Minkä maalaiseksi teitä veikataan ulkomailla?
Arvataanko suomalaiseksi? Vai jonkun muun maalaiseksi?
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkissa veikattiin puolalaiseksi. En ymmärrä miksi, minulla ei ole hajuakaan miltä puolalaiset naiset näyttävät.
M a a t u s k o i l t a.
En sovi tuohon kuvaukseen, olen hoikka ja pitkähkö. Keksi jotain muuta. Maatuskat ovat Venäjällä, Ukrainassa jne.
Espanjalaiseksi tai italialaiseksi. Kumpaakaan kieltä en puhu, eikä sukujuuriakaan tietääkseni ole, mutta olen tumma ja tummaihoinen valkoiseksi joten ymmärrän välimerivibat.
Nyt on Suomessakin alettu puhutella mua englanniksi, esim. Hesassa hotellissa ja ravintolassa nihmettelin että täälläkö palvelu on pelkällä enkulla. Kunnes naapuripöytään puhuttiin suomea.
Suomalaisia luullaan tyypillisesti eniten suomalaisiksi, mutta matkailumaasta riippuen saksalaisiksi, puolalaisiksi, ruotsalaisiksi ja venäläisiksi. Vaalea iho, silmät ja hiusten väri ovat näille maille tyypillisiä. Vaaleita ihmisiä on vain Itämeren alueella, joten heidät on tosi helppo sijoittaa kartalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiseksi, saksalaiseksi, amerikkalaiseksi ja venäläiseksi. Suomalaiseksi on tunnistettu, jos ollaan puhuttu Suomea, muuten ei. En usko että se ulkonäöstä johtuu vaan nuo edellämainitut maat ovat niin paljon tunnetumpia , että eivät keksi Suomea elleivät kuule ja ennen kaikkea tunnista suomenkieltä.
Meitä oli isompi seurue suomalaisia Berliinissä ja söimme ravintolassa ja puhuimme tietenkin Suomea. Eräs vanhempi herrasmies tuli naapuripöydästä kysymään, että mitä kieltä me puhumme.Ja..?
Vastasimme tietenkin, että suomea. Pointti oli se, etteivät kaikki tosiaan tunnista suomenkieltä.
No tämähän on itsestään selvä asia. Moni ei tiedä suomesta juurikaan yhtään mitään, kun ollaan niin pieni maa. Puhumattakaan, että olisi kuullut suomea niin paljon, että pystyisi sen jossain tunnistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sakemanniks varmaan 7 kertaa. Me suomalaiset näytetään saksalaisilta ja puhutaan englantia melko samalla aksentilla.
Itä-ja keskisuomalaiset eivät näytä sakemanneilta ja aksentti on täysin henkilökohtainen :)
Mä en näytä yhtään itä-suomalaiselta ku mulla on isot silmät. Ja aksentti ei oo henkilökohtanen vaan kaikki intialaiset puhuu omalla tunnistettavalla tyylillään englantia ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Espanjalaiseksi tai italialaiseksi. Kumpaakaan kieltä en puhu, eikä sukujuuriakaan tietääkseni ole, mutta olen tumma ja tummaihoinen valkoiseksi joten ymmärrän välimerivibat.
Nyt on Suomessakin alettu puhutella mua englanniksi, esim. Hesassa hotellissa ja ravintolassa nihmettelin että täälläkö palvelu on pelkällä enkulla. Kunnes naapuripöytään puhuttiin suomea.
Sama, ja varsinkin kun lennän pois ruskettuneena, aina koneessa luullaan että olen sieltä maasta, mistä lennän. Eli lähinnä Italiasta. Mun lempimaa.
Vierailija kirjoitti:
Jospa sinussa on saamelaista perimää? Hehän ovat tummia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiseksi, saksalaiseksi, amerikkalaiseksi ja venäläiseksi. Suomalaiseksi on tunnistettu, jos ollaan puhuttu Suomea, muuten ei. En usko että se ulkonäöstä johtuu vaan nuo edellämainitut maat ovat niin paljon tunnetumpia , että eivät keksi Suomea elleivät kuule ja ennen kaikkea tunnista suomenkieltä.
Meitä oli isompi seurue suomalaisia Berliinissä ja söimme ravintolassa ja puhuimme tietenkin Suomea. Eräs vanhempi herrasmies tuli naapuripöydästä kysymään, että mitä kieltä me puhumme.Ja..?
Vastasimme tietenkin, että suomea. Pointti oli se, etteivät kaikki tosiaan tunnista suomenkieltä.Miksi tunnistaisivat? En minäkään tunnista
Tunnistat kuitenkin, että jokin slaavikieli on kyseessä sentään?
Keski-Euroopassa luullaan hämmentävän usein espanjalaiseksi. Olen ihan kantasuomalainen, mutta hyvin tummapiirteinen. Etelä-Euroopassa on selviä ongelmia tunnistaa, mistä olen kotoisin. Kävelin Rodoksella mieheni edellä, kauppiaat eivät juurikaan sanoneet minulle mitään, mutta täysblondi-miehelleni puhuttiin suomea.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä kaverilla on karjalaiset sukujuuret ja joka paikassa veikataan venäläiseksi.
Sama.
"Suominaama" kuten aiemmin kirjoitin paljastaa että et ole paikallisia, mutta muut kuin paikalliset saattavat ehkä hämääntyä ja luulla toisin. Espanjalaisissa ja kanarialaisissa on paljon vaalehiuksisia ja -ihoisiakin, mutta vaikka itse olen 1/4 canario, niin naamani kyllä paikallisille paljastaa että olen joku muu. Kielitaito ja hiusten väri ei ole se juttu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa sinussa on saamelaista perimää? Hehän ovat tummia.
Ketkä saamelaiset ovat tummia? Olen eri, nähnyt saamelaisia lähinnä telkkarissa. Minulla on tummempi iho ja suuret, ruskeat silmät. Mielestäni saamelaiset ovat kalpeita ja viirusilmäisiä, oikein kauniita mutta en näytä saamelaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vitivalkoinen pötsimaha, vaaleanpunainen iho..suomalainen huomataan missä vain kulkeekaan.
Miten eroaa esim. saksalaisista ( paitsi etteivät käytä nahkahousuja ja tirolilaishattua) tai keskivertobrittituristista ( paitsi ei ole hihatonta britannialippupaitaa ja hiukset ovat harvemmat)?
Minua luullaan sen pohjoislänsimaisen kansan edustajaksi joita paikkakunnalla on eniten. Minulla on ilmeisesti niin tavallinen keskimääräinen turistin ulkonäkö että siitä ei voi päätellä mitään. Mutta kun avaan suuni minua luullaan englannin aksenttini perusteella saksalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kerran veikattiin eteläafrikkalaiseksi, kun mulla oli silloin voimakas eteläafrikkalainen aksentti, mutta se taitaa olla ainoa kerta, kun mua on veikattu yhtään minkäänmaalaiseksi.
Minua luultiin myös eteläafrikkalaiseksi useampaan otteeseen kun olin Englannissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hollantilaiseksi. Ehkä johtuu pituudesta, en ole normaali suomalainen persjalkainen.
Suomalaiset eivät ole lyhyitä
Suuri osa on persjalkaisia k ä ä p i ö i t ä.
Yli 90% maailman ihmisistä on lyhyempiä
Amerikkalaiset turistit luulivat minunkin olevan jostain päin jenkkejä. Olen ollut lapsena suomalais-amerikkalaisessa päiväkodissa ja oppinut kielen/aksentin siellä. Nyt aikuisena olin vuosia jenkkifirman Suomen toimistolla töissä. Jenkkien small talk ja maneerit tuli hyvin tutuksi siellä. Lisäksi tyylini ei ole mikään tyypillinen suomalaisen keski-ikäisen naisen tyyli vaan yhdistelmä jenkki-kotiäitiä ja etelä-californialaista surffipummia.
Suomalaiset tunnistaa suomalaiseksi usein tyylistä. Vähintään yhdellä seurueesta on usein marimekkoa tai makiaa päällä.
Tyypillinen suomalainen erottuu usein pukeutumisestakin, täällä Espanjassa LIPPIS koko perheen päässä on pettämätön tuntomerkki.