Kymmeniä kiloja laihduttaneet: Miten onnistuitte urakassa?
Mitä laihdutusmenetelmää käytitte, kuinka paljon paino putosi, kuinka kauan siinä kesti ja jäikö ylipainoa edelleen jäljelle? Jos laihtumisesta on jo jonkin verran aikaa, oletteko onnistuneet pitämään painon alhaalla vai onko pudotetut kilot kenties tullut takaisin korkojen kera?
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö se lihotusvaihe ole ollut paljon suurempi urakka kun on pitänyt syödä 24/7 kuin virtahepo?
Laihdutukseen riittää kun tuon vain lopettaa.
Jos syömisen voiskin lopettaa kokonaan, se ois helppoa! Esim. tupakan polton lopettaminen on tosi helppoa, koska sitä ei tarvitse elääkseen yhtään. Lopetin sen 10 v sitten ja en ole yhtään röökiä polttanut sen jälkeen. Ruuan kanssa ei oikein voi samaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kolme tai neljä kertaa laihduttanut n. 20 kg ja aina ovat tulleet korkoineen takaisin. En syö mitenkään erikoisesti, ihan samoin kuin muutkin. Painan nyt todella paljon, mutten uskalla laihduttaa enää.
"Olen virtahevon kokoinen, mutta syön samoin kuin muutkin". Ei, et syö.
Yritin monta kertaa laihduttaa hitaasti korkeintaan puolen kilon viikkovauhdilla, mutta se loppui aina lyhyeen. Hidas, lohduttoman pitkältä tuntunut kituutus ei selvästikään sopinut mulle. Pääsin kunnolla vauhtiin vasta kun otin VLCD-valmisteet käyttöön. Söin n. 500-750 kcal päivässä ja jatkoin kuuria paljon pidempään kuin olisi saanut ilman lääkärin valvontaa. Tyhmästi tehty, mutta kaikki meni onneksi hyvin.
Pudotin kuurin aikana yli 40 kiloa. Niistä on tullut takaisin 5-8. Painoni siis vaihtelee vähän, mutta on pysynyt kutakuinkin noissa lukemissa jo monta vuotta ilman että olen joutunut laihduttamaan uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
"Mun energiankulutus sitten tavoittepainossani on 1305 kcal/vrk ja sen verran nyt olen syyskuusta alkaen syönyt."
Onko tavoitepainosi varmasti terve? Tuokuulostaa tajuttoman pieneltäenergiankulutukselta, kun olen oppinut siihen ettei alle 1500 kcal/vrk syömällä saisi laihduttaa.
Olen eri, mutta mä laihdutin max. 900 kcal/vrk ja lenkkeilin lisäksi. Kilot ovat pysyneet poissa nyt jo 25 vuotta. Ei tuommoista 1500/vrk "sääntöä" ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö se lihotusvaihe ole ollut paljon suurempi urakka kun on pitänyt syödä 24/7 kuin virtahepo?
Laihdutukseen riittää kun tuon vain lopettaa.
Ei tarvii syödä välttämättä kuin virtahepo. Ja ei laihdutus ei ole helppoa. Itse paastoan välillä viikkoja ja syön vaan vähän mutta aina ei paino putoaa yhtään.
Vaikeinta on koska rakastan herkkuja ja syömistä yli kaiken. En tiiä miten koskaan pääsen tästä mässyttelystä eroon taas.
Olen ollut noin 40- vuotiaaksi normaalipainoinne. Sitten sairastuin syöpään ja nyt viimeiset 15 v ylipainoinen ja viimevuodet lihava. Useita kertoja laihduttanut ja lihonut takaisin korkojen kera. Nyt olen aloittanut projektin 11/24. Ensin kirjoitin ylös kaiken mitä söin, siivosin ruokavaliosta herkut, alkon ja ilmiselvät kaloripommit. 3-4 kg tippui joulusta huolimatta. Helmikuussa aloitin Mounajro pistoslääkkeen ja sillä paino tippui noin 5 kg. 5/25 aloitin pätkäpaaston joka on ollut aivan huippu, yhdistän sen siis tuohon siistittyyn ruokavalioon. Tähän mennessä painoa on tippunut 15 kg. Normi BMI on 6 kg päässä. Toivon että pääsen siihen loppu vuoden aikana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mun energiankulutus sitten tavoittepainossani on 1305 kcal/vrk ja sen verran nyt olen syyskuusta alkaen syönyt."
Onko tavoitepainosi varmasti terve? Tuokuulostaa tajuttoman pieneltäenergiankulutukselta, kun olen oppinut siihen ettei alle 1500 kcal/vrk syömällä saisi laihduttaa.
Olen eri, mutta mä laihdutin max. 900 kcal/vrk ja lenkkeilin lisäksi. Kilot ovat pysyneet poissa nyt jo 25 vuotta. Ei tuommoista 1500/vrk "sääntöä" ole olemassakaan.
Yksi koulukunta on hyvin vahvasti sitä mieltä, että laihduttajien pitäisi joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta syödä vähintään 1500 kcal/vrk. Lisää voi lukea vaikka täältä: https://painoklinikka.fi/laihduttajan-ruokavalio
Laihduin 10kg 5kk aikana. Mittasin jokaisen suupalan ruoka vaa'alla ja kirjasin kalorit ylös, kävelin joka päivä 10k askelta. Vielä toiset 10 pitäisi laihtua. Aloituspaino oli 76kg.
Vierailija kirjoitti:
Jätin pois salaatinkastikkeen.
Minä jätin pois melkein kaikki kastikkeet. Niissä on monesti tosi paljon rasvaa ja energiaa! Kaupan valmiskastikkeissa on myös kaikenlaisia lisäaineita yms. epäilyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi koulukunta on hyvin vahvasti sitä mieltä, että laihduttajien pitäisi joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta syödä vähintään 1500 kcal/vrk. Lisää voi lukea vaikka täältä: https://painoklinikka.fi/laihduttajan-ruokavalio
Tuossa on kieltämättä jotain ideaa, mutta eiköhän tarkoitus ole kupata mahdollisimman paljon rahaa laihduttajilta tekemällä laihdutuksesta mahdollisimman pitkä ja vaivalloinen prosessi, johon tarvitsee maksullista tukea alusta loppuun asti. Kuinka moni jaksaa laihduttaa vuosikausia putkeen?
Vierailija kirjoitti:
Tavoitepainoni on varsin terve. 50 kg painoisena mun bmi on 21,40. Vaikka painaisin vain 45 kg, olisin edelleen normaalipainoinen, mutta nuoruusvuosieni mittoihin en yritäkään vaan toi 50 kg on ihan passeli. Energiankulutukseen vaikuttaa pituus, paino, sukupuoli, liikunnan määrä JA ikä. Jos olisin 30-vuotias enkä 64-vuotias, muilla samoilla arvoilla mun energiankulutus 50-kiloisena olisikin 1513 kcal/vrk. Vaan ei enää tässä iässä. Mä teen istumatyötä (tosin tän kuun lopussa sekin on ohi forever) ja päivittäinen liikunnan määräni on varsin vähäistä. Käyn mä 3 kertaa päivässä viemässä koiran ulos, mutta en laske sitä liikunnaksi, koska koiravanhus käyttää 90% ajasta pusikoiden nuuskimiseen eikä kävelemiseen, joten suurimman osan siitä ajasta mä seison paikoillani ja odotan, että koira saa kaikki "tinder-viestinsä" nuuskittua ja vastailtua :D
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavoitepainoni on varsin terve. 50 kg painoisena mun bmi on 21,40. Vaikka painaisin vain 45 kg, olisin edelleen normaalipainoinen, mutta nuoruusvuosieni mittoihin en yritäkään vaan toi 50 kg on ihan passeli. Energiankulutukseen vaikuttaa pituus, paino, sukupuoli, liikunnan määrä JA ikä. Jos olisin 30-vuotias enkä 64-vuotias, muilla samoilla arvoilla mun energiankulutus 50-kiloisena olisikin 1513 kcal/vrk. Vaan ei enää tässä iässä. Mä teen istumatyötä (tosin tän kuun lopussa sekin on ohi forever) ja päivittäinen liikunnan määräni on varsin vähäistä. Käyn mä 3 kertaa päiväs
Lisää nyt hyvä ihminen jotain liikuntaa elämääsi. Jos oikein tulkitsin, niin olet eläkeikäinen, joten nykyisillä elämäntavoilla olet muutaman vuoden päästä petipotilas. Vanhuus syö lihaksia ja jos ei ole mitään mistä ottaa, niin lopputulos on aika karu.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttanut varmaan yli 100 kiloa, mutten koskaan edes kymmentä kerralla. Painan nyt enemmän kuin koskaan mutten aio enää laihduttaa, koska painon jojoilu ei ole terveellistä.
Ei sitte tullu mieleen elämäntaparemontti? Kyllä minäkin oon lihonu nyt kesän aikana, ku syöny miten sattuu, enkä ole jaksanu helteillä liikkua. Tosin vain 4kg tullut painoa ja painan nyt 67kg. En ressaa. Lähtee pois ja kiinteytystä kehiin.
Vierailija kirjoitti:
ruokamäärän vähentäminen jokaisella aterialla, hiukan pienempi lautanen ja kaikki pilkottuna: näyttää isommalta annokselta. lisäksi säännölliset syömiset. Kaiken turhan syömisen vähentäminen. eli jos on tottunut syömään karkkipussin viikossa, niin alkaakin syödä karkkipussin joka 8. päivä. Sitten väliä vain pidentää pikkuhiljaa.
Onneksi ei oo karkit rasitteena. Aloitin ensin lopettamalla karkin ja suklaan syönnin, muuta en lopettanut. Pikkuhiljaa siitä sitten salaatit ja kasvikset täytti puolet lautasesta. Säännöllinen ruokailu 4-5xpv. Syön täysjyvää, perunaa, lihaa, kalaa, kanaa. Hedelmiä, marjoja, itse asiassa en oo mitään muuta jättäny pois, ku tuon mitä alussa kerroin. 10kg lähti ensimmäisen vuoden aikana, ku jätin karkit pois. Syön edelleen pullaa, piirakkaa ja jäätelöä, mutta kohtuudella, leivon itse. En korvaa aterioita millään. 15kg mulla oli ylipainoa, pysyny oon tavoitteissani.
Valitettava totuus on se, että mikään laihdutusmenetelmä eikä ihmeaine ei ole tie pysyvään painon pudotukseen vaan pitää tehdä pysyvät muutokset ruokailutottumuksiin, ruokailurytmiin ja myös liikuntatottumuksiin. Painoa pudotettaessa valttia on myös maltti ja n. 1,5-2 kiloa kuukautta kohti on sopiva pudotustahti. Painoa pudotettaessa syödään vähemmän kuin kulutetaan ja tavoitteen saavuttamisen jälkeen jatketaan samoilla ruokailutottumuksilla ja elintavoilla hieman päivittäisiä kalorimääriä lisäten. Ihmedieettejä ja erikoisia ruokia ei tarvita vaan riittää, kun noudattaa syömisessä ravitsemussuosituksia ja jokainen löytää kokeilrmalla mikä on se päivittäinen ruokamäärä millä laihtuu tai millä pysyy nykyisessä painossaan ja jos haluaa niin voi käyttää apuna netissä olevia painonpudotuslaskureita.
Jätin karkit ja limpparit enimmäkseen pois. Opettelin syömään aamiaisen ja pienensin lounasta ja päivällistä vähän. Lisäsin kasviksia, vähensin roskaruokaa.
Aloin kävellä joka päivä noin tunnin lenkin. Talvella olen käynyt myös uimahallilla.
107 kg > 62kg kahdessa vuodessa. Tässä on nyt sen jälkeen jo pari vuotta pyöritty 60-65kg välimaastossa, mikä on minulle oikein hyvä paino. Ja nyt kestää polvet vähään juostakin, sekin on kivaa kun olen aina juoksemisesta tykännyt. Eikä tunnu että olisi pitänyt luoöpua varsinasesti mistään tai olisi jatkuvalla dieetillä vaan nyt tuntuu siltä että painoo pysyy sopivana ihan itsekseen kun uusi ruokavalio tuntuu jo omalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tehokas vinkki:
jätä sipisipussit ja suklaalevyt KOKONAAN pois : )
Mutta jos ei ole syönyt niitä ennenkään niin mitä se auttaa?
Sitten on vika jo korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin 6 vuotta sitten 22 kg normaalipainon ylärajoille VLCD-menetelmällä. Söin lähinnä pussipirtelöitä ja vähän rasvatonta raejuustoa, kalkkunaleikettä, saksanpähkinöitä, pellavansiemeniä ja joitain vähäkalorisia vihanneksia. Laihdutus kesti vähän yli 3 kuukautta. Pari kiloa nesteitä tuli heti takaisin kun siirryin tavalliseen ruokaan ja sen jälkeen olen lihonnut taas muutama kilon, mutta suurin osa pudotetusta painosta on edelleen poissa.
Anteeksi mitä, 3 kuukaudessa 22 kg?? Miten tuollainen on mahdollista, itsellä lähtenyt 10 kg samassa ajassa, toki lähtöpaino oli normaalipainon ylärajoilta.Vajaan parin kilon pudotus viikossa on mahdollista saavuttaa, jos syö joka päivä n. 2 000 kcal vähemmän kuin kuluttaa.
No ei oo tervettä! Mulla -500kcal ja oon nähny nälkää, koska todellinen kulutus ollut hankalaa laskea.
Jätin pois salaatinkastikkeen.