoittamia kirjoja. Se olisi mielestäni röyhkeää.

Kulttuuriin pitää sopeutua. Jos asuu vieraassa maassa. Jos on ikävä kotimaataan, voi palata sinne takaisin.

Vierailija
1027/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kuule se on ihan luonnollista, että alueella jossa on pääosin valkoihoisia luetaan eniten valkoihoisten kirjoittamia kirjoja. Se siitä "raivosta" ja valkoisten "katseesta". Viestisi on täyttä soopaa

Vierailija
1028/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montakos mustan kirjaan ap on lukenut verrattuna valkoisten kirjoittamiin kirjoihin?

Jos muuttaisin Afrikkaan asumaan, lukisin paikallisten kirjoittamia kirjoja, enkä paikallisessa sanomalehdessä selittelusi, että en lue afrikkalaisten kirjoittamia kirjoja. Se olisi mielestäni röyhkeää.

Kulttuuriin pitää sopeutua. Jos asuu vieraassa maassa. Jos on ikävä kotimaataan, voi palata sinne takaisin.

Ndéla Faye on kotimaassaan. Hän on Suomessa syntynyt suomalainen. 

Vierailija
1029/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä jos kokisit, että nämä saksalaisten/miesten/mitänytonkaan kir

Eli oletetaan esimerkiksi että saksalaiset tekisivät tutkimusta samasta aiheesta kuin minä, mutta heillä on vastakkainen hypoteesi. Jättäisin heidän kirjoittamansa tekstit lukematta koska en halua kuulla etteivät he ajattele aiheestani samalla tavalla kuin minä, vaan heillä on siitä eriäviä näkemyksiä. Jep, kuulostaa yllättävän paljon samalta kuin miltä tuo Fayen teksti vaikuttaa. 

Vierailija
1030/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo liittyy asiaan? Hän on Suomessa syntynyt suomalainen.

Vierailija
1031/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä jos kokisit,

"Eli oletetaan esimerkiksi että saksalaiset tekisivät tutkimusta samasta aiheesta kuin minä, mutta heillä on vastakkainen hypoteesi. Jättäisin heidän kirjoittamansa tekstit lukematta koska en halua kuulla etteivät he ajattele aiheestani samalla tavalla kuin minä, vaan heillä on siitä eriäviä näkemyksiä. Jep, kuulostaa yllättävän paljon samalta kuin miltä tuo Fayen teksti vaikuttaa."

No tämä menee nyt vähän saivarteluksi, mutta kirjallisuuden maailmankuva ei mielestäni ole hypoteesi, eikä asetelmassa valkoisten miesten kaanon/sen ulkopuolelle jäävä ole siten kyse vastakkaisista hypoteeseista. Vaan siitä että se yksi näkemys on niin vallitseva, että se häiritsee muiden näkemysten mieltämistä. 

Vierailija
1032/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Ja lisäksi se on röyhkeä ja siinä on narsistisia piirteitä. Minä, minä ja minä. 

Vierailija
1033/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oleellinen kysymys on, että poikkeaako valkoihoinen ajattelu muunväristen ajattelusta ja jos poikkeaa, niin millä tavoin. Olisiko esim. ok hakea työtehtävään henkilöä, joka ajattelee valkoihoisella tavalla.

Maassa maan tavalla. Ei tämä mikään savimaja Afrikka ole!

Vierailija
1034/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millon se possunpaistopäivä on??

Persutko sen järjestävät?

Jos Persujen järjestämä niin varmaan Piritorilla.PiriKaisa keittiöemäntänä.

Suoritetaanko Pakosarjan väitöskirjan mukaisia riittejä?

Vierailija
1035/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi omituista jos joku Zimbabwen Sanomat julkaisisi esseen jonka kuvituksena vain valkoihoisia naamoja ja sisältönä että tummaihoisten kirjoja en sitten lue. Kunnon siirtomaaherrameininki.

Niin. Tuota Hesarin julkaisulinjaa kannattaa miettiä, mikä manipulointi tarkoitus lieneekään takana?

Vierailija
1036/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiat ja toimintatavatm jotka lisäävät ennakkoluuloja vähemmistöjä kohtaan:

1. Kaikki mahdolliset asiat määritellään etnisyyden, uskonnon ja seksuaalisen suuntautumisen kautta, vaikka niillä olisi vähän tai ei ollenkaan vaikutusta itse asiaan.

2. Heittäydytään uhriksi, kaikki asiat on identiteettipolitiikkaa, jossa vain ehdottomat oikean agendan mukaiset näkemykset sallitaan.

3. Vedotaan historian vääryyksiin kuten orjuus ja kolonialismi. Syyllistetään niistä, ihmisiä ja valtioita jotka eivät olleet niissä mukana.

4. Ei myönnetä, et rasismin uhri voi olla itse syyllinen väärin tekoihin, kuten rikollisuuteen. Kielletään tilastojen käyttö, jossa rikollisuus esiintyy niin, että tekijät voidaan eritellä etnisyyden ja kansallisuuden perusteella.

5. Selitetään aina kaikki parhain päin ja vaietaan täysin sekä peitellään ongelmia, jotka voivat näy

6.kaapataan media vääristelemään totuutta a la Helsingin Pravda "espoolaismiehet". 

7. Intersektionaalisen asteikon pohjasakka eli valkoinen heteromies -> tuokaa tuo syyllinen oikeuden eteen! Intersektionaalisen inkvisition tuomio on varma asia jo ennen todistajien kuulemistakaan. Jos olet onneton ja syntynyt tuohon ryhmään, armon aneleminen tai syntymäsi katuminen vain pahentaa tilannettasi.

Vierailija
1037/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fayen kirjoituksen puolustelu paljastaa ainoastaa vihervassujen ja intersektionaalisten roturealistien rasistisen kaksoisstandardin. Kenenkään ei ole pakko eikä velvollisuus lukea kirjallisuutta, joka ei kiinnosta. Mutta on tekopyhää teeskennellä, ettei ole rasismia kieltäytyä teoksista kirjailijan ihonvärin perusteella.

Yhden sivystyssanan taitajakin paikalla.

Vierailija
1038/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko joku että valkoisia kohtaan ei voi olla rasisti? Olet kyllä tynnyrissä kasvanut.

Arkielämän esimerkki: olin joskus hienoissa häissä, joissa afrikkalainen anoppi suhtautui kaikkiin valkoisiin tuleviin sukulaisiin erittäin alentuvasti. Oli järkyttynyt kun poikansa oli valinnut eurooppalaisen  valkoisen tytön vaimokseen.

Valkoisista rääkyvien kannattaa perehtyä myös siihen, miten aasialaiset suhtautuvat afrikkalaistaustaisiin ihmisiin.

No miten? Kerroppa meillekin!

Vierailija
1039/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minua ei taas vastaavasti kiinnosta pätkääkään tummien kirjoittamat kirjat, tai ylipäätään edes mielipiteet. Minä elän omassa synnyinmaassa omalla kulttuurillani ja tavallani, ja minulla on täysi oikeus siihen. Eikä tämä ole yhtään sen rasistisempi ilmaisu. Mutta saahan nähdä poistetaanko tämä mielipide?

Vierailija
1040/1393 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ndéla Faye on kotimaassaan. Hän on Suomessa syntynyt suomalainen. 

Mutta ei siis pysty ymmärtämään eikä samastumaan mihinkään valkoiseen.  Vaikka on hankkiutunut sellaiseen työhönkin. Selkis.  Sellainen suomalainen. 

Taaskaan ei ole luettu juttua. Hän nimenomaan on tässä kulttuurissa kasvaneena samaistunut niin voimakkaasti "valkoiseen", että hänen on vaikea lähestyä sitä muuta. Siksi hän on tehnyt tällaisen rajauksen siihen kirjallisuuteen jota omalla ajallaan lukee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi