Ndéla Faye Hesarissa kieltäytyy lukemasta valkoisten kirjoja
Että sellaista rotusyrjintää afrikkalainen harrastaa Suomessa suomalaisia kohtaan.
Kommentit (1393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi HS ei ole antanut potkuja tuolle rasistille?
Valkoisia kohtaan ei voi olla rasistinen.
Te olette sortajia. Te olette kolonialisteja. Te olette väkivaltaisia. Te olette rasisteja.
Valkoiset voivat aina muuttaa pois Suomesta, jos ei kelpaa olla täällä. :-)
Suomalaiset eivät ole koskaan osallistuneet kolonianismiin. Suomalaiset ovat aina taistelleet kolonialisteja vastaan. Suomalaiset ovat pohjolan syrjityin kansa. Vaikka kuinka vihaatkin Suomea ja suomalaisia, niin muista tämä. Miksi suomalaiset muuttaisivat kotimaastaan pois, jonka ovat itselleen ansainneet? Miksi somalit eivät muuta Mogadishuun, joka on heille luontainen paikka?
Nielit sitten persutrollin niin että napsahti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tietääkö jengi aina kaikkien lukemiensa kirjojen kirjoittajien kansallisuuden ja etnisyyden? Edes sukupuolen? Oonko oikeesti ainoa jonka mielestä tämä on outoa?
No hyvänen aika, johan se yleensä paljastuu kirjailijakuvasta ja -esittelystä, jos ei jo nimestä ja aihealueesta. Ei sitä tietoa tarvitse mistään kaivaa.
Mutta vain vihervassuille, intersektionaaleille ja muille roturealisteille on olennaista tietää kirjailijan ihonväri, sukupuoli, seksuaalisuus, vammaisuus, transius ja muut DEI-kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te olette sortajia. Te olette kolonialisteja. Te olette väkivaltaisia. Te olette rasisteja.
Olisiko sulla suositella kirjoja, joissa kerrotaan kuinka somalit rakensivat Suomen?
83% Stadin rakennuksista on rakennettu orjatyövoimalla. Ensimmäiset suomalaiset olivat afrikkalaisia. Ja suomalaisten pitäisi maksaa korvauksia mustille ja muille vähemmistöille.
Somalit taisivat tulla Suomeen vasta 1990-luvulla.
Jep. Eikä trollausyrityksistä kannata muutenkaan välittää.
"No ymmärsit kyllä kommenttini väärin, en ole vaatimassa erityiskohtelua itselleni enkä kenellekään muulle. En myöskään parhaalla tahdollanikaan näe valkoisten syrjimistä Fayen kirjoituksessa."
Ei siis ole syrjivää jättää kirjailijan teokset lukematta tämän ihonvärin, sukupuolen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai transiuden perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Olenko minä rasisti, kun en ole ikinä lukenut ainuttakaan kirjaa, jonka on kirjoittanut musta? Olkaa rehellisiä. Tekeekö se minusta rasistin, kun luen vain valkoisten ja japanilaisten kirjoja? Olen tietoisesti lukematta mustien kirjoja. M28
Sinä olet rasisti.
Valkoisia kohtaan ei voi olla rasisti. Joten tuo kolumnisti ei ole rasisti.
Vierailija kirjoitti:
Olenko minä rasisti, kun en ole ikinä lukenut ainuttakaan kirjaa, jonka on kirjoittanut musta? Olkaa rehellisiä. Tekeekö se minusta rasistin, kun luen vain valkoisten ja japanilaisten kirjoja? Olen tietoisesti lukematta mustien kirjoja. M28
Rangaistuksesi sinun on lettava sarja kirjoja, jotka Faye on valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tietääkö jengi aina kaikkien lukemiensa kirjojen kirjoittajien kansallisuuden ja etnisyyden? Edes sukupuolen? Oonko oikeesti ainoa jonka mielestä tämä on outoa?
No hyvänen aika, johan se yleensä paljastuu kirjailijakuvasta ja -esittelystä, jos ei jo nimestä ja aihealueesta. Ei sitä tietoa tarvitse mistään kaivaa.
Mutta vain vihervassuille, intersektionaaleille ja muille roturealisteille on olennaista tietää kirjailijan ihonväri, sukupuoli, seksuaalisuus, vammaisuus, transius ja muut DEI-kriteerit.
Älä anna sen häiritä omia täysin neitseellisen puhtaita lukukokemuksiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa se siinä vaiheessa jos valkoinen kirjoittaisi saman tekstin.. silloin kauhisteltaisiin ministereitä myöten, mutta tämä on sitä parempaa rasismia mistä ei välitetä, niin kuin ilmeni reaktiostasi.
Jälleen kerran, ota se tausta huomioon. Onko valkoinen kasvanut ei-valkoisessa ympäristössä?
Onko ratkaisusi siis rodullinen segregaatio, jos väärän väristen keskellä kasvaminen aiheuttaa noin suuren ahdistuksen?
Ei tietenkään, sehän on teidän rassepersujen unelma se. Kukaan muu ei ole ehdottanut segregaatiota, ei varsinkaan Faye.
Eikö hänen olisi helpompi elää ruskeaa kulttuuriaan ruskeiden ihmisten keskuudessa ilman valkonaamojen, valkoisen katseen ja länsimaisen hapatuksen läsnäoloa? Eikö se ollut hänen pohjimmainen viestinsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rangaistuksesi sinun on lettava sarja kirjoja, jotka Faye on valinnut.
Entä jos kieltäydyn? M28
Millon se possunpaistopäivä on??
Vierailija kirjoitti:
Ei tee. Hyvä kun luet jotain. Kaikki on plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät ole koskaan osallistuneet kolonianismiin. Suomalaiset ovat aina taistelleet kolonialisteja vastaan. Suomalaiset ovat pohjolan syrjityin kansa. Vaikka kuinka vihaatkin Suomea ja suomalaisia, niin muista tämä. Miksi suomalaiset muuttaisivat kotimaastaan pois, jonka ovat itselleen ansainneet? Miksi somalit eivät muuta Mogadishuun, joka on heille luontainen paikka?
Nielit sitten persutrollin niin että napsahti
Eikö orjalaivojen terva, Finlaysonin puuvillatehdas ja Kongo-joen laivojen konemiehet todista suomalaisten kolonialistisen häpeän?
Vierailija kirjoitti:
Persutko sen järjestävät?
Vierailija kirjoitti:
"No ymmärsit kyllä kommenttini väärin, en ole vaatimassa erityiskohtelua itselleni enkä kenellekään muulle. En myöskään parhaalla tahdollanikaan näe valkoisten syrjimistä Fayen kirjoituksessa."
Ei siis ole syrjivää jättää kirjailijan teokset lukematta tämän ihonvärin, sukupuolen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai transiuden perusteella?
Ei ole. Eikä se kirja pahastu, ettet lue sitä. Lue ihan mitä itse tykkäät, kuten tietysti teetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa se siinä vaiheessa jos valkoinen kirjoittaisi saman tekstin.. silloin kauhisteltaisiin ministereitä myöten, mutta tämä on sitä parempaa rasismia mistä ei välitetä, niin kuin ilmeni reaktiostasi.
Jälleen kerran, ota se tausta huomioon. Onko valkoinen kasvanut ei-valkoisessa ympäristössä?
Onko ratkaisusi siis rodullinen segregaatio, jos väärän väristen keskellä kasvaminen aiheuttaa noin suuren ahdistuksen?
Ei tietenkään, sehän on teidän rassepersujen unelma se. Kukaan muu ei ole ehdottanut segregaatiota, ei varsinkaan Faye.
Eikö hänen olisi helpompi elää ruskeaa kulttuuriaan ruskeiden ihmisten keskuudessa ilman valkonaamojen, valkoisen kats
Kyllä hän sen itse pǎättää, ole ihan huoleti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei siis olisi mitään epämiellyttävää klangia, jos valkoinen ihminen toteaisi haluavansa muodostaa läheisemmän suhteen valkoisuuteen ja valkoiseen kulttuuriin? Loogista ajattelua voi ja kannattaa harjoitella. Esimerkiksi vaihtamalla toisinaan sanat valkoinen ja ruskea ja miettiä miltä teksti näyttää kummallakin vaihtoehdolla."
Hyvä huomio, siinähän tosiaan on aika epämiellyttävä klangi. Mistäs se sitten johtuu? No valkoisten rasismista, ja sen vuosisataisesta perinteestä. Sen painolasti on niin massiivinen, että osia vaihtamalla ei voi tulla samaan lopputulokseen: asetelma ei ole symmetrinen.
Ovatko valkoiset siis kollektiivisessa vastuussa menneiden vuosisatojen synneistä, myös ne kansakunnat, jotka eivät ole osallistuneet kolonialismiin ja orjakauppaan? Ei siis ole rasismia, jos värillistetty henkilö demonisoi ja toiseuttaa valkoisia ihmisiä?
Sanoinko niin? En. Jälkimmäiseen kysymykseesi en osaa vastata, koska kukaan ei tässä tapauksessa ole demonisoinut ja toiseuttanut valkoisia ihmisiä. Sen sijaan Ndéla Fayea demonisoidaan ja toiseutetaan koko ketjun täydeltä, koska hän kertoi valitsevansa vapaapäivien lukemisekseen jotain muuta kuin mitä on tähän asti lukenut.
Ja se termi on muuten rodullistettu, ei värillistetty. Kieltämättä ankea sana, vaikka kaiketi korrekti ilmaisu onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä anna sen häiritä omia täysin neitseellisen puhtaita lukukokemuksiasi.
Tolkun ihmiset lukevatkin vain kirjoja, joista ovat kiinnostuneet ja joista nauttivat. Hyvesäteilijät keräävät viiteryhmältään hyvepisteitä lukemalla vain riittävän monen intersektion täyttävien kirjailijoiden turautuksia :D "Minä luen vain pyörätuolissa istuvien transpygmilesbojen tuotoksia! Katsokaa kuinka hyvä ihminen minä olen!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persutko sen järjestävät?
Kelpaisiko, jos järjestäjä täyttää riittävän monta intersektiota ja on riittävän kaukana rotuoppirinkulan... siis etuoikeusympyrän keskikehältä?
"Kyllä hän sen itse pǎättää, ole ihan huoleti."
Miksi hän sitten ulisee asiasta valtalehdessä?