Kymmeniä kiloja laihduttaneet: Miten onnistuitte urakassa?
Mitä laihdutusmenetelmää käytitte, kuinka paljon paino putosi, kuinka kauan siinä kesti ja jäikö ylipainoa edelleen jäljelle? Jos laihtumisesta on jo jonkin verran aikaa, oletteko onnistuneet pitämään painon alhaalla vai onko pudotetut kilot kenties tullut takaisin korkojen kera?
Kommentit (348)
Nyt joku kiihtyi niin, että ei näppiskään enää meinaa hänellä toimia. Lepo vaan, ei sinua arvosteltu ihmisenä. On vain ihan älyttömän hölmö neuvo, että syö pussillisen karkkia kerralla mutta harventaa sen pussin ostoväliä viikosta kahdeksaan päivään tai vaikka kahteen viikkoon. Tuo juuri on turhaa rutiinisyömistä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt joku kiihtyi niin, että ei näppiskään enää meinaa hänellä toimia. Lepo vaan, ei sinua arvosteltu ihmisenä. On vain ihan älyttömän hölmö neuvo, että syö pussillisen karkkia kerralla mutta harventaa sen pussin ostoväliä viikosta kahdeksaan päivään tai vaikka kahteen viikkoon. Tuo juuri on turhaa rutiinisyömistä.
en ole kiihtynyt, vaan kirjoitan pimeässä, sori vain jos kirjoitusvirheet ahdistavat sinua noin suuresti, ehkä siihenkin on olemassa lääke. Ja viestini oli ihan oikein kohdennettu. Sitä ei edelleenkään ole tarkoitus lukea kirjaimmellisesti, vaan se oli havainnollistava esimerkki siitä miten voi lähteä liikkeelle syömisten vähentämisestä. En pidä siitä, että toisten viestejä aletaan vääristellä tahallisesti
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti jos haluaa laihtua, kannattaa pistää se porkkana suuhun pilkottavaksi. Pureskelukokemus lisää kylläisyyden tunnetta, ja myös syöminen on hitaampaa.
Kyllä sitä sentinkin palaa ehtii pureskella tarpeeksi, idari!
Olen kolme tai neljä kertaa laihduttanut n. 20 kg ja aina ovat tulleet korkoineen takaisin. En syö mitenkään erikoisesti, ihan samoin kuin muutkin. Painan nyt todella paljon, mutten uskalla laihduttaa enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole kiihtynyt, vaan kirjoitan pimeässä, sori vain jos kirjoitusvirheet ahdistavat sinua noin suuresti, ehkä siihenkin on olemassa lääke. Ja viestini oli ihan oikein kohdennettu. Sitä ei edelleenkään ole tarkoitus lukea kirjaimmellisesti, vaan se oli havainnollistava esimerkki siitä miten voi lähteä liikkeelle syömisten vähentämisestä. En pidä siitä, että toisten viestejä aletaan vääristellä tahallisesti
Tämä on keskustelupalsta, ja toisten näkemyksiä silloin tällöin kritisoidaan. Koska meistä kumpaakaan ei ilmeisesti ahdista, jätetään myös se lääkkeiden suosittelu niille, jotka niitä oikeasti määräävät ja tarvitsevat. Kaikkea hyvää sinulle, ja palataan nyt ap:n aiheeseen.
Laihduin 30 kiloa kahdessa vuodessa. Hidastahan se oli, mutta toisaalta kilot ovat pysyneet poissa vuosia. Söin kaikkea mitä aina ennenkin mutta pienempiä määriä. Kasviksia lisäsin ja kävin iltalenkeillä.
Jätin vaikeaan unettomuuteen määrätyn Levomepromattsiinin (100 mg) pois ja puolessa vuodessa laihduin liki 50 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on keskustelupalsta, ja toisten näkemyksiä silloin tällöin kr
lopeta itse sitten jatkossa toisten haukkuminen. Voit saada samaa kohtelua takaisin.
En nyt kuulu varsinaisesti kysymyksesi kohderyhmään, koska jos pudottaisin kymmeniä kiloja painoani, olisin sitten jo alipainoinen. Mutta....viime syyskuussa aloin syömään vain sen verran kuin mitä sitten tavoitepainossanikin voin syödä lihomatta, mutta myös laihtumatta enempää. 11,9 kg on nyt lähtenyt ja olen normaalipainoinen. Mulla on kuitenkin tavoitepaino vielä 10 kg vähemmän, mutta mulla ei ole mitään kiirettä saada painoa alemmaksi. Ja tietty, mitä enemmän paino putoaa, sitä hitaammin se pudotus sitten jatkuu.
En luopunut yhtään mistään. Syy on se, että jos kiellän itseltäni jotain, niin sittenhän mun ei tee mieli mitään muuta kuin just sitä kiellettyä. Tai no silakkalaatikkoa ilman voin olla koko lopun elämäni Annoskokojen pienentäminen oli siis se juutut, kuten ketjussa jollain toisellakin kommentoijalla. Pienempi lautanen, niin ei annos näytä niin aneemiselta. Monipuolinen ruoka, varsin paljon kasviksia, mutta ihan hyvin ovin syödä välillä grillimakkara tms. Ensimmäinen kuukausi oli oikeastaan kaikista hankalin. Ja huomasin, että ei niinkään nälän takia vaan tottumuksen vuoksi. Olen joskus vuosia sitten lopettanut tupakoinninkin ja siinä oli ihan sama uttu. Nikotiinhimo hävisi muutamassa viikossa, mutta se tapa, että pitää tauon ja käy tupakalla, piti korvata jollain muulla. Syyskuussa siis, kun tuli taas ajatus käväistä jääkaapilla, join vaan lasin vettä ja menin tekemään jotain muuta. Koiran kanssa lenkill, ulos viemään roskia, imuroimaan....ihan mitä vaan tekemistä. Mä syön yleensä aamiaisen, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Tänään iltapala on jäänyt välistä, koska päivällinen oli sen verran tuhti. Vuosi sitten pystyin oikein hyvin vetämään napaani lähiravintolan nepalilaisen annoksen, mutta vähitellen en jaksanut syödä annoksesta kuin max puolet ja nyt jo 1/3 tekee tiukkaa. En koe laihduttavani, koska mula ei ole mitään kiellettyä tms ruoka-ainetta eikä mulla ole aterioiden välillä nälkäkään. Ehkä vuoden päästä olen tavoitepainossani tai voi mennä pidempäänkin. Mun energiankulutus sitten tavoittepainossani on 1305 kcal/vrk ja sen verran nyt olen syyskuusta alkaen syönyt.
Elämäntapamuutos. Nyt on vuodessa tippunut 20 kiloa ja haluaisin vielä 10 kiloa pois. Syön säännöllisesti, vähemmän ja olen minimoinut sokerin syömisen. Enemmän vettä. Vähän enemmän liikuntaa. Lasken kaloreita ja syön n. 1650 kaloria päivässä. Aamupala (hyvin pieni, en osaa syödä aamupalaa) lounas, päivällinen ja iltapala. Hyvin harvoin pieni välipala, useimmiten pelkkä kahvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin 6 vuotta sitten 22 kg normaalipainon ylärajoille VLCD-menetelmällä. Söin lähinnä pussipirtelöitä ja vähän rasvatonta raejuustoa, kalkkunaleikettä, saksanpähkinöitä, pellavansiemeniä ja joitain vähäkalorisia vihanneksia. Laihdutus kesti vähän yli 3 kuukautta. Pari kiloa nesteitä tuli heti takaisin kun siirryin tavalliseen ruokaan ja sen jälkeen olen lihonnut taas muutama kilon, mutta suurin osa pudotetusta painosta on edelleen poissa.
Anteeksi mitä, 3 kuukaudessa 22 kg?? Miten tuollainen on mahdollista, itsellä lähtenyt 10 kg samassa ajassa, toki lähtöpaino oli normaalipainon ylärajoilta.
Lähelle 20 kg lähti miniltakin 3 kuukaudessa. Sairaus vei ruokahalun. Paino lähti ensin lihaksista. Yhteensä olen laihtunut yli 45 kg parissa vuodessa. En saa tätä pysähtymään. Kuihdun varmaan pois. BMI on nyt jo lähempänä alipainon rajaa. Viimeksi olin näissä mitoissa 90 -luvulla. Silloin tosin painoin vielä 10 kg vähemmän, mutta lihakset oli joka paikassa ja kauniit sellaiset. Nyt näytän kuivan kesän oravalta.
Vierailija kirjoitti:
Emme onnistuneet
Mistä epäonnistuminen johtui?
Aloitin Nutrileteilla ja siirryin siitä pätkäpaastoon. 24 kiloa on jo lähtenyt ja vielä 30-40 olisi hyvä saada pois.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin Nutrileteilla ja siirryin siitä pätkäpaastoon. 24 kiloa on jo lähtenyt ja vielä 30-40 olisi hyvä saada pois.
Kerro minkä verran syöt pätkäpaastolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro minkä verran syöt pätkäpaastolla?
En laske kaloreita. Syön yleensä klo 8-14 välisenä aikana 2 reilua annosta ruokaa ja joskus välipalan. Jos on menoja, voin joustaa aikatauluissa.
Yli 40kg lähti noin 1,5 vuodessa Jutan dietillä ja tunnin kävelylenkeillä. Alussa olin tosi tarkka ja puoleen vuoteen en syönyt herkkuja lainkaan tai juonut alkoholia. Sen jälkeen herkuttelin joskus mutta paino tippui silti. Paino pysyi poissa 2 vuotta ja luulin olevan pysyvä muutos kunnes tuli murheita ja pikkuhiljaa paino alkoi nousemaan. Noin viiden vuoden aikana paino nousi melkein samaan kuin oli alun perinkin.
Nyt en saa samaa itsekuria syömiseen. Jaksan hetken ja sitten lipsuu ja ihmettelin miten silloin vuosia sitten sen tein. Liikun kyllä enemmän ja monipuolisemmin kuin koskaan mutta ei liikkumalla laihdu.
Ensin laihdutin 50 kg, lihoin takas 25 kg ja sitten laihdutin 35 kg. Maksimipainosta pudotin siis 60 kg. Painonpudotus on mulle helppoa, mutta liian helposti lähtee uudelleen herkut maistumaan ja paino nousemaan. Viimesimmän pudotuksen tein puolessa vuodessa. Ensimmäisen oikeaoppisesti hitaasti ja salilla paljon treenaten.
"Mun energiankulutus sitten tavoittepainossani on 1305 kcal/vrk ja sen verran nyt olen syyskuusta alkaen syönyt."
Onko tavoitepainosi varmasti terve? Tuokuulostaa tajuttoman pieneltäenergiankulutukselta, kun olen oppinut siihen ettei alle 1500 kcal/vrk syömällä saisi laihduttaa.
Jos ajattelet ja näet vaikkapa että vaan yksi peruna. Kuulostaahan sekä näyttäkin se vähältä. Mutta jos leikkaat sen perunan vakkapa 6-8 palaseen ja levität ne lautasellesi niin että eivät ole aivan kasassa, näyttää heti enemmältä vaikka se on edelleen vaan se yksi ainut peruna. Vielä kun muistelet että hienoimissa ravintoloissakin ne annokset ovat aika pieniä.
Mä onnistuin vaan kävelemällä 15 000 askelta päivä ja syömällä 1100kaloria. Kaikki sokeri piti jättää pois. Tulihan ne takas korkoineen.