Nainen, vaaditko miestä tekemään puolet kaikesta?
Eli kummatkin tekevät täyttä työaikaa ja tuovat rahaa taloon suurinpiirtein saman verran. Laskut ja lainat maksetaan puoliksi. Kotityöt, ruuanlaitto, kuskaaminen, metatyöt ja lastenhoito hoidetaan puoliksi.
Tämäkö on se malli, johon valtaosa nykyään pyrkii?
Kommentit (393)
Meillä menee hommat ihan perinteiseen malliin. Minä hoidan kodin siivoukset, tiskaukset, kuskaukset, ruokakauppakäynnit, pyykit, ruuan ja lapset silloin kun en tee mitään edellämainituista. Jos esim laitan ruokaa, silloin mies katsoo lapset. Hän on tällä hetkellä työtön, itse olen palkkatyössä.
Arvaan, että tämä kommenttini saa paljon alapeukkua kun eihän tämä tällainen ole ollenkaan muodikasta. Tai sitten keksitään, että mies on varmaan mut tähän pakottanut. Juu ei, ihan vapaaehtoisesti meillä näin.
N41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Sitten kun parisuhteessa, meidän tapauksessa avioliitossa, on erittäin merkittävä tulotasojen ero, alkaa tämä millimetritasa-arvomalli hieman ontumaan. Tuon kotiin lähes kymmenkertaisesti sen mitä normaalityössä oleva vaimoni. Teen toki pidempää päivää, ja vastuu seuraa lomalla tai viikonlopuille. Vaimolle vastaavasti kertyy enemmän kotitöitä. Jos hän jostain syystä olettaisi että kotitöiden pitäisi mennä ihan 50/50, ihmettelisin kyllä miten hän vastaavasti sitten ajatteli hoitaa tienaamisen 50/50. Tietysti minä voisin teoriassa vaihtaa tavallisiin töihin (ja työaikaan), jolloin tuloeromme tasaantuisi. Mutta tuskin meistä kumpikaan olisi onnellisempi niin.
Tottakai olet palkannut nyt ainakin siivoojan? Mitä hyötyä naiselle on sinun hienoista tuloista, jos se vain lisää hänen työmääräänsä :D
Mietin vähän samaa. Nainen on valinnut normaalin uran siksi että voisi ottaa rennosti ja vaikka harrastaa. Vituttaa varmaan jos miehen tulot näkyy lähinnä siinä että saa raataa kotona, siinä samalla ihailla hienoja puitteita ja vähän kalliimpaa Seppälää. Mutta voi tietysti olla että kotityöt on ulkoistettu :)
Kenen standardien mukaan yleensä mennään? Eli puolet mistä tasosta? Tip top millilleen somekuvaston mukaan vai ok-tason mukaan - siinäpä kysymys pohdittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvinnut erikseen vaatia, kun olen aika epätunnollinen ihminen. Teen itse max.50% joten toinen tekee automaattisesti vähintään puolet.
Entä jos pyykit ja tiskit vaan kasautuu ja kaikkialla on likaa...
Vierailija kirjoitti:
Kenen standardien mukaan yleensä mennään? Eli puolet mistä tasosta? Tip top millilleen somekuvaston mukaan vai ok-tason mukaan - siinäpä kysymys pohdittavaksi.
Etköhän sinä mahdottoman fiksu mies mahdottoman korkeella tulotasolla hahmota, mitä tarkoittaa puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Sitten kun parisuhteessa, meidän tapauksessa avioliitossa, on erittäin merkittävä tulotasojen ero, alkaa tämä millimetritasa-arvomalli hieman ontumaan. Tuon kotiin lähes kymmenkertaisesti sen mitä normaalityössä oleva vaimoni. Teen toki pidempää päivää, ja vastuu seuraa lomalla tai viikonlopuille. Vaimolle vastaavasti kertyy enemmän kotitöitä. Jos hän jostain syystä olettaisi että kotitöiden pitäisi mennä ihan 50/50, ihmettelisin kyllä miten hän vastaavasti sitten ajatteli hoitaa tienaamisen 50/50. Tietysti minä voisin teoriassa vaihtaa tavallisiin töihin (ja työaikaan), jolloin tuloeromme tasaantuisi. Mutta tuskin meistä kumpikaan olisi onnellisempi niin.
Tottakai olet palkannut nyt ainakin siivoojan? Mitä hyötyä naiselle on sinun hienoista tuloista, jos se vain lisää hänen työmääräänsä :D
Ja syrjäyttää hänet yhteiskunnasta ja tietää heikkoja eläkepäiviä.
Luetun ymmärtäminen ei sit tainnut olla sinun vahvuuksiasi? Ei taida olla järkeä enää toistaa itseäni, viittaan aiempaan kommenttiini asiassa.
Meillä menee hommat ihan perinteiseen malliin. Minä hoidan kodin siivoukset, tiskaukset, kuskaukset, ruokakauppakäynnit, pyykit, ruuan ja lapset silloin kun en tee mitään edellämainituista. Jos esim laitan ruokaa, silloin mies katsoo lapset. Hän on tällä hetkellä työtön, itse olen palkkatyössä.
Arvaan, että tämä kommenttini saa paljon alapeukkua kun eihän tämä tällainen ole ollenkaan muodikasta. Tai sitten keksitään, että mies on varmaan mut tähän pakottanut. Juu ei, ihan vapaaehtoisesti meillä näin.
Liitulapsen horinoita lisää.
Siis sun miehesi makaa kaiket päivät huonoilal tuloilla kotona ja sinä teet kaiken??? Juu, niin varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Kummallekin pitää jäädä yhtä paljon vapaa-aikaa.
Entä jos toinen tekee pidempää työaikaa, kuten miehillä oli ennen tapana.
Tällöin toinen tuo myös yleensä kotiin enemmän rahaa, joten eikö se tulisi kompensoida toiselle jotenkin, sukupuolista riippumatta?
Jos kerta maksetaan puoliksi niin miksi se pitäisi huomioida että toinen tekee itselleen enemmän rahaa ??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvinnut erikseen vaatia, kun olen aika epätunnollinen ihminen. Teen itse max.50% joten toinen tekee automaattisesti vähintään puolet.
Entä jos pyykit ja tiskit vaan kasautuu ja kaikkialla on likaa...
Olen aika boheemi, mutta jos menee sietokyvyn yli niin etsin oman asunnon
Vierailija kirjoitti:
N41
Ja maksat yksin kaiken. Mutta kiva, että miehesi välillä katsoo vähän lasten perään. Onhan siinä miehelle urakkaa.
Ei. Mies käy kokoaika töissä ja maksaa suurimmat kulut. Mies kuskaa lapsen päiväkotiin ja käy kaupassa. Minä opiskelen monimuotona ja teen hiukan töitä, hoidan siivoukset ja pyykit, ruuat. Mies hoitaa autot jne. Tämä toimii meillä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etköhän sinä mahdottoman fiksu mies mahdottoman korkeella tulotasolla hahmota, mitä tarkoittaa puolet.
Puolet mistä tavoitteesta, jos niistäkin on eriäviä mielipiteitä mikä on hyväksyttävä taso - esim siisteydessä. Millilleen hiominen kun vie enemmän aikaa sohvalla istumiselta.
Meillä on molemmilla omat vahvuusalueet, joita hoidamme. Lapsen asioista minä hoidan vähän enemmän. Puolisolla on sellaisia hommia, joita taas minä en tee. Tuntuisi vieraalta elää elämäänsä jonkin excel-taulukon kanssa ja laskea, että kaikki menisi varmasti tasan. Sillä aiheuttaisi vain itselleen ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet mistä tavoitteesta, jos niistäkin on eriäviä mielipiteitä mikä on hyväksyttävä taso - esim siisteydessä. Millilleen hiominen kun vie enemmän aikaa sohvalla istumiselta.
Etköhän sinä huippuälykäs uratykki osaa neuvotella selkeän tason yhdenvertaisen kumppanisi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kun edes kerran nainen tekisi perinteisen miesten työn. Jonkun rempan taloon tai autoon. Edes kerran.
Kyllä, ne eivät toistu säännöllisesti, eivätkä välttämättä usein. Puoliksi nekin pitäisi silti laittaa kun kerran kaikki muukin.
Se olen kyllä minä meidän perheessä joka uskaltaa tehdä remppoja ja olen siis nainen. Autoakaan mieheni ei osaa laittaa. Sen sijaan on superosaaja tietokoneiden kanssa, mutta ei kyllä riitä, jos hän kerran vuodessa huoltaa laitteet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on molemmilla omat vahvuusalueet, joita hoidamme. Lapsen asioista minä hoidan vähän enemmän. Puolisolla on sellaisia hommia, joita taas minä en tee. Tuntuisi vieraalta elää elämäänsä jonkin excel-taulukon kanssa ja laskea, että kaikki menisi varmasti tasan. Sillä aiheuttaisi vain itselleen ahdistusta.
Ei se että molemmat tekevät samantasoisen panoksen muita ahdista kuin liitulasta ja tämän satuja ja tarinoita.
No ei onneksi tarvitse vaatia, tekee vaatimattakin.
Aivan varmasti olisitte onnellisempia, jos tekisit lyhyempää työaikaa ja olisit enemmän kotona. Pikkuisen vaan laskette tasoa, niin onnistuu. Oletko muuten ajatellut, että vaimosi on sitä onnellisempi mitä vähemmän sinua näkee? Miltä se tuntuu?
Minä vaihdan minun puolen renkaat ja vaimo oman puolensa.
Ja syrjäyttää hänet yhteiskunnasta ja tietää heikkoja eläkepäiviä.