Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?

Vierailija
29.07.2025 |

Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?

Kommentit (6938)

Vierailija
6321/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri

Armo on se, mikä kattaa lopun sitten, kun ihminen on tehnyt kaiken voitavansa ja sekin koskee vain niitä, jotka ovat vilpittömästi yrittäneet ja onnistuneet noudattamaan Jeesuksen opetuksia.

Raamatusta:

20Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Armosta te olette pelastetut, uskon kautta,ette tekojen kautta ettei kukaan kerskaisi.

Armon jälkeen on laupeus.

Vierailija
6322/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Olen pahoillani, mutta olet ymmärtänyt asiat väärin.*

Lainaus ei taas toimi. Kiinnostaa sinun näkökantasi asiaan myös! Kerro!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6323/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaanko oikein jos arvaan että olet autismin kirjolla/asperger? Heillähän on tuollaisia pinttyneitä kuvitelmia oikeassa olemisestaan ja jäävät jankkaamaan rasittavuuteen asti. Pyydä Jeesusta parantamaan sinut.

Olen pahoillani, mutta arvasit väärin. Minulla ei ole todettu mitään tuollaista eikä kukaan ole koskaan oikeassa elämässä kertonut minulle, että vaikuttaisin autismin kirjolla olevalta. Olen ollut paljon tekemisissä ihmisten kanssa, joten olisi outoa, ettei kukaan (kuten perhe tai ystävät) olisi maininnut siitä, jos se olisi aiheellista. 

Miksi olet pahoillasi?

Se on kohteliaisuusfraasi. Ilmeisesti ei ole sinulle tuttu.

&nb

Tuolle henkilölle ei kannata vastata. Antaa suoltaa oksennustaan, tuskin mahtaa sille itse mitään. Siihen ei kuitenkaan kannata tarttua sen enempää kuin käärmeen myrkkyynkään, vaan antaa valua maan kuoreen.

T eri

Vierailija
6324/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiitos! Vaikka en allekirjoittaisikaan näkemyksiäsi, vastasit kuitenkin kristinopillisesti. Kaikki eivät siis suinkaan ole armon alla. Vielä kun ymmärtäisi, onko aivan sattumaa kohdata armo vaikkapa syntyessään hindulaiseen maahan, yhteisöön ja kulttuuriin, vai onko silloin vain yksinkertaisesti jumalan talon ulkopuolinen syystä X? Armoahan ei voi rukoilla, jos ei tiedä vaikkapa kristinuskosta mitään?"

Kristinuskossa ei oteta kantaa uudelleensyntymään tai siihen, miksi joku sielu syntyy tiettyyn paikkaan. Muissa hengellisissä opeissa puhutaan yleensä karmasta ja vastaavista käsitteistä, jotka määräävät sielun kiertokulkua. Esimerkiksi buddhalaisuudessa eläinvaistoisuutta nimitetään yhdeksi helvetiksi (joita on monia), joka selittää osittain näiden kurjiin oloihin syntiven ja siitä esim. ihmis- ja seksikaupan uhreiksi joutuvien kohtaloita. Kristinuskossakin on kuitenkin tämä oppi, että kuoleman jälkeen mennään helvettiin tai taivaaseen, joka korreloi mielestäni ihan hyvin karmaopin kanssa. Ainoa ero karmaoppiin on kristillinen anteeksiannon käsite ja jeesukseen takertumisen pelastava vaikutus, mitä karmallisissa uskonnoissa (buddhalaisuus, hindulaisuus) ei ole. Kristinusko on siis ennen kaikkea pelastusoppi.

Muiden dogmien mukaan missä tahansa olosuhteissa on kuitenkin mahdollista päästä taivaaseen. Jehovan todistajat puhuvat tästä: taivaan valtakuntaan pääsevät heidän jäsenensä ja oikeassa sydämen tilassa olevat. Tämän tilan saavuttaminen ei vaadi oppia tai edes kielellistä ymmärrystä, vaan se on olemassaolon tila, jonka voi saavuttaa vaikka pilviä katselemalla tai muutoin elämällä. Tämä on oma näkemykseni siis, jehovan todistajat eivät puhu pilvien katselusta.

Kristinuskon oppien mukaan en ole varma, voiko heidän määrittelemään taivaaseensa päästä muun kuin heidän dogmansa kautta. Jehovan todistajat eivät lukeudu kristittyihin, vaikka raamattua seuraavatkin. Taivaan käsite on kuitenkin kaikissa uskonnoissa.

Ja armo koskettaa kaikkia, mutta se ei ole ehdoton vaan vaatii katumuksen ja parannuksen. Eli sen, että katuu aidosti ja muuttaa pahoja tapojaan. Katumus ja parannuksen tekeminen eivät kuitenkaan vaadi jeesusta, vaan ne ovat ihan universaaleja ilmiöitä ;-) 

Vierailija
6325/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ainakin kristityt aktiivisesti rukoilevat kadotettujen puolesta ja jeesus voi ilmestyä tällä tavoin myös sellaisille, jotka eivät muuten oppiin pääse käsiksi. Esimerkiksi mitä muslimeille on tapahtunut heidän uniensa kautta. Rukous on telepatiaa.

Vierailija
6326/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kiitos! Vaikka en allekirjoittaisikaan näkemyksiäsi, vastasit kuitenkin kristinopillisesti. Kaikki eivät siis suinkaan ole armon alla. Vielä kun ymmärtäisi, onko aivan sattumaa kohdata armo vaikkapa syntyessään hindulaiseen maahan, yhteisöön ja kulttuuriin, vai onko silloin vain yksinkertaisesti jumalan talon ulkopuolinen syystä X? Armoahan ei voi rukoilla, jos ei tiedä vaikkapa kristinuskosta mitään?"

Kristinuskossa ei oteta kantaa uudelleensyntymään tai siihen, miksi joku sielu syntyy tiettyyn paikkaan. Muissa hengellisissä opeissa puhutaan yleensä karmasta ja vastaavista käsitteistä, jotka määräävät sielun kiertokulkua. Esimerkiksi buddhalaisuudessa eläinvaistoisuutta nimitetään yhdeksi helvetiksi (joita on monia), joka selittää osittain näiden kurjiin oloihin syntiven ja siitä esim. ihmis- ja seksikaupan uhreiksi joutuvien kohtaloita. Kristinuskossakin on kuitenkin tämä oppi, että kuoleman jälkeen mennään helvettiin tai t

Katolisilla on taivaan ja helvetin lisäksi purgatorio, eräänlainen puhdistautumispaikka, joka valmistaa epäpuhtaankin taivaaseen jos on valmis tuon "kärtsäyksen" vapaaehtoisesti vastaanottamaan.

Vierailija
6327/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on alkanut ahdistaa kristinuskon armo-käsite. Koska on aivan selkeää, ettei jumalan armo näy mitenkään luotujen elämässä , (kristittyjen maiden lapsiseksiorjat, loputon kituminen, nälänhätä, younameit), oletan, että oppi on kokonaisuutenaan ymmärretty ja toteutettu _väärin_. Samoin omituisen jumalalta pyytämiset ja saamiset; ei vain tapahdu. Käytännössä suurinta osaa ihmistä ei tämän maailman kauheuksien jälkeen pelota millään tasolla jonku kristinuskon helvetti, koska monelle se on ihan elettyä elämää täällä. Mitä tämä tällainen armo on, joka omansakin hylkää? 

No täällä maailmassa on myös paha, ja sen palvojat, niiden hommia taitavat ainakin olla nuo lapsiseksiorjat

Tuo on

Silti esimerkiksi köyhä riksakuski voi olla onnellisempi kuin länsimaalainen. Ei tämä elämä niin absoluuttisen hienoa ole. Olla säilytyksessä jossain pakkasen keskellä tiedeaivopesulaitoksessa elämänsä ensimmäiset 12-20 vuotta? 

Aika kaukana tämäkin paratiisista ja taivaasta on :D Tai se, kyllä täälläkin voi tavallaan elää kuin paratiisissa, kunhan vapautuu noista ikävistä kansalaisvelvollisuuksistaan.

Vierailija
6328/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen siitä saa kun palvoo ja ihailee ihmistä, eikä jumalaa. Laita polvillesi ja kysy vastausta jumalalta.

Suomessa on yksi ihminen, jota katson ylöspäin ja tämän aseman hän on saavuttanut ihan puhtaasti kauneutta ja hyvyyttä edustamalla. En kumarra vallan tai voiman edessä, vaan ainoastaan hengen. Ja kerta toisensa jälkeen tuo henki lyö minut polvilleni. Sitä kuuntelen. 

Miksi katsot jotain ihmistä ylöspäin?

Vierailija
6329/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen siitä saa kun palvoo ja ihailee ihmistä, eikä jumalaa. Laita polvillesi ja kysy vastausta jumalalta.

Suomessa on yksi ihminen, jota katson ylöspäin ja tämän aseman hän on saavuttanut ihan puhtaasti kauneutta ja hyvyyttä edustamalla. En kumarra vallan tai voiman edessä, vaan ainoastaan hengen. Ja kerta toisensa jälkeen tuo henki lyö minut polvilleni. Sitä kuuntelen. 

Miksi katsot jotain ihmistä ylöspäin?

Koska hän aiheuttaa minussa saman vaikutuksen kuin jumala. 

Vierailija
6330/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri

Armo on se, mikä kattaa lopun sitten, kun ihminen on tehnyt kaiken voitavansa ja sekin koskee vain niitä, jotka ovat vilpittömästi yrittäneet ja onnistuneet noudattamaan Jeesuksen opetuksia.

Raamatusta:

20Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Armosta te olette pelastetut, uskon kautta,ette tekojen kautta ettei kukaan kerskaisi.

Armon jälkeen on laupeus.

Kyllä, uskon kautta. Sen kautta, että uskoo Jeesuksen olevan Jumalan Poika eli uskoo, mitä hän sanoo, eli pyrkii noudattamaan hänen opetuksiaan. Tekojen kautta ei voi pelastua, koska pelastus ei ole täysin ihmisen kontrollissa.

Mutta voisiko joku selittää, mistä tulee tämä käsitys, ettei ihmisen tarvitsisi tehdä mitään, kun Jeesus monessa kohdassa kertoo erilaisia ohjeita ihmisille siihen liittyen, miten heidän tulisi toimia? Miten olette onnistuneet totaalisesti ohittamaan ne kohdat ja kehittämään tämän käsityksen, ettei tarvitsisi tehdä mitään?

Vierailija
6331/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinduille tämä on ilmeisesti ihan peruskauraa, mutta jos haluaa ymmärtää yhtään mitään, niin ensimmäinen askel siihen on jälleensyntymisen hyväksyminen oman maailmankuvansa osaksi. Ilman sitä missään ei ole mitään järkeä. Sellaiselle ihmisille ei voi puhua vakavasti todellisuuden luonteesta, joka väittää, ettei jälleensyntyminen ole totta tai ettei usko jälleensyntymiseen. Tuo on ensimmäinen ja aivan välttämätön askel.

Vierailija
6332/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Mutta voisiko joku selittää, mistä tulee tämä käsitys, ettei ihmisen tarvitsisi tehdä mitään, kun Jeesus monessa kohdassa kertoo erilaisia ohjeita ihmisille siihen liittyen, miten heidän tulisi toimia? Miten olette onnistuneet totaalisesti ohittamaan ne kohdat ja kehittämään tämän käsityksen, ettei tarvitsisi tehdä mitään?*

Etenkin kohdat (esim syntinen nainen), jossa Jeesus antaa kyllä synnit anteeksi, mutta käskee myös olemaan enää syntiä tekemättä. Vaatii muutosta koko elämään. Tämä jos jokin on _teko_, synnittömyyteen pyrkimys, parannus. Minä en myöskään usko hetkeäkään, että jos itsekin vaikkapa myyntimiehenä vähän vippiskonsteilla menestyy - ja itsekin tietää tekevänsä väärin - ja kuitenkin elää ns mukauskovaisena, pelastuisi. Kyllä armo vaatii myös parannusta ja tekoja. Siis kristinuskon mukaan.

Vierailija
6333/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaanko oikein jos arvaan että olet autismin kirjolla/asperger? Heillähän on tuollaisia pinttyneitä kuvitelmia oikeassa olemisestaan ja jäävät jankkaamaan rasittavuuteen asti. Pyydä Jeesusta parantamaan sinut.

Olen pahoillani, mutta arvasit väärin. Minulla ei ole todettu mitään tuollaista eikä kukaan ole koskaan oikeassa elämässä kertonut minulle, että vaikuttaisin autismin kirjolla olevalta. Olen ollut paljon tekemisissä ihmisten kanssa, joten olisi outoa, ettei kukaan (kuten perhe tai ystävät) olisi maininnut siitä, jos se olisi aiheellista. 

Miksi olet pahoillasi?

Se on kohteliaisuusfraasi. Ilmeisesti ei ole sinulle

En tiedä kumman kommentteja vertasit käärmeen myrkkyyn, mutta sen verran tiedän että fariseuksia Jeesus itse kutsui käärmeiksi.  

"Te käärmeet! Te kyykäärmeiden sikiöt! Kuinka te voisitte päästä helvetin tuomiota pakoon?"  

Vierailija
6334/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fariseukset olivat kirjaviisaita oman kunniansa etsijöitä, täällä lähinnä yhden henkilön kommentit muistuttavat sellaista

Vierailija
6335/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää niinkuin he sanovat mutta älkää kuten he tekevät, sillä he puhuvat yhtä ja tekevä toista. Puhuu miten tulee vaeltaa Hengessä ja seurata Jeesusta, mitä tekee itse, lihassa etsii omaa kunniaa. Kieltäkää itsenne ottakaa ristinne ja seuratkaa minua sanoi Jeesus.

Vierailija
6336/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinduille tämä on ilmeisesti ihan peruskauraa, mutta jos haluaa ymmärtää yhtään mitään, niin ensimmäinen askel siihen on jälleensyntymisen hyväksyminen oman maailmankuvansa osaksi. Ilman sitä missään ei ole mitään järkeä. Sellaiselle ihmisille ei voi puhua vakavasti todellisuuden luonteesta, joka väittää, ettei jälleensyntyminen ole totta tai ettei usko jälleensyntymiseen. Tuo on ensimmäinen ja aivan välttämätön askel.

Se on ihan totta. Jos ei usko jälleensyntymään ja sielun kiertoon niin varsinkin näitä lapsiin liittyviä asioita on todella vaikea ymmärtää, sillä ateistille lapsi on ns. tabula rasa ja puhdas. Vaikka periaatteessa ymmärretään geneettinen muisti ja esim. psykopatian periytyminen ja tällainen, siihen tulee vielä päälle se sielu, joka tulee henkimaailmasta, ei vanhempien ruumiista. 

Tämän vuoksi olen itse aikamoisen varautunut koko lisääntymisasiaan. Pitäisi tuntea lapsen sielu etukäteen ja aviomiehenkin pitäisi olla todella laadukas. Eipä ole omalle kohdalleni vielä sopivia sattunut.

Vierailija
6337/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristinuskossa ei oteta kantaa uudelleensyntymään tai siihen, miksi joku sielu syntyy tiettyyn paikkaan. Muissa hengellisissä opeissa puhutaan yleensä karmasta ja vastaavista käsitteistä, jotka määräävät sielun kiertokulkua. Esimerkiksi buddhalaisuudessa eläinvaistoisuutta nimitetään yhdeksi helvetiksi (joita on monia), joka selittää osittain näiden kurjiin oloihin syntiven ja siitä esim. ihmis- ja seksikaupan uhreiksi joutuvien kohtaloita. Kristinuskossakin on kuitenkin tämä oppi, että kuoleman jälkeen mennään helvettiin tai t

Minä olen se, joka puhuu Totuudesta ja minä sanon kaikille kristityille, että teidän ei tarvitse välittää siitä, että tämä henkilö väheksyy Jeesuksen merkitystä. Hän ei ilmeisesti tiedä, mistä hän puhuu.

Vierailija
6338/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta voisiko joku selittää, mistä tulee tämä käsitys, ettei ihmisen tarvitsisi tehdä mitään, kun Jeesus monessa kohdassa kertoo erilaisia ohjeita ihmisille siihen liittyen, miten heidän tulisi toimia? Miten olette onnistuneet totaalisesti ohittamaan ne kohdat ja kehittämään tämän käsityksen, ettei tarvitsisi tehdä mitään?"

Jos ajattelet elämääsi ja sieluasi kuin puutarhaa, jos et tee mitään niin siellä rehottavat rikkaruohot. Huolehtiminen ja välin pitäminen tekevät siitä poikkeuksellisen kauniin. Hyvyyden tavoittelu on ihmisenä kasvamista ja kehittymistä. 

Ansioilla ei voi ostaa suosiota, vaan kaikki mitä saamme, saadaan armosta. On kuitenkin yritettävä parhaansa ja oltava vilpitön. Kuten pieni lapsi, johon suhtaudutaan ymmärryksellä, kun ei osaa, mutta tämän kuitenkin odotetaan kehittyvän ja kasvavan.

Vierailija
6339/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Katolisilla on taivaan ja helvetin lisäksi purgatorio, eräänlainen puhdistautumispaikka, joka valmistaa epäpuhtaankin taivaaseen jos on valmis tuon "kärtsäyksen" vapaaehtoisesti vastaanottamaan."

Mihin perustuu?

Vierailija
6340/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Katolisilla on taivaan ja helvetin lisäksi purgatorio, eräänlainen puhdistautumispaikka, joka valmistaa epäpuhtaankin taivaaseen jos on valmis tuon "kärtsäyksen" vapaaehtoisesti vastaanottamaan."

Mihin perustuu?

AI kertoo:

*Katolisessa uskossa kiirastuli (purgatorio) on tila tai paikka, jossa kuoleman jälkeen puhdistetaan ihmisen sielu, joka on kuollut armossa, mutta ei vielä täysin valmis taivaaseen. Se on väliaikainen rangaistus tai puhdistautumisprosessi, jonka aikana kuolleet voivat hyötyä elävien rukouksista ja hyvistä teoista. *