Mitä haudalle lasketuille kukille tapahtuu?
Meneelö ne sinne hautaan vainajan mukana, jäävät kuihtumaan siihen päälle vai mitä?
Kommentit (17)
Sitä varten on hautausmaan työntekijät.
Hauta peitetään ja kukkalaitteet lasketaan siihen kummulle. Ne jäävät kuihtumaan ja sitten ne menevät roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen itse huolehtii omaisten taidat.
Entä polttohautauksessa? Olisi ekologista kerätä kukat pois heti kun hautajaistilaisuus on päättynyt ja käyttää ne uudestaan toisissa hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten sitten sitä haudanhoitomaksua maksetaan?
Me kerättiin nauhat ja kortit talteen kukista. Sitä en tiedä mitä kukille tapahtui.
Seurakunta siivoaa seppeleet ja kukat haudalta pois, ei niitä omaiset siivoa. Jos haluaa muistolauseet niistä irrottaa itselle, sen voi saksilla käydä tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Me kerättiin nauhat ja kortit talteen kukista. Sitä en tiedä mitä kukille tapahtui.
Ne meni bioroskiin eli puutarhajätteisiin.
kukkakauppias käy keräämässä ja myy uudestaan, ainakin näin tapahtui Haminassa joitain vuosia sitten. Oli kytiksellä ja kun porukka poistui niin poistui kukatkin
Vierailija kirjoitti:
Entä polttohautauksessa? Olisi ekologista kerätä kukat pois heti kun hautajaistilaisuus on päättynyt ja käyttää ne uudestaan toisissa hautajaisissa.
Toivottavasti ei tule monia hautajaisia peräkkäin.
Meillä oli omaisina toivomus, ettei tuotaisi isoja kukkalaitteita vaan yksittäisiä kukkia. Arkku oli avoin, joten laskimme kukat isälle arkkuun mukaan. Lähtivät siis myös tuhkattaviksi. Toisella sukulaisella lapset keräsivät kukat ja toivat ne muistotilaisuuteen kahvipöytään. Ja kolmansissa ei ollut toiveita pienistä kukista, kukkalaitteet laskettiin sukuhaudalle, johon uurna aikanaan laskettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että maksetaan joka vuosi haudanhoito maksu ja mennään itse hoitamaan ?
Vierailija kirjoitti:
Eli varastaa kukat, niinkö ajattelit ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten sitten sitä haudanhoitomaksua maksetaan?
Maksu on vapaaehtoinen ja sillä saa kesäkukat haudalle.
Maasta ne ovat tulleet ja maaksi pitää niiden taas tuleman.
Krematorion mielisairas marjatta vie kukat kahvipöytäänsä.
Vierailija kirjoitti:
kukkakauppias käy keräämässä ja myy uudestaan, ainakin näin tapahtui Haminassa joitain vuosia sitten. Oli kytiksellä ja kun porukka poistui niin poistui kukatkin
Lempäälässä todistin tätä samaa kaksi vuotta sitten, pöyristyttävää toimintaa.
Ne kerätään pois kun vainaja on mullattu. Nehän on ihan lakastuneita jo siinä vaiheessa. Jossain hautausmailla tuoreimmat kukat viedään erilliseen muistokulmaukseen.