Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen, vaaditko miestä tekemään puolet kaikesta?

Vierailija
29.07.2025 |

Eli kummatkin tekevät täyttä työaikaa ja tuovat rahaa taloon suurinpiirtein saman verran. Laskut ja lainat maksetaan puoliksi. Kotityöt, ruuanlaitto, kuskaaminen, metatyöt ja lastenhoito hoidetaan puoliksi. 

Tämäkö on se malli, johon valtaosa nykyään pyrkii?

Kommentit (393)

Vierailija
181/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Sitten kun parisuhteessa, meidän tapauksessa avioliitossa, on erittäin merkittävä tulotasojen ero, alkaa tämä millimetritasa-arvomalli hieman ontumaan. Tuon kotiin lähes kymmenkertaisesti sen mitä normaalityössä oleva vaimoni. Teen toki pidempää päivää, ja vastuu seuraa lomalla tai viikonlopuille. Vaimolle vastaavasti kertyy enemmän kotitöitä. Jos hän jostain syystä olettaisi että kotitöiden pitäisi mennä ihan 50/50, ihmettelisin kyllä miten hän vastaavasti sitten ajatteli hoitaa tienaamisen 50/50. Tietysti minä voisin teoriassa vaihtaa tavallisiin töihin (ja työaikaan), jolloin tuloeromme tasaantuisi. Mutta tuskin meistä kumpikaan olisi onnellisempi niin.

Aivan varmasti olisitte onnellisempia, jos tekisit lyhyempää työaikaa ja olisit enemmän kotona. Pikkuisen vaan laskette tasoa, niin onnistuu. Oletko muuten ajatellut, että vaimosi on sitä onnellisempi mitä vähemmän sinua näke

Ja eron tullessa uratykki sitten romahtaa ja alkaa syytellä eksää lasten vieraannuttamisesta, kun itse ei ole ollut paikalla edes ristiäisissä tai kunnolla muista, montako niitä edes on. Tämä on niiiiiin nähty.

Vierailija
182/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen standardien mukaan yleensä mennään? Eli puolet mistä tasosta? Tip top millilleen somekuvaston mukaan vai ok-tason mukaan - siinäpä kysymys pohdittavaksi.

Etköhän sinä mahdottoman fiksu mies mahdottoman korkeella tulotasolla hahmota, mitä tarkoittaa puolet.

Puolet mistä tavoitteesta, jos niistäkin on eriäviä mielipiteitä mikä on hyväksyttävä taso - esim siisteydessä. Millilleen hiominen kun vie enemmän aikaa sohvalla istumiselta.

Etköhän sinä huippuälykäs uratykki osaa neuvotella selkeän tason yhdenvertaisen kumppanisi kanssa.

Usein kuulee, ettei taso kelpaa - niin se vaan on, että toinen on tehokas ja aikaansaava, mutta toteutus/lopputulos/jälki ei kelpaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä vaadi mieheltä yhtään mitään kotitöiden suhteen. Toisaalta en kyllä katselisi mieslasta joka ei pystyisi hoitamaan yhtä suurta osaa kotitöistä ja kodin vastuista mitä minäkin.

Vierailija
184/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun edes kerran nainen tekisi perinteisen miesten työn.  Jonkun rempan taloon tai autoon. Edes kerran. 

Kyllä, ne eivät toistu säännöllisesti, eivätkä välttämättä usein. Puoliksi nekin pitäisi silti laittaa kun kerran kaikki muukin. 

No sitten meillä jäisi kyllä tekemättä. Mies ei korjaa autoja, ei ole ikinä korjannut ja tuskin tulee korjaamaan. Ei hän tiedä autoista mitään. Kerrostalossa keskellä keskustaa kasvanut, niin eipä ole isänsä edes öljyjä itse vaihtanut, eikä kerrostalon pihalla saakaan. 

Remontointi sujuu vielä heikommin. Jos taululle pitää lyödä naula, minä sen hoidan, kun on parempi osumatarkkuus. Siinäkin sana, että kerrostalossa keskellä kaupunkia ei ole tarvinnut sahata lautaa tai hioa tai lyödä nauloja seinään. Minä sen sijaan jotain pikkujuttuja osaan, kun meillä oli kesämökki. Opin hakkaamaan halkoja ja maalaamaan laituria ja seiniä ja puulattioita.

Vierailija
185/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee hommat ihan perinteiseen malliin. Minä hoidan kodin siivoukset, tiskaukset, kuskaukset, ruokakauppakäynnit, pyykit, ruuan ja lapset silloin kun en tee mitään edellämainituista. Jos esim laitan ruokaa, silloin mies katsoo lapset. Hän on tällä hetkellä työtön, itse olen palkkatyössä. 

Arvaan, että tämä kommenttini saa paljon alapeukkua kun eihän tämä tällainen ole ollenkaan muodikasta. Tai sitten keksitään, että mies on varmaan mut tähän pakottanut. Juu ei, ihan vapaaehtoisesti meillä näin.

Liitulapsen horinoita lisää.

Siis sun miehesi makaa kaiket päivät huonoilal tuloilla kotona ja sinä teet kaiken??? Juu, niin varmaan.

Sorry, mutta tää on ihan true story. Aika paljon olen saanut sukulaisiltani aikoinaan vastustusta suhdettamme kohtaan, sillä ei mies alkujaankaan antanut ymmärtää että tekisi mitään edellämainituista. Nyt ovat jo tottuneet että mieheni on mitä on, eivätkä odota häneltä mitään. Ja hyvä niin, jokainen olkoon oma itsensä. Oli se toki iso päätös itselläkin aikoinaan, mutta tiedin mitä häneltä saan ja mitä en. Mieheni jumaloi minua.

Sama n41

Vierailija
186/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kuulee, ettei taso kelpaa - niin se vaan on, että toinen on tehokas ja aikaansaava, mutta toteutus/lopputulos/jälki ei kelpaa. 

Liitulapsen kulunut kikka: Tehdään hutiloiden, että päästään sillä verukkeella tkeemästä.

Uratykki nyt vaan sitten ponnistelee sen kotitöiden laadun smaalle tasolle kuin millä muuten elelee. Varmasti onnistuu! Olethan supermies.

Vierailija
187/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on molemmilla omat vahvuusalueet, joita hoidamme. Lapsen asioista minä hoidan vähän enemmän. Puolisolla on sellaisia hommia, joita taas minä en tee. Tuntuisi vieraalta elää elämäänsä jonkin excel-taulukon kanssa ja laskea, että kaikki menisi varmasti tasan. Sillä aiheuttaisi vain itselleen ahdistusta. 

Ei se että molemmat tekevät samantasoisen panoksen muita ahdista kuin liitulasta ja tämän satuja ja tarinoita.

Häh, en tiedä mikä on joku liitulapsi. Älytön keskustelu tämä, heippa.

Vierailija
188/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee hommat ihan perinteiseen malliin. Minä hoidan kodin siivoukset, tiskaukset, kuskaukset, ruokakauppakäynnit, pyykit, ruuan ja lapset silloin kun en tee mitään edellämainituista. Jos esim laitan ruokaa, silloin mies katsoo lapset. Hän on tällä hetkellä työtön, itse olen palkkatyössä. 

Arvaan, että tämä kommenttini saa paljon alapeukkua kun eihän tämä tällainen ole ollenkaan muodikasta. Tai sitten keksitään, että mies on varmaan mut tähän pakottanut. Juu ei, ihan vapaaehtoisesti meillä näin.

Siis sun miehesi makaa kaiket päivät huonoilal tuloilla kotona ja sinä teet kaiken??? Juu, niin varmaan.

Sorry, mutta tää on ihan true story. Aika paljon olen saanut sukulaisiltani aikoinaan vastustusta suhdettamme kohtaan, sillä ei mies alkujaankaan antanut ymmärtää että tekisi mitään ede

Liitulapsen satuja ja tarinoita, kulunutta, kulunutta.

Vierailija
189/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida nykyään enäään olla miesten ja naisten töitä, miksi ne ennen mielettiin.  Ja harva mies edes suostui tekemään niitä, niin kuin esi-isät joutuivat. Minunkin ukki mieluimmin häärii mummin kanssa keittiössä ja kalan ostaa toriltä, kuin kairaisi avontoja jäällä tai paulottaisi verkkoja. 

Miesten töitä oli rakentaa talo, omin käsin pokssahalla sahatuista puista ja hevosella tuoda metsästä ja sahata ne terällä laudaksi. Kalat käytiin järvestä, myös talvella, riista metsästä. Puhdetöinä valmistaa huonekalut, tehdä kalaverkot, maalit punamullasta jne.

Tämän päivän mies ei vättämättä edes tunne pokasahaa tai osaa  valmistaa kalaverkkoa tai veistää vaimolle kangaspuita, joilla vaimo kutoi pellavakankaat tai suolta nostaisi tervaa, jolla tervattaisiin katot ja veneet ja vaimo saisi tervapihkaa talouskäyttöön. 

Vierailija
190/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti. Kummallekin pitää jäädä yhtä paljon vapaa-aikaa. 

Vapaa-aikaa on se kun ei olla töissä. Jokainen tekee silloin mistä pitää, en voi sille mitään jos vaimo pitää kotitöistä.

Jos vaimosi pitää kotitöistä, niin hän varmaan pyytää sinua sotkemaan tahallaan ihan kunnolla, vai mitä?

Vierailija
191/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liitulapsen kulunut kikka: Tehdään hutiloiden, että päästään sillä verukkeella tkeemästä.

Uratykki nyt vaan sitten ponnistelee sen kotitöiden laadun smaalle tasolle kuin millä muuten elelee. Varmasti onnistuu! Olethan supermies.

Edelleen tästä paistaa tyytymättömyys jopa vielä tekemättömään työhön - koska mielikuva ei vastaa todellisuutta. Ihan samaa lapsuuden leikkiä tämäkin. 

Vierailija
192/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N41

No ei se kyllä perinteistä ole, ettei mies tee mitään. Perinteinen mies painaa lujaa hommia omalla tontillaan, ei loisi toisen kustannuksella.

Vierailija
193/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyöläiseltä on vähän hankalampi vaatia tekemään puolet. Iltapäivällä lähtee ja aamuyöllä kotiin

Vierailija
194/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen tästä paistaa tyytymättömyys jopa vielä tekemättömään työhön - koska mielikuva ei vastaa todellisuutta. Ihan samaa lapsuuden leikkiä tämäkin. 

Sinähän siihen epäkuranttiin tasoon vetosit, en minä. Minä kerroin miten pääset teko-ongelmastasi eroon. Ole hyvä.

Vierailija
195/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaadi, tekee muutenkin puolet. On molempien mielestä itsestäänselvyys.

Vierailija
196/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorry, mutta tää on ihan true story. Aika paljon olen saanut sukulaisiltani aikoinaan vastustusta suhdettamme kohtaan, sillä ei mies alkujaankaan antanut ymmärtää että tekisi mitään ede

No mitä sä siltä saat, ei aukene lukijoille?

Vierailija
197/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin paistaa lapsuuden leikki läpi. Mielikuva ja todellisuus kun ei kohtaa, saadaan raivari.

Vierailija
198/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen standardien mukaan yleensä mennään? Eli puolet mistä tasosta? Tip top millilleen somekuvaston mukaan vai ok-tason mukaan - siinäpä kysymys pohdittavaksi.

Keittiö jää siihen kuntoon kun se oli ennen kun aloitit sotkemisen. Pitäis olla itsestäänselvyys. 

Vierailija
199/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan kerrostalossa. Meillä on ollut kolmen viikon ajan ongelma, joka ärsyttää miestä suunnattomasti. Sen ratkaisemiseen ei tarvitse tehdä kuin soittaa huoltoyhtiöön. Olen tässä kuunnellut kiukuttelua, kun en ole tehnyt asian eteen mitään. On se kumma, että aikuinen mies ei saa edes tuon vertaa hoidettua. Soitan siis itse huomenna, nyt pitää miettiä, millaisen korvauksen siitä haluan.

Vierailija
200/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorotyöläiseltä on vähän hankalampi vaatia tekemään puolet. Iltapäivällä lähtee ja aamuyöllä kotiin

Onhan siinä aikaa tehdä ennen töihin menoa ja vapaapäivinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän